Moet je alles maar moeten kunnen posten op social media?

14-09-2020 15:57 152 berichten
Ik las vandaag dit bericht op nu.nl: https://www.nu.nl/binnenland/6077322/om ... tocht.html

Iemand had wat geplaatst over de sinterklaas intocht en daar kwamen op z'n zachtst gezegd niet zulke leuke reacties op waardoor de plaatser aangifte heeft gedaan tegen enkele reageerders. Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo maar hebben alsnog een taakstraf en/of geldboete gekregen.

Ik was zelf in eerste instantie verbaasd dat daar een hele rechtszaak over is maar aan de andere kant vind ik het ook goed want als je ziet hoe sommige mensen reageren op bepaalde berichten. Niet alleen op de berichten over Sinterklaas maar ook BLM, Corona, de NS, het kabinet etc. En waarom?! Omdat iedereen een mening mag hebben en dat mag verkondigen op social media?!

Wat vinden jullie ervan dat deze reageerders nu op de vingers getikt zijn door de rechter? Zou dit vaker moeten gebeuren?
bethweeter schreef:
15-09-2020 08:35
En nu ook:

'GGD-medewerkers mikpunt van agressie'
GGD-medewerkers die telefonisch coronatesten inplannen, zijn het mikpunt van agressie en intimidatie. "Het wordt steeds heftiger", vertelt manager Koen Spruijt tegen de Telegraaf. "Het is niet meer normaal." Bron: Nos.nl
Echt niet meer normaal nee. Net alsof die medewerker er iets aan kan doen dat je niet vandaag maar pas morgen terecht kunt. Echt sommige mensen hebben alle fatsoen verloren.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
14-09-2020 23:43
Dit. Veel mensen lijken tegenwoordig te denken dat vrijheid van meningsuiting betekent dat jouw mening boven elke vorm van kritiek verheven is ofzo.

En bovendien vergeten ze dan altijd voor het gemak dat vrijheid van meningsuiting natuurlijk óók voor anderen geldt.

Sander Schimmelpenninck heeft er geloof ik net een column over geschreven. Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat die mening per sé door iedereen gehoord hoeft te worden.
Ik zou Sander Schimmelpenninck nou niet als lichtend voorbeeld nemen. Die schopt ook om de haverklap om hem heen en is een echte twitter-bully.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-09-2020 03:59
Overigens gaat artikel 1 over het gelijkheidsbeginsel en het daaruit voortvloeiende verbod op discriminatie. Vrijheid van meningsuiting is artikel 7 in de Grondwet.

Sorry, de darkside/leraar in mij komt naar boven :-)
Mijn punt is dat het gelijkheidsbeginsel bij veel mensen minder op het net vlies staat dan de vrijheid van meningsuiting. Het verschil is mij meer dan duidelijk in ieder geval.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
15-09-2020 06:38
Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo

Dit betwijfel ik vaak. Uitzonderingen daargelaten.
Ze balen meer dat ze “gepakt of betrapt zijn”. En proberen een boete of taakstraf te ontlopen.
Ze denken natuurlijk: als Akwasi hiermee weg komt, dan ik ook. Logisch toch.
.
Akwasi is gewoon opruiend bezig en er wordt een vuil politiek spel gespeeld, daarom worden mensen boos.
Rutte draait overal omheen en herhaalt telkens zijn riedeltje en luistert niet naar een groot deel van de bevolking.
Ja, sommige mensen reageren erg boos en laten zich te veel meeslepen in hun boosheid online, maar dat is dan ook hun enige uitlaatklep.
Ik vind niet dat ze zo ver moeten gaan, maar ik begrijp de emotie van het niet gehoord worden.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-09-2020 08:35
En nu ook:

'GGD-medewerkers mikpunt van agressie'
GGD-medewerkers die telefonisch coronatesten inplannen, zijn het mikpunt van agressie en intimidatie. "Het wordt steeds heftiger", vertelt manager Koen Spruijt tegen de Telegraaf. "Het is niet meer normaal." Bron: Nos.nl
Bizar! Wat een idioten lopen er toch rond.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
15-09-2020 09:45
Akwasi is gewoon opruiend bezig en er wordt een vuil politiek spel gespeeld, daarom worden mensen boos.
Rutte draait overal omheen en herhaalt telkens zijn riedeltje en luistert niet naar een groot deel van de bevolking.
Ja, sommige mensen reageren erg boos en laten zich te veel meeslepen in hun boosheid online, maar dat is dan ook hun enige uitlaatklep.
Ik vind niet dat ze zo ver moeten gaan, maar ik begrijp de emotie van het niet gehoord worden.
Ja maar.
Dat is de samenvatting.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
15-09-2020 09:45
Akwasi is gewoon opruiend bezig en er wordt een vuil politiek spel gespeeld, daarom worden mensen boos.
Rutte draait overal omheen en herhaalt telkens zijn riedeltje en luistert niet naar een groot deel van de bevolking.
Ja, sommige mensen reageren erg boos en laten zich te veel meeslepen in hun boosheid online, maar dat is dan ook hun enige uitlaatklep.
Ik vind niet dat ze zo ver moeten gaan, maar ik begrijp de emotie van het niet gehoord worden.
Boos zijn mag maar doodsbedreigingen en intimidatie van journalisten en politici gaat te ver en mag van mij veel harder bestraft worden.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
15-09-2020 09:45
Akwasi is gewoon opruiend bezig en er wordt een vuil politiek spel gespeeld, daarom worden mensen boos.
Rutte draait overal omheen en herhaalt telkens zijn riedeltje en luistert niet naar een groot deel van de bevolking.
Ja, sommige mensen reageren erg boos en laten zich te veel meeslepen in hun boosheid online, maar dat is dan ook hun enige uitlaatklep.
Ik vind niet dat ze zo ver moeten gaan, maar ik begrijp de emotie van het niet gehoord worden.
Ik vind het bedreigen van politici omdat je de beslissingen niet snapt/begrijpt/ze niet in jouw straat passen gewoon stom. Ik zie het al in de lokale politiek hier. De plaatselijke krant schrijft wat (wat driekwart van de tijd gewoon niet volledig is, omdat ze de cursus hoor en wederhoor effe hebben gemist of omdat ze verder geen onderzoek hebben gedaan). En daar gaan altijd dezelfde gekkies los op. Want die lezen alleen de koppen en de rest vullen ze zelf in. En de wethouder is vervolgens een klootzak, een zakkenvuller, een vuile hond, etc. De agressie die uit dat soort posts komen, is soms echt idioot. En dan nijdig zijn omdat ze niet gehoord worden. Hallo, je reageert met scheldwoorden en via facebook/twitter op een suggestief krantenartikel, wat denk je nou?
Als je gehoord wil worden, moet je normaal praten.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
15-09-2020 10:24
Ik vind het bedreigen van politici omdat je de beslissingen niet snapt/begrijpt/ze niet in jouw straat passen gewoon stom. Ik zie het al in de lokale politiek hier. De plaatselijke krant schrijft wat (wat driekwart van de tijd gewoon niet volledig is, omdat ze de cursus hoor en wederhoor effe hebben gemist of omdat ze verder geen onderzoek hebben gedaan). En daar gaan altijd dezelfde gekkies los op. Want die lezen alleen de koppen en de rest vullen ze zelf in. En de wethouder is vervolgens een klootzak, een zakkenvuller, een vuile hond, etc. De agressie die uit dat soort posts komen, is soms echt idioot. En dan nijdig zijn omdat ze niet gehoord worden. Hallo, je reageert met scheldwoorden en via facebook/twitter op een suggestief krantenartikel, wat denk je nou?
Als je gehoord wil worden, moet je normaal praten.
Precies! Vaak zijn het nog laffe anoniempjes ook want onder hun eigen naam durven ze dat soort bagger niet te posten.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
15-09-2020 10:29
Precies! Vaak zijn het nog laffe anoniempjes ook want onder hun eigen naam durven ze dat soort bagger niet te posten.
Ja inderdaad, het is makkelijk om anoniem te posten op twitter.
Ik vind het daarom niet zo'n fijn medium.
Maar ik maak me wel zorgen, al uit ik dat zelf online meestal wat genuanceerder.
Ik maak me zorgen omdat onze wetboeken niet meer geldend lijken te zijn: https://www.facebook.com/notes/rt-dutch ... 026610056/
Moet je kijken wat het kabinet Rutte voor een ravage heeft aangericht in 10 jaar tijd, dus ik snap goed dat mensen boos zijn: https://youtu.be/uH1FQk30-ME
Alle reacties Link kopieren
Hou de complottheorieën maar in het complottheorieën-topic Tante Jans.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-09-2020 10:52
Hou de complottheorieën maar in het complottheorieën-topic Tante Jans.
Dit is gewoon een video van het forum voor democratie, wat bedoel je met complottheoriën?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
15-09-2020 09:11
Ik zou Sander Schimmelpenninck nou niet als lichtend voorbeeld nemen. Die schopt ook om de haverklap om hem heen en is een echte twitter-bully.
Ik schrijf niet dat hij een lichtend voorbeeld is he. Wel dat hij het een column heeft geschreven die hier on-topic is. Dat niet alle meningen gehoord hoeven worden ben ik het roerend mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Overigens past dit allemaal naadloos in de trend van verhuftering van de maatschappij.

