Olcay fatshaming

maandag 17 juni 2019 om 19:56
Dat mijn punt van meerdere posts jou totaal ontgaat zou eigenlijk geen verassing moeten zijn maar ik probeer het nog 1 keer.
Wat ik aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen duidelijk probeer te maken is dat ik, en waarschijnlijk heel veel dikke mensen, juist heel goed weten wat we verkeerd doen.
Dat we teveel eten, maar dat er van binnenuit zo'n sterke allesoverheersende drang tot (over) eten is, dat we niet blijvend succesvol af kunnen vallen.
Dat het, ondanks onze zelfhaat die nog vele malen groter is dan de haat die we van personen als jou krijgen, simpelweg niet lukt om hier tegen te vechten.
En dat nog los van de verschillen in metabolisme, verbranding, energie behoefte enzo.
Dat bedoel ik met 'jeuk dat kan je namelijk ook tot waanzin drijven.
Misschien kan ik een concreet voorbeeld geven van hoe dit voor mij werkt.
Stel je zit op de bank en je hebt zin in een snicker. En laat je nu toevallig een snickers in huis hebben.
Dan kan je denken: goh ik zit al aan mijn energie behoefte voor vandaag en ik wil afvallen, laat ik het maar niet doen.
Dit zal voor de meeste mensen heel lastig zijn maar die kunnen de discipline wel opbrengen en zullen er verder niet wakker van liggen.
Ik dus wel, letterlijk. Het word een obsessieve allesoverheersende, niet te negeren gedachte.
En het word een vicieuze cirkel, want het triggert mij tot overeten.
Sinds de operatie heb ik dit niet zo sterk meer, waarschijnlijk doordat het deel van mijn maag waar een bepaald soort hormonen zitten die de verzadiging beïnvloeden (En die bij dikke mensen vaak verstoord is) buitenspel is gezet door de omleiding.
maandag 17 juni 2019 om 20:08

How to get a bikini body: put a bikini on your body.

Het is dat ik erg gehecht ben aan mijn onderschrift....
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 17 juni 2019 om 20:18
Niet in huis halen dan maar.rosepudding schreef: ↑17-06-2019 19:56Dat mijn punt van meerdere posts jou totaal ontgaat zou eigenlijk geen verassing moeten zijn maar ik probeer het nog 1 keer.
Wat ik aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen duidelijk probeer te maken is dat ik, en waarschijnlijk heel veel dikke mensen, juist heel goed weten wat we verkeerd doen.
Dat we teveel eten, maar dat er van binnenuit zo'n sterke allesoverheersende drang tot (over) eten is, dat we niet blijvend succesvol af kunnen vallen.
Dat het, ondanks onze zelfhaat die nog vele malen groter is dan de haat die we van personen als jou krijgen, simpelweg niet lukt om hier tegen te vechten.
En dat nog los van de verschillen in metabolisme, verbranding, energie behoefte enzo.
Dat bedoel ik met 'jeuk dat kan je namelijk ook tot waanzin drijven.
Misschien kan ik een concreet voorbeeld geven van hoe dit voor mij werkt.
Stel je zit op de bank en je hebt zin in een snicker. En laat je nu toevallig een snickers in huis hebben.
Dan kan je denken: goh ik zit al aan mijn energie behoefte voor vandaag en ik wil afvallen, laat ik het maar niet doen.
Dit zal voor de meeste mensen heel lastig zijn maar die kunnen de discipline wel opbrengen en zullen er verder niet wakker van liggen.
Ik dus wel, letterlijk. Het word een obsessieve allesoverheersende, niet te negeren gedachte.
En het word een vicieuze cirkel, want het triggert mij tot overeten.
Sinds de operatie heb ik dit niet zo sterk meer, waarschijnlijk doordat het deel van mijn maag waar een bepaald soort hormonen zitten die de verzadiging beïnvloeden (En die bij dikke mensen vaak verstoord is) buitenspel is gezet door de omleiding.

maandag 17 juni 2019 om 20:41
En weer zo'n vooringenomen, arrogante mening.Maya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.
Ik luister alleen wel naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik moet stoppen met eten, wanneer het genoeg is. Dat is wel iets wat je moet trainen, het liefst van kinds af aan. Bewust eten. Goed proeven wat je eet. Genieten, zonder jezelf overvol te stoppen. Probeer het maar eens.
Want tja, dikke mensen eten niet bewust, proppen alles naar binnen zonder goed te proeven. En oh ja, kunnen alleen genieten als ze zichzelf overvol stoppen.
Jij bent echt zo goed in beledigen. Het is walgelijk.

maandag 17 juni 2019 om 20:42
Vooral dat: "probeer het maar eens"..... Bah.FadeToBlack schreef: ↑17-06-2019 20:41En weer zo'n vooringenomen, arrogante mening.
Want tja, dikke mensen eten niet bewust, proppen alles naar binnen zonder goed te proeven. En oh ja, kunnen alleen genieten als ze zichzelf overvol stoppen.
Jij bent echt zo goed in beledigen. Het is walgelijk.

maandag 17 juni 2019 om 20:44

maandag 17 juni 2019 om 20:47

maandag 17 juni 2019 om 20:48
Haha! Maya is dat echt alles wat je eruit kan halen? Sorry maar ik kan je niet meer serieus nemen.
Terwijl ik het op een aantal punten wel met je eens was.
Dat overgewicht word veroorzaakt door overeten en dat er vaker niet dan wel een medische oorzaak is.
De onderliggende problematiek van het overeten probeerde ik dmv mijn eigen ervaringen te belichten om misschien iets van inzicht te geven maar als de snicker het enige is waar je op kunt reageren.
Dus het kan niet anders dat je alleen maar loopt te rellen.
Terwijl ik het op een aantal punten wel met je eens was.
Dat overgewicht word veroorzaakt door overeten en dat er vaker niet dan wel een medische oorzaak is.
De onderliggende problematiek van het overeten probeerde ik dmv mijn eigen ervaringen te belichten om misschien iets van inzicht te geven maar als de snicker het enige is waar je op kunt reageren.
Dus het kan niet anders dat je alleen maar loopt te rellen.

maandag 17 juni 2019 om 20:49
Geen van jouw nadelen herken ik. Dus ik zou toch maar eens iets minder oordelen....Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 09:16Juist niet. Als je terugleest zie je dat velen hier actief of instemmend reageren dat overgewicht vele oorzaken heeft en dat mensen daar niets aan kunnen doen.
Dàt is mensen zien als makke schapen.
Ik laat zien dat mensen hun overgewicht en alle nadelen die daarmee samenhangen (ongezond leven, geldtekort, sociaal isolement enzovoort) niet iets is waarbij je je neer hoeft te leggen. Uitzonderingen daargelaten laat ik zien dat mensen met kleine zaken hun leven voor een deel kunnen verbeteren.