Maximumsnelheid overdag naar 100 km per uur.

12-11-2019 16:50 417 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2310126-maximums ... r-uur.html
Ik ben het ermee eens, 100 km per uur is meer dan hard genoeg.

100 km per uur overdag is hard genoeg?

Totaal aantal stemmen: 307

Ik ben het er mee eens (28%)
Ik ben het er mee eens, liever nog 24 uur per dag (32%)
Ik ben het er niet mee eens (38%)
Anders, ik licht het toe (2%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
12-11-2019 23:44
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de stikstof uitstoot van de gewraakte biomassa centrales maar met een beetje geluk: Als je zonnepanelen hebt met voldoende netto opbrengst voor het verbruik van huis en auto dan mag dat.
Maar dan alleen 130 op je eigen oprit. Electrische auto's geven behoorlijk meer slijtage aan de banden en het wegdek. Waar gaan die hele kleine deeltje rubber en asfalt naar toe? Lucht? Water? Er wordt gefocust op stikstof, fijnstof. En hier. Maar er is meer.

Uiteindelijk moeten we gewoon naar minder kilometers. Veel minder kilometers. Met zijn allen.
thistle schreef:
13-11-2019 07:35


Uiteindelijk moeten we gewoon naar minder kilometers. Veel minder kilometers. Met zijn allen.
Minder mensen maar daar durft niemand zich aan te branden.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-11-2019 21:10
Als je bij 100 km/uur in slaap valt en bij 130 km/uur niet, dan lijkt mij er toch iets anders aan de hand.
BIJNA staat er, ik val dan bijna in slaap en zo letterlijk moet je dat niet opvatten natuurlijk. Ik vind het gewoon prettiger om wat harder te rijden. Ik focus me dan veel meer, dan als ik wat langzamer moet rijden.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
12-11-2019 22:02
8x het woordje 'ik' in je tekst. Typisch weer.
Jeetje zeg, waar je op let!!
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
12-11-2019 22:31
Nou fantastisch zeg wel een heel kwartier!
Jij houdt niet van traagheid. Het zou beter zijn als de wereld wat wordt afgeremd!
Als er 10.000 auto's een kwartier langer onderweg zijn, betekent dat ook meer uitstoot lijkt mij. En meer files, dus meer frustraties en misschien wel meer ongelukken.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
13-11-2019 08:10
Als er 10.000 auto's een kwartier langer onderweg zijn, betekent dat ook meer uitstoot lijkt mij. En meer files, dus meer frustraties en misschien wel meer ongelukken.
:facepalm:

Kun je nagaan hoeveel al die stilstaande auto's uitstoten; die zijn pas echt lang onderweg...

(Je zit te trollen, toch?)
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
13-11-2019 08:10
Als er 10.000 auto's een kwartier langer onderweg zijn, betekent dat ook meer uitstoot lijkt mij. En meer files, dus meer frustraties en misschien wel meer ongelukken.
Nee. Een verbrandingsmotor stoot per kilometer meer uit bij hogere snelheid. Waar je met 100 km/h Parijs haalt op een volle tank, daar moet je bij 130 al bij St Quentin gaan tanken.

Ook files nemen juist toe bij hogere snelheden. De snelheidsverschillen door vrachtwagens en invoegen nemen dan sterk toe waardoor er meer afgeremd en van rijstrook verwisseld moet worden. Afremmen en veel wisselen zijn bekende fileveroorzakers.
Daarbij neemt het aantal ongelukken toe bij 130. En ongelukken zijn buiten de spits de belangrijkste fileveroorzakers.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Daantje1970 schreef:
13-11-2019 08:10
Als er 10.000 auto's een kwartier langer onderweg zijn, betekent dat ook meer uitstoot lijkt mij. En meer files, dus meer frustraties en misschien wel meer ongelukken.
Je krijgt juist meer ongelukken omdat de snelheidsverschillen tussen vrachtwagens en auto's te groot zijn. En ook meer files vanwege het constant remmen.
Vroeger remden autos op snelwegen niet zoveel, je liet gewoon even je gas los als je niet meteen kon inhalen.
Poezemens84 schreef:
12-11-2019 23:47
Ik ben voor. Ik rij sowieso weinig en 130 vind ik echt serieus hard. Daarbij zijn er weinig stukken waar je echt langere tijd 130 kan rijden. De gemiddelde snelheid zal rond de 110 liggen op dat soort stukken, voor mij sowieso. Want je wil ook wel weer meerijden in het tempo.

Maar met 100 rij je relaxed, files worden mogelijk minder en ergens denk ik dat er ook mensen voor de trein gaan kiezen op lange afstanden. Dat zou ineens maar zo sneller in tijd kunnen zijn.
Precies.
oudebaas schreef:
13-11-2019 08:18
Nee. Een verbrandingsmotor stoot per kilometer meer uit bij hogere snelheid. Waar je met 100 km/h Parijs haalt op een volle tank, daar moet je bij 130 al bij St Quentin gaan tanken.

Ook files nemen juist toe bij hogere snelheden. De snelheidsverschillen door vrachtwagens en invoegen nemen dan sterk toe waardoor er meer afgeremd en van rijstrook verwisseld moet worden. Afremmen en veel wisselen zijn bekende fileveroorzakers.
Daarbij neemt het aantal ongelukken toe bij 130. En ongelukken zijn buiten de spits de belangrijkste fileveroorzakers.
Ja precies. Vroeger zag je echt niet iedereen steeds remmen en van rijstrook wisselen. Maar sommige mensen hebben die tijd niet meegemaakt
Apatura schreef:
12-11-2019 20:00
Ik vind t een typische randstad maatregel.
Afbeelding
Daar wordt t meeste uitgestoten maar zal deze maatregel amper opgemerkt worden wan t daar is t al meest 100 / 80.

Dito, op de kaart zie je ook dat het probleem zich in de randstad concentreert dus tot de randstad 130 en dan 70 km/uwant dat zorgt pas echt voor weinig uitstoot doordat de doorstroming dan optimaal is. Deze maatregel is niet handig voor iedereen die in niet zwaar vervuilde gebieden woont maar afhankelijk is van de randstad. Vanaf het platteland naar de randstad scheelt de reistijd wel enorm of je 100 of 130 mag rijden, in de randstad haal je 100 zelden in de spits. Als die reistijd langer wordt en mensen besluiten om richting randstad te verhuizen heb je nog meer problemen.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk is 90 km/u de optimale snelheid, veroorzaakt minste files, maar daar zal de VVD zich helemaal niet aan wagen. Ik vind het trouwens wel frappant dat de VVD de enorme kosten die files voor ondernemers meebrengen helemaal niet noemt. En dat 100 km/u die kosten zou kunnen reduceren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Niet eens. Ik snap ook niet dat mensen zeggen dat je “bijna nooit 130 kan rijden overdag door de drukte”. Als ik ‘s ochtends richting Amsterdam rijd, dan kan ik toch echt gewoon 130 rijden. En nee, ik rij niet eens daarvoor continu op de linkerbaan.

100 voelt voor mij als een slakkentempo. Een N weg.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
13-11-2019 08:07
BIJNA staat er, ik val dan bijna in slaap en zo letterlijk moet je dat niet opvatten natuurlijk. Ik vind het gewoon prettiger om wat harder te rijden. Ik focus me dan veel meer, dan als ik wat langzamer moet rijden.
Dit inderdaad. Bij 100 zullen meer mensen zich gaan "vervelen" en sneller afgeleid zijn, aldus psychologen.
Belle73 schreef:
13-11-2019 08:55
Kennelijk is 90 km/u de optimale snelheid, veroorzaakt minste files, maar daar zal de VVD zich helemaal niet aan wagen. Ik vind het trouwens wel frappant dat de VVD de enorme kosten die files voor ondernemers meebrengen helemaal niet noemt. En dat 100 km/u die kosten zou kunnen reduceren.

Ik snap die hele fixatie van VVD en PVV op hard rijden sowieso al niet. Waarom zien zij dat als een burgerrecht?
Alle reacties Link kopieren
Tja jammer, ik rijd zelf natuurlijk ook liever de hele weg 150 zoals in Duitsland, maar is gewoon niet te doen qua milieu en qua drukte.

Ik denk dat het vooral veel files gaat schelen omdat er dan straks minder grote snelheidsverschillen zijn met vrachtwagens, dus minder gekke inhaalmanoeuvres met 110 km/u die eigenlijk niet kunnen omdat daar al iemand reed met 130 (en wat mede files veroorzaakt).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 09:18
Ik snap die hele fixatie van VVD en PVV op hard rijden sowieso al niet. Waarom zien zij dat als een burgerrecht?
Joh, als ze "iedereen het hele jaar gratis bier en friet" in hun partijprogramma konden zetten, zouden ze het ook doen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
13-11-2019 08:55
Kennelijk is 90 km/u de optimale snelheid, veroorzaakt minste files, maar daar zal de VVD zich helemaal niet aan wagen. Ik vind het trouwens wel frappant dat de VVD de enorme kosten die files voor ondernemers meebrengen helemaal niet noemt. En dat 100 km/u die kosten zou kunnen reduceren.
Ja, mee eens. Arjan Lubach had vorig jaar of twee jaar geleden al een heel item over rekeningrijden en dat dat heel goed helpt tegen files. En dus heel goed is voor de economie: minder files = meer doorstroming = meer mensen en producten op tijd op hun plek = meer bedrijven die zich in Nederland willen vestigen etc etc. De EenVandaag opiniepeiling die daarop volgde gaf ook aan dat mensen tegenwoordig echt wel voor rekeningrijden zijn (mits het eerlijk gebeurt).
Maar nee aan rekeningrijden wil de VVD zijn vingers niet branden aan iets wat misschien 2 kiezers kost. En aan wat al hun eigen leden zelf extra geld gaat kosten want VVD'ers doen natuurlijk álles met de auto, zelfs naar de sportschool 3 blokjes verderop.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dahlia74 schreef:
13-11-2019 09:14
Dit inderdaad. Bij 100 zullen meer mensen zich gaan "vervelen" en sneller afgeleid zijn, aldus psychologen.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Als er een slak voor me rijdt waar ik met geen mogelijkheid voorbij kan dan verdwijnt mijn concentratie ook. Idem dus als we massaal gedwongen worden om als slak te gaan rijden. Overigens helpt het een beetje om in een lagere versnelling te gaan rijden zodat je auto toch meer touren maakt.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-11-2019 08:52
Dito, op de kaart zie je ook dat het probleem zich in de randstad concentreert dus tot de randstad 130 en dan 70 km/uwant dat zorgt pas echt voor weinig uitstoot doordat de doorstroming dan optimaal is. Deze maatregel is niet handig voor iedereen die in niet zwaar vervuilde gebieden woont maar afhankelijk is van de randstad. Vanaf het platteland naar de randstad scheelt de reistijd wel enorm of je 100 of 130 mag rijden, in de randstad haal je 100 zelden in de spits. Als die reistijd langer wordt en mensen besluiten om richting randstad te verhuizen heb je nog meer problemen.
Op de A4 mag je op grote stukken 130 hoor.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
13-11-2019 09:31
Joh, als ze "iedereen het hele jaar gratis bier en friet" in hun partijprogramma konden zetten, zouden ze het ook doen.

Je bedoelt uit populisme?
Dan is de vraag natuurlijk waarom “het volk” zo geobsedeerd is door die 130 km/u. Waarom is uitgerekend dit zo belangrijk?
redbulletje schreef:
13-11-2019 09:35
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Als er een slak voor me rijdt waar ik met geen mogelijkheid voorbij kan dan verdwijnt mijn concentratie ook. Idem dus als we massaal gedwongen worden om als slak te gaan rijden. Overigens helpt het een beetje om in een lagere versnelling te gaan rijden zodat je auto toch meer touren maakt.

Jij komt toch vaak in Amerika? Daar hebben ze ook een lage maximumsnelheid en dat is mij daar altijd prima bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 09:37
Je bedoelt uit populisme?
Dan is de vraag natuurlijk waarom “het volk” zo geobsedeerd is door die 130 km/u. Waarom is uitgerekend dit zo belangrijk?
Ja populisme ten top.

En het zit kennelijk in de aard van mensen, dat alles wat eerst wel mocht en daarna niet meer, opeens superbelangrijk wordt.
Kijk maar naar 'zelf vuurwerk afsteken'. In andere landen kunnen ze al eeuwen prima zonder. Genieten ze van professionele shows, en een glaasje champagne of wat druiven. Maar nee, hier gaan mensen op hun kop staan, omdat hun feestje wordt 'afgepakt' en omdat het dan volgens hen niet meer zal voelen als echt feest. "Er mag ook niks meer."
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
13-11-2019 09:42
Ja populisme ten top.

En het zit kennelijk in de aard van mensen, dat alles wat eerst wel mocht en daarna niet meer, opeens superbelangrijk wordt.
Kijk maar naar 'zelf vuurwerk afsteken'. In andere landen kunnen ze al eeuwen prima zonder. Genieten ze van professionele shows, en een glaasje champagne of wat druiven. Maar nee, hier gaan mensen op hun kop staan, omdat hun feestje wordt 'afgepakt' en omdat het dan volgens hen niet meer zal voelen als echt feest. "Er mag ook niks meer."
helemaal mee eens. Wat je aandacht geeft "groeit" altijd.
patsy--stone schreef:
13-11-2019 09:42
Maar nee, hier gaan mensen op hun kop staan, omdat hun feestje wordt 'afgepakt' en omdat het dan volgens hen niet meer zal voelen als echt feest. "Er mag ook niks meer."

Ja, dat verongelijkte!!
Ik volg een Facebookpagina gericht op mijn stad. Daar zijn mensen ook bizar verongelijkt, tot schelden op politici aan toe. En inderdaad: “er mag niets meer”. En dan gaat het over dingen als vuurwerk afsteken in de binnenstad of parkeren in de binnenstad, terwijl ze zelf in een buitenwijk wonen, of over Hij Die Niet Genoemd Mag Worden terwijl ze zelf geen jonge kinderen hebben. Echt al-les aangrijpen om maar ontevreden te zijn en maar te kunnen schelden. Het is niet goed of het deugt niet. Ik vind het echt onbegrijpelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven