Massaal wangedrag met Oud en Nieuw

03-01-2019 09:23 1334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland gaat zich steeds meer misdragen met Oud en Nieuw. Het aantal incidenten is met 12% toegenomen. Elk jaar loopt de schade van Oud en Nieuw in de miljoenen, vallen er doden en gewonden en moet de politie massaal uitrukken om asociaal tuig in toom te houden (vind je het dan gek als een agent dan eens te ver gaat bij het aanpakken van tuig?)

Nu wordt er gepleit voor het op de schop gooien van het "feest" dat geen feest maar een slagveld is. Wellicht is het toch een goed idee om vuurwerk te verbieden en de opening van gelegenheden waar wordt "gefeest" en alcohol wordt genuttigd sterk te beperken. Het zal een hoop ellende schelen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226597 ... eweld.html

"Feesten" Oud en Nieuw beperken?

Totaal aantal stemmen: 366

Ja (79%)
Nee (18%)
Anders (3%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
TsumTsum, O&N is geen feest. Het is een dag waarin complete anarchie heerst en de politie en overige hulpverlening onderbemand is en machteloos staat.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
03-01-2019 09:47
Ik zou eerder voetbal afschaffen. Hooligans zijn de grootste tuig van Nederland. :popcorn:
Hetgrootste tuig.

Maar de behoefte om los te gaan met vernielingen is toch al raar?
In mijn familie lustten ze wel een drankje en werd er geen feest overgeslagen, maar geen een die ervan genoot om eens wat stuk te gaan maken. Wel vuurwerk afsteken, dat is leuk, met knallen.
De behoefte om anderen te verwonden en eigendommen te beschadigen deugt niet en heeft niks te maken met feesten en alcohol.
Dat veel mensen dat wel vinden nu moet toch ergens vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
03-01-2019 09:54
TsumTsum, O&N is geen feest. Het is een dag waarin complete anarchie heerst en de politie en overige hulpverlening onderbemand is en machteloos staat.
Dat vind ik dus overdreven. In het dorp waar ik woon heerst dan echt geen anarchie. Er zijn zat feestjes die wel ok verlopen, nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt vast een heel ander beeld als je deze vraag op een mannenforum zou stellen, denk ik.
Van mij mag vuurwerk voor particulieren verboden worden, en vreugdevuren zoals op Scheveningen. Jammer voor de degenen die zich wel aan de regels houden, maar de kwaaien hebben het nu voor zichzelf verpest...
Ik ben voor een sociale samenleving, maar helemaal eerlijk vind ik het niet eerlijk dat ik nu meer premie en/of belasting moet betalen voor het herstellen van de orde, straten, en vuurwerkletsel omdat een stel randdebielen zonodig tekeer willen gaan.
En dan heb ik het nog niet eens over de luchtvervuiling, het lawaai en de troep op straat die niet wordt opgeruimd.
(Hoeveel vrouwen zouden hier aan meedoen?)
Ozo.
Collectieve vuurwerkshows vereist iets wat wij niet gaan/kunnen bieden. Namelijk: een plek die voor iedereen bereikbaar is, en een manier om daar ook te kunnen komen voor hen die iets hebben gedronken.

Gaat dus niet gebeuren .....
Alle reacties Link kopieren
Uitschot is ook gek op vuurwerk, als je kijkt wie er het meeste vuurwerk kopen is dat toch de lagere sociale klasse. Die kunnen zich blijkbaar minder goed beheersen.

Het zijn vaak omstanders en kinderen die de dupe zijn van vuurwerk fanaten. Van mij mag het ook afgeschaft worden. Ik ga vanaf 30 december al niet meer lopen met de kinderen omdat er altijd debielen zijn die op fietsen vuurwerk afsteken en weggooien, dan woon ik nog in een rustige plaats.

Misschien een idee om voor feesten alleen kaarten op naam te verkopen zodat raddraaiers makkelijker te traceren zijn.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in verschillende landen gewoond en overal hing altijd een prettige feestelijke sfeer, behalve in NL. Sowieso, dat asociale geknal al dagen vantevoren en dit jaar in mijn stad moest de ME er aan te pas komen. Ik weiger dit normaal te vinden.

En als ik toch bezig ben, waar ik helemaal gallisch van word is dat hulpdiensten bekogeld en belaagd worden. WTF. Degenen die dat doen mogen van mij hard aangepakt worden in een goelag. Happy holidays.
Mevrouw75 schreef:
03-01-2019 09:59
Dat vind ik dus overdreven. In het dorp waar ik woon heerst dan echt geen anarchie. Er zijn zat feestjes die wel ok verlopen, nog steeds.
Uit zo'n dorpje kom ik ook. Was altijd ontzettend rustig (saai). Woon nu in een stad, maar dat is ook een vrij brave stad als ik dat mag geloven vergeleken met andere steden in NL.

Waar zijn trouwens die reclames gebleven van SIRE (je bent een rund als je met vuurwerk stunt)? Hadden die geen impact? Ik zie wel eens autopsie foto's van vuurwerk slachtoffers, misschien zou men die kunnen gebruiken om mensen te waarschuwen. Net als die foto's op sigarettenpakjes.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
03-01-2019 10:02
Collectieve vuurwerkshows vereist iets wat wij niet gaan/kunnen bieden. Namelijk: een plek die voor iedereen bereikbaar is, en een manier om daar ook te kunnen komen voor hen die iets hebben gedronken.

Gaat dus niet gebeuren .....
Elke gemeente kan toch zijn eigen vuurwerk show geven. Ze houden makkelijk geld over als er minder blauw op straat nodig is een herstel werkzaamheden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-01-2019 09:42
Van mij mogen ze dat hele oud en nieuw afschaffen.
Van mij ook: zwaar overrated kutfeest. En dan vooral door dat vuurwerk. Met een paar sierpijlen kan ik wel leven. En ik gun ieder zijn plezier.
Maar dat dagen van tevoren al knallers afsteken? Ook midden in de nacht. Dat gaat nergens meer over. Zouden die mensen die dat doen niet denken: goh anderen hebben hier misschien last van?

Bij mij voor de hoofdingang van de flat waar ik woon was een soort vuurtje gemaakt en daar werd dan iedere minuut zo'n knalding ingegooid. Dat gaat toch nergens meer over? Nu woon ik niet op de begane grond gelukkig. Maar mensen op de eerste verdieping hadden daar heel veel last van. Mijn auto zat ook helemaal onder de oranje zooi. En dan al die dozen die overal nog liggen. Ruim verdorie je rommel op!
parbleumondieu schreef:
03-01-2019 09:55
Hetgrootste tuig.

Maar de behoefte om los te gaan met vernielingen is toch al raar?
In mijn familie lustten ze wel een drankje en werd er geen feest overgeslagen, maar geen een die ervan genoot om eens wat stuk te gaan maken. Wel vuurwerk afsteken, dat is leuk, met knallen.
De behoefte om anderen te verwonden en eigendommen te beschadigen deugt niet en heeft niks te maken met feesten en alcohol.
Dat veel mensen dat wel vinden nu moet toch ergens vandaan komen.
Als je vernielingen en de vernielers flink aan wil pakken zou ik in ieder geval beginnen door voetbalstadiums te slopen en hooligens preventief te arresteren want die zijn toch echt het grootste tuig van dit land. Ze vernielen erop los, mishandelen politie, trekken hoofdoeken van meisjes af en slaan onschuldige burgers in elkaar.
mensen in achterstandswijken tijdens oude en nieuw zijn er helemaal niets bij.
dit topic slaat dus nergens op.
Het probleem in Nederland is dat de straffen veel te laag zijn. Als je al van straffen kunt spreken. Moet je in Spanje eens proberen de Guardia Civil te hinderen. Dat doe je maar één keer.
Alle reacties Link kopieren
De door NOS gepresenteerde feiten zijn éénzijdig en onjuist;

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bacc948d/

Incidenten nemen al jaren af.

Nog een interessant feit;

Afgelopen jaarwisseling was er 59 keer sprake van geweld tegen hulpverleners. Er waren 6350 agenten ingezet landelijk, tijdens oudjaar. Dan is minder dan 1% 'slachtoffer'. Ja. 59 incidenten is 59 te veel, maar om met de worden vam een oud-politiecommandant te spreken "het hoort ook een beetje bij je werk. Het lijkt wel of de huidige generatie agenten nergens meer tegen kan.:

Een verbod op alleen knalvuurwerk en vuurpijlen is niet te handhaven.

Voor de duidelijkheid 85% van de geweldsincidenten in 2017 en 2017 waren met illegaal vuurwerk. Dus vuurwerk dat die zelfde politie geacht wordt op te sporen, in beslag te nemen en handelen en gebruikers te vervolgen. Een deelverbod zal het handhaving-gebied alleen maar vergroten zonder dat hiervoor meer capaciteit is.

Als politie doet wat het moet doen, namelijk vroegtijdig ingrijpen bij illegale handel, zullen er minder incidenten zijn.

Daarnaast ligt er een politiek issue. Vuurwerk dat hier illegaal is kan je in Polen 365 dagen per jaar gewoon kopen. 1 Europa zou dat toch moeten kunnen oplossen.

Het is ook maar een zeer kleine groep notoite raddraaiers. Een meldplecht, nuchter mèt alcohol-controle voor bewezen daders zou vele.malen efficiënter zijn dan een totaalverbod. Bovendien leg je dan de pijn en straf precies bij de juiste mensen neer

Nog 1 slotopmerking:

Als het 31 december 2019 hagelt, stormt, regent en sneeuwt bij -10 hebben we nihil incidenten. Dan gaan alle voorstanders van vuurwerk roepen dat het beleid werkt, en vuurwerk best wel een klasse zwaarder kan..
..
jouw leven is een keuze
Nee het feest hoeft niet in geperkt te worden. Er moet iets veranderen, tuig gaat zich steeds meer misdragen omdat het kan. Ze kunnen de wetten wel strenger maken ( :cheer2: helemaal voor) maar de echte verandering moet bij de rechterlijke macht liggen. Agenten moeten meer vrijheid krijgen om zich echt passend te verdedigen én tuig moet als ze voor de rechter komen echt straf krijgen en niet een waarschuwing en een koekje. Er wordt ook nog veel te veel rekening gehouden met allerlei zaken die er niets mee te maken hebben zoals een rotjeugd.
TsumTsum schreef:
03-01-2019 09:52
Van mij hoeven ze de feesten opzich niet te beperken. Alleen het gebruik van alcohol (en andere verdovende middelen) in combinatie met vuurwerk zou iets aan gedaan moeten worden. Daarnaast betere controle op illegaal vuurwerk en betere handhaving. En wellicht een systeem dat vandalen geen vuurwerk meer kunnen kopen en bij overtreding een flinke boete moeten betalen of de bak in.
Beter zou zijn gewoon de hele verkoop van vuurwerk aan consumenten verbieden en overschakelen op vuurwerkshows door professionals.
Ik denk dat als je het feest gaat beperken er juist heel veel verzet komt en het voor iedereen verpest wordt net zoals bij Sinterklaas.
Pubers drinken nog niet. Die zijn hier vooral de reden van alles wat stuk gemaakt word in de maand december. Die zijn al weken af en aan alles aan het opblazen.
En dat is veel. Zij zijn ook voornamelijk degene die op mensen en dieren gooien.
Nog geen volwassen mens zien doen, zelfs niet in mijn tokkie buurt.

Wel vaak dat er met legaal vuurwerk op oud en nieuw heel slecht word omgegaan ( en veel dronken mannen inderdaad) en daardoor slachtoffers vallen, ook vaak omstanders. Ik sta dus liever achter in mijn tuin te kijken of achter de ramen.
Ik ga op oud jaar liever niet meer weg lopend of fietsend. Geheid dat er jongens vuurwerk naar je gooien.

Die gasten geen vuurwerk verkopen gaat jammer genoeg niks helpen. Dan koopt hun vader, oom, buurjongen, vriendje ect het wel.
Mevrouw75 schreef:
03-01-2019 09:59
Dat vind ik dus overdreven. In het dorp waar ik woon heerst dan echt geen anarchie. Er zijn zat feestjes die wel ok verlopen, nog steeds.
En zat plekken waar het echt niet zo leuk meer is.
Vuurwerk aan banden leggen. De hulpverleners kunnen hun werk niet meer doen, teveel mensen durven de straat niet meer op, dieren en kinderen worden bekogeld, 15 gezinnen kunnen hun huis voorlopig niet in vanwege schade, overlast op milieu en de dieren enzovoort.

Mooie vuurwerkshows (met dank aan burgemeester Aboutaleb, een van de weinige burgemeesters die het wel snapt) en industrieterreinen aanwijzen voor mensen die toch willen afsteken. Ook dan hoeft de politie niet als gekken door de stad heen te rijden.
Die enkele gek die het toch waagt om vuurwerk af te steken goed bestraffen.

Jammer dat het vuur in Scheveningen zo uit de hand is gelopen want dat zou een mooi alternatief zijn omdat de hulpverleners dan daar aanwezig kunnen zijn waar nodig en zich niet door het vuurwerk hoeven te begeven met gevaar voor eigen leven. Ik hoop dat er capabele burgemeesters zijn die wel eisen en maatregelen stellen aan feestvuren en niet schijten in hun broek voor asotuig en dus wegkijken en hopen dat er niets gebeurt.
Gelukkig zijn er mensen uit die groep die hebben aangegeven dat ze in overleg willen maar het is te gek dat een burgemeester geen gezag heeft en een kern uit die groep het wel lukt.
Chocoladestukjes schreef:
03-01-2019 10:09
Elke gemeente kan toch zijn eigen vuurwerk show geven. Ze houden makkelijk geld over als er minder blauw op straat nodig is een herstel werkzaamheden.
Want als er een vuurwerkshow is zal iedereen stoppen met dat gedrag waar het in dit topic over gaat.

Gewoon vanzelf?
RikM schreef:
03-01-2019 10:28
Het probleem in Nederland is dat de straffen veel te laag zijn. Als je al van straffen kunt spreken. Moet je in Spanje eens proberen de Guardia Civil te hinderen. Dat doe je maar één keer.
Hier word bij elk klapje van de politie een hetze ontketend. Zelfs bij terecht handelen en verzet van de verdachte/aso/crimineel ect.
Alle reacties Link kopieren
Een hoop mensen kunnen blijkbaar de vrijheid die we hier hebben niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen zich zouden beperken tot een uurtje vuurwerk voor hun eigen huis, zou dat al een hele verbetering zijn.

Ik woon in een doorgaans rustige wijk waar rond oud en nieuw dagenlang geknald wordt door jongelui die je anders nooit ziet. Van die beeldschermzombies die ineens wel naar buiten willen. Hier waren er een paar die de 30ste een bos vuurpijlen op het speeltoestel achterom bonden. Ik was er te laat bij. Glijbaan naar de knoppen en jongens te ver weg om ze aan te spreken. Waarom?!

Als je speelgoed wilt mollen, wees dan een vent en knoop dat vuurwerk aan je eigen PlayStation :@

(lijkt me een goede straf trouwens)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 10:34
En zat plekken waar het echt niet zo leuk meer is.
Dat ontken ik ook niet. Ik reageer op een reactie.
Ik ben nog steeds heel benieuwd waarom het vorige topic verdwenen is. Zou degene die dat op zijn of haar geweten heeft wel sieren om dat hier even te komen melden.
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 10:38
Hier word bij elk klapje van de politie een hetze ontketend. Zelfs bij terecht handelen en verzet van de verdachte/aso/crimineel ect.

Mensen hebben hier zelfs een grote mond tegen de politie. Dat hoef je daar niet te doen hoor, dan lig je gelijk op de grond. Laat staan dat je ermee in gevecht gaat!
yette schreef:
03-01-2019 10:43
Als mensen zich zouden beperken tot een uurtje vuurwerk voor hun eigen huis, zou dat al een hele verbetering zijn.

Ik woon in een doorgaans rustige wijk waar rond oud en nieuw dagenlang geknald wordt door jongelui die je anders nooit ziet. Van die beeldschermzombies die ineens wel naar buiten willen. Hier waren er een paar die de 30ste een bos vuurpijlen op het speeltoestel achterom bonden. Ik was er te laat bij. Glijbaan naar de knoppen en jongens te ver weg om ze aan te spreken. Waarom?!

Als je speelgoed wilt mollen, wees dan een vent en knoop dat vuurwerk aan je eigen PlayStation :@

(lijkt me een goede straf trouwens)
Al houden ze zich aan de uren die ze mogen, vind ik prima.

En dan ook nog aan normale regels zoals geen spullen opblazen, geen vuurwerkbommen maken, niet op mensen en dieren gooien. Netjes een bril op, standaardjes gebruiken enz.

Hun vuilnis de dag erna van de straat halen ect.

Maar blijkbaar is er een flink deel van de bevolking echt te dom en asocoiaal voor woorden en zie je dat in de maand December extra goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven