Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
pamelacourson schreef:
23-10-2018 21:10
Aviv, ik vind dat een goed voorbeeld. We kunnen dan wel met zijn allen rijker zijn als vrouwen minimaal 32 uur per week werken, maar misschien biedt het op andere gebieden wel voordelen die veel belangrijker zijn. En iedereen is anders. Sommige vrouwen gaan het liefst 2 weken na de geboorte van hun kind weer fulltime aan het werk, anderen hebben geen kinderen en werken maar 3 dagen omdat ze andere prioriteiten hebben in het leven. De een is het gelukkigst als haar man kostwinner is en zij huisvrouw/thuisblijfmoeder, de ander wil alles 50/50 verdelen en weer een ander werkt meer dan haar man en is daar gelukkig mee.
In Nederland hebben we het geluk dat we dat vaak helemaal zelf kunnen en mogen bepalen en wat boeit het dat het beter is voor de economie als we allemaal veel werken. Er is meer in het leven dan geld.

Ik ben trouwens onlangs meer gaan werken (30 uur per week), maar omdat ik daarmee een nieuwe uitdaging kon aangaan.

Helemaal mee eens, er is meer in het leven dan geld en de vrijheid om zelf je leven in te richten is ook heel veel waard.

Het artikel in de OP is wat dat betreft ook wat eenzijdig als trigger opgenomen. Het gaat, los van de economie, ook over persoonlijke waarden. Werken gaat tenslotte ook niet alleen over geld verdienen. Het gaat ook over hoe je in het leven staat, hoe (on-)gelijkwaardig je in je relatie staat, hoe (on-)afhankelijk of (niet) zelfredzaam je bent en hoe ongelijk de verhouding tussen mannen en vrouwen is op de arbeidsmarkt. Op een aantal vlakken is er best nog wat te verbeteren. Ik denk dat daarbij het verschil tussen wel of niet werken vrij groot is en het verschil tussen deeltijd en voltijd werken relatief klein is. Het maakt dus in mijn beleving niet veel uit of je nou 24 uur of 32 uur of 40 uur werkt. Ik denk wel dat het maatschappelijk en vooral persoonlijk veel verschil maakt of je niet werkt of wel werkt.
Het kwam vanavond op Radio 1 voorbij, aangezien het onlangs "Happy Equal Pay Day" was: https://www.womeninc.nl/nieuwsbericht/h ... al-pay-day
Marianne Zwagerman was ook in de uitzending, en die vindt het heel mutserig dat vrouwen opgeleid worden tot chirurg en dan in deeltijd gaan werken, waardoor je meer, duur opgeleide, chirurgen nodig hebt.

Nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoeveel fouten er door chirurgen gemaakt worden omdat ze eigenlijk overwerkt zijn.
Of zijn Nederlandse vrouwen toch gewoon slome mutsen die gemakkelijker overwerkt raken dan hun mannelijke evenknie?
Wat een bijzondere tweede alinea, nav de eerste. Je koppelt zaken aan elkaar die niet bij elkaar horen volgens mij.

Wat jij eigenlijk wilt weten is hoeveel uren er per week gewerkt worden, en hoeveel fouten er worden gemaakt. Maakt iemand die 40 uur werkt minder fouten dan iemand die 60 uur werkt? En hoe is dat relatief gezien? Accepteren we absoluut meer fouten bij chirurgen die meer werken, als dat relatief gezien niet meer is? Omdat het fijn is dat chirurgen die meer werken helpen om wachtlijsten te voorkomen?
Er worden maar een beperkt aantal chirurgen opgeleid, de opleidingscapaciteit is niet zo groot helaas. Wellicht zijn chirurgen overwerkt omdat de fulltimers meer dan fulltime moeten werken om de parttimers te compenseren?
aviv_13 schreef:
05-11-2018 22:58
Het kwam vanavond op Radio 1 voorbij, aangezien het onlangs "Happy Equal Pay Day" was: https://www.womeninc.nl/nieuwsbericht/h ... al-pay-day
Marianne Zwagerman was ook in de uitzending, en die vindt het heel mutserig dat vrouwen opgeleid worden tot chirurg en dan in deeltijd gaan werken, waardoor je meer, duur opgeleide, chirurgen nodig hebt.

Nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoeveel fouten er door chirurgen gemaakt worden omdat ze eigenlijk overwerkt zijn.
Of zijn Nederlandse vrouwen toch gewoon slome mutsen die gemakkelijker overwerkt raken dan hun mannelijke evenknie?
Staat los van elkaar. zwagerman heeft gewoon gelijk. Ook van de jonge vrouwen zonder werkt een groot deel pt. De helft van de vrouwen is afhankelijk. Belachelijk. We zijn het mutsenwalhalla van west europa
Zorgen voor kinderen is toch zorgen voor de maatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees altijd met veel nieuwsgierigheid nieuwe meldingen op dit topic. Iedere keer als ik iemand (lees: vrouwen) spreek over het aantal uren wat zij per week werken, denk ik aan jullie van t vivatopic en de mening dat de zorgtaken mbt kinderen eerlijker verdeeld moeten worden tussen man en vrouw (en zeker terecht!). Ik blijf hier in t zuiden des lands toch achter lijkt t wel. Vanmiddag sprak ik n eigenaresse van n plaatselijke winkel. Loopt al 20 jaar goed en ze werkt al die tijd samen met partner ieder ongeveer 40 uur per week in deze zaak. Ook nu haar zoon 17 is vragen regelmatig andere dames haar: waarom werk je zoveel? Ik moet er niet aan denken....24 uur is toch ook mooi. Er is meer in t leven dan werk. Eerder deze maand sprak ik n medewerker UWV hier uit de buurt. Administratieve en secretariële (starters) banen voor 40 uur zijn er volop in t bedrijfsleven en bijna niet in te vullen zei hij.... Ik adviseer altijd t aantal uren in te korten aan werkgevers. Dames die afstuderen gaan direct aan t werk voor 24 tot 32 uur en hebben niet de wens ooit meer uren te gaan maken. Ik kom gewoon niet aan personeel, starters, midcareer of ervaren....geen enkele vrouw wil 40 uur werken of slechts tijdelijk om n hypotheek te verkrijgen bijvoorbeeld. Ik blijf t fascinerend vinden dat wij hier in in t zuiden zo erg achterlopen op de rest van Nederland.
Anoniempje2050 schreef:
05-11-2018 23:52
Zorgen voor kinderen is toch zorgen voor de maatschappij?
Kinderen worden gebruikt als smoes. Zelfs als er geen kinderen zijn werken vrouwen amper
Joske11 schreef:
05-11-2018 23:54
Ik lees altijd met veel nieuwsgierigheid nieuwe meldingen op dit topic. Iedere keer als ik iemand (lees: vrouwen) spreek over het aantal uren wat zij per week werken, denk ik aan jullie van t vivatopic en de mening dat de zorgtaken mbt kinderen eerlijker verdeeld moeten worden tussen man en vrouw (en zeker terecht!). Ik blijf hier in t zuiden des lands toch achter lijkt t wel. Vanmiddag sprak ik n eigenaresse van n plaatselijke winkel. Loopt al 20 jaar goed en ze werkt al die tijd samen met partner ieder ongeveer 40 uur per week in deze zaak. Ook nu haar zoon 17 is vragen regelmatig andere dames haar: waarom werk je zoveel? Ik moet er niet aan denken....24 uur is toch ook mooi. Er is meer in t leven dan werk. Eerder deze maand sprak ik n medewerker UWV hier uit de buurt. Administratieve en secretariële (starters) banen voor 40 uur zijn er volop in t bedrijfsleven en bijna niet in te vullen zei hij.... Ik adviseer altijd t aantal uren in te korten aan werkgevers. Dames die afstuderen gaan direct aan t werk voor 24 tot 32 uur en hebben niet de wens ooit meer uren te gaan maken. Ik kom gewoon niet aan personeel, starters, midcareer of ervaren....geen enkele vrouw wil 40 uur werken of slechts tijdelijk om n hypotheek te verkrijgen bijvoorbeeld. Ik blijf t fascinerend vinden dat wij hier in in t zuiden zo erg achterlopen op de rest van Nederland.
Heel ned. loopt achter in vergelijking tot andere west europese landen. Best beschamend. Zeker nu er zo’n tekort is aan arbeidskrachten
Alle reacties Link kopieren
Niet alle banen zijn leuk, uitdagend en een verreiking van leven en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je te maken kan hebben met irritante collega's en asociale werkgevers.
Hallozeg schreef:
06-11-2018 05:40
Niet alle banen zijn leuk, uitdagend en een verreiking van leven en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je te maken kan hebben met irritante collega's en asociale werkgevers.

Dat zijn echt de allerbeste redenen om niet te gaan werken. Briljant gevonden.

Echter niet alle partners zijn een verrijking van je leven en ook die kunnen irritant zijn of zelfs gemeen en gewelddadig. Daar maken veel vrouwen zich wel afhankelijk van. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-11-2018 23:57
Kinderen worden gebruikt als smoes. Zelfs als er geen kinderen zijn werken vrouwen amper
Helaas waar. Ik snap het ook niet. Tenzij je vijf/zes lange dagen maakt jarenlang of een gezin hebt en steeds in de spits in de stress komt (heb ik nu - niet leuk) kun je (ja mits gezond) toch prima fulltime, zeg 36-40 uur werken en dan heb je nog heel veel uren over? Of zijn de meeste vrouwenbanen zo stom en frustrerend dat we er collectief burn of bore out van raken? Ook dan is het antwoord wrs niet minder werken, maar meer en verder solliciteren. Het voelt alsof de meesten het niet eens proberen. En dat in een tijd waarin de economie zo aantrekt en de kosten voor veel dingen sterk stijgen.
De meeste mannen die vader worden werken fulltime en zijn niet van plan een tandje terug te doen. Ze gaan eerder méér werken na het krijgen van een kind dan minder.

In Nederland is het niet geaccepteerd om je kind vanaf 3 maanden 5 dagen per week in een opvang te doen.

Dus dan zit je al. Hoe stel je dan voor dat vrouwen dit oplossen? Wel gewoon je kind 5 dagen naar de opvang? Alle kritiek die je dan krijgt maar gewoon incasseren? Of zou de oplossing kunnen liggen in de vaders aanspreken op hun verantwoordelijkheden thuis?

Voor mij is het ideaal om allebei 4 dagen te werken, zolang de kinderen klein zijn (tot een jaar of 10?). Dan blijf je allebei financieel onafhankelijk en heb je allebei genoeg tijd voor de kinderen, die immers ook veel van je tijd/ aandacht en energie vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
06-11-2018 07:09
De meeste mannen die vader worden werken fulltime en zijn niet van plan een tandje terug te doen. Ze gaan eerder méér werken na het krijgen van een kind dan minder.

In Nederland is het niet geaccepteerd om je kind vanaf 3 maanden 5 dagen per week in een opvang te doen.

Dus dan zit je al. Hoe stel je dan voor dat vrouwen dit oplossen? Wel gewoon je kind 5 dagen naar de opvang? Alle kritiek die je dan krijgt maar gewoon incasseren? Of zou de oplossing kunnen liggen in de vaders aanspreken op hun verantwoordelijkheden thuis?

Voor mij is het ideaal om allebei 4 dagen te werken, zolang de kinderen klein zijn (tot een jaar of 10?). Dan blijf je allebei financieel onafhankelijk en heb je allebei genoeg tijd voor de kinderen, die immers ook veel van je tijd/ aandacht en energie vragen.
Bij diverse vaders in mijn omgeving is t ouderschapsverlof of arbeidstijdverkorting verzoek om van 40 naar 32 uur te gaan de afgelopen 10 jaar diverse malen afgewezen. Of ze durfden t niet aan te vragen....... omdat t van invloed zou kunnen zijn op hun verdere opbouw van carriere. Op dit moment is n kennis van mij mantelzorger omdat beide ouders een aantal uren per dag zorg nodig hebben in herstel van ziekte en n gebroken been.... hij werkt in n hogere positie bij n wereldwijd software bedrijf en t is echt "not done" om zorgverlof waar hij volgens de Nederlandse wet recht op heeft aan te vragen. Belachelijk dat we in Nederland rechten hebben waar men geen gebruik van durft te maken. Ondertussen krijgt zijn vrouw t wel aangeboden (werkt er 36) om het in te zetten (werkt als filiaalmanager bij n grote Nederlandse winkelketen). Het is dus echt niet altijd het geval dat de man des huizes het zelf niet wil.
Joske11 schreef:
06-11-2018 08:03
Bij diverse vaders in mijn omgeving is t ouderschapsverlof of arbeidstijdverkorting verzoek om van 40 naar 32 uur te gaan de afgelopen 10 jaar diverse malen afgewezen. Of ze durfden t niet aan te vragen....... omdat t van invloed zou kunnen zijn op hun verdere opbouw van carriere. Op dit moment is n kennis van mij mantelzorger omdat beide ouders een aantal uren per dag zorg nodig hebben in herstel van ziekte en n gebroken been.... hij werkt in n hogere positie bij n wereldwijd software bedrijf en t is echt "not done" om zorgverlof waar hij volgens de Nederlandse wet recht op heeft aan te vragen. Belachelijk dat we in Nederland rechten hebben waar men geen gebruik van durft te maken. Ondertussen krijgt zijn vrouw t wel aangeboden (werkt er 36) om het in te zetten (werkt als filiaalmanager bij n grote Nederlandse winkelketen). Het is dus echt niet altijd het geval dat de man des huizes het zelf niet wil.
Klopt, maar daar zou de aanpak dus ook op gericht kunnen zijn ipv altijd maar vrouwen/moeders bashen op de keuzes die ze (vaak noodgedwongen) maken.

Hoe vaak ik wel niet hoor, dat de man absoluut niet minder kan werken en daarom de vrouw maar een stapje terug doet, dat is zo ongeveer standaard.

En ook met mantelzorg en dergelijke. Vrouwen die voor hun schoonfamilie zorgen en als je vraagt waarom hun man niks doet, aangezien het zijn familie is, dan wordt opnieuw de werk-kaart getrokken. 'Henkie heeft geen tijd, die werkt fulltime.

Mannen zijn van allerlei verantwoordelijkheden verschoond, omdat ze nu eenmaal man zijn en fulltime werken. Kind ophalen/wegbrengen? Cadeautje kopen? Naar de fysio met mank kind? Logopedie? Kerstversiering maken op school? Noem het allemaal maar op, maar Henkie 'kan niet, want moet werken' .

Voor een man is het heel normaal om zo door het leven te gaan en zijn werk op 1 te zetten. Dat is nogal een verschil met de lading (onbetaald) werk die veel moeders op hun nek hebben, mede omdat hun man geen ruk doet.
Hallozeg schreef:
06-11-2018 05:40
Niet alle banen zijn leuk, uitdagend en een verreiking van leven en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je te maken kan hebben met irritante collega's en asociale werkgevers.
Dus? Denk je dat andere mensen werken uit hobby
Ikigai schreef:
06-11-2018 07:09
De meeste mannen die vader worden werken fulltime en zijn niet van plan een tandje terug te doen. Ze gaan eerder méér werken na het krijgen van een kind dan minder.

In Nederland is het niet geaccepteerd om je kind vanaf 3 maanden 5 dagen per week in een opvang te doen.

Dus dan zit je al. Hoe stel je dan voor dat vrouwen dit oplossen? Wel gewoon je kind 5 dagen naar de opvang? Alle kritiek die je dan krijgt maar gewoon incasseren? Of zou de oplossing kunnen liggen in de vaders aanspreken op hun verantwoordelijkheden thuis?

Voor mij is het ideaal om allebei 4 dagen te werken, zolang de kinderen klein zijn (tot een jaar of 10?). Dan blijf je allebei financieel onafhankelijk en heb je allebei genoeg tijd voor de kinderen, die immers ook veel van je tijd/ aandacht en energie vragen.
Wat een rare smoes, natuurlijk is het wel geaccepteerd en waarom zouden vrouwen worden aangekeken als ze een kind naar de crèche brengen. En het is ook een flauwekul argument want als de kinderen naar school gaan gaan de vrouwen namelijk niet meer werken.
Hallozeg schreef:
06-11-2018 05:40
Niet alle banen zijn leuk, uitdagend en een verreiking van leven en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je te maken kan hebben met irritante collega's en asociale werkgevers.


Als je altijd (bijna) fulltime hebt gewerkt kun je wel iets makkelijker een uitdagende baan krijgen, en meer verrijking vinden.
Ikigai schreef:
06-11-2018 08:13
Klopt, maar daar zou de aanpak dus ook op gericht kunnen zijn ipv altijd maar vrouwen/moeders bashen op de keuzes die ze (vaak noodgedwongen) maken.

Hoe vaak ik wel niet hoor, dat de man absoluut niet minder kan werken en daarom de vrouw maar een stapje terug doet, dat is zo ongeveer standaard.

En ook met mantelzorg en dergelijke. Vrouwen die voor hun schoonfamilie zorgen en als je vraagt waarom hun man niks doet, aangezien het zijn familie is, dan wordt opnieuw de werk-kaart getrokken. 'Henkie heeft geen tijd, die werkt fulltime.

Mannen zijn van allerlei verantwoordelijkheden verschoond, omdat ze nu eenmaal man zijn en fulltime werken. Kind ophalen/wegbrengen? Cadeautje kopen? Naar de fysio met mank kind? Logopedie? Kerstversiering maken op school? Noem het allemaal maar op, maar Henkie 'kan niet, want moet werken' .

Voor een man is het heel normaal om zo door het leven te gaan en zijn werk op 1 te zetten. Dat is nogal een verschil met de lading (onbetaald) werk die veel moeders op hun nek hebben, mede omdat hun man geen ruk doet.
In de wet is alles geregeld, het grootste probleem is nu dat de vrouwen niet willen
Ikigai schreef:
06-11-2018 08:13
Klopt, maar daar zou de aanpak dus ook op gericht kunnen zijn ipv altijd maar vrouwen/moeders bashen op de keuzes die ze (vaak noodgedwongen) maken.

[...]

Voor een man is het heel normaal om zo door het leven te gaan en zijn werk op 1 te zetten. Dat is nogal een verschil met de lading (onbetaald) werk die veel moeders op hun nek hebben, mede omdat hun man geen ruk doet.


Maar je zit toch samen in een huwelijk? Daar heb je toch over? Al voor je kinderen krijgt zelfs? 'Hoe gaan we dat doen straks, ik wil ook graag fulltime of 32 uur blijven werken, hoe verdelen we het?'
Als jonge stellen gaan samenwonen beginnen ze soms al verkeerd, doet zij alles in het huishouden en hij niks. Als je zo scheef start krijg je dat later vrijwel niet meer rechtgetrokken. Daar ben je toch zelf bij? Direct samen zorgen voor je huishouding, het onderhoud, etc.
Marana-- schreef:
06-11-2018 08:35
Maar je zit toch samen in een huwelijk? Daar heb je toch over? Al voor je kinderen krijgt zelfs? 'Hoe gaan we dat doen straks, ik wil ook graag fulltime of 32 uur blijven werken, hoe verdelen we het?'
Als jonge stellen gaan samenwonen beginnen ze soms al verkeerd, doet zij alles in het huishouden en hij niks. Als je zo scheef start krijg je dat later vrijwel niet meer rechtgetrokken. Daar ben je toch zelf bij? Direct samen zorgen voor je huishouding, het onderhoud, etc.
Uit onderzoek blijkt dat jonge vrouwen zonder kinderen al parttime werken en helemaal niet van plan zijn om ooit fulltime te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-11-2018 08:29
Dus? Denk je dat andere mensen werken uit hobby
Nee, maar ik lees dat vrouwen/mammen fulltime MOETEN werken om gelukkig en zelfstandig te zijn en daarmee ga je wat mij betreft de fout mee in....
Alle reacties Link kopieren
Anoniempje2050 schreef:
05-11-2018 23:52
Zorgen voor kinderen is toch zorgen voor de maatschappij?
Ja klopt maar dat past niet meer in de huidige maatschappij helaas.
Hallozeg schreef:
06-11-2018 08:43
Nee, maar ik lees dat vrouwen/mammen fulltime MOETEN werken om gelukkig en zelfstandig te zijn en daarmee ga je wat mij betreft de fout mee in....
Nederlandse mannen en vrouwen moeten fulltime werken om de economie draaiende te houden en daarbij om hun eigen geld te verdienen. Vrouwen die dat niet willen omdat ze zo graag leunen op het inkomen van hun man, en omdat werk niet leuk is, leiden aan prinsessen gedrag
Hallozeg schreef:
06-11-2018 08:44
Ja klopt maar dat past niet meer in de huidige maatschappij helaas.
Natuurlijk wel, denk je dat moeders die ft werken, niet voor hun kinderen zorgen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-11-2018 08:38
Uit onderzoek blijkt dat jonge vrouwen zonder kinderen al parttime werken en helemaal niet van plan zijn om ooit fulltime te gaan werken.
En gelukkig mogen zij dat lekker zelf beslissen en mag jij gewoon fulltime werken als je dat wel wilt. Fijn dat we in een land leven waarin dat kan.
Ik werk 30 uur per week (met kinderen) en vind dat meer dan genoeg; als iemand 12 uur voldoende vindt is dat haar goed recht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven