Massaal wangedrag met Oud en Nieuw

03-01-2019 09:23 1334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland gaat zich steeds meer misdragen met Oud en Nieuw. Het aantal incidenten is met 12% toegenomen. Elk jaar loopt de schade van Oud en Nieuw in de miljoenen, vallen er doden en gewonden en moet de politie massaal uitrukken om asociaal tuig in toom te houden (vind je het dan gek als een agent dan eens te ver gaat bij het aanpakken van tuig?)

Nu wordt er gepleit voor het op de schop gooien van het "feest" dat geen feest maar een slagveld is. Wellicht is het toch een goed idee om vuurwerk te verbieden en de opening van gelegenheden waar wordt "gefeest" en alcohol wordt genuttigd sterk te beperken. Het zal een hoop ellende schelen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226597 ... eweld.html

"Feesten" Oud en Nieuw beperken?

Totaal aantal stemmen: 366

Ja (79%)
Nee (18%)
Anders (3%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
03-01-2019 17:13
Helemaal!

Ik spraak ooit een buurvrouw aan. (60+) ze geb4ukte azijn om onkruid tussen de tegels te verdelgen. Dat is in Nederland verboden. Dat weten veel mensen niet dus dat aanspeeken gaat in de trent van; "goh buurvrouw, bent u zich er vam bewust
..."

Het eerste dat ik hoorde: waar bemoei jij je mee? Waarop ik aangaf me zorgen te maken over haar milieu-onvriendelijke gedrag in de.openbare ruimte. En haar enige reacte was: iedereen doet het.......

Het is dus precies dìe houding die ons land naar de galemiezen helpt.
Ik wist ook niet dat het verboden is. Azijn lijkt me minder schadelijk dan alle onkruidverdelgers die bij de Gamma staan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
03-01-2019 20:33
Afbeelding
Volgens NRC is het aantal incidenten gedaald maar dat kan ook met de manier van registreren te maken hebben.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/29/aa ... f-a3127365
Ik ben erg benieuwd naar de cijfers van afgelopen jaarwisseling. Ik zag deze discussie ook op TV en een expert meende dat de daling vooral kwam door het slechte weer de afgelopen jaren.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
De vruchten van de vrije opvoeding, het gepamper, de overleg cultuur, het individualisme........ het wordt vanzelf zichtbaar wat er van komt. Wat je zaait zal je ook oogsten. Tegenwoordig is NEE te horen krijgen een of andere besmettelijke ziekte laat staan dat NEE zeggen nog in menige voeding gebezigd wordt.......... Als ouders/volwassenen al (bijna) geen respect (meer) hebben voor enige vorm van gezag, hoe kun je dan verwachten dat de kinderen / jeugd het wel heeft?

We wijzen maar al te graag met de vinger naar een ander zonder te willen kijken wat we zelf nalaten. Gevalletje splinter andermans oog en balk in eigen oog.
In je tuin ben je ook niet helemaal veilig. Hier wordt in de straat zelden vuurwerk afgestoken, dit jaar had alleen de buurman wat potten, maar in de zijstraten wel en toch ligt de tuin op 1 januari vol met rotzooi. Vorig jaar zelfs stukken beton van vermoedelijk vuurpijlen. Je zou dat op je hoofd krijgen zeg. En op een tegel zit een hele zwarte schroei plek, die vuurpijl of wat het ook was. Was wel erg uit de richting. Maar hier vlakbij zien sommige straten echt nog zwart of rood. En soms nog resten van vreugde vuren midden op de weg en ook overal glas... Ik verbaas me al dagen dat m'n fietsbanden nog niet lek zijn.
2east schreef:
03-01-2019 17:13
Helemaal!

Ik spraak ooit een buurvrouw aan. (60+) ze geb4ukte azijn om onkruid tussen de tegels te verdelgen. Dat is in Nederland verboden. Dat weten veel mensen niet dus dat aanspeeken gaat in de trent van; "goh buurvrouw, bent u zich er vam bewust
..."

Het eerste dat ik hoorde: waar bemoei jij je mee? Waarop ik aangaf me zorgen te maken over haar milieu-onvriendelijke gedrag in de.openbare ruimte. En haar enige reacte was: iedereen doet het.......

Het is dus precies dìe houding die ons land naar de galemiezen helpt.
Is dat zo? Ik ken mensen die nog fanatiek bleek gebruiken bij het schoonmaken en het raar vinden dat ik dat niet in huis heb en dus nooit gebruik. Die maken dus ook de tuin tegels schoon met bleek. Lijkt me erger dan azijn.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
03-01-2019 18:07
Dat is juist het probleem. Zo zag ik een interview op tv of de straatjochies vuurwerk voor de toegestane tijd gingen afsteken; jazeker, natuurlijk!

Overige mensen die werden geinterviewd; zou je hier iets van zeggen?
' nee want dan heb ik vuurwerk door mijn brievenbus'
' nee dan pakken zij mijn kinderen aan'
Etc.

Ik durf van veel dingen te zeggen, maar niet tegen mensen die alcohol, drugs op hebben of zeer agressief kunnen zijn.

Een keer werd een jongetje van een jaar of 12 door een groep van ongeveer 4/5 jongens aangesproken en bijna in elkaar geslagen. Iedereen liep gewoon langs. Ik zei er iets van en moest zoals gewoonlijk oprotten. Ze stopten er wel mee..
Ik heb een van die jongens sindsdien elke week gezien als ik ergens fietste. Ik was ondanks mijn leeftijd toch wel bang voor hem.
Dat is wat iedereen er van maakt, dat je er wat van moet zeggen als een vreemde iets verkeerd doet. Het gaat verder. Klagen over de politiek bijvoorbeeld, omdat ze niet doen wat jij wilt, maar ondertussen stem je niet. Dat doe jij ook niet? Klagen over een verkeersboete die je krijgt omdat je te hard rijdt ("laat ze boeven gaan vangen"), dat doe jij ook niet? En op dat soort dingen spreek je je directe omgeving ook aan? Heel cliché, maar een betere wereld begint bij jezelf.
cubicle schreef:
04-01-2019 11:07
Dat is wat iedereen er van maakt, dat je er wat van moet zeggen als een vreemde iets verkeerd doet. Het gaat verder. Klagen over de politiek bijvoorbeeld, omdat ze niet doen wat jij wilt, maar ondertussen stem je niet. Dat doe jij ook niet? Klagen over een verkeersboete die je krijgt omdat je te hard rijdt ("laat ze boeven gaan vangen"), dat doe jij ook niet? En op dat soort dingen spreek je je directe omgeving ook aan? Heel cliché, maar een betere wereld begint bij jezelf.


Waarom dit belerende toontje? Wie zegt dat deze mensen in het forum zo zijn? Ik denk dat je dit beter kan prediken tegen mensen die niet met vuurwerk kunnen omgaan en mens en dier bekogelen.
Gisselle schreef:
03-01-2019 17:00
Ach schei toch uit! "Vroeger" was vuurwerk nog leuk, mooi!, nu moet je uitkijken dat het niet als wapen wordt gebruikt, naar je hoofd wordt gegooid, dan je beesten veilig zijn, dat was vroeger echt niet zo hoor.
Echt wel hoor. Kijk de kranten uit de jaren '80 er maar op na.
Ik herinner me nog de strijkerbommen, de rellen, de vreugdevuren overal. De voetzoekers die gegooid werden...
Het was allemaal niet zo onschuldig als jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
Verkoop van vuurwerk in de winkels verbieden. En verkoop onder de toonbank zwaar straffen. Beter al dat geld dat naar vuurwerk zou gaan, aan een goed doel schenken. Zonder vuurwerk blijft de tijd niet stilstaan en gaan we ook over naar een volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-01-2019 00:07
Is dat zo? Ik ken mensen die nog fanatiek bleek gebruiken bij het schoonmaken en het raar vinden dat ik dat niet in huis heb en dus nooit gebruik. Die maken dus ook de tuin tegels schoon met bleek. Lijkt me erger dan azijn.
Ja azijn is verboden. En bleek ook. Wetgeving in verband met grondwater. Stel je voor dat alle huishoudens in nederland jaarlijks een lietwrtje azijn of bleek op de stoep kwakken....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
04-01-2019 12:35
Verkoop van vuurwerk in de winkels verbieden. En verkoop onder de toonbank zwaar straffen. Beter al dat geld dat naar vuurwerk zou gaan, aan een goed doel schenken. Zonder vuurwerk blijft de tijd niet stilstaan en gaan we ook over naar een volgend jaar.
Je kan beter alcohol verbieden. 1 omdat het gif is. 2 omdat het 365 dagen per jaar overlast veroorzaakt. 3 omdat veel vuurwerkongevallen, overlast en vandalisme met vuurwerk, het gevolg zijn van (te) veel drank.

Maarja.... accijns-inkomsten hè.....
jouw leven is een keuze
Vuurwerk afschaffen. Of alleen toestemming geven om sierwerkvuurwerk te laten afsteken door professionele groepen.

En schaf de Eredivisie ook maar af en laat voetballen iets zijn wat kinderen op een veldje doen.
Alle reacties Link kopieren
Ahh, kwam net dit verhaal tegen en dat vind ik ook onder wangedrag vallen. Wat zielig voor dat beestje.

Halfblinde wallaby verlamd na harde vuurwerkknal

Tijdens de jaarwisseling schrok wallaby Wally uit Sprookjeswonderland in Enkhuizen zo erg van een vuurwerkknal, dat hij in paniek wegsprong. Tijdens het vluchten is hij waarschijnlijk tegen een boom of een hek gebotst. De pootjes en de staart van het kleintje zijn sindsdien verlamd.

De kleine kangoeroe lag na oud en nieuw stil in de wei. "Hij kon niet lopen. Het zag er erg naar uit", vertelt zijn verzorger Joël Slootjes aan Editie NL. De wallaby is aan één oog blind en in paniek ergens tegen aan gelopen.

Aan de kangoeroe-wei ligt een dijk, waar jongeren rond de jaarwisseling vuurwerk afsteken. "Ik begrijp niet waarom iemand dat vuurwerk naar de wallaby's heeft gegooid. Voor hen is het een kort moment van plezier, maar Wally is nu voor de helft verlamd."

Als de situatie van het kleintje niet verbeterd, wordt hij ingeslapen. "Ik kan me niet voorstellen hoe het zonder hem is. Dat zal mij ontzettend veel verdriet doen."

Afbeelding

bron: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... ailsignout
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 't afsteken van legaal vuurwerk tussen 24 en 1 uur prima. Maar niet al dagen van tevoren en dagen erna.
Mijn ene hond heeft echt een week stress gehad hierdoor. De andere hond heeft, gelukkig, nergens last van.
En dan viel 't bij ons in de buurt nog mee.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... orlog.html
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
05-01-2019 02:02
Je kan beter alcohol verbieden. 1 omdat het gif is. 2 omdat het 365 dagen per jaar overlast veroorzaakt. 3 omdat veel vuurwerkongevallen, overlast en vandalisme met vuurwerk, het gevolg zijn van (te) veel drank.
Heb je daar cijfers van? M.n. dan punt 3. De eerste 2 zijn bekend. (al is het een illusie dat je alcohol kunt verbieden, al was het maar omdat veruit de overgrootte meerderheid er gewoon normaal mee omgaat).
Alle reacties Link kopieren
Uhuh. Alcohol is vrijwel altijd een probleem bij overlast en vandalisme.

Analyse over oud en nieuw in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b255b0b1/
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik up dit topic omdat ik met verbijstering lees dat er nu al rellen en vernielingen zijn omdat het vreugdevuur is afgelast.
geneet van 't laeve
Baankje1 schreef:
03-12-2019 11:09
Ik up dit topic omdat ik met verbijstering lees dat er nu al rellen en vernielingen zijn omdat het vreugdevuur is afgelast.
Dat was te verwachten toch? Die vuren zijn ooit toegestaan en de wedstrijd uitgeroepen om dit te voorkomen. Zodat ze bezig waren etc.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
03-01-2019 09:25
Ik ken eigenlijk geen ander land waar het altijd zo uit de hand loopt als bij ons in Nederland. In andere landen waar ik oud en nieuw heb gevierd was het altijd een feestje. Hier ben ik eigenlijk een beetje bang om over straat te gaan rond oud en nieuw.
Nee, belgie molenbeek alle jaren altijd prijs, vernieligen,brand steken en reactie van de politiek hierop is dat is hun manier van feesten.
multicultureel en links bestuur daar loopt het altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
03-12-2019 11:12
Dat was te verwachten toch? Die vuren zijn ooit toegestaan en de wedstrijd uitgeroepen om dit te voorkomen. Zodat ze bezig waren etc.
Dat wist ik niet.
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
03-12-2019 11:28
Nee, belgie molenbeek alle jaren altijd prijs, vernieligen,brand steken en reactie van de politiek hierop is dat is hun manier van feesten.
multicultureel en links bestuur daar loopt het altijd mis.
In Frankrijk worden ieder jaar weer auto's in de brand gestoken. Ook leuk om zo het nieuwe jaar in te gaan :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Baankje1 schreef:
03-12-2019 11:09
Ik up dit topic omdat ik met verbijstering lees dat er nu al rellen en vernielingen zijn omdat het vreugdevuur is afgelast.
Ies koeltoer.
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
03-01-2019 17:13
Het eerste dat ik hoorde: waar bemoei jij je mee? Waarop ik aangaf me zorgen te maken over haar milieu-onvriendelijke gedrag in de.openbare ruimte. En haar enige reacte was: iedereen doet het.......
Haar reactie is denk ik wel te verklaren uit de speltheorie, niet?
Sara9876 schreef:
03-12-2019 20:18
Ies koeltoer.
Vanwaar het accent?
redbulletje schreef:
03-01-2019 09:42
Van mij mogen ze dat hele oud en nieuw afschaffen.
+1 (ben ik het nou echt met jou eens? Haha!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven