Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
Wat ben jij grappig en gevat zeg! Heb je zelf in ieder geval heel hard gelachen, meisje? Fijn zo! Sneuerd...

On topic: respect voor diegenen die hier nog serieus reageren en er geen grapje van maken. Het is een vreselijke gebeurtenis.quote:Ksenija schreef op 06 april 2011 @ 19:52:

[...]

Nee, joh. Niks om je voor te schamen.
quote:Siss schreef op 06 april 2011 @ 20:56:

Wat ben jij grappig en gevat zeg! Heb je zelf in ieder geval heel hard gelachen, meisje? Fijn zo! Sneuerd...

Heb je het nou tegen mij?

Zo ja, ga even gauw fietsen. Ik maak niet eens een grap over het onderwerp zelf.

Aanstellert.
Waarom voel jij je aangesproken? Nee, ik had het niet tegen jou.
Nee joh, ze heeft het tegen Ksenija.
quote:Siss schreef op 06 april 2011 @ 20:58:

Waarom voel jij je aangesproken? Nee, ik had het niet tegen jou.

Ik voel me aangesproken omdat ik net ook een grapje maakte.

Maar goed, sorry dan voor mijn overhaaste reactie.
Nope.. geen frisdrank complot..

Dat grapjes nu niet gepast is mag duidelijk zijn, maar het gaat nu meer om dat grapje dan om dit verschrikkelijke nieuws zelf!
No worries! quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 20:58:

[...]

Ik voel me aangesproken omdat ik net ook een grapje maakte.

Maar goed, sorry dan voor mijn overhaaste reactie.
Enige wat ik mij afvraag bij deze man..

Waarom moest dat nou persee op de Dam ? Was t een kreet om hulp ?

wanneer je echt dood wil ga je dat toch fijn in je eigen achtertuin of amsterdamse bos doen.. Weet je 100% zeker dat iemand je niet 123 helpt omdat die mensen er niet zijn.

Elke dag lopen er duizenden mensen over de dam , dan weet je toch dat er in iedergeval wel 2 mensen zijn die je proberen te helpen ??

Zie het nu meer als een kreet om hulp ipv echt zelfdoding..
Wie het weet mag het zeggen.. denk dat alleen hij het weet.

Het is waarschijnlijk voor ons niet te begrijpen waarom hij tot deze daad is gekomen.
quote:Seymour schreef op 06 april 2011 @ 20:47:

Ik zag de beelden en was versteld van hoeveel mensen hem nog proberen te reddden. Ze denken niet na over hun jas die ze verwoesten door het vuur er mee te doven maar gaan gewoon vol ervoor om hem te proberen te helpen. Voor die mensen moet het vreselijk zijn geweest om dit zo van dichtbij mee te maken en ik vind het echt enorm moedig en lief van ze dat ze dit doen.

Je hoort vaak genoeg dat iemand op straat in mekaar wordt geslagen en dat niemand iets doet. Dan wordt er geroepen dat de maatschappij naar de klote is.

Eens. Ook mij verbaast het hoeveel mensen (bijna tegen beter weten in en ook niet zonder gevaar voor eigen lijf en goed) proberen om die arme man te helpen. Respect voor hun dappere pogingen.

En ik weet weer waarom ik een brandblusser in mijn auto heb liggen. De kans dat je zo'n drama meemaakt is heel klein maar je hebt dan toch veel meer aan een brandblusser dan aan een jas, als je iets wilt doen. Een blusdeken had wellicht ook kunnen helpen. Dus iedereen die geschokt is door dit incident: met een brandblusser en/of een blusdeken bij de hand kan je iets meer doen als je zelf ooit ooggetuige bent van zoiets.

En die man wens ik oprecht toe dat hij snel en pijnloos overlijdt. Het is al moeilijk te geloven dat iemand zo'n blootstelling aan vuur uberhaupt zou overleven, en wat voor leven zou dat nog zijn ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Zespri79 schreef op 06 april 2011 @ 21:09:

Enige wat ik mij afvraag bij deze man..

Waarom moest dat nou persee op de Dam ? Was t een kreet om hulp ?

wanneer je echt dood wil ga je dat toch fijn in je eigen achtertuin of amsterdamse bos doen.. Weet je 100% zeker dat iemand je niet 123 helpt omdat die mensen er niet zijn.

Elke dag lopen er duizenden mensen over de dam , dan weet je toch dat er in iedergeval wel 2 mensen zijn die je proberen te helpen ??

Zie het nu meer als een kreet om hulp ipv echt zelfdoding..

Voor een waarschijnlijk drugs gebruikende aandachtshoer zoals die vent is dat toch een ideale locatie: 100% zekere media aandacht.

Walgelijk egoistisch van hem om passanten, kinderen of toeristen zomaar aan zijn barbeque act bloot te stellen.
quote:quattro35 schreef op 06 april 2011 @ 23:18:

[...]

Voor een waarschijnlijk drugs gebruikende aandachtshoer zoals die vent is dat toch een ideale locatie: 100% zekere media aandacht.

Walgelijk egoistisch van hem om passanten, kinderen of toeristen zomaar aan zijn barbeque act bloot te stellen.Je zegt het een beetje bruut (beetje maar ) , maar het zal inderdaad wel de aandacht zijn. Waarschijnlijk wilde hij ook weer niet anoniem dood gaan. Toch nog een soort statement. Vind het ook een egoistische actie.
quote:quattro35 schreef op 06 april 2011 @ 23:18:

[...]

Walgelijk egoistisch van hem om passanten, kinderen of toeristen zomaar aan zijn barbeque act bloot te stellen.Ik vind dit een walgelijke reactie. Alsof iemand zichzelf voor de lol en de mediageilheid in brand steekt. Je doet alsof die man bij zijn volle verstand is geweest... Ik vind het erg dat mensen zo ver heen kunnen zijn dat ze dit doen. En om dan te spreken van een 'barbecue act'
Het Viva forum is papaja.
Maar is dat spul uit zo'n brandblusser niet slecht voor je huid? Vuur is natuurlijk nog slechter voor je huid, maar ik vraag het me gewoon af.

Ik neem aan dat die mijnheer een psychose of een ander moment van verstandsverbijstering heeft gehad. Er zijn makkelijkere en pijnlozere manieren om in het publiek jezelf van kant te maken/veel pijn te doen.
quote:NymphadoraTonks schreef op 06 april 2011 @ 23:42:

[...]

Ik vind dit een walgelijke reactie. Alsof iemand zichzelf voor de lol en de mediageilheid in brand steekt. Je doet alsof die man bij zijn volle verstand is geweest... Ik vind het erg dat mensen zo ver heen kunnen zijn dat ze dit doen. En om dan te spreken van een 'barbecue act'

Inderdaad, zeer smakeloos "grappig" is dat.

Maar ja, sommige mensen denken ook dat iemand voor de trein springt om hen te pesten. Triest gebrek aan empatisch vermogen.
quote:Aubrey schreef op 06 april 2011 @ 15:31:

Door al het gepraat over de mate van brandwonden en hoe pijnlijk het is bedenk ik me opeens dat dit soort acties pijnlijk moeten zijn voor de onvrijwillige slachtoffers (o.a. Volendam).

alsjeblieft zeg... Dit is dus echt gezeik....

Alsof een joods WW 2 slachtoffer zich persoonlijk geschoffeerd zal voelen als iemand ervoor kiest om zich zelf van het leven te beroven door middel van gas.

Natuurlijk niet.... Als je aangevallen voelt omdat iemand zich zelf om het leven brengt, met een methode die jou niet bevalt ben je echt een mafkees
Oh, oh, oh, wat zijn we weer empatisch aan het mierenneuken zeg.

Ik heb idd veel meer medelijden met al die arme mensen die nu met die beelden op hun netvlies verder moeten. Je zal maar gezellig met je kinderen daar lopen, net op het moment dat een malloot besluit zichzelf publiekelijk te flamberen. Kan je gelijk door naar het riagg met je kroost. Dat had hij in zijn verwarde toestand natuurlijk niet bedacht. Maar wel dat het op ong. het drukste plein van Nederland moest gebeuren.

Ben erg benieuwd, waarom daar en op die manier.
Ik moet toch wel ff lachen om dat "publiekelijk flamberen".
quote:Donkeyshot schreef op 06 april 2011 @ 22:26:

[...]

Eens. Ook mij verbaast het hoeveel mensen (bijna tegen beter weten in en ook niet zonder gevaar voor eigen lijf en goed) proberen om die arme man te helpen. Respect voor hun dappere pogingen.

En ik weet weer waarom ik een brandblusser in mijn auto heb liggen. De kans dat je zo'n drama meemaakt is heel klein maar je hebt dan toch veel meer aan een brandblusser dan aan een jas, als je iets wilt doen. Een blusdeken had wellicht ook kunnen helpen. Dus iedereen die geschokt is door dit incident: met een brandblusser en/of een blusdeken bij de hand kan je iets meer doen als je zelf ooit ooggetuige bent van zoiets.

En die man wens ik oprecht toe dat hij snel en pijnloos overlijdt. Het is al moeilijk te geloven dat iemand zo'n blootstelling aan vuur uberhaupt zou overleven, en wat voor leven zou dat nog zijn ?Een brandblusser op een brandend persoon richten is zeer onverstandig, i.v.m. de open wonden.
quote:Siss schreef op 06 april 2011 @ 20:56:

On topic: respect voor diegenen die hier nog serieus reageren en er geen grapje van maken. Het is een vreselijke gebeurtenis.

[...]

Ik zie niet in waarom je zo vijandig moet reageren, omdat ik aangaf dat je een woord verkeerd schreef. Niks meer, niks minder.

Het is met de beste bedoelingen en je zou het dus ook in je voordeel kunnen laten werken (of niet, dat is aan jou)

Maar deze reactie geeft wel aan dat je een probleem hebt met jezelf.
quote:VivaPepsi schreef op 07 april 2011 @ 06:45:

Ik moet toch wel ff lachen om dat "publiekelijk flamberen".

Dat verbaasd me niks.

Waarom film je ongelukken? Ik geloof dat je over de vraag heen hebt gelezen. Een keer of 5, 6.
Ja, dat vind ik echt.
De Meneer is inmiddels overleden.
Het is elf uur. Het lot is de man genadig geweest. Het was net op het nieuws, hij is overleden en hoeft dus niet meer te lijden.

Het blijkt een uitgeprocedeerde Iraanse asielzoeker.

Wat vreselijk voor het gezin dat hij achter laat, zonder man zijn ze niets waard in Iran.
quote:khemam schreef op 07 april 2011 @ 05:42:

Oh, oh, oh, wat zijn we weer empatisch aan het mierenneuken zeg.

Ik heb idd veel meer medelijden met al die arme mensen die nu met die beelden op hun netvlies verder moeten. Je zal maar gezellig met je kinderen daar lopen, net op het moment dat een malloot besluit zichzelf publiekelijk te flamberen. Kan je gelijk door naar het riagg met je kroost. Dat had hij in zijn verwarde toestand natuurlijk niet bedacht. Maar wel dat het op ong. het drukste plein van Nederland moest gebeuren.

Ben erg benieuwd, waarom daar en op die manier.Mag niet tuurlijk, weet ik, maar eh *proest*
Het is ook een gruwelijke gebeurtenis.

De manier waarop vind ik walgelijk.

Het spijt me maar met de omstanders in het achterhoofd kan ik voor die keuze weinig respect opbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven