Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sig

08-09-2019 08:54 138 berichten
Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sigaret'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aret-vapen

Ik snap echt wel dat frisse lucht inademen het gezonds is, maar dit klinkt wel heel zorgelijk. Zeker omdat de e-sigaret als vervanger van de sigaret wordt neer gezet ( als gezonder alternatief) en nu blijken vooral jongeren in de problemen te komen.

Twee maanden geleden was er ook al een bericht van een jonge man die pas kort rookte en een klaplong kreeg en al zichtbare longschade had en dat door een e sigaret.

Maar onze overheid vindt het blijkbaar niet zorgelijk...
Marana schreef:
08-09-2019 09:27
Hoe lang wil je onderzoek doen dan? Van gewone sigaretten was eerst ook niet duidelijk dat je zoveel jaar later meer longkanker en hartaanvallen zou zien.
Medicijnen worden ook altijd uitgebreid getest. Het lijkt mij juist hierbij belangrijk, omdat ze vroeger ook dachten dat een gewone sigaret niet zo slecht was.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-09-2019 09:24
En ook als je dat allemaal vermijdt ga je dood.
Als je maar oud genoeg wordt dan dreigt dat gevaar; 100% kans dat het gebeurt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Marana schreef:
08-09-2019 09:25
Wat bijzonder.

Ik ken echt geen enkele roker die bij niet-rokers in huis gaat roken. Irritant dat de rokers in jouw omgeving zich anders gedragen.
Dit speelt zich wel 16 jaar geleden af. Hoe ze zich nu gedragen weet ik niet, want ik heb dus geen contact meer.
Ik weet trouwens ook nog dat roken op de werkvloer verboden werd en dat collega's dan toch demonstratief gingen roken.

Maar goed, ik schreef oid (of iets dergelijks),
Lees maar de discussies als een stad het waagt om roken op terrassen, bij scholen of op sportclubs te verbieden.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 09:35
29.81% gewijzigd
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:29
Medicijnen worden ook altijd uitgebreid getest. Het lijkt mij juist hierbij belangrijk, omdat ze vroeger ook dachten dat een gewone sigaret niet zo slecht was.


Enig idee waarom medicijnen zo duur zijn, zeker de eerste jaren? Die onderzoeken duren al snel een jaar of 5. En kosten een vermogen. Gelukkig is dat verplicht voor medicijnen, want als zieke mens moet je die gebruiken.

Voor (elektrisch) roken kies je zelf. De kans dat een e-sigaret minder ongezond is dan gewone sigaretten is aanzienlijk. De fabrikant kan al die onderzoeken zoals ze voor medicijnen gelden niet doen, omdat hij dat nooit terug zal verdienen (of de e-sigaretten worden onbetaalbaar). De eerste gezondheidswinst is duidelijk.
En daarbij worden de e-sigaretten heel vaak gebruikt om te stoppen met roken. Je kunt er makkelijker mee afbouwen tot stoppen. En dan is de gezondheidswinst van die dingen dus heel groot.



Wat betreft deze 5 doden: die THC-olie is illegaal, en die doden bewijzen waarom. Het is waanzin om vanwege die illegale olie alle e-sigaretten te verbieden.
-Darkside- schreef:
08-09-2019 09:32
Dit speelt zich wel 16 jaar geleden af. Hoe ze zich nu gedragen weet ik niet, want ik heb dus geen contact meer.

Maar goed, ik schreef oid (of iets dergelijks),
Lees maar de discussies als een stad het waagt om roken op terrassen, bij scholen of op sportclubs te verbieden.
Ik heb geen kennissen of vrienden die roken, dus deze discussie heb ik nooit gehad. Wel over alcohol. Ik ben altijd ongezellig , omdat ik niet mee drink.

Uiteindelijk wordt ik op deze feestjes niet meer uitgenodigd. Je zou zeggen dat ik juist lekker goedkoop ben :proud:
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:29
Medicijnen worden ook altijd uitgebreid getest. Het lijkt mij juist hierbij belangrijk, omdat ze vroeger ook dachten dat een gewone sigaret niet zo slecht was.
Dan zou alcohol, sigaretten en weet ik veel wat niet meer op de markt zijn, want allemaal zeer schadelijk.

Medicijnen zijn een andere categorie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder toch, die vrienden die moeilijk doen over roken bij een ander of drinken door een ander. Mijn vrienden laten iedereen gewoon in hun waarde en houden als vanzelfsprekend rekening met elkaar.
Nummer*Zoveel schreef:
08-09-2019 09:49
Wat bijzonder toch, die vrienden die moeilijk doen over roken bij een ander of drinken door een ander. Mijn vrienden laten iedereen gewoon in hun waarde en houden als vanzelfsprekend rekening met elkaar.
Nou fijn voor je. Het zijn dus ook geen vrienden meer. Of eigenlijk familie.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
08-09-2019 09:32
Dit speelt zich wel 16 jaar geleden af.
Toen mocht je op allerlei plekken nog roken zoals treinen en cafe’s. In de jaren zeventig stonden de sigaretten op verjaardagen in een glas op tafel. Tijden veranderen.

Overigens gaat deze discussie over e-sigaretten. Die ruiken vaak best lekker met die zoete geurtjes itt echte sigaretten.
Alle reacties Link kopieren
Een e-sigaret vergelijken met een echte sigaret is voor mij zo’ beetje hetzelfde als een breezer vergelijken met wodka.
bethweeter schreef:
08-09-2019 10:00
Een e-sigaret vergelijken met een echte sigaret is voor mij zo’ beetje hetzelfde als een breezer vergelijken met wodka.
Dat vraag ik mij dus af...

Maar de tijd zal het leren
Slecht artikel. Straks gaan ze weer massaal aan de gewone sigaret en daar heb je als niet-roker meer last van. Laat ze dus aub gewoon lekker aan de e-smoker blijven.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:29
Medicijnen worden ook altijd uitgebreid getest. Het lijkt mij juist hierbij belangrijk, omdat ze vroeger ook dachten dat een gewone sigaret niet zo slecht was.
Van een aantal derde generatieconceptiepillen is bekend dat ze sterfgevallen bij jonge vrouwen veroorzaakt hebben. Toch worden deze pillen nog steeds voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
08-09-2019 09:10
Dus als ik het goed begrijp is het de schuld van onze Nederlandse overheid dat jongeren in de VS dood neervallen door het gebruik van illegale e-sigaretten met THC die ze daar op straat kopen?
Niet alleen de THC maar ook de GHB die ze er in stoppen, geen wonder dat je daar dan dood aan gaat.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-09-2019 11:07
Van een aantal derde generatieconceptiepillen is bekend dat ze sterfgevallen bij jonge vrouwen veroorzaakt hebben. Toch worden deze pillen nog steeds voorgeschreven.

Tja, wat is het alternatief? Geen pil, veel geld kwijt aan condooms of een explosieve bevolkingsgroei door een sterke toename van (ongewenste) zwangerschappen met alle medische risico's van dien? De auto heeft ook al heel wat doden veroorzaakt en toch stappen we elke weer weer in. Wie weet hoeveel doden andere anticonceptiepillen al hebben veroorzaakt waar we niets vanaf weten?

Het leven is 1 groot risico, maar dood gaan we uiteindelijk allemaal.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
08-09-2019 11:17
Tja, wat is het alternatief? Geen pil, veel geld kwijt aan condooms of een explosieve bevolkingsgroei door een sterke toename van (ongewenste) zwangerschappen met alle medische risico's van dien? De auto heeft ook al heel wat doden veroorzaakt en toch stappen we elke weer weer in. Wie weet hoeveel doden andere anticonceptiepillen al hebben veroorzaakt waar we niets vanaf weten?

Het leven is 1 groot risico, maar dood gaan we uiteindelijk allemaal.
Er zijn ook andere conceptiepillen op de markt dan de derde generatiepil. Dat lijkt mij dus een redelijk goed alternatief. Als je een vrouw in de vruchtbare leeftijd bent, dan ben je niet erg goed op de hoogte van het bestaan van de verschillende soorten anticonceptie die op de markt zijn. Alsof er alleen maar derde generatiepillen en condooms bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:36
Ik heb geen kennissen of vrienden die roken, dus deze discussie heb ik nooit gehad. Wel over alcohol. Ik ben altijd ongezellig , omdat ik niet mee drink.

Uiteindelijk wordt ik op deze feestjes niet meer uitgenodigd. Je zou zeggen dat ik juist lekker goedkoop ben :proud:
Je wordt niet meer uitgenodigd? Alleen omdat je niet drinkt? Of probeer je de rest van het gezelschap dan ook te bekeren ofzo?

Niemand heeft er last van als een ander niet drinkt. Wel als die er keer op keer een punt van maakt.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hoezo: de overheid vindt het niet zorgelijk? Lees je eerst even in.

"De Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) liet in januari 2008 een verklaring uitgaan waarin het waarschuwt voor het gebruik van de e-sigaret omdat er volgens de IGZ te weinig bekend is over de veiligheid van het product, waaronder mogelijke schadelijke effecten op de lange termijn. De e-sigaret moet volgens de IGZ voorgelegd worden aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) omdat het een geneesmiddel zou zijn.

In 2011 besliste de Nederlandse minister van Volksgezondheid Edith Schippers het als geneesmiddel te klasseren. Een kort geding van de Amerikaanse United Tobacco Vapor Group (UTVG) was het gevolg en de uitkomst was dat de elektrische nicotinehoudende sigaretten van UTVG door de Nederlandse Staat niet mogen worden aangemerkt als geneesmiddelen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag bepaald en in hoger beroep ook het gerechtshof.
"
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:36
Ik heb geen kennissen of vrienden die roken, dus deze discussie heb ik nooit gehad. Wel over alcohol. Ik ben altijd ongezellig , omdat ik niet mee drink.

Uiteindelijk wordt ik op deze feestjes niet meer uitgenodigd. Je zou zeggen dat ik juist lekker goedkoop ben :proud:
Ik drink ook nooit, maar ik word nog steeds uitgenodigd voor feestjes. Het lijkt mij stug dat geen alcohol drinken een reden zou zijn om iemand niet meer uit te nodigen. Of zeurde je steeds op die feestjes over alcohol? En waarom zou je ongezellig zijn zonder drank? Echt onzin dit.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-09-2019 11:23
Er zijn ook andere conceptiepillen op de markt dan de derde generatiepil. Dat lijkt mij dus een redelijk goed alternatief. Als je een vrouw in de vruchtbare leeftijd bent, dan ben je niet erg goed op de hoogte van het bestaan van de verschillende soorten anticonceptie die op de markt zijn. Alsof er alleen maar derde generatiepillen en condooms bestaan.

Tuurlijk ga ik niet alle anticonceptiemiddelen in mijn post benoemen. Waar het mij om gaat is: hoe weet jij dat er nog geen doden zijn gevallen door een tweede generatiepil zoals de Microgynon 30 die ik slik? Alle anticonceptiepillen leveren bijvoorbeeld een klein risico op trombose op. En toch slik ik die elke dag en heb ik bewust niet gekozen voor een koperspiraal. Waarom? Omdat het risico op gezondheidsklachten bij mij een stuk hoger ligt met de koperspiraal dan bij een anticonceptiepil.

De e-sigaret is nu even in het nieuws en er wordt al geroepen om actie van de overheid terwijl het om illegaal verkochte e-sigaretten ging met THC olie. Zo worden dingen dus al heel snel uit hun verband gerukt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
flipje2 schreef:
08-09-2019 11:29
Je wordt niet meer uitgenodigd? Alleen omdat je niet drinkt? Of probeer je de rest van het gezelschap dan ook te bekeren ofzo?

Niemand heeft er last van als een ander niet drinkt. Wel als die er keer op keer een punt van maakt.
Nee, dat doe ik echt niet. Ik heb namelijk helemaal geen moeite met alcohol en mensen die het drinken.
Alleen ik kan het het zelf niet drinken wegens gezondheidsredenen. Dat heb ik overigens nooit vermeld. Ik sla altijd gewoon vriendelijk af en zeg dat ik het niet lust.

En ik krijg serieus altijd reacties terug als
“ wat ongezellig”
“ wij leren je wel drinken hoor”
“ drink je nou nog steeds niet”
“ afzien zeg, zwanger en nu mag je 9 mnd niet drinken”

En tegenwoordig word ik niet meer uitgenodigd.
Fizz schreef:
08-09-2019 11:34
Ik drink ook nooit, maar ik word nog steeds uitgenodigd voor feestjes. Het lijkt mij stug dat geen alcohol drinken een reden zou zijn om iemand niet meer uit te nodigen. Of zeurde je steeds op die feestjes over alcohol? En waarom zou je ongezellig zijn zonder drank? Echt onzin dit.
Ik word gewoon op alle feestjes uitgenodigd, maar niet meer op de feestjes waar veel alcohol wordt gedronken. En daar kreeg ik altijd opmerkingen over. Ik heb nooit een opmerking naar hun gemaakt.
flipje2 schreef:
08-09-2019 11:34
Hoezo: de overheid vindt het niet zorgelijk? Lees je eerst even in.

"De Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) liet in januari 2008 een verklaring uitgaan waarin het waarschuwt voor het gebruik van de e-sigaret omdat er volgens de IGZ te weinig bekend is over de veiligheid van het product, waaronder mogelijke schadelijke effecten op de lange termijn. De e-sigaret moet volgens de IGZ voorgelegd worden aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) omdat het een geneesmiddel zou zijn.

In 2011 besliste de Nederlandse minister van Volksgezondheid Edith Schippers het als geneesmiddel te klasseren. Een kort geding van de Amerikaanse United Tobacco Vapor Group (UTVG) was het gevolg en de uitkomst was dat de elektrische nicotinehoudende sigaretten van UTVG door de Nederlandse Staat niet mogen worden aangemerkt als geneesmiddelen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag bepaald en in hoger beroep ook het gerechtshof.
"
Dit wist ik niet, fijn dat ze moeite hebben gedaan in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-09-2019 11:07
Van een aantal derde generatieconceptiepillen is bekend dat ze sterfgevallen bij jonge vrouwen veroorzaakt hebben.
.
.
conceptiepillen ? of anti-conceptiepillen ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
08-09-2019 14:13
.
.
conceptiepillen ? of anti-conceptiepillen ?
Cool, die zou ik wel kunnen gebruiken! ;-D
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven