NL staat aangeklaagd wegens afsluiten water gezinnen

12-07-2020 17:07 331 berichten
De Nederlandse Staat wordt aangeklaagd omdat er gezinnen met kinderen zijn waar het water wordt afgesloten: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... rinkwater/

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds moet je als kind toegang hebben tot water. Anderzijds moet er wel een prikkel voor ouders zijn om hun rekening te betalen.

Wat vinden we ervan?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:17
Nee, ik vind dat wanneer er kinderen in het spel zijn er onder geen enkele voorwaarde water, gas of licht mag worden afgesloten. Wat voor potje de ouders er ook van maken, de kinderen kunnen hier niets aan doen en verdienen het niet om in een koude woning en/of zonder water te zitten.

Wel pleit ik ervoor dat de gemeente in dit soort gevallen gedwongen moet kunnen ingrijpen. Veelal om de kinderen in bescherming te nemen. Wat de toedracht van wanbetaling ook is, een oplossing is altijd het beste. Voor velen is de stap om de hulp te zoeken echter te groot. Ik vind dat op zo'n moment iemand verplicht tijdelijk onder curatele moet kunnen komen te staan om de boel weer op orde te krijgen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:17
Nee, ik vind dat wanneer er kinderen in het spel zijn er onder geen enkele voorwaarde water, gas of licht mag worden afgesloten. Wat voor potje de ouders er ook van maken, de kinderen kunnen hier niets aan doen en verdienen het niet om in een koude woning en/of zonder water te zitten.
Dat zou er voor zorgen dat degene met een laag inkomen/schulden die het nog wel netjes betalen gaan denken "Laat maar, ze gaan me toch niet afsluiten"
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:17

Wel pleit ik ervoor dat de gemeente in dit soort gevallen gedwongen moet kunnen ingrijpen. Veelal om de kinderen in bescherming te nemen. Wat de toedracht van wanbetaling ook is, een oplossing is altijd het beste. Voor velen is de stap om de hulp te zoeken echter te groot. Ik vind dat op zo'n moment iemand verplicht tijdelijk onder curatele moet kunnen komen te staan om de boel weer op orde te krijgen.
Dat lijkt mij ook een prima oplossing, verplicht budgetbeheer als er kinderen bij betrokken zijn. Je ziet dat soort hulpverlening langzamerhand ook verschijnen.
Laat de hulpverlening de rekeningen eerst betalen en geef dan een soort weekgeld ofzo.
Daar zijn die kinderen (en ouders) echt mee geholpen.
Want ook al zou je die uitkering nog eens verdubbelen, dan zouden ze nog in dezelfde problemen terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
12-07-2020 21:21
Dat zou er voor zorgen dat degene met een laag inkomen/schulden die het nog wel netjes betalen gaan denken "Laat maar, ze gaan me toch niet afsluiten"
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zou je niet kunnen werken met een baby van zes maanden? Ik ben na beide kinderen na mijn verlof weer gewoon gaan werken, net als de rest van de wereld.

Sorry TO maar na dit stukje in het filmpje kon ik echt niet meer verder luisteren. Beetje verantwoordelijkheidsgevoel kweken zou deze dame niet mis staan.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
12-07-2020 21:21
Dat zou er voor zorgen dat degene met een laag inkomen/schulden die het nog wel netjes betalen gaan denken "Laat maar, ze gaan me toch niet afsluiten"
Maar de rekening loopt dan toch nog steeds op?
Nee heb je, ja kun je krijgen
granny71 schreef:
12-07-2020 21:21
Dat zou er voor zorgen dat degene met een laag inkomen/schulden die het nog wel netjes betalen gaan denken "Laat maar, ze gaan me toch niet afsluiten"
Nee, juist niet. Onder curatele staan en dus geen beschikking meer hebben over je geld, enkel over het weekgeld dat je krijgt, is echt niet leuk of fijn. Dat zou dus de consequentie zijn voor mensen die niet betalen.
Fizz schreef:
12-07-2020 20:24
Om dat netto bedrag over te houden van een salaris moet je bijna 3000 euro bruto verdienen. Die Manuela gaat natuurlijk nooit meer aan het werk.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Een werkende alleenstaande ouder met 3 kinderen krijgt ook kinderbijslag, ongeacht hoeveel diegene verdient. En zelfs met een jaarsalaris van 38.880 bruto krijg je nog 395 euro per maand kindgebonden budget. Dus als je 3.000 euro bruto verdient, verdien je netto ongeveer 2.300. Inclusief kinderbijslag (286) en kindgebonden budget (395) is dat 2.981.

Dan heb je wel weer meer opvangkosten, maar daar is dan weer kinderopvangtoeslag voor. Ik weet bijna wel zeker dat ze erop vooruit gaat als ze gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-07-2020 21:28
Maar de rekening loopt dan toch nog steeds op?
Tuurlijk maar van een kale kip valt niets te plukken.
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:17
Nee, ik vind dat wanneer er kinderen in het spel zijn er onder geen enkele voorwaarde water, gas of licht mag worden afgesloten. Wat voor potje de ouders er ook van maken, de kinderen kunnen hier niets aan doen en verdienen het niet om in een koude woning en/of zonder water te zitten.

Wel pleit ik ervoor dat de gemeente in dit soort gevallen gedwongen moet kunnen ingrijpen. Veelal om de kinderen in bescherming te nemen. Wat de toedracht van wanbetaling ook is, een oplossing is altijd het beste. Voor velen is de stap om de hulp te zoeken echter te groot. Ik vind dat op zo'n moment iemand verplicht tijdelijk onder curatele moet kunnen komen te staan om de boel weer op orde te krijgen.

Dat lijkt me ook een logische volgende stap. Als je dan vindt dat kinderen recht hebben op water en de ouders dat niet kunnen bieden, kunnen de ouders dus blijkbaar een van de eerste levensbehoeftes niet bieden en dus niet goed voor de kinderen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:28
Nee, juist niet. Onder curatele staan en dus geen beschikking meer hebben over je geld, enkel over het weekgeld dat je krijgt, is echt niet leuk of fijn. Dat zou dus de consequentie zijn voor mensen die niet betalen.
Alleen als die gemeentelijke inmenging er komt.
Zolang die er niet is en er niet afgesloten mag worden werk je niet meer betalen in de hand.
En voordat je als gemeente in mag grijpen in iemands financieen ben je zo een aantal rechtszaken verder.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.
Ik schreef dit en werd daarna gequote met "koekkoek" en "grapje zeker"

De vrouw in het filmpje, van wie het water afgesloten is, zei dat letterlijk.
Ik vind het belachelijk en het lijkt me deel van het probleem dat ze het zo ziet.
granny71 schreef:
12-07-2020 21:36
Alleen als die gemeentelijke inmenging er komt.
Zolang die er niet is en er niet afgesloten mag worden werk je niet meer betalen in de hand.
En voordat je als gemeente in mag grijpen in iemands financieen ben je zo een aantal rechtszaken verder.
Precies, en ik zou dat dus graag aangepast zien, dat dat in het geval bij mensen met kinderen wel makkelijker kan.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-07-2020 21:41
Precies, en ik zou dat dus graag aangepast zien, dat dat in het geval bij mensen met kinderen wel makkelijker kan.
Snap ik maar ergens vindt ik dat ook best een enge stap.
Want nu zijn het ouders met kinderen en straks worden het .....


Soort big Brother
granny71 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 21:44
3.11% gewijzigd
Manaku schreef:
12-07-2020 20:00
Hoe krom het ook is, de VN verdragen zeggen dat de staat wel degelijk een plicht heeft om voor kinderen te zorgen en op te komen / hun ouders te ondersteunen. Dus nee, een kind mag niet zo maar toegang tot water ontzegt worden omdat iemand anders (ook al is dat de ouder) de rekeningen niet betaald. Dus wat dat betreft snap ik Defense for Children wel, maar ik weet niet helemaal of ik het eens ben met dat het water dan niet mag worden afgesloten. Ik zou toch zeggen dat dat geen zoden aan de dijk zet, maar dat er veel meer hulp nodig is in zo'n gezin.
Dan heeft vn het volgens mij meer over dat de staat verantwoordelijk is voor het plaatsen van de kinderen bij mensen die ze wel van water kunnen en willen voorzien; jeugdzorg dus.
Nehemah schreef:
12-07-2020 19:42
Voor iedereen dus. Niet alleen voor kinderen, lijkt me.
Of je sluit iedereen af die niet betaalt, of niemand. Maar niet afsluiten alleen maar omdat er kinderen in het spel zijn vind ik echt onzin.
...
Zo eens, schrijnend dat het hebben van kinderen voor extra bescherming zorgt.
Op die manier kweek je een mentaliteit waarbij sommigen aan kinderen zullen beginnen vanwege de voordelen die ze dan genieten.

Zet die ouders onder bewindvoering of plaats de kinderen in een pleeggezin als hun ouders niet kunnen zorgen voor de basisvoorzieningen.
jo12345 schreef:
12-07-2020 18:51
Ik heb het even opgezocht. Als alleenstaande niet werkende moeder ouder in Nederland, met drie kinderen, heb je per maand recht op het volgende:

Bijstand €1111,- (Netto)
Huurtoeslag €350,- (uitgaande van een huur van €650,-)
Zorgtoeslag €104,-
Kindgebonden budget €493,-
Kinderbijslag €286,- (bij 3 kinderen in 3 leeftijdscategorieën teruggerekend per maand)

Dat maakt totaal netto besteedbaar inkomen van €2344,- per maand.

Daar moet toch best een tientje voor een waterrekening van af kunnen zou je zeggen.


Vergeet ook de tegemoetkomingen niet. Bij stichting leergeld kun je een schoolspullenpas krijgen, je kunt voor een klein bedrag een nieuwe fiets krijgen, vergoeding in schoolreisjes en soms muzieklessen, sportclubs, tablets. Dit geldt niet alleen voor bijstand maar ook voor mensen met een laag inkomen. Alleen vallen veel werkenden daarbuiten omdat het verschil in netto inkomen en bruto inkomen zo ongelooflijk groot is terwijl beide inkomens netto niet zo heel ver uit elkaar liggen.

De rekening niet meer kunnen betalen heeft in dit geval meer te maken met het uitgavenpatroon en domme keuzes dan daadwerkelijk het inkomen. De mevrouw uit de link leeft in armoe maar hoezo dan een kind nemen. Daar moet eens iets aan gedaan worden, de domme keuzes. Had aan het werk gegaan.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 21:50
0.04% gewijzigd
granny71 schreef:
12-07-2020 21:44
Snap ik maar ergens vindt ik dat ook best een enge stap.
Want nu zijn het ouders met kinderen en straks worden het .....


Soort big Brother
Helemaal niet, ik ben ook weleens te laat geweest met betalen in het verleden, dan kan je prima een regeling treffen. Daar leer je van. Op het moment dat je ook geen regelingen treft of wat dat betreft initiatief toont om hulp te vinden en alles weer op de rit te krijgen, dan besluit je zelf je kinderen tekort te doen. En kinderen zijn loyaal en hebben vaak geen stem. Ik vind dan juist verplichte hulp een goede oplossing en een minder ingrijpende dan kinderen in een pleeggezin stoppen zoals andere hier opperen.
Wat ik ook wel eens heb gezien bij mensen die geen cent te makken hebben: Flink roken en sparen voor een tatoeage en vervolgens de bewindvoerder bellen voor meer geld want fiets kapot.

Moet iedereen zelf weten natuurlijk maar vind het wel wat raar. Die 250 euro die je gespaard hebt voor je tatoeage kun je ook gebruiken voor een nieuwe of 2de hands fiets.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-07-2020 21:32
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Een werkende alleenstaande ouder met 3 kinderen krijgt ook kinderbijslag, ongeacht hoeveel diegene verdient. En zelfs met een jaarsalaris van 38.880 bruto krijg je nog 395 euro per maand kindgebonden budget. Dus als je 3.000 euro bruto verdient, verdien je netto ongeveer 2.300. Inclusief kinderbijslag (286) en kindgebonden budget (395) is dat 2.981.

Dan heb je wel weer meer opvangkosten, maar daar is dan weer kinderopvangtoeslag voor. Ik weet bijna wel zeker dat ze erop vooruit gaat als ze gaat werken.
Huurtoeslag en zorgtoeslag ben je dan al kwijt en ook nog alle extra voordeeltjes op gemeentelijk niveau. Daarnaast heb je de kosten van woon-werkvervoer wat je meestal voor een groot deel zelf moet betalen. De vrouw uit het filmpje gaat waarschijnlijk dat salaris niet eens verdienen, dus vrees ik dat ze in de bijstand zal blijven hangen. Ze laat zelf al blijken dat ze niet staat te springen om aan de slag te gaan. Laat staan dat ze dat fulltime gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
12-07-2020 21:58
Wat ik ook wel eens heb gezien bij mensen die geen cent te makken hebben: Flink roken en sparen voor een tatoeage en vervolgens de bewindvoerder bellen voor meer geld want fiets kapot.

Moet iedereen zelf weten natuurlijk maar vind het wel wat raar. Die 250 euro die je gespaard hebt voor je tatoeage kun je ook gebruiken voor een nieuwe of 2de hands fiets.
Waarom zouden ze? Er is altijd wel ergens een potje: 1 of andere bank, de gemeente, vrijwilligersorganisatie. Zij een tattoo en een fiets, beter dan alleen een fiets.
Misschien zou het al wat schelen als de kinderbijslag, KGB en andere tegemoetkomingen eens aan banden wordt gelegd. Na kind x geen tegemoetkomingen meer of steeds lagere bedragen zodat het nemen van een kind een iets weloverwogen beslissing wordt.

Hiermee voorkom je ook dat weer een kind slachtoffer wordt van domme keuzes van de ouder. Of zouden deze mensen ook hier niet over nadenken en toch kinderen op de wereld blijven zetten?
Als je geen water kunt betalen kun je al helemaal niet de huur betalen. Maar goed; het lijkt mij dat aan onderliggende problemen gewerkt moet worden: hoe beheer ik mijn budget, waar kan ik heen voor hulp, werk vinden etc.

Het geroep over veilig thuis bellen en kinderen in pleeggezinnen dumpen vind ik verder altijd wel heel bijzonder hier.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-07-2020 21:38
Ik schreef dit en werd daarna gequote met "koekkoek" en "grapje zeker"

De vrouw in het filmpje, van wie het water afgesloten is, zei dat letterlijk.
Ik vind het belachelijk en het lijkt me deel van het probleem dat ze het zo ziet.
Ik denk dat het bij jou onduidelijk was wat je bedoelde met: “ Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.”

Ik las het ook alsof je het eens was met ‘Manuela’ dat je niet kunt werken met een baby.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al vanaf mijn 15e en heb 3 kinderen : )

Misschien een emoticon moeten gebruikten maar geen idee welk.
Ik vond het zo absurd dat ze dat zo stellig zei...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven