Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
Oh, ik had het zelfs verkeerd gelezen, het is meer in het primaire onderwijs, dus voor alle duidelijkheid:

PO: €2436 - €3482 (LA)
VO: €2601 - €3978 (LB) / €2617 - €4639 (LC)
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:07
Oh, ik had het zelfs verkeerd gelezen, het is meer in het primaire onderwijs, dus voor alle duidelijkheid:

PO: €2436 - €3482 (LA)
VO: €2601 - €3978 (LB) / €2617 - €4639 (LC)
Is deze verdeling voor beide CAO's hetzelfde?
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:04
Ok nou dat is geen vetpot inderdaad. Kan me voorstellen dat het niet in verhouding staat met de verantwoordelijkheid en het gezeur met sommige ouders. Hoeveel vakantiedagen hebben jullie dan?
Geen idee, ik werk niet in het onderwijs.
Ik vind het wel een vetpot voor een dergelijke functie. Kom uit een zorgsector waar een HBO-er met €1800 kan beginnen en 5 weken vakantie per jaar.

Volgens mij is het voor zowat alle startende HBO-ers nogal een goed startsalaris.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 21:10
8.15% gewijzigd
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:08
Is deze verdeling voor beide CAO's hetzelfde?
PO
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/file ... 6_2017.pdf

VO
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/file ... 6_2017.pdf
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:09
Geen idee, ik werk niet in het onderwijs.
Ik vind het wel een vetpot voor een dergelijke functie. Kom uit een zorgsector waar een HBO-er met €1800 kan beginnen en 5 weken vakantie per jaar.
Ok, daar had ik geen idee van.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:07
Oh, ik had het zelfs verkeerd gelezen, het is meer in het primaire onderwijs, dus voor alle duidelijkheid:

PO: €2436 - €3482 (LA)
VO: €2601 - €3978 (LB) / €2617 - €4639 (LC)
Ik vind dat dus best veel. Ik werk ook als ambtenaar (hbo+) en verdien vergelijkbaar met LC. Ik zou het echt raar vinden als een basisschoolleerkracht net zoveel zou verdienen voor minder complex werk. De startsalarissen zijn zelfs riant te noemen. Een kennis van mij begint dit jaar, meisje van 21 met toch een heel behoorlijk salaris.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:09
Geen idee, ik werk niet in het onderwijs.
Ik vind het wel een vetpot voor een dergelijke functie. Kom uit een zorgsector waar een HBO-er met €1800 kan beginnen en 5 weken vakantie per jaar.

Volgens mij is het voor zowat alle startende HBO-ers nogal een goed startsalaris.
Je weet dat ik elke week een aantal uur onbetaald overwerk om mijn vakanties mee te betalen hè? Gewoon 1 op 1, uur voor een uur.
LB in PO en VO zijn niet hetzelfde.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:11
Ik vind dat dus best veel. Ik werk ook als ambtenaar (hbo+) en verdien vergelijkbaar met LC. Ik zou het echt raar vinden als een basisschoolleerkracht net zoveel zou verdienen voor minder complex werk. De startsalarissen zijn zelfs riant te noemen. Een kennis van mij begint dit jaar, meisje van 21 met toch een heel behoorlijk salaris.
Wat vind jij minder complex?
Alle reacties Link kopieren
[quote=cupcakegirl post_id=27489580 time=1504114480

Dit klopt van geen kanten. Mijn mening is dat ze gewoon meer geld willen.
[/quote]

Niet dus! Het gaat juist om de werkdruk. Tuurlijk wil ik graag meer verdienen, maar ik zou nog veel liever zien dat dat geld ( weer) naar het speciaal onderwijs gaat.
Man, man, man, wat doen wij sommige kinderen tekort door het 'passend onderwijs' .....
Weer iets wat vanachter een bureau is bedacht en op papier heel leuk lijkt, maar als je kinderen tegen zichzelf en hun onvermogen op ziet lopen en hoeveel beter dit opgevangen kan worden in het speciaal onderwijs met ( jawel!! Daar zijn ze dan:) kleinere klassen en meer handen in de klas.

En dat gezeik over die vele vakanties. ... :facepalm:
Zoals hierboven al iemand zei: als het dan zo geweldig verdient en je hebt zoveel vakantie en de zorg is nog veel beroerder af; waarom wijlen er dan niet meer mensen in het onderwijs werken?
Ik vind het namelijk een geweldige baan!
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:12
Je weet dat ik elke week een aantal uur onbetaald overwerk om mijn vakanties mee te betalen hè? Gewoon 1 op 1, uur voor een uur.
Waar doel je op?
Jij zit in geen van deze CAO's toch? Ik heb geen inzicht in jouw CAO....

Ik gok dat ook jij, alles bij elkaar genomen, ook recht op 5 weken vakantie per jaar hebt (wettelijk en bovenwettelijk verlof). Op zijn minst 4 weken.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:04
Ok nou dat is geen vetpot inderdaad. Kan me voorstellen dat het niet in verhouding staat met de verantwoordelijkheid en het gezeur met sommige ouders. Hoeveel vakantiedagen hebben jullie dan?
Veel: 9 weken. Al is dat relatief. Kijk, leerkrachten worden betaald voor 40 uur per week. Voorheen was dat 41.5 uur, in ruil voor wat vakantiedagen is het nu 40 uur. Fijn, prima om wat vakantie in te leveren, deed iedere leerkracht toch al, dus geen punt. Alleen: er is niet minder, maar meer werk.

Een rekensommetje:
Een fulltime leerkracht geeft op de basisschool 26 uur les (op onze scholen dan, dat kan iets verschillen).
Daar komt 50% lesgebonden taakuren bij: lessen voorbereiden, nakijken, groepsplannen bijwerken, rapporten schrijven, etc.

Dat is dan al 39 uur. Daar zit nog geen oudergesprek, overleg, vergadering of cursus bij. Oftewel, er is nog geen ouder te woord gestaan, er is nog niet een overdracht geschreven voor het VO, er is nog geen kinderboekenweek, schoolreis, sint, kerst, pasen, eindejaarsfeest, sportdag, projectweek, oid georganiseerd. Er is geen MR-, team-, bouw-, beleids- of onderwijsinhoudelijke vergadering geweest. Je kunt je voorstellen dat er geen week is dat dit dus uitkomt.
Daarnaast zijn er topweken. In weken van kennismakingsgesprekken, rapportgesprekken, adviesgesprekken etc. komen die uren erbij. De gesprekken moeten voorbereid worden, gevoerd en daarna genoteerd. Met een klas van 30 leerlingen x 10 (of 15) minuten, waarbij er 5 zorgleerlingen zijn die minimaal dubbele tijd vragen en je tussendoor een pauze hebt zodat je kunt plassen, koffie kunt halen of even adem kunt halen, zijn er die week toch al snel tussen de 10 en 20 overuren. Die kun je niet opnemen, je wordt gecompenseerd in de vakantie voor deze uren.

Dus ja, 9 weken bruto vakantie is ontzettend veel! Netto begrijp je vast dat het een stuk minder is.
verkademeisje wijzigde dit bericht op 30-08-2017 21:18
0.05% gewijzigd
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:13
LB in PO en VO zijn niet hetzelfde.
Nee, dat klopt. Daar is ook geen vergelijking tussen gemaakt. Gewoon de startsalarissen van leerkrachten in PO en VO.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:15
Nee, dat klopt. Daar is ook geen vergelijking tussen gemaakt. Gewoon de startsalarissen van leerkrachten in PO en VO.
Ik was even in de war, omdat het zo doorlopend genoemd wordt.

Speciaal onderwijs verdient net zo veel als het basisonderwijs trouwens. Ook de docenten op de middelbare scholen.
Ohja, belangrijk voor eventuele vergelijkingen. In de meeste zorg gerelateerde CAO's gaan de bedragen over fulltime weken van 36 uur (op papier). In het onderwijs over 40 uur, als ik het goed begrijp, wat enigszins gemiddeld zal worden door de extra vakanties.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:14
Waar doel je op?
Jij zit in geen van deze CAO's toch? Ik heb geen inzicht in jouw CAO....

Ik gok dat ook jij, alles bij elkaar genomen, ook recht op 5 weken vakantie per jaar hebt (wettelijk en bovenwettelijk verlof). Op zijn minst 4 weken.
Ik zit in CAO PO. En mijn vakanties krijg ik niet, die betaal ik gewoon uit eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
En ja: het startsalaris is goed, maar je zit al snel op je Max.
En Minkede Wit: Hoe complex is dan jouw ambtenarenbaan? (Serieuze, oprechte vraag!)
Ik denk dat je in het onderwijs van heel wat markten thuis moet zijn namelijk en met alle problematiek die vroeger naar het speciaal onderwijs ging is het onderwijs juist heel complex geworden...
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die niet snappen dat meer salaris een werkdrukverlichting oplevert:
Als je eerst (bijvoorbeeld) 2000 euro verdient voor 40 uur werken. En na de salarisverhoging kun je 30 uur werken voor diezelfde 2000 euro. Dan gaat de werkdruk zeker wel omlaag.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:17
Ohja, belangrijk voor eventuele vergelijkingen. In de meeste zorg gerelateerde CAO's gaan de bedragen over fulltime weken van 36 uur (op papier). In het onderwijs over 40 uur, als ik het goed begrijp, wat enigszins gemiddeld zal worden door de extra vakanties.
Klopt.
En, uitzonderingen daargelaten, bijna iedere docent werkt gewoon nog veel meer. Ik heb jaren mijn uren bij moeten houden, ik zou willen dat het bij 40 uur ophield. Zo werkt het gewoon niet. En dat geeft niet, zolang er dan ook niet zo veroordelend gekeken wordt naar de vakanties.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:18
Ik zit in CAO PO. En mijn vakanties krijg ik niet, die betaal ik gewoon uit eigen zak.
Maar er is ook zoiets als wettelijk verlof, toch? Het kan niet dat jij alle dagen van het jaar moet werken en recht hebt op 0 uren verlof.
renske1975 schreef:
30-08-2017 21:19
En ja: het startsalaris is goed, maar je zit al snel op je Max.
En Minkede Wit: Hoe complex is dan jouw ambtenarenbaan? (Serieuze, oprechte vraag!)
Ik denk dat je in het onderwijs van heel wat markten thuis moet zijn namelijk en met alle problematiek die vroeger naar het speciaal onderwijs ging is het onderwijs juist heel complex geworden...
Het werk in het basisonderwijs vind ik inmiddels ook redelijk complex, enorm druk en enorm belastend geworden!
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:20
Maar er is ook zoiets als wettelijk verlof, toch? Het kan niet dat jij alle dagen van het jaar moet werken en recht hebt op 0 uren verlof.
Nee.

Ik werk elke week wat meer uur dan ik betaald krijg. En van die uren krijg ik vakantie. Mijn werkgever wijkt van de wettelijke regeling af, dus minder vakantieuren dan anderen die in de CAO PO zitten.
cupcakegirl schreef:
30-08-2017 19:34
Leraren klagrn over de werkdruk en over het salaris. Nu komtver geld bij maar zijn ze dan geholpen mbt de werkdruk?

Dit klopt van geen kanten. Mijn mening is dat ze gewoon meer geld willen. Punt

Dus nu ze dat krijgen wordt hun werk minder zwaar?
.
Ze willen meer geld zodat het werk aantrekkelijker wordt. Zodat mensen het vak weer kiezen, zodat het tekort oplost.

Zodat als je collega ziek is je niet nog een paar extra kinderen in je klas erbij krijgt omdat de klas opgesplitst moet worden. Zodat je niet naast je eigen klas de zoveelste invaller van de paralelgroep op weg moet helpen. Etc.
renske1975 schreef:
30-08-2017 21:19
En ja: het startsalaris is goed, maar je zit al snel op je Max.
En Minkede Wit: Hoe complex is dan jouw ambtenarenbaan? (Serieuze, oprechte vraag!)
Ik denk dat je in het onderwijs van heel wat markten thuis moet zijn namelijk en met alle problematiek die vroeger naar het speciaal onderwijs ging is het onderwijs juist heel complex geworden...
Kan je nagaan hoe het in het so is.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-08-2017 21:22
.
Ze willen meer geld zodat het werk aantrekkelijker wordt. Zodat mensen het vak weer kiezen, zodat het tekort oplost.

Zodat als je collega ziek is je niet nog een paar extra kinderen in je klas erbij krijgt omdat de klas opgesplitst moet worden. Zodat je niet naast je eigen klas de zoveelste invaller van de paralelgroep op weg moet helpen. Etc.
Om maar niet te spreken over een zieke onderwijsassistent, IB'er of directeur. Die kunnen in de praktijk niet eens vervangen worden, dus doe je maar zonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven