Olcay fatshaming

woensdag 19 juni 2019 om 19:04

woensdag 19 juni 2019 om 19:13
maar dat is voor iemand toch gewoon realiteit? Een aantal mensen hebben hun verhaal gedaan waar bij hun struggles beschreven worden. Maar wat je blijkbaar niet leest, is dat de meesten ook dagelijks met die struggles in gevecht zijn, maar daar ook wel eens heel moe van zijn.
Stel je je dan op als slachtoffer?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 19 juni 2019 om 19:18
Joh, ze doet het erom. Zuigen kan ze dan wel weer heel goed....rosanna08 schreef: ↑19-06-2019 19:13maar dat is voor iemand toch gewoon realiteit? Een aantal mensen hebben hun verhaal gedaan waar bij hun struggles beschreven worden. Maar wat je blijkbaar niet leest, is dat de meesten ook dagelijks met die struggles in gevecht zijn, maar daar ook wel eens heel moe van zijn.
Stel je je dan op als slachtoffer?
woensdag 19 juni 2019 om 19:21
weet je, ik snap dat Maya je heel erg op je zenuwen werkt, maar is het voor je eigen gemoedsrust niet beter om haar gewoon te negeren?viavia2013 schreef: ↑19-06-2019 19:18Joh, ze doet het erom. Zuigen kan ze dan wel weer heel goed....

woensdag 19 juni 2019 om 19:26
maar jij wordt steeds geband, heb je alsnog niks te doen

woensdag 19 juni 2019 om 19:26

woensdag 19 juni 2019 om 19:49
woensdag 19 juni 2019 om 19:54
waarom zou jouw bril de juiste zijn?

woensdag 19 juni 2019 om 20:11
Bijzonder dat verschillende mensen hier al geconcludeerd hebben dat je, als je de waarheid zou spreken, slecht voor je lichaam zorgt.Maya85 schreef: ↑19-06-2019 16:35Eens. Persoonlijk snap ik niet goed hoe mensen zo onzorgvuldig kunnen omgaan met hun eigen lichaam. Je hebt maar een lichaam gekregen, wees er dan alsjeblieft zuinig op. Doe het voor jezelf, niet voor een ander, jij moet er nog een leven lang mee door.
En dat een dokter je aanspreekt op die verantwoordelijkheid vind ik alleen maar goed. Wat moet het frustrerend zijn voor artsen om steeds maar mensen binnen te krijgen met klachten die ontstaan door hun eigen destructieve gedrag. Logisch dat je hen aanspreekt op de eigen verantwoordelijkheid.
En nee, dat is dan niet 'leuk' maar niet alles in het leven valt op de makkelijke manier op te lossen met een pilletje, je zal toch echt zelf actie moeten ondernemen.

woensdag 19 juni 2019 om 20:12
Goede postbelgali schreef: ↑19-06-2019 14:01Als ik met mensen omga, dan doe ik dat van mens tot mens en niet als een econoom. Ik weiger personen dus te gaan reduceren tot een kosten/baten analyse ... waar eindigt dat ? Alleen werkende gezonde mensen zijn wat waard ? Dan gaan we op een hellend vlak waarbij je steeds meer mensen gaat uitsluiten.
Mensen blijven mensen. En we hebben met zijn alleen een solidariteit afgesproken. Ja, gezondheidszorg is duur. En daarom proberen we iedereen goed voor te lichten en te begeleiden in het mogelijk maken van gezonde keuzes.
Zouden we dan ook een slank mens die heel gezond heel oud wordt dan weer mogen verwijten dat die wel heel veel kost aan aow ?

woensdag 19 juni 2019 om 20:17
Maya, het is een beetje alsof je op 400 bijna gelijke manieren tegen iemand die 3 miskramen heeft gehad blijft zeggen: als je nou eens 4x per week neukt en elke ochtend door een hoepeltje springt, dan blijf je gewoon gezond zwanger tot je kind geboren wordt. Dat doe ik namelijk ook en dat werkt.
Er zit een groot verschil tussen slachtoffer zijn en de morele kans krijgt om te accepteren dat je duurzaam overgewicht hebt dat niet duurzaam is weg te krijgen door je levensstijl aan te passen.
Dat is niemands schuld en niemand is slachtoffer. Het is wat het is. Net als groene, blauwe of bruine ogen. Daar hoeven anderen niet op door te drammen. Als je namelijk zou weten hoe je het duurzaam zou kunnen veranderen, had je dat allang gedaan. Over het algemeen heb je ook al meerdere keren hulp gekregen van professionals die er meer verstand van hebben dan de gemiddelde mug. En alle 'simpele' trucs die mensen noemen zijn uiteraard al vele malen uitgeprobeerd.
En het obese lijf promoten als je gepaste paspoppen hebt? Wat een onzin. als je je richt op jurken voor vrouwen in een rolstoel, kun je ook beter een paspop in een rolstoel nemen. En als je kleding voor mannen wilt verkopen, kun je beter geen vrouwelijke paspop nemen. Een paspop dient ervoor om te laten zien hoe kleding bij de doelgroep staat.
Er zit een groot verschil tussen slachtoffer zijn en de morele kans krijgt om te accepteren dat je duurzaam overgewicht hebt dat niet duurzaam is weg te krijgen door je levensstijl aan te passen.
Dat is niemands schuld en niemand is slachtoffer. Het is wat het is. Net als groene, blauwe of bruine ogen. Daar hoeven anderen niet op door te drammen. Als je namelijk zou weten hoe je het duurzaam zou kunnen veranderen, had je dat allang gedaan. Over het algemeen heb je ook al meerdere keren hulp gekregen van professionals die er meer verstand van hebben dan de gemiddelde mug. En alle 'simpele' trucs die mensen noemen zijn uiteraard al vele malen uitgeprobeerd.
En het obese lijf promoten als je gepaste paspoppen hebt? Wat een onzin. als je je richt op jurken voor vrouwen in een rolstoel, kun je ook beter een paspop in een rolstoel nemen. En als je kleding voor mannen wilt verkopen, kun je beter geen vrouwelijke paspop nemen. Een paspop dient ervoor om te laten zien hoe kleding bij de doelgroep staat.

woensdag 19 juni 2019 om 20:34
Geronimo2 schreef: ↑19-06-2019 11:25Als dit topic over roken was gegaan dan was het hier een stuk harder te keer gegaan. Dan mogen termen als "walgelijk" en "smerig" gewoon gebruikt worden( Nog even buiten het feit dat je van meeroken kanker krijgt aangezien rokers al bijna niet meer in hun eigen tuin mogen roken is die kans zo langzamerhand nihil en er al alle bewijs is dat fijnstof in al je organen doordringt).
Het is heel fijn dat iedereen die te dik is gelukkig is in zijn lichaam maar weet dat het op de lange termijn, net als roken, leidt tot kanker, overbelaste gewrichten die vervangen moeten worden, hart en vaat ziekten, suikerziekte enz. Allemaal problemen die leiden naar overbelasting van ons ziektekosten systeem maar daar hoor je niemand over. Sterker nog, dikke mensen willen nu ook dikke paspoppen, grotere kledingmaten waarin alsnog maat 38 staat, geen afwijzende blikken als ze patat eten en vooral geen fatshaming.
Ik, als roker, vind het zeer hypocriet dat dik zijn zielig is en roken walgelijk. Veel mensen die roken doen dat net zo goed om hun stress te reguleren net als veel mensen dat met eten doen, of uit verveling, net als mensen die de hele dag snaaien. Dus voor dat de dikkerdjes onder ons de volgende keer beginnen te zeuren over rokers moeten ze misschien eerst kijken naar hun eigen gedrag.
Dat vraag ik me af. Ik heb iets tegen roken, maar niet tegen rokers (dus niet tegen de persoon zelf). En ik begrijp ook volledig dat roken voor veel mensen een manier is om stress om te gaan en het verslavend is, dus moeilijk ermee te stoppen. Ik vind het prima als hulp voor stoppen met roken vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Waarom ik iets tegen roken heb? Ik heb zwaar astma en krijg het stikbenauwd van tabaksrook, maar ook van de tabaksgeuren die naderhand in iemands haren en kleding hangen en diens poriën ademen.. Ik krijg daarvan direct een astma-aanval.
Dus ik ontwijk je, niet omdat ik een hekel aan jou als roker heb of geen begrip voor je heb, maar omdat ik letterlijk ziek van je rookgedrag word. Net als ik geen hekel heb aan mensen die op scooters rijden of een open haard stoken, maar wel een hekel heb aan open haarden en scooters omdat ik er ziek van word en door open haarden van buurtbewonders zelfs in mijn eigen huis nog beperkt wordt.
Voordeel van overgewicht vind ik dan weer dat een ander er geen gezondheidsschade door oploopt.

woensdag 19 juni 2019 om 20:56
?
Waarom zou ik die nodig hebben? Makkelijke opmerking en zo inhoudelijk ook....

woensdag 19 juni 2019 om 21:14
Fatshaming aanwezig in deze maatschappij.
Impliciet, omdat slank zijn de norm is welke duidelijk naar voren wordt gebracht door de media.
Expliciet, omdat dikke mensen soms aangesproken worden door vreemde mensen.
Degenen die aangesproken worden en afgekraakt, zijn voornamelijk vrouwen. Degenen die ze direct afkraken, zijn meestal mannen. Vrouwen doen het verkapter, minder direct.
Voor vrouwen gelden schoonheidsnormen namelijk veel zwaarder dan voor mannen. En het is nog steeds zo dat er meer mannen zijn met overgewicht dan vrouwen, hoewel vrouwen meer onderhuids bindweefsel hebben, waar vet zich opslaat, waardoor het voor hen moeilijker is om slank te blijven. Maar mannen komen er beter mee weg.
"een man mag best een buikje hebben", hoewel een buikje eerder iets vrouwelijks is dan iets mannelijks.
Impliciet, omdat slank zijn de norm is welke duidelijk naar voren wordt gebracht door de media.
Expliciet, omdat dikke mensen soms aangesproken worden door vreemde mensen.
Degenen die aangesproken worden en afgekraakt, zijn voornamelijk vrouwen. Degenen die ze direct afkraken, zijn meestal mannen. Vrouwen doen het verkapter, minder direct.
Voor vrouwen gelden schoonheidsnormen namelijk veel zwaarder dan voor mannen. En het is nog steeds zo dat er meer mannen zijn met overgewicht dan vrouwen, hoewel vrouwen meer onderhuids bindweefsel hebben, waar vet zich opslaat, waardoor het voor hen moeilijker is om slank te blijven. Maar mannen komen er beter mee weg.
"een man mag best een buikje hebben", hoewel een buikje eerder iets vrouwelijks is dan iets mannelijks.

woensdag 19 juni 2019 om 22:00
"Maar dat ontkent ook niemand toch?
Ik zeg alleen dat een reeks van lichamelijke klachten ook tot overgewicht kan leiden.
Slaapproblemen leiden tot overgewicht en overgewicht leidt tot slaapproblemen.
Overgewicht leidt tot ongelukkig zijn en ongelukkig zijn leidt tot overgewicht.
Enz. Enz. Enz."
"Dat geldt voor iedereen met overgewicht.

Alleen waarom de ene veel meer verbrandt dan de ander, zonder duidelijk verschil in bijv sporten, daar is geen enkele duidelijkheid over.
En waarom de ene verzadigd is na één boterham en de ander nog honger heeft na 4 boterhammen, ook geen duidelijkheid over.
En zo nog een paar zaken waar eigenlijk weinig over bekend is."
"Ik vind het bijzonder dat er zo veel mensen zijn die oprecht niet lijken te begrijpen dat het een stuk gecompliceerder ligt dan minder eten en meer bewegen. Er wordt nu nog steeds veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van obesitas, en dat gaat niet alleen over eten, maar ook over bijvoorbeeld of je moeder rookte tijdens de zwangerschap, aan welke chemicaliën je wordt blootgesteld tijdens je leven en zo zijn er wel meer dingen. "
"Maar punt is, ik herhaal mezelf nog maar eens want lezen lijkt lastig, dat de één teveel eet met 1800 kcal terwijl de ander te weinig eet (want anders afvalt) bij 2300 kcal (zelfde lengte) en dat het dus makkelijker is om niet teveel te eten, wanneer je 2300 kan eten, dagelijks, maar dat lastig is om niet te weinig te eten, wanneer je 2300 moet eten, dagelijks.
Is dat echt zó moeilijk te vatten? Als ik een appel teveel eet op een dag, kan ik daar in een maand van aankomen. Of dat gezonde handje noten (= al 2 appels), dat altijd zo gepromoot wordt. Ik ben hier dagelijks intensief mee bezig. Is het zo lastig te begrijpen dat een strak regiem van 1800 kg (of eigenlijk minder, want ik wil afvallen) lastiger vol te houden is dan één van 2300? (en voor anderen weer andersom, mogelijk) Dat je met een marge tot 2300 kg wat zorgelozer kunt eten, dagelijks?
En waarom is dat, dat de één met 1800 teveel eet en de ander met 2300 te weinig."
"En ik moet echt mijn best doen boven de 1000 uit te komen. In de tijd dat ik zoveel aankwam was ik blij dat ik 500 haalde. Ik mocht dan kiezen wat ik wilde eten en kreeg het dubbele en ze schreven op wat ik precies at en kreeg op mijn donder als ik te weinig at in het zkh. Ben zelfs aan de nutridrink gegaan. Voeding zal voor mij voor de rest van mijn leven een strijd blijven. En het is zo heerlijk als mensen je zo benaderen als in dit topic... en dat heb ik natuurlijk verdient want het is allemaal mijn eigen verdienste...

Een kleine greep en tot slot jij eigen opmerking.
"Er zijn talloze onderzoeken geweest waarbij groepen mensen exact hetzelfde bewogen en exáct hetzelfde aten. Toch enorm grote verschillen in afvallen/aankomen/verbranding. Het is niet zo simpel als de simpele zielen onder ons denken."
Als je mijn berichten in dit topic naleest zul je zien dat ik erken dat overgewicht een complexe zaak is. Maar in reactie op de OP ben ik het eens met Mick87, door gebruik te maken van een zwaarlijvig mannequin promoot je dit als het nieuwe normaal. Compleet terecht dat Olcay deze reclamestunt aanvalt, niemand zou nog aanvaarden dat je een roker of een drinker gebruikt als voorbeeld, maar op vlak van gewicht moeten we kennelijk allemaal in de wolken zijn over wat deze persoon durft.