Alleen al het feit dat 'deugen' en 'fatsoen' als iets negatiefs geframed wordt zegt toch al genoeg?

Kennelijk is fatsoen iets optioneels. Als je leest wat een Wilders of Klaver dafelijks voor bedreigingen krijgt, pfff. Belachelijk!
Alle reacties Link kopieren
Alhoewel ik zelf geen Facebook meer gebruik privé, heb ik nog wel een werkgerelateerd account. Heel af en toe kom ik in de krochten van Facebook een 'Zwarte Piet moet blijven' of 'Vroeger was alles beter' pagina tegen. De Henk en Ingrids van Nederland gaan daar in een compleet eigen taal helemaal wappier op alles wat ze niet zint.

Het ziekenfonds moet terug, Rutte moet weg, we stappen uit de EU, etc, etc, etc. Kijk je nog verder, dan wordt het alleen maar erger en erger.

En dan weet ik ook weer waarom ik privé geen Facebook meer gebruik. Twitter overigens ook niet, de bagger die daar op staat...
Alle reacties Link kopieren
Prima als je het niet met iemand eens bent, dat kan, maar wat verander je als je zo onbeschoft los gaat? Toch helemaal niets.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
impala schreef:
15-09-2020 09:35
Ze denken natuurlijk: als Akwasi hiermee weg komt, dan ik ook. Logisch toch.
Dit fenomeen staat helemaal los van Akwasi

Zoals ook in andere voorbeelden hier genoemd gaan steeds meer mensen schaamteloos los met hun posts en uitspraken die ze veelal anoniem overal kunnen doen.

Aangezien dit meestal straffeloos kan, blijven ze het doen en wordt het erger.
Internet heeft niet alleen heel veel voordelen.

Ik krijg daar vaak een hooligangevoel bij. Lekker met de groep anoniem meeschreeuwen en de meest walgelijke dingen roepen.
Ik weet niet of ik vind 'of alles maar moet kunnen' maar vind het wel zwaar irritant, die berichten steeds van protest tegen de a.5 meter samenleving, no farmers no food en Zwarte Piet blijft.

Vind het vooral leuk om wat persoonlijke fotootjes te zien van mensen en hun gezinnen. Kinderen, vakanties etc. Geen meningen over politiek en maatschappij. Als ik die teveel zie bij iemand ontvriend of ontvolg ik diegene.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
15-09-2020 11:09
Dit fenomeen staat helemaal los van Akwasi

Ik bedoel het heel veel later afstand nemen van de idiote dingen die je gezegd of getypt hebt, omdat je vervolgd wordt of dreigt te worden.
Dat staat zeker niet los van elkaar. En het hele fenomeen ook niet trouwens, al hield Akwasi het niet bij wat Twitter oprispingen.
.
Ik gok dat 25 reageerders nu wel blij zijn dat ze in Nederland wonen. In Amerika is er een schikking getroffen van een ton omdat iemand naar iemand anders een knipperend plaatje stuurde om een epileptische aanval uit te lokken: https://www.nu.nl/tech/6077557/man-die- ... ollar.html
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
15-09-2020 10:59
Dit is gewoon een video van het forum voor democratie, wat bedoel je met complottheoriën?
Waarom moet die propaganda dan hier, het gaat over hufterigheid op social medea en je bent het alleen maar aan het goed praten. Hoe veel anonieme twitter accounts heb je zelf?
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-09-2020 11:06

Alleen al het feit dat 'deugen' en 'fatsoen' als iets negatiefs geframed wordt zegt toch al genoeg?
Dit dus! Heel goed gezegd.
Wat eten we vanavond?
smulrol schreef:
15-09-2020 21:52
Waarom moet die propaganda dan hier, het gaat over hufterigheid op social medea en je bent het alleen maar aan het goed praten. Hoe veel anonieme twitter accounts heb je zelf?
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!
Niet gek dat mensen dan soms vloeken op hem op social media.
En die Akwasi moet gewoon zijn mond houden, die is op niks goeds uit, hem de hand boven het hoofd houden...
En verder faalt ons rechtssysteem al langere tijd, kijk maar: https://youtu.be/K-Cp73MtoOk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven