Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sig

08-09-2019 08:54 138 berichten
Nieuwe ziekte eist vijfde leven in VS: 'Stop met roken e-sigaret'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aret-vapen

Ik snap echt wel dat frisse lucht inademen het gezonds is, maar dit klinkt wel heel zorgelijk. Zeker omdat de e-sigaret als vervanger van de sigaret wordt neer gezet ( als gezonder alternatief) en nu blijken vooral jongeren in de problemen te komen.

Twee maanden geleden was er ook al een bericht van een jonge man die pas kort rookte en een klaplong kreeg en al zichtbare longschade had en dat door een e sigaret.

Maar onze overheid vindt het blijkbaar niet zorgelijk...
Briets schreef:
08-10-2019 13:00
Vreemd dat er in hetzelfde artikel aan het einde staat:

Het is aan te raden om deze onderzoeken op de voet te volgen – of het laatste nieuws omtrent e-sigaretten hier te vernemen – zodat u precies weet waar u aan toe bent en hoe veilig de e-sigaret precies is. Bij een normaal gebruik is de e-sigaret niet schadelijk
Noem het maar niet schadelijk als je nitrosamines , nicotine enz in ademt..

Er zit nu een lage verontreiniging van nitrosamines in maagzuurremmers en er komt er terug roep actie.
Maar vrijwillig elke dag inademen is niet schadelijk?
Ja ik heb dat artikel niet geschreven. Tegenstrijdige informatie.
Alle reacties Link kopieren
Als het geschreven is, dan is het natuurlijk waar.
Ik blijf lekker doordampen, overal, ja ook in het vliegtuig.
Broodjekroket2 schreef:
08-10-2019 13:23
Als het geschreven is, dan is het natuurlijk waar.
Ik blijf lekker doordampen, overal, ja ook in het vliegtuig.
Het is naar aanleiding van een onderzoek.

Maar blijf lekker doordampen hoor. Het zijn niet mijn longen / lichaam.
Marloesjuh51 schreef:
08-10-2019 12:55
Het onderzoek van de RIVM liegt er niet om, zo staat er te lezen als een van de belangrijkste conclusies op de website dat de uitgeademde waterdamp “een aantal ingrediënten en chemische onzuiverheden in hoeveelheden die schadelijk zijn voor de gezondheid”. De waterdamp bevat namelijk restjes nicotine, maar ook stoffen die tijdens de verhitting van de vloeistof in de e-sigaret vrij komen, namelijk propyleenglycol, glycerol, aldehyden, nitrosamines en metalen in de vloeistof. Bij elke teug worden de stoffen verwarmt, worden ingeademd en dus ook weer uitgeademd.


https://roken.nl/informatief/meeroken/
Als je de e-sigaret gebruikt met vloeistof zonder nicotine komt er echt geen nicotine uit.

Het is paniekzaaierij, en hé, er wordt natuurlijk geen geld aan verdiend zoals bij sigaretten.

Van sigaretten gaan er veel dood of worden ziek, is ook allang bewezen, toch worden die niet verboden of wordt er zo'n stamppij om gemaakt.

Puur geldkwestie, that's it.
marjorette schreef:
08-10-2019 19:19
Als je de e-sigaret gebruikt met vloeistof zonder nicotine komt er echt geen nicotine uit.

Het is paniekzaaierij, en hé, er wordt natuurlijk geen geld aan verdiend zoals bij sigaretten.

Van sigaretten gaan er veel dood of worden ziek, is ook allang bewezen, toch worden die niet verboden of wordt er zo'n stamppij om gemaakt.

Puur geldkwestie, that's it.
Zit er geen nicotine in jouw e-sigaret?
Marloesjuh51 schreef:
08-10-2019 19:39
Zit er geen nicotine in jouw e-sigaret?
Ik rook en gebruik al jaren geen e -sigaret en gewone sigaretten meer. Maar ik gebruikte alleen vloeistof zonder nicotine ja.
marjorette schreef:
08-10-2019 21:10
Ik rook en gebruik al jaren geen e -sigaret en gewone sigaretten meer. Maar ik gebruikte alleen vloeistof zonder nicotine ja.
Wel heel goed!!! Ik denk alleen dat de meeste toch kiezen voor nicotine.

Al denk ik dat de andere dingen die verbrand worden nog steeds niet goed voor je zijn. Maar ik mag niet klagen ik
woon zelf langs de A20, dus dat is ook niet echt gezond :facepalm:
Marloesjuh51 schreef:
08-10-2019 13:32
Het is naar aanleiding van een onderzoek.

Maar blijf lekker doordampen hoor. Het zijn niet mijn longen / lichaam.
Precies, zelfbeschikkingsrecht noemen ze dat, en nu ook zo praten tegen mensen die veel te dik zijn hier en op dat zelfde toontje praten over alle ziektes die ze krijgen en wat ze de samenleving kosten.
Geronimo2 schreef:
08-10-2019 22:22
Precies, zelfbeschikkingsrecht noemen ze dat, en nu ook zo praten tegen mensen die veel te dik zijn hier en op dat zelfde toontje praten over alle ziektes die ze krijgen en wat ze de samenleving kosten.
Dik zijn kan je helaas niet altijd wat aan doen. Maar dagelijks ongezond eten is ook onverstandig of je bmi nou goed is of niet..
Hoe gevaarlijk is het eigenlijk als je dat spul in je mond krijgt? Ik heb zo'n ding en af en toe komt die vloeistof in m'n mond.
https://www.ad.nl/binnenland/e-sigaret- ... ~aefe8f35/

Ik krijg toch het idee dat het schadelijker is dan ze tot nu toe dachten:

De hoeveelheid rook waar de muizen aan blootgesteld zijn, is volgens de onderzoekers vergelijkbaar met die van een persoon die zo’n drie tot zes jaar heeft gevaped. Nicotine, de kankerverwekkende stof waar het in dit onderzoek om gaat, is volgens Willemsen ‘voor veel mensen de hele reden waarom ze dampen’. ,,E-sigaretgebruikers dampen juist om die nicotineverslaving te stillen.’’

22,5 procent longkanker
Van de veertig muizen die bloot werden gesteld aan e-sigaretten met nicotine gedurende 54 weken, kreeg 22,5 procent longkanker en 57, 5 procent ontwikkelde een voorstadium van blaaskanker. Geen van de twintig muizen die e-sigaretten rookten zonder nicotine ontwikkelde kanker gedurende de vier jaar dat de muizen werden onderzocht.

En

Leon van den Toorn, voorzitter van de Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT), riep maandag in deze krant op tot een totaalverbod op de e-sigaret. Hij wil dat er ‘geen enkele e-sigaret Nederland meer inkomt’, omdat mensen er onder andere fors bloed van gaan ophoesten en er nieuwe afwijkingen aan de longen zijn geconstateerd. ,,Je kunt natuurlijk zeggen muizen zijn geen mensen, maar het is wel een aanwijzing dat nicotine vapen bijdraagt aan kanker.’’
Het blijft raar dat er geen totaalverbod geeist wordt voor sigaretten, ook daar is van bewezen dat je er verschillende soorten kanker van krijgt.

Totaalverbod betekent ook voor de vapers die zonder nicotine vapen.

Wat in het stuk staat over de soorten vloeistof is wel waar, er is veel slechte troep te koop, daar mag wel wat aan gedaan worden.
Ja. En dat doet roken dus ook. Om de 1 of andere reden wordt dat niet verboden, toch gek.
Zit geen accijns op vapen, dat is een heel belangrijke reden denk ik
Maar sommige mensen gaan fors bloed ophoesten en sommige krijgen afwijkingen aan de longen die anders zijn als bij roken.

Dat lijkt mij ook een zeer onwenselijk iets, zeker omdat het ook heel populair is onder de jeugd

En ik ben het er volkomen mee eens dat ze gewone sigaretten van mij ook mogen verbieden.

Alleen al deze maand heb ik drie rokers in mijn omgeving met de diagnose longkanker.
marjorette schreef:
11-10-2019 10:12
Zit geen accijns op vapen, dat is een heel belangrijke reden denk ik

Dat denk ik dus ook.
marjorette schreef:
11-10-2019 10:12
Zit geen accijns op vapen, dat is een heel belangrijke reden denk ik
Leon van den Toorn, voorzitter van de Vereniging van Artsen voor Longziekte

Wil een totaal verbod. Hij verdient neem ik aan ook niets aan gewone sigaretten...
Marloesjuh51 schreef:
11-10-2019 10:32
Leon van den Toorn, voorzitter van de Vereniging van Artsen voor Longziekte

Wil een totaal verbod. Hij verdient neem ik aan ook niets aan gewone sigaretten...
Ook daar roepen longartsen al jaren om hoor.
Mmmm, ik heb al e-vloeistof met minimaal nicotine, misschien maar naar 0 nicotine dan....
Ik heb de nul nicotine. Af en toe moet ik nog even lurken als exroker.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-09-2019 09:03
Ik denk dat de groep lachgas gebruikers veel kleiner is dan de groep rokers.
Dan woon je niet bij een school in de buurt.
Het is belachelijk hoeveel van die cilindertjes je hier op de grond vind.
aloha66 schreef:
11-10-2019 15:30
Dan woon je niet bij een school in de buurt.
Het is belachelijk hoeveel van die cilindertjes je hier op de grond vind.
Toevallig wel, maar geen cilinders op de grond hier. Ik heb 5 basisscholen in de buurt en twee middelbare scholen. Nou hoop ik dat ze op de basisischolen helemaal niets gebruiken :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Vraagje voor iedereen die nog steeds dampt: hoeveel van die kleine flesjes e-liquid roken jullie gemiddeld per week?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom tot 1 a 2 per week en ben een stevige vaper volgens mij. Zit tussen 3 en 6 mg nicotine.
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven