Olcay fatshaming

dinsdag 18 juni 2019 om 19:43
quattro-stagioni schreef: ↑18-06-2019 19:24Ze moeten maar wat wijds aantrekken, zei Caroline Tensen...
Caroline Tensen is zelf toch volslank?

dinsdag 18 juni 2019 om 19:54
Is het ook. Normaal eten (gewone porties, bepaalde producten) is dan niet meer mogelijk.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑18-06-2019 19:40Dat moet je niet zeggen; dan is er altijd zo'n groep mensen die dan meent te moeten zeggen dat je daar niets voor hoeft te doen, dat dat wel erg makkelijk is etc. Ik zal die mensen even voor zijn: ken genoeg mensen die een maagverkleining hebben gehad. Het is een pittig traject.
Het wordt extra zuur als je vervolgens medicatie krijgt waardoor je meer dan de helft van het verloren gewicht weer terug krijgt en de enige manier om het kwijt te raken, volledig stoppen met eten lijkt te zijn. Dan kun je een ruggengraat van schokbeton hebben, maar niets helpt meer.

dinsdag 18 juni 2019 om 20:09
Bij Caroline had ik echt het idee dat dat haar eigen schaamte voor haar lichaam is. Zijzelf wil als ze dikker is liefst iets wijds aan. En dat is triest, natuurlijk, dat mensen zich zo schamen voor hun lichaam.
Ik had op de lagere school een hele dunne vriendin, die durfde later als puber geen rokjes aan, want ze had van die knokige benen. Die had een joggingbroek onder haar spijkerbroek om dikker te lijken. Vond ik ook zo jammer.
Ik had op de lagere school een hele dunne vriendin, die durfde later als puber geen rokjes aan, want ze had van die knokige benen. Die had een joggingbroek onder haar spijkerbroek om dikker te lijken. Vond ik ook zo jammer.
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 20:43
quattro-stagioni schreef: ↑18-06-2019 19:54Is het ook. Normaal eten (gewone porties, bepaalde producten) is dan niet meer mogelijk.
Het wordt extra zuur als je vervolgens medicatie krijgt waardoor je meer dan de helft van het verloren gewicht weer terug krijgt en de enige manier om het kwijt te raken, volledig stoppen met eten lijkt te zijn. Dan kun je een ruggengraat van schokbeton hebben, maar niets helpt meer.
Dan rest toch niets anders meer dan accepteren? Een of ander voorgeschreven dieet volgen waarbij je zo gezond mogelijk kan blijven, met de focus op gezondheid, en verder niks meer aan doen. En je vooral niet druk maken om wat anderen die je toch niet kent, wel of niet denken (voor zover je dat al weet, veel mensen denken ook niets hoor).

dinsdag 18 juni 2019 om 20:50
Ik denk dat een heleboel mensen met stevig overgewicht op een gegeven moment de conclusie trekken dat ze ofwel fulltime bezig kunnen zijn met slanker (is niet slank) te worden en blijven, ofwel fulltime bezig kunnen zijn met een leuk leven opbouwen dat bij hen past.
Waar de Maya's van het leven dan vinden dat ze eigenlijk de plicht hebben om mensen erop te wijzen dat ze precies zo moeten doen zoals zij doet, want dat is het recept om wél gelukkig te worden, is dat gewoon een beetje irritant. Zeker als je eigenlijk prima in je vel zit, goed functioneert in de maatschappij, leuk werk en een leuk gezin hebt en eigenlijk overall gelukkig bent.
De fatshamers zijn dan irritante vliegen om je heen die je leven moeilijker maken - en dan nog wel onder het mom van het tegenovergestelde.
Waar de Maya's van het leven dan vinden dat ze eigenlijk de plicht hebben om mensen erop te wijzen dat ze precies zo moeten doen zoals zij doet, want dat is het recept om wél gelukkig te worden, is dat gewoon een beetje irritant. Zeker als je eigenlijk prima in je vel zit, goed functioneert in de maatschappij, leuk werk en een leuk gezin hebt en eigenlijk overall gelukkig bent.
De fatshamers zijn dan irritante vliegen om je heen die je leven moeilijker maken - en dan nog wel onder het mom van het tegenovergestelde.
dinsdag 18 juni 2019 om 21:00
-jolijn- schreef: ↑18-06-2019 20:50Ik denk dat een heleboel mensen met stevig overgewicht op een gegeven moment de conclusie trekken dat ze ofwel fulltime bezig kunnen zijn met slanker (is niet slank) te worden en blijven, ofwel fulltime bezig kunnen zijn met een leuk leven opbouwen dat bij hen past.
Als dat dikgedrukte echt zo zou zijn dan wuif je die vliegen zo weg, dan maak je je daar helemaal niet druk om. Zoals ik al zei, we hebben allemaal onze beperkingen waar iedereen weer wat van vindt.. tja, het zal wel. Maar dat merk ik hier op het forum niet, mensen blijven zich ontzettend druk maken over die vliegen en lijken helemaal niet full time bezig me5 andere dingen dan hun gewicht. Zoals ik al schreef, volgens mij ontbreekt het sommigen toch nog wat aan zelfacceptatie..

dinsdag 18 juni 2019 om 21:05
Ik maak me er niet druk om, maar ik vind het wel bloedirritant als mijn slanke lange broers verwijtend kijken als ik een snoeptomaatje eet en letterlijk vragen "gut, zou je dat nou wel doen".Bedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 21:00Als dat dikgedrukte echt zo zou zijn dan wuif je die vliegen zo weg, dan maak je je daar helemaal niet druk om. Zoals ik al zei, we hebben allemaal onze beperkingen waar iedereen weer wat van vindt.. tja, het zal wel. Maar dat merk ik hier op het forum niet, mensen blijven zich ontzettend druk maken over die vliegen en lijken helemaal niet full time bezig me5 andere dingen dan hun gewicht. Zoals ik al schreef, volgens mij ontbreekt het sommigen toch nog wat aan zelfacceptatie..
Er is wel enige awareness nodig bij mensen dat ze onnodig mensen proberen te irriteren.
Los van hoe happy je bent, muggen zijn irritant. Ze verknallen je dag niet, je leven niet, maar mag je er alsjeblieft een paar doodmeppen als ze om je heen zitten te zuigen?
dinsdag 18 juni 2019 om 21:05
Ow, ik vind het makkelijk hoor, maar ik vind dat die 'makkelijke weg' best wat meer waardering mag krijgen.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑18-06-2019 19:40Dat moet je niet zeggen; dan is er altijd zo'n groep mensen die dan meent te moeten zeggen dat je daar niets voor hoeft te doen, dat dat wel erg makkelijk is etc. Ik zal die mensen even voor zijn: ken genoeg mensen die een maagverkleining hebben gehad. Het is een pittig traject.
Ik geloof namelijk dat als Maya of Bedjeindezon naar hun werk rijden dat ze dan ook de makkelijkste weg kiezen. Logisch.
Iedereen krijg z'n eigen moeilijke wegen te gaan, als er ergens een makkelijke(re) weg voor is, is dat helemaal prima.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 18 juni 2019 om 21:06
Ik kan alles eten en inmiddels ook weer redelijk normale porties.quattro-stagioni schreef: ↑18-06-2019 19:54Is het ook. Normaal eten (gewone porties, bepaalde producten) is dan niet meer mogelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 18 juni 2019 om 21:12
Solomio schreef: ↑18-06-2019 21:05Ow, ik vind het makkelijk hoor, maar ik vind dat die 'makkelijke weg' best wat meer waardering mag krijgen.
Ik geloof namelijk dat als Maya of Bedjeindezon naar hun werk rijden dat ze dan ook de makkelijkste weg kiezen. Logisch.
Iedereen krijg z'n eigen moeilijke wegen te gaan, als er ergens een makkelijke(re) weg voor is, is dat helemaal prima.
En ik zal nooit anders beweren. Snap niet helemaal waarom je mij op 1 lijn zet met Maya.
dinsdag 18 juni 2019 om 22:29
Haha, goeie vergelijking-jolijn- schreef: ↑18-06-2019 21:05Ik maak me er niet druk om, maar ik vind het wel bloedirritant als mijn slanke lange broers verwijtend kijken als ik een snoeptomaatje eet en letterlijk vragen "gut, zou je dat nou wel doen".
Er is wel enige awareness nodig bij mensen dat ze onnodig mensen proberen te irriteren.
Los van hoe happy je bent, muggen zijn irritant. Ze verknallen je dag niet, je leven niet, maar mag je er alsjeblieft een paar doodmeppen als ze om je heen zitten te zuigen?

Later is nu

woensdag 19 juni 2019 om 11:25
Als dit topic over roken was gegaan dan was het hier een stuk harder te keer gegaan. Dan mogen termen als "walgelijk" en "smerig" gewoon gebruikt worden( Nog even buiten het feit dat je van meeroken kanker krijgt aangezien rokers al bijna niet meer in hun eigen tuin mogen roken is die kans zo langzamerhand nihil en er al alle bewijs is dat fijnstof in al je organen doordringt).
Het is heel fijn dat iedereen die te dik is gelukkig is in zijn lichaam maar weet dat het op de lange termijn, net als roken, leidt tot kanker, overbelaste gewrichten die vervangen moeten worden, hart en vaat ziekten, suikerziekte enz. Allemaal problemen die leiden naar overbelasting van ons ziektekosten systeem maar daar hoor je niemand over. Sterker nog, dikke mensen willen nu ook dikke paspoppen, grotere kledingmaten waarin alsnog maat 38 staat, geen afwijzende blikken als ze patat eten en vooral geen fatshaming.
Ik, als roker, vind het zeer hypocriet dat dik zijn zielig is en roken walgelijk. Veel mensen die roken doen dat net zo goed om hun stress te reguleren net als veel mensen dat met eten doen, of uit verveling, net als mensen die de hele dag snaaien. Dus voor dat de dikkerdjes onder ons de volgende keer beginnen te zeuren over rokers moeten ze misschien eerst kijken naar hun eigen gedrag.
Het is heel fijn dat iedereen die te dik is gelukkig is in zijn lichaam maar weet dat het op de lange termijn, net als roken, leidt tot kanker, overbelaste gewrichten die vervangen moeten worden, hart en vaat ziekten, suikerziekte enz. Allemaal problemen die leiden naar overbelasting van ons ziektekosten systeem maar daar hoor je niemand over. Sterker nog, dikke mensen willen nu ook dikke paspoppen, grotere kledingmaten waarin alsnog maat 38 staat, geen afwijzende blikken als ze patat eten en vooral geen fatshaming.
Ik, als roker, vind het zeer hypocriet dat dik zijn zielig is en roken walgelijk. Veel mensen die roken doen dat net zo goed om hun stress te reguleren net als veel mensen dat met eten doen, of uit verveling, net als mensen die de hele dag snaaien. Dus voor dat de dikkerdjes onder ons de volgende keer beginnen te zeuren over rokers moeten ze misschien eerst kijken naar hun eigen gedrag.
woensdag 19 juni 2019 om 11:30
Geronimo2 schreef: ↑19-06-2019 11:25Als dit topic over roken was gegaan dan was het hier een stuk harder te keer gegaan. Dan mogen termen als "walgelijk" en "smerig" gewoon gebruikt worden( Nog even buiten het feit dat je van meeroken kanker krijgt aangezien rokers al bijna niet meer in hun eigen tuin mogen roken is die kans zo langzamerhand nihil en er al alle bewijs is dat fijnstof in al je organen doordringt).
dat is helemaal de strekking van de posts hier niet.
Het gaat om dat voor niet iedereen de oplossing Eenvoudig is. Net als voor jou het stoppen met roken blijkbaar niet wil lukken.

woensdag 19 juni 2019 om 11:32
Met mijn dikke lijf val ik jou niet lastig. Het is niet slecht voor jouw gezondheid.Geronimo2 schreef: ↑19-06-2019 11:25Als dit topic over roken was gegaan dan was het hier een stuk harder te keer gegaan. Dan mogen termen als "walgelijk" en "smerig" gewoon gebruikt worden( Nog even buiten het feit dat je van meeroken kanker krijgt aangezien rokers al bijna niet meer in hun eigen tuin mogen roken is die kans zo langzamerhand nihil en er al alle bewijs is dat fijnstof in al je organen doordringt).
Met jouw rook val je mij wel lastig. Het is slecht voor mijn gezondheid en ik moet er extra medicijnen voor nemen.
woensdag 19 juni 2019 om 11:34
niet van mij, want ik snap dat stoppen met roken net zo lastig is als minder gaan eten. Dat daar hetzelfde mechanisme achter schuil kan gaan.Geronimo2 schreef: ↑19-06-2019 11:25Als dit topic over roken was gegaan dan was het hier een stuk harder te keer gegaan. Dan mogen termen als "walgelijk" en "smerig" gewoon gebruikt worden( Nog even buiten het feit dat je van meeroken kanker krijgt aangezien rokers al bijna niet meer in hun eigen tuin mogen roken is die kans zo langzamerhand nihil en er al alle bewijs is dat fijnstof in al je organen doordringt).
En nee ik hoef geen kleding waar een maat is staan die niet klopt, die paspoppen interesseren me geen zier, maar ik wil wel als mens behandeld worden, net als jij. Het gaat er niet om om zielig gevonden te worden, ik ben niet zielig. Het gaat er om dat we eens moeten stoppen met ongevraagd commentaar leveren op elkaar en maakt het niet uit of je dik of dun bent, wel of niet rookt etc..
Dus je verwijt mij/ons iets wat je zelf ook doet, roepen hoe zielig je bent, want mensen doen vervelend tegen en over je. Join the club zou ik zeggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 19 juni 2019 om 11:40
Oh, en overbelasting van ons systeem door dikkerds met gezondheidsklachten: stop dan meteen subiet met roken, want dat is minstens zo ongezond.
En met sporten. Ik lag laatst op een zaterdag op de SEH (nee, niet vanwege mijn omvang) en daar kwamen de gewonde hockeyers en voetballers massaal binnen. Kost ook wat, hoor!
En drinken. Al die vrijmibo's. Al die levers die al die alcohol moeten verwerken. Kan ook niet altijd goed gaan...
En zo ken ik er nog wel een paar die ons stelsel stevig belasten, ook al is er geen sprake van overgewicht. Allemaal keihard aanpakken dan maar. De rokers voorop. Ga maar eens langs een terrasje lopen op een mooie dag en hoor ze hoesten en rochelen als ze weer een peuk opsteken. Let maar eens op bij openluchtfeestjes. Bij bedrijven waar ze geen rookruimte hebben: allemaal kleumen en rochelen bij de nooduitgang.
En mijn buurman, die regelmatig midden in de nacht zijn rookverslaving moet onderhouden in de tuin, waardoor ik weer wakker word (van de rook en zijn gerochel en gehoest), naar de inhalator moet grijpen (nee, dat komt niet door mijn omvang) en het raam dicht moet doen. Zijn gerook verstoort mijn nachtrust. Is ook belastend voor de ziektekosten. Mijn gewicht doet hem geen kwaad.
En met sporten. Ik lag laatst op een zaterdag op de SEH (nee, niet vanwege mijn omvang) en daar kwamen de gewonde hockeyers en voetballers massaal binnen. Kost ook wat, hoor!
En drinken. Al die vrijmibo's. Al die levers die al die alcohol moeten verwerken. Kan ook niet altijd goed gaan...
En zo ken ik er nog wel een paar die ons stelsel stevig belasten, ook al is er geen sprake van overgewicht. Allemaal keihard aanpakken dan maar. De rokers voorop. Ga maar eens langs een terrasje lopen op een mooie dag en hoor ze hoesten en rochelen als ze weer een peuk opsteken. Let maar eens op bij openluchtfeestjes. Bij bedrijven waar ze geen rookruimte hebben: allemaal kleumen en rochelen bij de nooduitgang.
En mijn buurman, die regelmatig midden in de nacht zijn rookverslaving moet onderhouden in de tuin, waardoor ik weer wakker word (van de rook en zijn gerochel en gehoest), naar de inhalator moet grijpen (nee, dat komt niet door mijn omvang) en het raam dicht moet doen. Zijn gerook verstoort mijn nachtrust. Is ook belastend voor de ziektekosten. Mijn gewicht doet hem geen kwaad.

woensdag 19 juni 2019 om 11:45
Ze heeft wel een punt. Terwijl curvy models als bevrijdend worden gezien omdat ze zorgen voor een betere afspiegeling van de realiteit, zal niemand nog reclame maken met rokers, hoewel zij ook deel uit maken van onze samenleving.
woensdag 19 juni 2019 om 11:47
wat mij betreft dus niet.Valdemar_II schreef: ↑19-06-2019 11:45Ze heeft wel een punt. Terwijl curvy models als bevrijdend worden gezien omdat ze zorgen voor een betere afspiegeling van de realiteit, zal niemand nog reclame maken met rokers, hoewel zij ook deel uit maken van onze samenleving.
Ik heb in dit topic (en vaker) gezegd, dat ik het promoten van Ongezonde lichamen, of dat nou paspoppen zijn of op instagram, geen goed idee vind
En of dat nou te dun of te dik is. Maakt me niet uit
woensdag 19 juni 2019 om 11:51
Eens, het gaat ook helemaal niet om promoten, maar om er voor te zorgen dat mensen zich geen outcast voelen en zich schamen, omdat ze overgewicht hebben.
En om dat door te trekken naar het roken, ik juich zeker toe dat mensen stoppen met roken, maar ik vind het ook niet terecht dat zij tot outcast worden gebombardeerd. Ik snap dat het wat anders ligt dan overgewicht, maar toch.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 19 juni 2019 om 11:54
Had het ook niet specifiek op jou, maar de toon in de media is vrij bejubelend. Eens met de rest van je opmerking.