Maximumsnelheid overdag naar 100 km per uur.

12-11-2019 16:50 417 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2310126-maximums ... r-uur.html
Ik ben het ermee eens, 100 km per uur is meer dan hard genoeg.

100 km per uur overdag is hard genoeg?

Totaal aantal stemmen: 307

Ik ben het er mee eens (28%)
Ik ben het er mee eens, liever nog 24 uur per dag (32%)
Ik ben het er niet mee eens (38%)
Anders, ik licht het toe (2%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-11-2019 19:44
Diegenen die tegen zijn: wat willen jullie dan? Andere maatregelen doen wellicht financieel pijn of leveren echt overlast op (denk aan maatregelen die in steden met ernstige smog genomen worden). Ik vind dit nu typisch een maatregel, die relatief weinig overlast oplevert.
Ik vind t een typische randstad maatregel.
Afbeelding
Daar wordt t meeste uitgestoten maar zal deze maatregel amper opgemerkt worden wan t daar is t al meest 100 / 80.

Zet die pakken met sjieke schoentjes maar op de fiets.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
12-11-2019 19:38
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap. Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
Daar zijn tegenwoordig hele goede medicijnen voor.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
ik heb tegen gestemd, ik hou van doorjakkeren. Met 100 op de snelweg heb ik het gevoel alsof ik nix opschiet
Alecta schreef:
12-11-2019 19:44
Diegenen die tegen zijn: wat willen jullie dan? Andere maatregelen doen wellicht financieel pijn of leveren echt overlast op (denk aan maatregelen die in steden met ernstige smog genomen worden). Ik vind dit nu typisch een maatregel, die relatief weinig overlast oplevert.
Dus... autoloze zondag, vrachtwagenloze dinsdag en donderdag, bestelbusloze maandag en vrijdag.

En ik vind dat de centrale overheid naar het centrum van Nederland moet verhuizen, zodat niet het halve land via de 3 snelwegen (ofzo) die naar Den Haag gaan hoeft tijdens de spits. Dus. Trek een mooie cirkel zo'n 15 km rondom utrecht en buitensteden, maak daar een rondweg en spreid al die centrale overheidsgebouwen daarop. En als je toch bezig bent, laat er dan een metro onder de weg rijden ('de overheidsrail') met op verschillende plekken een vriendelijke gratis parkeergarage. Ik denk dat we dan met zijn allen veel minder kilometers maken.

Dan de boeren voor 10% uitkopen, scheelt weer een stuk - maar niet zodanig veel dat het land ervan stuk gaat.
Bestelbusloze maandag en vrijdag betekent dat de bouw een aanzienlijk deel van zijn werk niet kan doen (of althans, een paar dagen niet uitstoot, misschien doen ze dat dan in het weekend wanneer de andere vervuilers dat minder doen).

Kortom: spreiden. Niet één klein maatregeltje. Gewoon een aantal kleine maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
12-11-2019 19:38
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap.Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
En dit. Er wordt gezegd dat er meer ongevallen zijn door overdreven snelheid. En dat geloof ik ook wel, als je bvb 80-90 mag waar het 50 is. Maar als je 10 km te snel rijdt? Eerder het omgekeerde, je hebt meer oog voor je snelheidsmeter dan voor de weg. Of je droomt weg omdat je je begint te vervelen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-11-2019 19:44
Diegenen die tegen zijn: wat willen jullie dan? Andere maatregelen doen wellicht financieel pijn of leveren echt overlast op (denk aan maatregelen die in steden met ernstige smog genomen worden). Ik vind dit nu typisch een maatregel, die relatief weinig overlast oplevert.

Ik ben voor, maar van mij mag de subsidie die naar boeren gaat die naar het buitenland exporteren ook wel afgeschaft worden.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
12-11-2019 19:20
Kort gezegd is de snelheidsverlaging een boekhoudkundig trucje om stikstofruimte beschikbaar te maken zodat woningbouw mogelijk wordt.
Typisch weer een redenatie van de overheid dus. :bonk:
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-11-2019 19:44
Diegenen die tegen zijn: wat willen jullie dan? Andere maatregelen doen wellicht financieel pijn of leveren echt overlast op (denk aan maatregelen die in steden met ernstige smog genomen worden). Ik vind dit nu typisch een maatregel, die relatief weinig overlast oplevert.
Ik heb gewoon het gevoel dat de automobilist nu is wat de roker jaren geweest is: kop van jut. Waarom de grote vervuilers niet aanpakken? Wij alle moeite doen en in andere landen rijden ze met onze afgedankte auto's rond en doen ze niks aan recycleren. 't Is gewoon weer een pestmaatregel. Ben eens benieuwd hoelang het duurt voor het naar België Vlaanderen overwaait.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Daantje1970 schreef:
12-11-2019 19:38
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap. Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
Als je bij 100 km/uur in slaap valt en bij 130 km/uur niet, dan lijkt mij er toch iets anders aan de hand.
Ze kunnen beter inzetten op het verminderen van files dan vermeerderen als het ze om stikstofreductie te doen is.
aquake82 schreef:
12-11-2019 20:32
En dit. Er wordt gezegd dat er meer ongevallen zijn door overdreven snelheid. En dat geloof ik ook wel, als je bvb 80-90 mag waar het 50 is. Maar als je 10 km te snel rijdt? Eerder het omgekeerde, je hebt meer oog voor je snelheidsmeter dan voor de weg. Of je droomt weg omdat je je begint te vervelen.
Het maakt wel uit wanneer je 10 km/u te snel rijdt ten opzichte van de maximum snelheid, dus 140 km/u ipv 110 km/u. Er is een verband tussen snelheid en fatale afloop van een ongeluk. Bij 140 km/u is die ten opzichte van 120 km/u ongeveer 2,5 keer zo hoog.
Opgelegde cruise control waarbij niet harder gereden kan worden dan de maximum snelheid zou handig zijn, dan hoef je alvast niet meer op je snelheidsmeter te letten.
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
12-11-2019 20:33
Typisch weer een redenatie van de overheid dus. :bonk:
Het scheelt ook verkeersdoden, files en ongelukken, maar ja, daar kijkt iedereen voor het gemak maar even overheen. Als er een vliegtuig neerstort is het hele land in rouw. Elke jaar vallen er in Nederland 600 verkeersdoden, maar daar staat niemand bij stil. Behalve als het jouw naaste betreft natuurlijk.
En die tijdswinst? Ik geloof er echt niets van. Het zal misschien een paar minuten schelen, maar dat is het dan wel. En het lijkt mij ook wel overzichtelijk; nu moet je van 100 naar 130, weer terug naar 120 etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Autoloze zondagen zullen alleen irritatie opwekken en geen resultaat hebben. Het verkeer wat de weg op moet, krijgt een ontheffing en de rest zit thuis te mopperen en rijdt op zaterdag wat meer.
Beroepsgoederenvervoer kun je niet gaan beperken zonder dat dit vervelende consequenties heeft voor iedereen.
Ik geloof echt dat 100 km/u niet zo ingrijpend is. In de USA rijdt men ook langzamer en over veel grotere afstanden.
parbleumondieu wijzigde dit bericht op 12-11-2019 22:17
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
12-11-2019 19:38
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap. Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
8x het woordje 'ik' in je tekst. Typisch weer.

Vanmiddag zei een kennis "als ik de buitenhaard wil aansteken dan doe ik dat toch? Wat kan mij het schelen dat de buurman asma heeft. Als wij maar gezellig met een proceccootje rond t vuur kunnen zitten...".
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
En ze vindt het natuurlijk ook belachelijk dat ze binnenkort maar 100 km mag rijden...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in principe niets tegen een lagere maximumsnelheid. Maar nu is het pure symboolpolitiek om de hardste schreeuwers (de boeren en bouwers) niet tegen zich in het harnas te jagen.

Autoverkeer is verantwoordelijk voor een paar procent van de stikstofuitstoot. Door van 130 naar 100 km/u te gaan bespaar je dat slechts een fractie van. Landbouw is 45% van het totaal. 10% minder uitstoot door de landbouw (kan makkelijk) levert veel en veel meer op dan een lagere maximumsnelheid (die sowieso al niet overal mogelijk was). Maar ja, automobilisten zijn niet zo asociaal om deuren uit provinciehuizen te rijden.
Ik ken de berekeningen niet, maar met mijn boerenverstand denk ik dat het niet veel stikstofuitstoot zal schelen. Harder rijden betekent meer uitstoot en brandstofverbruik, maar langer rijden eveneens. Ik neem aan dat de langere reistijd is meegenomen in de berekeningen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou onder de streep veel zal schelen. Het lijkt me vooral een makkelijke boekhoudkundige truc om de bouw vlot te trekken. Ook een maatregel die makkelijk weer is in te trekken als ze een nieuwe truc bedenken.

Ik denk wel dat er minder files zullen zijn, maar dat de files die er wel zijn nog langer zullen zijn. Ik denk ook dat er wat minder ongelukken zullen gebeuren, maar niet significant minder.

Persoonlijk lijkt het me wel prettig, overal 100. Is toch wat relaxter rijden en je hoeft niet meer op te letten of je misschien harder mag/moet of juist zachter moet.

Zeker in het begin zullen er ook veel boetes gegeven kunnen worden, dus dat is mooi voor het spekken van de staatskas (die van ons allen is).

Dus ik zie vooral voordelen, maar wat stikstofuitstoot betreft heb ik mijn (ongefundeerde) twijfels.
friezinnetje2014 schreef:
12-11-2019 19:41
Ook tegen, hier kun je altijd makkelijk 130 rijden welk tijdstip van de dag ook. Dus mooi 130 rijden. 100 km/u is veel te langzaam
Jij snapt het blijkbaar niet
Alle reacties Link kopieren
Hier worden een aantal voor- en nadelen toegelicht (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/06/10 ... r-a3979475).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
pipootje schreef:
12-11-2019 22:19
Jij snapt het blijkbaar niet
Want?
aquake82 schreef:
12-11-2019 20:33
Typisch weer een redenatie van de overheid dus. :bonk:
Yep. Maar men heeft zich nu eenmaal gecommitteerd aan een aantal zaken die men kennelijk niet terug kan of wil draaien. En dus liggen twee belangrijke pijlers van de NL economie (de bouw en de agribusiness) nu op apegapen en zitten er mensen werkloos thuis.

Iemand anders zei het al: gewoon een streep door een aantal van die aangeharkte heideveldjes - die niet eens tot de oorspronkelijke natuur in Nederland behoren en dus met veel subsidie kunstmatig in stand moeten worden gehouden - en het probleem is opgelost.

Waddenzee, kustgebieden, Veluwe en enkele andere gebieden behouden, de rest schrappen als beschermd Natura2000 gebied. Laat de boeren het beheer voeren over de oude Natura2000 gebieden zodat de ruimte groen blijft en de diversiteit behouden. Dit land moet wat minder krampachtig worden: we kunnen niet het dichtstbevolkte land van Europa zijn en tegelijkertijd net zoveel beschermde natuurgebieden als Frankrijk willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Prima! Erger me dood aan dat gejakker en geduw op de snelweg.
I wanna live my life with the volume full!
Daantje1970 schreef:
12-11-2019 19:38
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap. Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
Nou fantastisch zeg wel een heel kwartier!
Jij houdt niet van traagheid. Het zou beter zijn als de wereld wat wordt afgeremd!
Eidde schreef:
12-11-2019 22:26
Prima! Erger me dood aan dat gejakker en geduw op de snelweg.
Ik ook.
Complete waanzin op de wegen
friezinnetje2014 schreef:
12-11-2019 22:22
Want?
Het gaat er niet om wat waar kan, maar om hoe vervuilend de snelheid is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven