Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sig

08-09-2019 08:54 138 berichten
Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sigaret'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aret-vapen

Ik snap echt wel dat frisse lucht inademen het gezonds is, maar dit klinkt wel heel zorgelijk. Zeker omdat de e-sigaret als vervanger van de sigaret wordt neer gezet ( als gezonder alternatief) en nu blijken vooral jongeren in de problemen te komen.

Twee maanden geleden was er ook al een bericht van een jonge man die pas kort rookte en een klaplong kreeg en al zichtbare longschade had en dat door een e sigaret.

Maar onze overheid vindt het blijkbaar niet zorgelijk...
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
08-09-2019 14:13
.
.
conceptiepillen ? of anti-conceptiepillen ?
Sorry, anticonceptiepillen natuurlijk! ;-)
Alle reacties Link kopieren
cavalier schreef:
08-09-2019 11:12
Niet alleen de THC maar ook de GHB die ze er in stoppen, geen wonder dat je daar dan dood aan gaat.
Waar staat dat van die GHB? (Niet in het artikel uit de OP in ieder geval)
Alle reacties Link kopieren
Goh wat raar van roken krijg je slechte longen...nooit geweten...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Solomio schreef:
08-09-2019 09:18
Mijn ervaring is echt andersom: rokers vertrekken uit zichzelf naar het balkon om te roken en zijn verbaasd als ik aangeef dat ze best in huis mogen roken.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 11-12-2020 18:46
31.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bovendien zijn 5 doden in 16 jaar tijd heel, heel, héél erg weinig slachtoffers.

Hoeveel levens zouden tabak en alcohol in 16 jaar tijd geëist hebben.....?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
10-09-2019 11:14
Bovendien zijn 5 doden in 16 jaar tijd heel, heel, héél erg weinig slachtoffers.

Hoeveel levens zouden tabak en alcohol in 16 jaar tijd geëist hebben.....?
Dat zullen er wel meer zijn. Het gaat nu om tieners en jong volwassenen met de gemiddelde leeftijd van 19 jaar. Ik mag hopen dat zij nog geen 16 jaar roken.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
10-09-2019 11:18
Dat zullen er wel meer zijn. Het gaat nu om tieners en jong volwassenen met de gemiddelde leeftijd van 19 jaar. Ik mag hopen dat zij nog geen 16 jaar roken.
Ja, jongvolwassenen die illegale THC olie kopen op straat.

Geloof me, veel soortgelijke drugs of abuse eisen ook meer (jonge) levens dan dat.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
https://nos.nl/artikel/2301438-longarts ... garet.html

Fijn, ze gaan er toch naar kijken.
Marloesjuh51 schreef:
12-09-2019 20:21
https://nos.nl/artikel/2301438-longarts ... garet.html

Fijn, ze gaan er toch naar kijken.

En dan gaan al die mensen weer aan de gewone sigaret. Nee, dat schiet lekker op.
the_Wicked_Witch schreef:
12-09-2019 20:28
En dan gaan al die mensen weer aan de gewone sigaret. Nee, dat schiet lekker op.
Stoppen is het beste natuurlijk.

Maar als je van de e sigaret op jongere leeftijd klachten krijgt dan van een gewone sigaret lijkt mij de e sigaret ook geen verbetering overigens.
Longartsen: ‘Geen enkele e-sigaret Nederland meer in’

https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~a1135572/

Blijkbaar is een e sigaret toch minder onschuldig dan gedacht...
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
08-09-2019 09:12
Ik ken nog maar weinig rokers die in hun eigen huis roken, laat staan dat ze dat bij een ander in huis zouden doen.
Ik ken helaas wel rokers in eigen huis... mede daarom kom ik er niet vaak, of ga ik buiten zitten. Die geur trekt overal in :pukey:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
10-09-2019 10:37
Mijn schoonmoeder niet. Die rookte zelfs bij haar pasgeboren kleinkinderen, weigerde buiten te roken en als we dat niet toestonden weigerde ze nog op te passen. Dat laatste was prima, dan maar geen oppas.
Getver @(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Is er ook iets bekend over het meeroken van een e-sigaret? Mijn zus rookt helemaal geen gewone sigaretten meer, wat ik heel knap vind. Ze rookt echter overal de e-sigaret: naast mij op de bank, op het werk, in een wachtkamer/winkel/enz.. Ze blijft volhouden dat dit gewoon moet kunnen omdat er geen schadelijke stoffen uitkomen en omdat je het ook niet kunt ruiken. Maar.. als ik het toevallig inadem, moet ik wel hoesten.

Edit: zelf al wat gevonden. Blijkt niet heel goed te zijn.. Maar weet zeker dat ik haar dat niet aan het verstand krijg.
De E sigaret bestaat al jaren, hoe komt het dat het ineens zoveel slechter gaat?
Als een stof verandert is in de samenstelling moet men dat kunnen nagaan.
En in het artikel staat dat slechts een enkeling stopt met behulp van de E sigaret. Ik ken er best wel veel eigenlijk waaronder ik zelf.
Marloesjuh51 schreef:
07-10-2019 07:46
Longartsen: ‘Geen enkele e-sigaret Nederland meer in’

https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~a1135572/

Blijkbaar is een e sigaret toch minder onschuldig dan gedacht...
18 doden inmiddels
Ik heb ook een tijdje een e sigaret gerookt maar ik ging er meer van hoesten dan van een gewone sigaret. Nu weer over dus op de gewone sigaret. Vind ik ook veel lekkerder.
Marloesjuh51 schreef:
07-10-2019 07:46
Longartsen: ‘Geen enkele e-sigaret Nederland meer in’

https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~a1135572/

Blijkbaar is een e sigaret toch minder onschuldig dan gedacht...

Gaat om 8 mensen en ongeveer 3% van de Nederlandse bevolking geeft aan ooit zo'n ding te gebruiken. Dus 0.002% van de mensen in Nederland die weleens een E-sigaret gebruiken heeft klachten. Ik vraag me af wat zij dan anders hebben gedaan dan die overige 512.392 gebruikers die (nog) geen klachten rapporteren.

Valt eerlijk gezegd allemaal nog mee als je het vergelijkt met roken. In 2018 gaf 22.4% van de Nederlandse bevolking aan te roken, zo'n 3.825.920 mensen. Ruim de helft van de mensen die blijft roken, overlijdt aan de gevolgen hiervan, zo'n 20.000 per jaar en dan nog een aantal duizenden die sterven aan de gevolgen van meeroken. De mensen die ziek worden door roken of meeroken komen hier nog eens bij.

Ik denk dat het wel zinvol is om te onderzoeken wat die 8 patiënten anders hebben gedaan of welke mogelijke andere factoren hierin een rol hebben gespeeld te onderzoeken. Maar om meteen die e-sigaret te verbieden lijkt me wat overdreven.
Boselfje3 schreef:
07-10-2019 10:31
Gaat om 8 mensen en ongeveer 3% van de Nederlandse bevolking geeft aan ooit zo'n ding te gebruiken. Dus 0.002% van de mensen in Nederland die weleens een E-sigaret gebruiken heeft klachten. Ik vraag me af wat zij dan anders hebben gedaan dan die overige 512.392 gebruikers die (nog) geen klachten rapporteren.

Valt eerlijk gezegd allemaal nog mee als je het vergelijkt met roken. In 2018 gaf 22.4% van de Nederlandse bevolking aan te roken, zo'n 3.825.920 mensen. Ruim de helft van de mensen die blijft roken, overlijdt aan de gevolgen hiervan, zo'n 20.000 per jaar en dan nog een aantal duizenden die sterven aan de gevolgen van meeroken. De mensen die ziek worden door roken of meeroken komen hier nog eens bij.

Ik denk dat het wel zinvol is om te onderzoeken wat die 8 patiënten anders hebben gedaan of welke mogelijke andere factoren hierin een rol hebben gespeeld te onderzoeken. Maar om meteen die e-sigaret te verbieden lijkt me wat overdreven.
18 overleden, onbekend aantal ernstig ziek inmiddels in de USA, ze hebben hun administratie niet op orde. Het zorgelijke is dat de patienten ineens heel ziek worden en overlijden, het gaat ook om jonge patiënten. Ze weten niet wat de ziekte veroorzaakt.
Ten opzichte van hoeveel doden aan roken en alcohol per jaar ook alweer?
S-Meds schreef:
07-10-2019 10:42
18 overleden, onbekend aantal ernstig ziek inmiddels in de USA, ze hebben hun administratie niet op orde. Het zorgelijke is dat de patienten ineens heel ziek worden en overlijden, het gaat ook om jonge patiënten. Ze weten niet wat de ziekte veroorzaakt.

Op een inwonersaantal van 329.663.350 is dat verwaarloosbaar. Stel dat in de VS ook 3% van de bevolking de e-sigaret gebruikt, dan bedraagt het dodental van die populatie zo'n 0.0002% en 0,01% is er ziek van geworden. Overigens heeft 78% van de 1080 mensen die melden dat zij ziek zijn geworden door de e-sigaret, ook gemeld dat zij vullingen met THC-olie hebben gebruikt. Ik kan dat wel plaatsen met de jonge leeftijd van de gebruikers die ziek worden.
Boselfje3 schreef:
07-10-2019 12:02
Op een inwonersaantal van 329.663.350 is dat verwaarloosbaar. Stel dat in de VS ook 3% van de bevolking de e-sigaret gebruikt, dan bedraagt het dodental van die populatie zo'n 0.0002% en 0,01% is er ziek van geworden. Overigens heeft 78% van de 1080 mensen die melden dat zij ziek zijn geworden door de e-sigaret, ook gemeld dat zij vullingen met THC-olie hebben gebruikt. Ik kan dat wel plaatsen met de jonge leeftijd van de gebruikers die ziek worden.
inmiddels ook 8 mensen ziek geworden in Nl. Bij iets dat ineens zo komt opzetten en zo ernstig is moeten alle alarmbellen afgaan. Ben je soms zelf afhankelijk van dat gedampt dat je zo bagetalliseert?
en dat het zou gaan om dampers met THC olie is ook niet waar. Ze weten helemaal niet welk stofje deze ziekte veroorzaakt.
Ik ben gestopt met roken en damp sinds 2013. Totaal geen gezondsheidsproblemen. In Frankrijk waar ik woon zijn naar schatting 3 miljoen dampers (je ziet er hier veeeel meer dan in NL).
Maar nog nooit gehoord van 1 dode....
Dus wat er precies aan de hand is in de VS?

Okee ik weet dat het beter is om helemaal niets te roken of dampen maarja verslaafd hè. En dan toch liever aan de e-sigaret dan aan de gewone.
Ben gestopt met roken en overgegaan op de e-sigaret in 2013. Nooit enig probleem gehad. OK het is korte termijn dat weet ik.

Ik woon in Frankrijk en hier zie je een damper op elke straathoek. Het is hier veel normaler dan in NL. Er zijn naar schatting 3 miljoen dampers in Frankrijk.

Waarom is hier dan nog nooit 1 dode gevallen door een rare longziekte? Dat zou dan toch ook allang in het nieuws zijn?

Dus wat er aan de hand is in de VS, ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik never nooit weer zal gaan roken. Want daarvan zijn de gevolgen wetenschappelijk bewezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven