Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
Ik moet er wel van huilen. Die man die zo'n verdriet heeft / in de war is, dat hij tot dit soort acties overgaat. Ook de mensen eromheen die het vuur proberen uit te slaan, die zijn toch ook helemaal van slag de komende tijd en zullen dit nooit vergeten.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:02:

[...]

Sinds die achterlijke gladiolen die "stunt" uithaalde door naar Tripoli te bellen, heb ik mezelf beloofd nooit meer in (op) de Telegraaf (site) te kijken. Dat gaat me goed af, tot nu toe

In het radio nieuws zeggen ze nu dat hij riep dat hij zijn kinderen te eten moest geven.

Wat een wanhoop moet je voelen zeg, als je dit doet omdat je je kinderen niet kan voeden

Kutkrant.

Weet je, mijn kinderen hebben mij bijna net zo hard nodig als dat ze eten nodig hebben.

Om zo'n actie te ondernemen moet je sowieso al ziek in je hoofd zijn...
Ja, dat vind ik echt.
Ik vind het wel knap dat er mensen echt bezig zijn om het vuur te doven.. Ik zou dat echt niet kunnen hoor! Het is toch gruwelijk om te zien hoe iemand levend verbrand?
quote:lughnasadh schreef op 06 april 2011 @ 14:00:

Als je toch zo graag dood wilt doe je dat toch niet door je midden op de Dam in brand te steken? Meeste keren dat mensen zichzelf in brand steken willen ze de aandacht vestigen op een persoonlijke tragedie of politieke situatie. Het gaat dan niet om de makkelijkste manier om dood te gaan, maar om een statement te maken in de trant van "kijk, zo wanhopig ben ik geworden dat ik dit doe".
Wat erg zeg.

Idd hoe wanhopig moet je zijn als je dit doet. Ik weet niet waarom, en hoe of wat, maar er wordt gesuggereerd dat het voor zijn kinderen was. Dit helpt natuurljik niet, maar dat betekent dat je dan echt zo wanhopig bent dat je het niet meer weet. Wat verschrikkelijk.
quote:nessemeisje schreef op 06 april 2011 @ 14:05:

[...]

Behoorlijk dom ook, want die kinderen hebben nu dus helemaal geen vader meer.Ja, maar in zijn wanhoop heeft hij dát waarschijnlijk niet helemaal meer bedacht.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 14:05:

Hanneke, ik heb dat al sinds ze een foto van een dode Stan Storimans levensgroot op de voorpagina van de papieren Telegraaf plaatsten.Oh god, hebben ze dat ook al gedaan Ik las ze voor Tripoli sowieso al nooit, maar ik ben nu echt in de boycot. (Ja, lach maar enzo, maar goed, veel meer kan ik niet doet, dus dan maar zo)
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:10:

[...]

Oh god, hebben ze dat ook al gedaan Ik las ze voor Tripoli sowieso al nooit, maar ik ben nu echt in de boycot. (Ja, lach maar enzo, maar goed, veel meer kan ik niet doet, dus dan maar zo)Op mijn erewoord. Ik lees elke morgen bijna alle kranten, maar de telegraaf heb ik nog nooit aangeklikt.
quote:Cateautje schreef op 06 april 2011 @ 14:11:

[...]

Op mijn erewoord. Ik lees elke morgen bijna alle kranten, maar de telegraaf heb ik nog nooit aangeklikt.Zieke lui.
quote:Snormel schreef op 06 april 2011 @ 14:08:

[...]

Meeste keren dat mensen zichzelf in brand steken willen ze de aandacht vestigen op een persoonlijke tragedie of politieke situatie. Het gaat dan niet om de makkelijkste manier om dood te gaan, maar om een statement te maken in de trant van "kijk, zo wanhopig ben ik geworden dat ik dit doe".

Het gebeurt vaker, dat weet ik. Maar volgens mij hebben die statements nog nooit iets concreets opgeleverd behalve de aandacht die er even aan geschonken wordt. En de ellende van de nabestaanden en omstanders.

Met dit statement heeft hij zijn kinderen alleen met nog meer ellende opgezadeld.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:10:

[...]

Oh god, hebben ze dat ook al gedaan Ik las ze voor Tripoli sowieso al nooit, maar ik ben nu echt in de boycot. (Ja, lach maar enzo, maar goed, veel meer kan ik niet doet, dus dan maar zo)

Ja, het was een zeer onaantrekkelijke foto van hem, dood, bebloed en liggend in de achterbak van een auto met zijn collega's om hem heen.

Je zult verdomme Storimans' vrouw of kind zijn en een abonnement hebben op de Telegraaf en die de ochtend na zijn dood op de deurmat krijgen. :/

Ik studeer journalistiek en wil me gaan verdiepen in media-ethiek.

Telegraaf is wel een prachtvoorbeeld.
Verschrikkelijk. Ik heb er geen andere woorden voor.
Man vertelde dat er op de site van de telegraaf ook een filmpje staat. Hoe krijg je het toch in gaan godsnaam in je harses om zoiets te gaan filmen?? Ik snap dat echt niet.

Verder erg triest natuurlijk. vind het erg op een schreeuw om hulp lijken..
Maar goed.Wat hij ook geroepen heeft voordat hij dit deed, het geeft volgens mij niet per definitie de reden aan waarom hij dat gedaan heeft, voor hetzelfde geld is die man gewoon vreselijk in de war en is er met zijn eventuele kinderen helemaal niets aan de hand.
quote:Cateautje schreef op 06 april 2011 @ 14:22:

Maar goed.Wat hij ook geroepen heeft voordat hij dit deed, het geeft volgens mij niet per definitie de reden aan waarom hij dat gedaan heeft, voor hetzelfde geld is die man gewoon vreselijk in de war en is er met zijn eventuele kinderen helemaal niets aan de hand.Tot het moment dat er uitleg komt is alles speculatie.
Ja, dat vind ik echt.
Aan de ene kant is het natuurlijk wel goed dat het opgenomen is met een camera ondanks het gruwelijk is.

Zo kan de politie wel beter onderzoek verrichten na een eventuele aanleiding.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Kampen86 schreef op 06 april 2011 @ 14:24:

Aan de ene kant is het natuurlijk wel goed dat het opgenomen is met een camera ondanks het gruwelijk is.

Zo kan de politie wel beter onderzoek verrichten na een eventuele aanleiding.

Ben ik het wel mee eens.

Maar politie onderzoek of riooljournalistiek. Klein verschilletje...

Ik kan me trouwens niet voorstellen hoe iemand koelbloedig kan gaan filmen met z'n mobieltje.
Ja, dat vind ik echt.
Iemand staat erbij, kijkt ernaar , en filmt, ASO!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:duveltje82 schreef op 06 april 2011 @ 14:21:

Man vertelde dat er op de site van de telegraaf ook een filmpje staat. Hoe krijg je het toch in gaan godsnaam in je harses om zoiets te gaan filmen?? Ik snap dat echt niet...En stel dat je het dan gefilmd hebt, misschien als de meest idiote reflex mogelijk.Hoe snel heeft diegene na het incident dan contact gezocht met de telegraaf en het doorverkocht, daar gaat echt iets mis in het hoofd.
't filmpje maakt ook wel een verwarde indruk.

Ja. Ik heb gekeken. Ben dan toch te nieuwsgierig. Ik vond het niet héél schokkend. Je hoort die man niet gillen en het zou net zo goed een brandende tak kunnen zijn die je ziet.

Maar toch. Als je er niet tegen kunt, kun je beter niet kijken.
Mensen of sommige mensen zijn sensatie zoekers of filmen iets waarvan ze denken dat is goed voor de krant.

Of het nou riooljournalistiek is of niet de politie zal het bekijken en eventueel kunnen gebruiken.

Dat mensen het filmen ja daar is wat van te zeggen, maar je moest eens weten hoeveel er opgelost is door die riooljournalistiek.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:borderwalk schreef op 06 april 2011 @ 14:27:

[...]

En stel dat je het dan gefilmd hebt, misschien als de meest idiote reflex mogelijk.Hoe snel heeft diegene na het incident dan contact gezocht met de telegraaf en het doorverkocht, daar gaat echt iets mis in het hoofd.Dit, dus. Filmen en doorspelen aan de politie: ala. Filmen en doorspelen naar de telegraaf en nu.nl: ziek in je hoofd.
quote:borderwalk schreef op 06 april 2011 @ 14:27:

[...]

En stel dat je het dan gefilmd hebt, misschien als de meest idiote reflex mogelijk.Hoe snel heeft diegene na het incident dan contact gezocht met de telegraaf en het doorverkocht, daar gaat echt iets mis in het hoofd.En eens.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 14:28:

Ja. Ik heb gekeken. Ben dan toch te nieuwsgierig. Ik vond het niet héél schokkend. Je hoort die man niet gillen en het zou net zo goed een brandende tak kunnen zijn die je ziet.

Wat is er verwarrend aan.

je ziet niets behalve dat ze proberen het vuur uit te maken en de filmers roepen: mongool..echt een psychopaat of zoiets.

Ik zie niets verwarrend...alleen iets wat je niet graag zou zien als je op de dam wandelt.
Bazinga!
quote:Thila schreef op 06 april 2011 @ 14:28:

Maar je wéét toch dat het om een meneer gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven