Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Die paspoppen uit dat programma waren echt niet ontzettend dik. Beslist geen morbide obesitas. Hooguit confectiemaat 46/48. En met een zandloperfiguur, wat minder schadelijk is voor de gezondheid dan een grote hoeveelheid buikvet.
Met maat 46-48, een lengte van een etalagepop (1.70 á 1.75) en een redelijk gezonde levensstijl val je echt niet morgen dood neer vanwege aan overgewicht gerelateerde kwalen.

En waar mee vergeleken? Met gefotoshopte fotomodellen met fotografisch verlengde dunne benen waar ze normaliter niet eens mee zouden kunnen lopen zonder om te vallen? Of met paspoppen met zulke smalle tailles dat er geen plaats meer zou zijn voor het darmstelsel?
rosanna08 schreef:
19-06-2019 11:43
Ik denk niet dat het erg constructief is terug te meppen richting de rokers QS :)
Ik weet wel zeker van niet. En ik vind het ook zo'n onzin, om op die manier om je heen te slaan.

Als we kijken naar kosten die er gemaakt worden, mogen we ook allemaal niet meer deelnemen aan het verkeer, of werken of wat dan ook. Allemaal gezondheidsklachten. Schiet niet op.
Later is nu
Valdemar_II schreef:
19-06-2019 11:45
Ze heeft wel een punt. Terwijl curvy models als bevrijdend worden gezien omdat ze zorgen voor een betere afspiegeling van de realiteit, zal niemand nog reclame maken met rokers, hoewel zij ook deel uit maken van onze samenleving.

Er wordt geen reclame gemaakt voor een dik lichaam toch? Heeft hier iemand gezegd dat je maar lekker dik moet worden, want dat is zo 'gezellig'?
Later is nu
Dreamer schreef:
19-06-2019 13:43
Ik weet wel zeker van niet. En ik vind het ook zo'n onzin, om op die manier om je heen te slaan.

Als we kijken naar kosten die er gemaakt worden, mogen we ook allemaal niet meer deelnemen aan het verkeer, of werken of wat dan ook. Allemaal gezondheidsklachten. Schiet niet op.
En niet sporten. Je moest eens weten hoeveel sportblessures er ieder weekend op de SEH binnenkomen.

Overigens is het voor de gezonde medemens het goedkoopste qua verzekeringspremies als de dikkerds en de rokers jong sterven.
amarna schreef:
19-06-2019 13:49
En niet sporten. Je moest eens weten hoeveel sportblessures er ieder weekend op de SEH binnenkomen.

Overigens is het voor de gezonde medemens het goedkoopste qua verzekeringspremies als de dikkerds en de rokers jong sterven.
Ja, maar zoals ik gisteren een Engelse dame op tv zag zeggen: iedereen kan zomaar ineens ziek zijn. En ja, met overgewicht en roken is het risico groter, maar als je slank bent, gezond eet en beweegt en niet rookt is het risico niet zomaar ineens weg.
Later is nu
Als ik met mensen omga, dan doe ik dat van mens tot mens en niet als een econoom. Ik weiger personen dus te gaan reduceren tot een kosten/baten analyse ... waar eindigt dat ? Alleen werkende gezonde mensen zijn wat waard ? Dan gaan we op een hellend vlak waarbij je steeds meer mensen gaat uitsluiten.

Mensen blijven mensen. En we hebben met zijn alleen een solidariteit afgesproken. Ja, gezondheidszorg is duur. En daarom proberen we iedereen goed voor te lichten en te begeleiden in het mogelijk maken van gezonde keuzes.

Zouden we dan ook een slank mens die heel gezond heel oud wordt dan weer mogen verwijten dat die wel heel veel kost aan aow ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
19-06-2019 14:01
Als ik met mensen omga, dan doe ik dat van mens tot mens en niet als een econoom. Ik weiger personen dus te gaan reduceren tot een kosten/baten analyse ... waar eindigt dat ? Alleen werkende gezonde mensen zijn wat waard ? Dan gaan we op een hellend vlak waarbij je steeds meer mensen gaat uitsluiten.

Mensen blijven mensen. En we hebben met zijn alleen een solidariteit afgesproken. Ja, gezondheidszorg is duur. En daarom proberen we iedereen goed voor te lichten en te begeleiden in het mogelijk maken van gezonde keuzes.

Zouden we dan ook een slank mens die heel gezond heel oud wordt dan weer mogen verwijten dat die wel heel veel kost aan aow ?

Mooie post. Zou fijn zijn als er meer mensen eens wat minder aan alles in het leven een economisch kaartje zouden hangen.
belgali schreef:
19-06-2019 14:01

Ik ben het met je eens, hoor. Werk zelf in een groot ziekenhuis. Kom dagelijks mensen tegen die altijd gezond geleefd hebben en toch van alles gaan mankeren.
Maar ik reageerde op een opmerking ergens in dit topic dat dikke mensen de maatschappij veel geld kosten.
En dan gooi ik er nog eens wat in: juist door het "shamen" van mensen met overgewicht, ken ik heel wat mensen die gaan zorg mijden, of niet de juiste zorg krijgen omdat er zelfs door medisch professionals niet verder wordt gekeken dan de neus lang is, maar alles ophangen aan het haakje "ga maar eerst eens wat afvallen". Ik denk dat dat ook voldoende geld kost, omdat problemen niet aan het begin worden herkend, maar pas in een verder gevorderd duurder station.

Beetje zoals elk vrouwenkwaaltje op de hoop "overgang" wordt gegooid en er daarom veel vrouwen met een kluitje in het riet worden gestuurd als ze met gezondheidsklachten komen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
19-06-2019 14:11
En dan gooi ik er nog eens wat in: juist door het "shamen" van mensen met overgewicht, ken ik heel wat mensen die gaan zorg mijden, of niet de juiste zorg krijgen omdat er zelfs door medisch professionals niet verder wordt gekeken dan de neus lang is, maar alles ophangen aan het haakje "ga maar eerst eens wat afvallen". Ik denk dat dat ook voldoende geld kost, omdat problemen niet aan het begin worden herkend, maar pas in een verder gevorderd duurder station.

Beetje zoals elk vrouwenkwaaltje op de hoop "overgang" wordt gegooid en er daarom veel vrouwen met een kluitje in het riet worden gestuurd als ze met gezondheidsklachten komen.

Of bij rokers dat het door roken komt (klaagde mijn ex altijd over). En in mijn geval (depressie) werd alles op stress gegooid...zo heb ik jaren aangemodderd met darmen die amper nog werkten, want dat was stress aldus de HA :bonk:
Het gaat toch niet alleen om kosten en geld? Klachten hebben en ziek zijn is gewoon heel vervelend, en veel klachten komen (gelukkig) voort uit dingen waar je iets aan kunt doen (en ja, dat is voor sommige mensen zo moeilijk dat het niet lukt).

Een arts die een vrouw met overgewicht en knieproblemen of diabetesklachten aanraadt om wat af vallen is niet aan het 'fatshamen' of iemand 'met een kluitje in het riet aan het sturen', die geeft gewoon volgens protocol het verstandigste en meest voor de hand liggende advies. Die arts heeft vervolgens ook een heel arsenaal aan hulpmiddelen voor die vrouw in de aanbieding als het op eigen kracht niet lukt, en zal andere verdenkingen uitsluiten.
Geldt trouwens ook voor een roker die met zijn hoestje bij de dokter zit. Wat de oorzaak van dat hoestje ook is, roken maakt het er zeker niet beter op.

Ziek zijn zuigt, en de kans op serieuze klachten is met obesitas (of roken of drinken enz.) gewoon veel groter, zeker op de langere termijn. Het is geen kwestie van mooi of niet mooi, het gaat vooral ook om de kwaliteit van leven.
wow

een klein sigaretje en de vlam slaat weer in de pan
Als we het hebben over iedereen een gezond leven te gunnen met kwaliteit van leven dan zijn we het denk ik/hoop ik allemaal eens. Daarbij helpt het naar mijn mening niet om mensen niet serieus te nemen en is het ook zaak om echt naar mensen te luisteren. Als iemand zegt "het kost mij meer moeite dan gemiddeld". Dan helpt het niet om dat af te doen met de dooddoener "nou neen, want ik doe het ook dus het is simpel". Er is meer dan zwart en wit en niet elke grijszone is een smoesje. En zelfs al was het een smoesje, dan nog kan je iemand gewoon respectvol benaderen.
belgali schreef:
19-06-2019 14:49
Als we het hebben over iedereen een gezond leven te gunnen met kwaliteit van leven dan zijn we het denk ik/hoop ik allemaal eens. Daarbij helpt het naar mijn mening niet om mensen niet serieus te nemen en is het ook zaak om echt naar mensen te luisteren. Als iemand zegt "het kost mij meer moeite dan gemiddeld". Dan helpt het niet om dat af te doen met de dooddoener "nou neen, want ik doe het ook dus het is simpel". Er is meer dan zwart en wit en niet elke grijszone is een smoesje. En zelfs al was het een smoesje, dan nog kan je iemand gewoon respectvol benaderen.
Ik heb in dit topic ook anders heel wat onbeschoftheden, vooroordelen en respectloze opmerkingen voorbij zien komen over mensen zónder overgewicht. We kunnen er allemaal wat van, ben ik bang.
Ik heb niet alles gelezen, maar zelfs zonder dit specifieke topic helemaal te lezen weet ik dat dat vast zo zal zijn; oordelen over een ander is nu eenmaal makkelijk. En we hebben allemaal de neiging om onze eigen keuzes/moraal/gedrag als goed te beschouwen. Ik probeer mezelf niet beter of slechter te voelen dan een ander - gewoon "anders". En die ander dus ook niet als meer of minder dan mezelf.
Buiten ons gewicht, kunnen we daar misschien ook met zijn alleen gaan aan werken dan.
belgali schreef:
19-06-2019 14:49

Mooie post!
Later is nu
Snarky schreef:
19-06-2019 14:42
Het gaat toch niet alleen om kosten en geld? Klachten hebben en ziek zijn is gewoon heel vervelend, en veel klachten komen (gelukkig) voort uit dingen waar je iets aan kunt doen (en ja, dat is voor sommige mensen zo moeilijk dat het niet lukt).

Een arts die een vrouw met overgewicht en knieproblemen of diabetesklachten aanraadt om wat af vallen is niet aan het 'fatshamen' of iemand 'met een kluitje in het riet aan het sturen', die geeft gewoon volgens protocol het verstandigste en meest voor de hand liggende advies. Die arts heeft vervolgens ook een heel arsenaal aan hulpmiddelen voor die vrouw in de aanbieding als het op eigen kracht niet lukt, en zal andere verdenkingen uitsluiten.
Geldt trouwens ook voor een roker die met zijn hoestje bij de dokter zit. Wat de oorzaak van dat hoestje ook is, roken maakt het er zeker niet beter op.

Ziek zijn zuigt, en de kans op serieuze klachten is met obesitas (of roken of drinken enz.) gewoon veel groter, zeker op de langere termijn. Het is geen kwestie van mooi of niet mooi, het gaat vooral ook om de kwaliteit van leven.

Klopt
Maar er zijn ook verhalen van dikke mensen, die verder helemaal niet onderzocht worden. Waarbij eerst maar eens afgevallen moest worden, dan zouden de klachten wel weg zijn. Achteraf bleek dan dat er iets was, dat niet of slechts nauwelijks met overgewicht (of roken of drinken, kan allemaal) te maken had, dat eerder behandeld had moeten worden, wat niet gebeurde door de 'eerste hulp' "val eerst maar af, dan praten we verder"

Dát is wel schadelijk.
Later is nu
Snarky schreef:
19-06-2019 14:42

Eens. Persoonlijk snap ik niet goed hoe mensen zo onzorgvuldig kunnen omgaan met hun eigen lichaam. Je hebt maar een lichaam gekregen, wees er dan alsjeblieft zuinig op. Doe het voor jezelf, niet voor een ander, jij moet er nog een leven lang mee door.

En dat een dokter je aanspreekt op die verantwoordelijkheid vind ik alleen maar goed. Wat moet het frustrerend zijn voor artsen om steeds maar mensen binnen te krijgen met klachten die ontstaan door hun eigen destructieve gedrag. Logisch dat je hen aanspreekt op de eigen verantwoordelijkheid.

En nee, dat is dan niet 'leuk' maar niet alles in het leven valt op de makkelijke manier op te lossen met een pilletje, je zal toch echt zelf actie moeten ondernemen.
Nou, wát een goed idee. Hoe zal ik dat eens doen, Maya. Vertel!
Later is nu
Maya85 schreef:
19-06-2019 16:35
Eens. Persoonlijk snap ik niet goed hoe mensen zo onzorgvuldig kunnen omgaan met hun eigen lichaam. Je hebt maar een lichaam gekregen, wees er dan alsjeblieft zuinig op. Doe het voor jezelf, niet voor een ander, jij moet er nog een leven lang mee door.

En dat een dokter je aanspreekt op die verantwoordelijkheid vind ik alleen maar goed. Wat moet het frustrerend zijn voor artsen om steeds maar mensen binnen te krijgen met klachten die ontstaan door hun eigen destructieve gedrag. Logisch dat je hen aanspreekt op de eigen verantwoordelijkheid.

En nee, dat is dan niet 'leuk' maar niet alles in het leven valt op de makkelijke manier op te lossen met een pilletje, je zal toch echt zelf actie moeten ondernemen.
jij hebt het allemaal goed voor elkaar, bent tevreden met jezelf dus ik snap prima dat jij het niet snapt. Je hoeft het ook niet te snappen, maar accepteer dat dat niet voor iedereen geldt. Dat er ook mensen zijn die niet tevreden zijn over zichzelf en daarom zichzelf het niet waard vinden om goed voor te zorgen. Dan kun je wel gaan roepen, je moet beter voor jezelf zorgen enz. , maar dat komt helemaal niet aan. Dan heeft zeggen, je moet afvallen voordat dit of voordat dat, maar dat werkt eenvoudig niet.

Dit geldt uiteraard niet voor iedereen met overgewicht, maar is wel een factor die mee kan spelen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maya85 schreef:

O echt??? Jeetje wat een eye-opener weer.
Lacuba schreef:
19-06-2019 16:57
O echt??? Jeetje wat een eye-opener weer.

Ja, ik zit hier echt te wachten op tips! :jump:
Later is nu
Maya85 schreef:

Maar jij luistert toch ook niet naar het advies van je psychiater! Of naar ons advies. Jouw veelvuldige aanwezigheid hier en op andere fora kan niet gezond zijn voor jouw kinderen. Als ze al bestaan. Maar als ze bestaan, dan gaan wij met z’n allen straks betalen aan de ggz kosten voor jouw kinderen.
quattro-stagioni schreef:
19-06-2019 11:40
Oh, en overbelasting van ons systeem door dikkerds met gezondheidsklachten: stop dan meteen subiet met roken, want dat is minstens zo ongezond.

En met sporten. Ik lag laatst op een zaterdag op de SEH (nee, niet vanwege mijn omvang) en daar kwamen de gewonde hockeyers en voetballers massaal binnen. Kost ook wat, hoor!

En drinken. Al die vrijmibo's. Al die levers die al die alcohol moeten verwerken. Kan ook niet altijd goed gaan...

En zo ken ik er nog wel een paar die ons stelsel stevig belasten, ook al is er geen sprake van overgewicht. Allemaal keihard aanpakken dan maar. De rokers voorop. Ga maar eens langs een terrasje lopen op een mooie dag en hoor ze hoesten en rochelen als ze weer een peuk opsteken. Let maar eens op bij openluchtfeestjes. Bij bedrijven waar ze geen rookruimte hebben: allemaal kleumen en rochelen bij de nooduitgang.

En mijn buurman, die regelmatig midden in de nacht zijn rookverslaving moet onderhouden in de tuin, waardoor ik weer wakker word (van de rook en zijn gerochel en gehoest), naar de inhalator moet grijpen (nee, dat komt niet door mijn omvang) en het raam dicht moet doen. Zijn gerook verstoort mijn nachtrust. Is ook belastend voor de ziektekosten. Mijn gewicht doet hem geen kwaad.
En dit is wat ik bedoel. Sommige gewoontes worden vogelvrij verklaard maar bij andere wordt de slachtofferkaart gespeeld. Het zit hem in de aantallen. Als door overheids- of sociaal/maatschappelijk ingrijpen veel mensen hun overgewicht verliezen en zo'n 35% blijft te dik dan wordt je in de ogen van de samenleving een profiteur (ziektekosten die je "expres" maakt), een zwakkeling, iemand waar je, op jouw manier, tegen los mag gaan. Wat als we deze dikkerdjes gaan verbieden in de buurt van schoolpleinen, openbare gelegenheden enz. omdat ze het verkeerde voorbeeld geven?

Dat jij last heb van astma en vindt dat 35% van de Nederlandse bevolking jou individuele leven beïnvloed geeft je nog niet een vrijbrief om te bedenken dat we in een klein land elkaar allemaal lastig vallen met onze gewoontes. De samenleving heeft rokers aangewezen als de daders van bepaalde overlast. In de tijd dat er overal gerookt werd had je inderdaad kans op longkanker door meeroken. Tegenwoordig wordt er buiten gerookt of privé en is dat risico minimaal. En toch zoek je dan wat anders (je astma).

Zoals overgewicht nu uit de hand loopt, zo zal er ook met je omgegaan worden in de toekomst. En dan ben je blij als er mensen zijn die jou zien als een mens en niet als degene die maar dik blijft ondanks alle risico's.

Ik heb er geen moeite mee dat ik rook, ik heb er ook geen moeite mee als mensen vragen of ik ergens niet wil roken, zelfs in mijn eigen huis niet (het is geven en nemen) maar ik heb wel moeite met het feit dat mensen met overgewicht makkelijk in een slachtoffer rol duiken.
Geronimo2 schreef:
19-06-2019 18:18

Ik heb er geen moeite mee dat ik rook, ik heb er ook geen moeite mee als mensen vragen of ik ergens niet wil roken, zelfs in mijn eigen huis niet (het is geven en nemen) maar ik heb wel moeite met het feit dat mensen met overgewicht makkelijk in een slachtoffer rol duiken.
En dit zie ik dus zelden of nooit gebeuren. Zeker niet in dit topic.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 19:01
0.23% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven