NL staat aangeklaagd wegens afsluiten water gezinnen

12-07-2020 17:07 331 berichten
De Nederlandse Staat wordt aangeklaagd omdat er gezinnen met kinderen zijn waar het water wordt afgesloten: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... rinkwater/

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds moet je als kind toegang hebben tot water. Anderzijds moet er wel een prikkel voor ouders zijn om hun rekening te betalen.

Wat vinden we ervan?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 19:02
ow, das wel heel plotseling en curieus inderdaad. Net zat ze nog te reageren en nu is ze opeens anoniem.
En als je op haar nick in een quote drukt staat er dat die nick niet bestaat.
Of is dat normaal na op anoniem gaan?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:24
Wat ik overigens wel een goed idee vind is om verhuurders en nuts bedrijven melding te laten maken bij de gemeente als de rekeningen niet betaald worden.
Dan kan de gemeente actief aan de slag met een gezin, om te voorkomen dat schulden uit de hand lopen.
Ja dat zou je denken. Gebeurt hier al. Maar dan heeft het wijkteam het wachtlijst van heb ik jou daar. En nee, dit kan echt niet sneller. Of willen de bewoners simpelweg niet meewerken, iemand anders gaat toch zeker niet beslissen waaraan ìk mijn geld uitgeef. Etc, etc, etc. Uiteindelijk loopt het dan vaak toch nog uit de klauwen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
12-07-2020 19:06
En als je op haar nick in een quote drukt staat er dat die nick niet bestaat.
Of is dat normaal na op anoniem gaan?
Ik weet het niet precies maar volgens mij wordt het anoniem als je daar om vraagt bij de mods en is je account daarna opgeheven.
Ik kan de opmerking niet meer quoten maar op pagina 1 heeft TO het over de zorgverzekering die ook niet zomaar stopt. Als jij je zorgverzekering niet betaald dan halen ze eerst al je aanvullingen er vanaf en vervolgens krijg je te maken met boete premie zover ik weet. Ze kunnen die zorgverzekering niet stoppen want je bent in Nederland verplicht om een zorgverzekering te hebben.

Zo lang jij je zorgverzekering niet betaald kun je niet overstappen naar een ander, en als je aanvullend verzekerd was omdat je die aanvullende zorg nodig hebt dan kom je dus ook voor extra kosten te staan want je hebt geen aanvulling meer dus hogere rekening. Je kunt pas weer overstappen of een aanvullende verzekering afsluiten als je de openstaande rekeningen en boetes hebt betaald.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
12-07-2020 19:09
Ja dat zou je denken. Gebeurt hier al. Maar dan heeft het wijkteam het wachtlijst van heb ik jou daar. En nee, dit kan echt niet sneller. Of willen de bewoners simpelweg niet meewerken, iemand anders gaat toch zeker niet beslissen waaraan ìk mijn geld uitgeef. Etc, etc, etc. Uiteindelijk loopt het dan vaak toch nog uit de klauwen.
Ja, waar het eigenlijk op neer komt is dat het in Nederland echt wel goed geregeld is.
Als alleenstaande ouder hoef je echt niet arm te zijn, zelfs als je niet werkt.
Als het mis gaat komt het meestal omdat mensen de verkeerde keuzes maken.
De hamvraag is dan ook in hoeverre moet of kan de overheid mensen behoeden voor het maken van die verkeerde keuzes.
En in hoeverre is de overheid dan vervolgens aansprakelijk voor de uitkomsten van die gemaakte keuzes.


Mij gaat het in ieder geval veel te ver om mensen dan maar niet te laten betalen voor hun rekeningen. Of het water dan maar niet af te sluiten.
En maar door blijven fokken..
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
12-07-2020 19:16
En maar door blijven fokken..
Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 19:17
Hoezo?
Nou ja, net weer een baby hebben terwijl ze geen cent te makken heeft. Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
12-07-2020 19:21
Nou ja, net weer een baby hebben terwijl ze geen cent te makken heeft. Dat dus.
Moeten we allemaal dan maar mee gaan huilen over al die ongelofelijke armoede, terwijl dat, in dit geval, gewoon onzin is?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 19:24
Moeten we allemaal dan maar mee gaan huilen over al die ongelofelijke armoede, terwijl dat, in dit geval, gewoon onzin is?
Wat bedoel je? Nee dus, dat zeg ik toch net.
redbulletje schreef:
12-07-2020 18:03
Ze hadden beter haar eileiders af kunnen sluiten.
Bij sommige mensen kunnen ze beter het internet afsluiten
valentinamaria schreef:
12-07-2020 17:46
Het recht op water is een grondrecht.
Voor iedereen dus. Niet alleen voor kinderen, lijkt me.
Of je sluit iedereen af die niet betaalt, of niemand. Maar niet afsluiten alleen maar omdat er kinderen in het spel zijn vind ik echt onzin.

jo12345 schreef:
12-07-2020 17:12
Ik vind het nogal overdreven, eerlijk gezegd. Water kost bijna helemaal niets.
Het lijkt mij dat als je zelfs dat niet meer betaald, je kinderen beter ergens anders kunnen gaan wonen.
Want het betekent dat ze verder ook echt geen leven hebben.

Als je kinderen krijgt, heb je verantwoordelijkheden. Naast liefde en aandacht, zorgen dat er voldoende geld binnenkomt, een behoorlijk dak boven het hoofd, geld om eten en kleren te kopen voor de kinderen.
Veel te veel mensen blijven hangen in een soort van slachtofferschap, terwijl ze gewoon aan de bak moeten.
En dit.
Hoe krom het ook is, de VN verdragen zeggen dat de staat wel degelijk een plicht heeft om voor kinderen te zorgen en op te komen / hun ouders te ondersteunen. Dus nee, een kind mag niet zo maar toegang tot water ontzegt worden omdat iemand anders (ook al is dat de ouder) de rekeningen niet betaald. Dus wat dat betreft snap ik Defense for Children wel, maar ik weet niet helemaal of ik het eens ben met dat het water dan niet mag worden afgesloten. Ik zou toch zeggen dat dat geen zoden aan de dijk zet, maar dat er veel meer hulp nodig is in zo'n gezin.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland word je niet *zomaar* afgesloten.
Dat is een kwestie van kop-in-het-zand-steken. Ze had veel eerder contact moeten opnemen met het waterbedrijf.

En ja, GWL mág worden afgesloten. Ik heb het zelfs zien gebeuren bij een gezin dat in de kraam lag... Dat vond ik wel monsterlijk.

Weer aan laten sluiten kost volgens mij 600 euro extra.

Er wordt volgens mij van uit gegaan dat je altijd wel een paar flessen water kunt tappen bij de buren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:30
Gelukkig kon die Manuela uit dat filmpje nog wel een paar Nike schoenen van €100,- betalen. Het leven is tenslotte prioriteiten stellen.
Ik ben niet zo op de hoogte van schoenenprijzen, maar was dat misschien de reden dat er zo ingezoomd werd op die schoenen? Nu ik het filmpje net terugkijk, valt dat wel op.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-07-2020 20:10
Ik ben niet zo op de hoogte van schoenenprijzen, maar was dat misschien de reden dat er zo ingezoomd werd op die schoenen? Nu ik het filmpje net terugkijk, valt dat wel op.
Die schoenen vielen mij ook al op.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
12-07-2020 20:12
Die schoenen vielen mij ook al op.
De broek was ook niet "versleten oud" maar gekocht "versleten"
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
12-07-2020 20:17
De broek was ook niet "versleten oud" maar gekocht "versleten"
Maar ja, als je op tv komt, heb je wel een nieuwe outfit nodig hè. Dat is wel even wat belangrijker dan schoon drinkwater voor je kids.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 18:51
Ik heb het even opgezocht. Als alleenstaande niet werkende moeder ouder in Nederland, met drie kinderen, heb je per maand recht op het volgende:

Bijstand €1111,- (Netto)
Huurtoeslag €350,- (uitgaande van een huur van €650,-)
Zorgtoeslag €104,-
Kindgebonden budget €493,-
Kinderbijslag €286,- (bij 3 kinderen in 3 leeftijdscategorieën teruggerekend per maand)

Dat maakt totaal netto besteedbaar inkomen van €2344,- per maand.

Daar moet toch best een tientje voor een waterrekening van af kunnen zou je zeggen.
Om dat netto bedrag over te houden van een salaris moet je bijna 3000 euro bruto verdienen. Die Manuela gaat natuurlijk nooit meer aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Ja en dan heb je ook nog eens geen recht op een sociale huurwoning die je kunt huren voor de helft van de normale marktwaarde. Nu kun je met dat loon en een goedgevulde spaarrekening wel een hypotheek krijgen tegen vergelijkbare lasten, maar een goede baan heb je wel nodig om dat "bijstandsniveau" te evenaren.
Alle reacties Link kopieren
Bij dreigende afsluiting en geen contact een melding doen bij Veilig Thuis, wordt bij huisuitzetting ook gedaan als er minderjarige kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon triest.
Natuurlijk zijn ouders zelf verantwoordelijk voor het voorzien in basisbehoeftes. Een aantal kan dat niet. Ik denk deze vrouw ook niet. Een beetje doorsnee ouder gaat niet nog aan een baby beginnen als je al gaten moet vullen op creatieve manieren en de oudste (?) al een puber is (want ongesteld) en dan echt de grote kosten komen.

Als ik heel vals denk (en dan denk ik terug aan sommige mensen uit mijn allereerste buurtje dat zeer arm was), dan denk ik dat die baby er is om weer een x aantal jaar vrijgesteld te zijn van de sollicitatieplicht. Dat geintje kun je niet eindeloos blijven herhalen natuurlijk.

Uiteindelijk vind ik niet dat die kinderen gestraft moeten worden omdat hun ouder(s) incapabel zijn. Het is zuur voor mensen die zich te pleuris werken voor een habbekrats. Maar die zijn er ook niet mee geholpen als kinderen van anderen worden ‘afgestraft’. Het maakt het sappelen van hen er niet minder op.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wacht even; je zat vorig jaar al diep in de schulden en je baby is 6 maanden. Hoe kan dat? Waarom weer zwanger worden als je er al 2 hebt en al diep in de shit zit?
En dan gaan lopen zeuren over het water.
Ongelooflijk.
ZOEK HULP!!

En dan gaan zeuren over dat ze 'ineens' afgesloten wordt. Echt niet, echt totale onzin.

Deze mevrouw zou gebaat zijn bij professionele hulp in plaats van zich bezig te houden met een zaak tegen de Nederlandse Staat.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-07-2020 20:24
Om dat netto bedrag over te houden van een salaris moet je bijna 3000 euro bruto verdienen. Die Manuela gaat natuurlijk nooit meer aan het werk.
En dat is er dus mis in Nederland.
Nee, ik vind dat wanneer er kinderen in het spel zijn er onder geen enkele voorwaarde water, gas of licht mag worden afgesloten. Wat voor potje de ouders er ook van maken, de kinderen kunnen hier niets aan doen en verdienen het niet om in een koude woning en/of zonder water te zitten.

Wel pleit ik ervoor dat de gemeente in dit soort gevallen gedwongen moet kunnen ingrijpen. Veelal om de kinderen in bescherming te nemen. Wat de toedracht van wanbetaling ook is, een oplossing is altijd het beste. Voor velen is de stap om de hulp te zoeken echter te groot. Ik vind dat op zo'n moment iemand verplicht tijdelijk onder curatele moet kunnen komen te staan om de boel weer op orde te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven