Massaal wangedrag met Oud en Nieuw

03-01-2019 09:23 1334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland gaat zich steeds meer misdragen met Oud en Nieuw. Het aantal incidenten is met 12% toegenomen. Elk jaar loopt de schade van Oud en Nieuw in de miljoenen, vallen er doden en gewonden en moet de politie massaal uitrukken om asociaal tuig in toom te houden (vind je het dan gek als een agent dan eens te ver gaat bij het aanpakken van tuig?)

Nu wordt er gepleit voor het op de schop gooien van het "feest" dat geen feest maar een slagveld is. Wellicht is het toch een goed idee om vuurwerk te verbieden en de opening van gelegenheden waar wordt "gefeest" en alcohol wordt genuttigd sterk te beperken. Het zal een hoop ellende schelen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226597 ... eweld.html

"Feesten" Oud en Nieuw beperken?

Totaal aantal stemmen: 366

Ja (79%)
Nee (18%)
Anders (3%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
als Belg in NL (al 20 jaar) ben ik gewoon bang met oud-nieuw ; ik ga echt niet naar buiten - ook al woon ik nog in een relatief rustige buurt
dan liever saai (zoals iemand hierboven het noemt) op restaurant met de familie of thuis vieren en dan naar het grote vuurwerk in de dichtsbijzijnde stad (gewoon kwestie van een bob aanwijzen die rjidt en dus niet drinkt)

als je alles optelt - kosten van de schade/medische gevolgen/fijnstof in het milieu/geluidsoverlast voor mens en natuur/... hoe kan je dit dan nog blijven verdedigen als gezellig ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
2east schreef:
03-01-2019 10:29
De door NOS gepresenteerde feiten zijn éénzijdig en onjuist;

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bacc948d/

Incidenten nemen al jaren af.

Nog een interessant feit;

Afgelopen jaarwisseling was er 59 keer sprake van geweld tegen hulpverleners. Er waren 6350 agenten ingezet landelijk, tijdens oudjaar. Dan is minder dan 1% 'slachtoffer'. Ja. 59 incidenten is 59 te veel, maar om met de worden vam een oud-politiecommandant te spreken "het hoort ook een beetje bij je werk. Het lijkt wel of de huidige generatie agenten nergens meer tegen kan.:

Een verbod op alleen knalvuurwerk en vuurpijlen is niet te handhaven.

Voor de duidelijkheid 85% van de geweldsincidenten in 2017 en 2017 waren met illegaal vuurwerk. Dus vuurwerk dat die zelfde politie geacht wordt op te sporen, in beslag te nemen en handelen en gebruikers te vervolgen. Een deelverbod zal het handhaving-gebied alleen maar vergroten zonder dat hiervoor meer capaciteit is.

Als politie doet wat het moet doen, namelijk vroegtijdig ingrijpen bij illegale handel, zullen er minder incidenten zijn.

Daarnaast ligt er een politiek issue. Vuurwerk dat hier illegaal is kan je in Polen 365 dagen per jaar gewoon kopen. 1 Europa zou dat toch moeten kunnen oplossen.

Het is ook maar een zeer kleine groep notoite raddraaiers. Een meldplecht, nuchter mèt alcohol-controle voor bewezen daders zou vele.malen efficiënter zijn dan een totaalverbod. Bovendien leg je dan de pijn en straf precies bij de juiste mensen neer

Nog 1 slotopmerking:

Als het 31 december 2019 hagelt, stormt, regent en sneeuwt bij -10 hebben we nihil incidenten. Dan gaan alle voorstanders van vuurwerk roepen dat het beleid werkt, en vuurwerk best wel een klasse zwaarder kan..
..
Ik denk ook dat het er aan ligt hoeveel van die 59 incidenten in een bepaalde regio is.

Kan best zijn dat ze in 4 verschillende dorpen in verschillende regio's 1 incident minder hebben maar dat oom agent in 1 andere regio die 4 incidenten er bij krijgt.

En het kan mij eigenlijk niet echt schelen of de groep gemiddeld niet zo heel groot is ( verschilt ook echt per stad/regio) de overlast is niet klein.

Misschien moet de rest eens die zogenaamde kleine groep aanpakken en opvoeden. Gebeurt dat niet mogen ze van mij met grof geschut Oud en Nieuw gaan hervormen. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 11:01
7.11% gewijzigd
*Toos* schreef:
03-01-2019 09:49
Of vieren zoals in Australie. Gewoon om negen en twaalf uur wat gemeentevuurwerk, waarna iedereen huiswaarts gaat.
Nog beter idd. Vooral dat vuurwerk om 21 uur al zodat je niet zolang hoeft wakker te blijven.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
03-01-2019 10:43


Als je speelgoed wilt mollen, wees dan een vent en knoop dat vuurwerk aan je eigen PlayStation :@

Ik moest hardop lachen!
Am Yisrael Chai!
sam1968 schreef:
03-01-2019 10:50
Ik ben nog steeds heel benieuwd waarom het vorige topic verdwenen is. Zou degene die dat op zijn of haar geweten heeft wel sieren om dat hier even te komen melden.

Inderdaad. Jammer dat er naar het andere topic werd verwezen en de vlam toen in de pan sloeg. En ik weet nog steeds niet of het nou een bewuste actie was van diegene om ons daar naar te verwijzen. Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen. Maar misschien ben ik dan wel wat naïef.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 10:58
Ik denk ook dat het er aan ligt hoeveel van die 59 incidenten in een bepaalde regio is.

Kan best zijn dat ze in 4 verschillende dorpen in verschillende regio's 1 incident minder hebben maar dat oom agent in 1 andere regio die 4 incidenten er bij krijgt.

En het kan mij eigenlijk niet echt schelen of de groep gemiddeld niet zo heel groot is ( verschilt ook echt per stad/regio) de overlast is niet klein.

Misschien moet de rest eens die zogenaamde kleine groep aanpakken en opvoeden. Gebeurt dat niet mogen ze van mij met grof geschut Oud en Nieuw gaan hervormen. ;-)
Zoals in mijn eerste reactie: 59 incidenten zijn er 59 te veel. Alleen is een totaalverbod op vuurwerk, als met een kanon op een mug schieten.

Punt dat ik probeer te maken;

Het is hoofdzakelijk de politie (en de linkse kliek van de OVV) die schreeuwen om vuurwerkverboden. Er is een NL geen draagvlak voor onder de bevolking (40% vóór)

Maar die zelfde politie wil een totaalverbod omdat ze de huidige wetgeving niet kunnen handhaven. Misschien zou je dàt probleem moeten o p lossen.

Meer en anders straffen (3 jaar meldplicht op (31-12)
Meer geld voor politie
Meer capaciteit voor (vroegtijdig!) Opsporen van illegale handel in vuurwerk
Meer en betere voorlichting.

Dus in plaats van heel de bevolking te straffeb, alleen degene dien het verdienen.

Maar dan moeten 'we' met z'n allen meehelpen

Ik vind het ook gek dat mijn achterbuurman al sinds 2e kerstdag elke avond dozen vol vuurwerk af kan steken zonder dat iemand iets doet. Ik was de eerste die 27 december met de politie belde. Dagen erna elke dag gebeld en gemeld. Ik bleef de enige dus had het voor politie geen prioriteit (dàt snap ik bij onderbezetting) maar ik woon mìdden in een woonwijk met kinderen, iedereen spreekt schande en niemand belt de politie. Dan moet je op 3 januari ook niet huilie huilie doen op een internetforum.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Dat hele verbod van vuurwerk zou niet nodig hoeven zijn als al die vuurwerkafstekers zich eens aan de bestaande regels zouden houden! Ik vind vuurwerk kijken leuk maar zoals het nu gaat, hoeft van mij niet meer.
2east schreef:
03-01-2019 11:23



Ik vind het ook gek dat mijn achterbuurman al sinds 2e kerstdag elke avond dozen vol vuurwerk af kan steken zonder dat iemand iets doet. Ik was de eerste die 27 december met de politie belde. Dagen erna elke dag gebeld en gemeld. Ik bleef de enige dus had het voor politie geen prioriteit (dàt snap ik bij onderbezetting) maar ik woon mìdden in een woonwijk met kinderen, iedereen spreekt schande en niemand belt de politie. Dan moet je op 3 januari ook niet huilie huilie doen op een internetforum.
Zitten je buren hier te huilen dan?

De meeste mensen weten trouwens dat de politie gewoon niks doet. Niet komt en al helemaal niet in de dagen/weken ervoor komt kijken.
Dan stoppen ze vanzelf met melden. Lijkt me helaas een hele voorspelbare en begrijpelijke reactie. Hier sluit de helft zich op. En de andere helft maakt er een zooitje van.

Hier werd ik nog net niet uitgelachen door de wijkagent 3 weken geleden tijdens een inloopmiddag . Ze hebben geen tijd en geld en acht het hoort er een beetje bij. Dat helpt niet met melden of denken dat je geen zeikerd bent.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 11:30
34.53% gewijzigd
2east schreef:
03-01-2019 11:23
Ik vind het ook gek dat mijn achterbuurman al sinds 2e kerstdag elke avond dozen vol vuurwerk af kan steken zonder dat iemand iets doet. Ik was de eerste die 27 december met de politie belde. Dagen erna elke dag gebeld en gemeld. Ik bleef de enige dus had het voor politie geen prioriteit (dàt snap ik bij onderbezetting) maar ik woon mìdden in een woonwijk met kinderen, iedereen spreekt schande en niemand belt de politie. Dan moet je op 3 januari ook niet huilie huilie doen op een internetforum.
Ik denk dat het beste zou zijn als de buurt zich zou verenigen en die man er persoonlijk op zou aanspreken, keer op keer. Politie inschakelen zou dan een volgende stap zijn, een stap die waarschijnlijk niet eens nodig is.

Het is wel heel makkelijk om met zijn allen te wijzen naar tekortschietende politie, brandweer en gemeentes maar waarom doen de burgers zelf zo weinig? Als je je verenigt en snel ingrijpt, heb je ook minder kans op represailles.
-Darkside- schreef:
03-01-2019 09:30
Mwah. Heb gister beelden gezien van Den Haag in de jaren 80. Toen woonde ik daar ook en heb dat uit eerste hand meegekregen.
Dat was pas een slagveld.

Maar het verbieden van consumentenvuurwerk zou een mooie stap zijn. Gewoon elke gemeente een vuurwerkshow oid.
Hier ben ik het wel mee eens. Kom ook uit Den Haag en vroegâh was het daar een oorlogsgebied met Oud&Nieuw. Vond ik wel spannend altijd, maarja ik was nog jong toen. Door het vreugdevuur in Scheveningen is het daar wat rustiger geworden allemaal.
Ik ben voor een verbod op knalvuurwerk. En een vuurwerkshow in de stad ben ik ook voor.
Handhaven is heel moeilijk bij vuurwerk en autobranden. Maar de straffen mogen wel omhoog! En preventief fouilleren is ook een idee. De etterbakjes (de kansparels) in bepaalde wijken lokken graag een confrontatie uit. Alles wat staat toe te kijken bij het bedreigen/mishandelen van hulpverleners mag wat mij betreft worden gefouilleerd op vuurwerk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 11:28
Zitten je buren hier te huilen dan?

De meeste mensen weten trouwens dat de politie gewoon niks doet. Niet komt en al helemaal niet in de dagen/weken ervoor komt kijken.
Dan stoppen ze vanzelf met melden.

Hier werd ik nog net niet uitgelachen door de wijkagent 3 weken geleden tijdens een inloopmiddag . Ze hebben geen tijd en geld en acht het hoort er een beetje bij.

Ik snap je.

Dat huilie huilie bedoelde metaforisch. Veel mensen vinden dat er 'iets' moet gebeuren maar doen zelf niks.

Ben je het wel met me eens dat het gek is dat politie niets doet, en dat we daar met z'n allen 'gewend' aan zijn geraakt?

Ik denk namelijk dat die berusting het echte probleem is.
jouw leven is een keuze
belgali schreef:
03-01-2019 10:56
als Belg in NL (al 20 jaar) ben ik gewoon bang met oud-nieuw ; ik ga echt niet naar buiten - ook al woon ik nog in een relatief rustige buurt
dan liever saai (zoals iemand hierboven het noemt) op restaurant met de familie of thuis vieren en dan naar het grote vuurwerk in de dichtsbijzijnde stad (gewoon kwestie van een bob aanwijzen die rjidt en dus niet drinkt)

als je alles optelt - kosten van de schade/medische gevolgen/fijnstof in het milieu/geluidsoverlast voor mens en natuur/... hoe kan je dit dan nog blijven verdedigen als gezellig ?

Dat begrijp ik ook niet.

Ik vind de dubbele moraal ook zo bijzonder. Bij elk ander evenement (of ernstig ongeluk) waarbij onschuldige mensen zijn betrokken (zeker kinderen) staat heel Nederland op zijn achterste benen. Er wordt geroepen om extra onderzoek, er worden kamervragen gesteld, soms zelfs stille tochten en iedereen buitelt over elkaar heen om te melden hoe erg ze het vinden. Dit jaar zijn er weer meer dan 100 vuurwerkincidenten geweest, waaronder twee doden, kinderen die met vuurwerk bekogeld werden (al dan niet expres) of moesten vluchten voor het uit de hand gelopen vreugdevuur, hulpverleners die bekogeld werden, etc. Het meeste veroorzaakt door legaal vuurwerk. In plaats van verontwaardigde reacties, wordt het vuurwerk nu verdedigd. Sterker nog, als je aangeeft tegen vuurwerk te zijn, wordt je weggezet als zeur. Je moet gewoon niet zo zeuren, iedereen verdient zijn lolletje. Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit lollig kan vinden als er zoveel onschuldige mensen slachtoffer worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je doen dan? No way dat ik iemand met vuurwerk ga aanspreken, straks gooien ze die shit naar mij toe.
suish schreef:
03-01-2019 11:35
Wat moet je doen dan? No way dat ik iemand met vuurwerk ga aanspreken, straks gooien ze die shit naar mij toe.
Ik ook niet, ik heb het dan de dag erna in mijn brievenbus liggen.

Moet wel zeggen dat ik helaas in een hele nare buurt woon. Dat zal niet overal zo gaan als hier.
nerdopviva schreef:
03-01-2019 11:34
Dat begrijp ik ook niet.

Ik vind de dubbele moraal ook zo bijzonder. Bij elk ander evenement (of ernstig ongeluk) waarbij onschuldige mensen zijn betrokken (zeker kinderen) staat heel Nederland op zijn achterste benen. Er wordt geroepen om extra onderzoek, er worden kamervragen gesteld, soms zelfs stille tochten en iedereen buitelt over elkaar heen om te melden hoe erg ze het vinden. Dit jaar zijn er weer meer dan 100 vuurwerkincidenten geweest, waaronder twee doden, kinderen die met vuurwerk bekogeld werden (al dan niet expres) of moesten vluchten voor het uit de hand gelopen vreugdevuur, hulpverleners die bekogeld werden, etc. Het meeste veroorzaakt door legaal vuurwerk. In plaats van verontwaardigde reacties, wordt het vuurwerk nu verdedigd. Sterker nog, als je aangeeft tegen vuurwerk te zijn, wordt je weggezet als zeur. Je moet gewoon niet zo zeuren, iedereen verdient zijn lolletje. Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit lollig kan vinden als er zoveel onschuldige mensen slachtoffer worden.
Ja, waar blijven de stille tochten? Met Stints verbieden was men heel rap dit jaar, maar de doden en gewonden van de afgelopen dagen laten nergens een lichtje branden. Typisch. En hypocriet.
Boselfje2 schreef:
03-01-2019 11:55
Ja, waar blijven de stille tochten? Met Stints verbieden was men heel rap dit jaar, maar de doden en gewonden van de afgelopen dagen laten nergens een lichtje branden. Typisch. En hypocriet.
2 doden. Geen kinderen. Daar zit al verschil in.

Eentje heeft zichzelf opgeblazen. Waarom moet je daar voor gaan lopen?

De ander zou een ongeluk zijn. Misschien. Maar zodra blijkt dat hij niet zelf heeft lopen kloten met vuurwerk en dood is gegaan door een ander. Be my Guest.

En wat is er hypocriet en van wie?
Van de bekenden en geliefden van de kinderen die in een stille tocht liepen?

Moeten die nu voor elke andere dode die ze niet kennen in stille tochten gaan lopen? Vind maar raar geleuter.
Nederland wordt ieder jaar getroffen door een vuurwerkwamp. Dit jaar twee doden, en ook weer tientallen gewonden, velen met een levenslange handicap.

De vuurwerkterreur begint al dagen van te voren. Overal waar je komt hoor je voortdurend geknal. Huisdieren zijn dagenlang overspannen.

Van mij mag consumentenvuurwerk met ingang van dit jaar worden verboden. Het is een aanfluiting dat dit ieder jaar weer zo uit de hand loopt. Hulpverleners wordt het werken onmogelijk gemaakt.

Doe daarvoor in de plaats per gemeente een mooie vuurwerkshow. En geef de Duindorpers en Scheveningers een drijvend ponton op 300 meter buiten de kust. Daar mogen ze dan een wedstrijdje doen wie het mooiste vuurwerk kan afsteken ipv het halve dorp in de fik te zetten met een flatgebouw aan pallets.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 10:55
Al houden ze zich aan de uren die ze mogen, vind ik prima.

En dan ook nog aan normale regels zoals geen spullen opblazen, geen vuurwerkbommen maken, niet op mensen en dieren gooien. Netjes een bril op, standaardjes gebruiken enz.

Hun vuilnis de dag erna van de straat halen ect.

Maar blijkbaar is er een flink deel van de bevolking echt te dom en asocoiaal voor woorden en zie je dat in de maand December extra goed.
Ik ben het deels met je eens. Vraag me alleen af waarom vrij normale mensen zich dan rond oud en nieuw ineens zo dom en aso gedragen? Waarom zijn ze niet voor rede vatbaar?

Psychologie van de koude grond hoor ... maar als kinderen thuis nooit op de bank mogen springen, behalve met oud en nieuw, dan is de kans groot dat ze het rond die tijd vaker gaan proberen of zelfs gaan testen of ze dan ook ineens over de salontafel mogen lopen. Tot de regels weer duidelijk zijn.

Het gevaar wordt niet gezien, het risico dat ze iets slopen ook niet. Het is gewoon leuk, onder andere omdat het verder nooit mag. En omdat er waarschijnlijk lekker veel adrenaline wordt aangemaakt.

Misschien werkt dat ook zo met vuurwerk? Omdat het gewoonlijk verboden is, voelt het als ongehoorzaam en rebels. Als het dan ineens wèl mag, zijn de regels voor sommigen niet meer duidelijk en gaan ze overmoedig op zoek naar nieuwe grenzen. Als ze het ene gevaar hebben getrotseerd, maakt groepsdruk en adrenaline dat de volgende grens een leuke uitdaging lijkt.

Afbeelding

Gezien dit plaatje, weten vuurwerkfabriekanten dit blijkbaar al lang. Misschien toch maar afschaffen dus.
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 11:59
2 doden. Geen kinderen. Daar zit al verschil in.

Eentje heeft zichzelf opgeblazen. Waarom moet je daar voor gaan lopen?

De ander zou een ongeluk zijn. Misschien. Maar zodra blijkt dat hij niet zelf heeft lopen kloten met vuurwerk en dood is gegaan door een ander. Be my Guest.

En wat is er hypocriet en van wie?
Van de bekenden en geliefden van de kinderen die in een stille tocht liepen?

Moeten die nu voor elke andere dode die ze niet kennen in stille tochten gaan lopen? Vind maar raar geleuter.

Ach, wat kinderen voor het leven beschadigd door vuurwerk, who cares. Ze leven nog. Dat ze door een oog nog zien is toch mooi? En ze kunnen ook met links leren schrijven
Zoiets bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
En dan heb ik het nog niet eens over grensvervaging door alcohol!
Het vuurwerk dat kut is, is al lang verboden.. Het is er nog steeds. Ik zou het echt zonde vinden als deze mooie traditie verdwijnt. Ik heb er zo van staan te genieten dat er waar ik ook keek siervuurwerk was. En dat ik vervolgens op mijn eigen bed kon gaan zitten, uitkijkend over de wijk.. hoe het tot 1 uur s nachts doorging.

In dat landje waar ze altijd zeggen “doe maar normaal, dan doe je maar gek genoeg”.. Ik vind het prachtig mooi.
Boselfje2 schreef:
03-01-2019 12:11
Ach, wat kinderen voor het leven beschadigd door vuurwerk, who cares. Ze leven nog. Dat ze door een oog nog zien is toch mooi? En ze kunnen ook met links leren schrijven
Zoiets bedoel je?
Nee.

En wie moeten er nu precies van jou in stille tochten gaan lopen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 12:19
11.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk man, dagenlang niet over straat kunnen doordat een stel debielen met vuurwapens (dat is vuurwerk) rondlopen.
YellowLemon schreef:
03-01-2019 12:12
Het vuurwerk dat kut is, is al lang verboden.. Het is er nog steeds. Ik zou het echt zonde vinden als deze mooie traditie verdwijnt. Ik heb er zo van staan te genieten dat er waar ik ook keek siervuurwerk was. En dat ik vervolgens op mijn eigen bed kon gaan zitten, uitkijkend over de wijk.. hoe het tot 1 uur s nachts doorging.

In dat landje waar ze altijd zeggen “doe maar normaal, dan doe je maar gek genoeg”.. Ik vind het prachtig mooi.

Ik vind vuurwerk ook prachtig om te zien, dat is het probleem niet. Die reenactment van The Purge is het probleem.
2east schreef:
03-01-2019 11:32
Ik snap je.

Dat huilie huilie bedoelde metaforisch. Veel mensen vinden dat er 'iets' moet gebeuren maar doen zelf niks.

Ben je het wel met me eens dat het gek is dat politie niets doet, en dat we daar met z'n allen 'gewend' aan zijn geraakt?

Ik denk namelijk dat die berusting het echte probleem is.
Vroeger was het hier in het dorp erger. (Je merkt de 6 uurs klok hier echt, ik heb overdag oprecht over straat gekunnen zonder terrorjong tegen te komen). Mijn ouders hadden op beeld staan hoe jochies uit de wijk het probleemtunneltje naast hun huis opbliezen met vuurwerk. Alleen als je dat inlevert als bewijsmateriaal sta je als getuigen genoteerd. En diezelfde jongens pestte mij en mijn broer sowieso al. Ja das toch mooi kut. Vaak zijn er wel meer redenen om 2x na te denken over een aangifte.

Veel “berusting” van mijn ouders snap ik niet. Maar dit soort shit wel hoor. Ik zou ook geen aangifte doen waar ik verder zelf geen groter belang dan het algemeen belang bij heb terwijl mijn kinderen daar mogelijk de pineut van worden.

Want als je je achterburen dagelijks vuurwerk af ziet steken is het heel simpel. Zet het op beeld als ze niet meteen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven