Olcay fatshaming
zondag 23 juni 2019 om 09:46
Ja respect. Dat laat ik wel over aan artsen die wel zien dat overgewicht ziekmakend is, maar dikke mensen al afgeschreven hebben en nog hopen er 5 of 10% vanaf te kunnen schrapen. Want veel gezonder wordt het toch niet schatten ze in.
zondag 23 juni 2019 om 09:48
Diezelfde linkjes verduidelijken mijn standpunt.Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 09:45Mijn links bevestigen of verduidelijken mijn standpunt. Al eerder schreef hier iemand dat sommige mensen nogal vreemd op mijn stellingen reageren. Er wordt echt niet goed gelezen.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 23 juni 2019 om 09:48
Dat erken ik ook wel. Niet iedereen heeft daarvoor mentale en lichamelijke capaciteiten. Heb ik volgens mij al tig pagina's geleden gezegd, maar ik schijn het telkens te moeten herhalen.
Het gaat mij echter wel om de basis. Dat kan wat mij betreft niet genoeg worden benadrukt. Bovendien vind ik dat mensen in het algemeen vrij snel en militant excuses zoeken om hun leven niet te hoeven verbeteren. Daar word ik opstandig van.
zondag 23 juni 2019 om 09:49
Die baseren zich op de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, dat de huidige aanpak niet werkt voor ca 95% van de overgewichtigen.Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 09:46Ja respect. Dat laat ik wel over aan artsen die wel zien dat overgewicht ziekmakend is, maar dikke mensen al afgeschreven hebben en nog hopen er 5 of 10% vanaf te kunnen schrapen. Want veel gezonder wordt het toch niet schatten ze in.
zondag 23 juni 2019 om 09:50
Jij lijkt echt in ziekelijke mate bezig met wat anderen zouden allemaal wel niet zouden moeten. Als je echt zo'n dynamisch en actief leven zou leiden dan zou je hier helemaal geen tijd voor hebben.
zondag 23 juni 2019 om 09:53
Maya85 schreef: ↑23-06-2019 09:42Ik geloof best dat het voor de ene persoon moeilijker is om op gewicht te blijven dan voor de ander. De ene is rank gebouwd en zal veel meer moeite moeten doen om boven een bmi van 25 te komen, dan de ander die logger gebouwd is. De ene zal sneller aankomen van die taartjes, of dat schaaltje bitterballen. Zelfs daar wil ik een heel eind met jullie meegaan.
Toch mis is in die redenering de verantwoordelijkheid die je als persoon hebt om in te spelen op je eigen kwetsbaarheden. Iedereen heeft wel iets, de ene zal sneller somber zijn, of in een depressie raken, de ander zal sneller grijpen naar alcohol of sigaretten en is daar heel ontvankelijk voor.
Alleen ik neem toch aan dat je boven een bepaalde leeftijd je eigen kwetsbaarheden kent en leert om daarmee om te gaan. Als jij dus aankomt van dat ene taartje in de paar weken, dan moet je voor jezelf concluderen dat jij dat taartje dus niet eet. Hoe lastig ook.
En als jij van jezelf weet dat je na dat ene alcoholische drankje niet meer kan stoppen, dan zorg je dat je zelfs die ene niet neemt, terwijl de rest van de mensen om je heen lekker twee wijntjes drinken bij het eten. Het is niet eerlijk dat jij dat niet kunt, maar je weet dat het beter voor je is.
Dat heet jezelf leren kennen, volwassen worden, je eigen verantwoordelijkheden nemen en niet alles afschuiven op omgevingsfactoren, genen of andere externe factoren. Uiteindelijk ben jij het die die sigaret opsteekt, die dat taartje eet (en daarna doorslaat, omdat suiker iets bij jou triggert).
IK ben er continu mee bezig, wat raaskal je nou? Je hebt, net als Bombus, géén idee. Echt géén idee. Je noemt dikke mensen dom, nou, ik kan wel dommere beweringen aanwijzen hier in het topic, en dat is niet van dikke mensen.
Jij klopt jezelf op de borst: Kijk mij eens slank zijn'. IK neem verantwoordelijkheid. IK weet wat ik doe, IK ken m'n lichaam. IK ben slim. IK bedenk voor een feestje dat ik minder moet eten, zodat ik dat taartje kan nemen. En dáármee schop je iedereen tegen de schenen, die misschien wel meer met hun eten en bewegen bezig zijn dan jij, omdat ze wel moeten, maar die wél dik zijn. En dáárom reageren we zo fel (en blijven we ook reageren
Later is nu
zondag 23 juni 2019 om 09:56
Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 09:48Dat erken ik ook wel. Niet iedereen heeft daarvoor mentale en lichamelijke capaciteiten. Heb ik volgens mij al tig pagina's geleden gezegd, maar ik schijn het telkens te moeten herhalen.
Het gaat mij echter wel om de basis. Dat kan wat mij betreft niet genoeg worden benadrukt. Bovendien vind ik dat mensen in het algemeen vrij snel en militant excuses zoeken om hun leven niet te hoeven verbeteren. Daar word ik opstandig van.
En ook gij..
JIj weet níets over mijn mentale capaciteiten. Niets over mijn discipline. Ik kan wel veel meer discipline nodig hebben dan jij, om alleen al op dit (over)gewicht te blijven en niet aan te komen. En dát is wat jij onder tafel veegt. Dat vele dikke mensen hartstikke hard werken om af te vallen, of in elk geval niet dikker te worden, maar daar gewoon veel meer moeite voor moeten doen dan jij. EN maar superieur "Ik kan dat, IK ben 60 kg, KIJK MIJ GOED ZIJN"
bah
Later is nu
zondag 23 juni 2019 om 09:57
Ging het hier over? Volgens mij niet. Dus waar wil je dat ik op reageer?Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50Blij dat je nu eindelijk eens antwoord geeft op de vraag.
Maar daarmee onderbouw je onderstaande dus nog steeds niet.... Je maakt het breed en trekt te lijn door naar het gehele leven van mensen met overgewicht en mensen met een lagere opleiding en dat klopt niet.
Wat ik over het opleidingsniveau wil zeggen is dit:
bron: https://www.rivm.nl/nieuws/kwart-van-la ... t-obesitasVan de mensen van 25 jaar of ouder, die hooguit basisonderwijs hebben afgerond, heeft een kwart obesitas (ernstig overgewicht). Onder universitair opgeleiden is dat 6 procent.
Het verschil tussen jou en mij is dat je het lijkt aan te nemen als gewoon maar een feit. Terwijl dat opleidingsniveau (zeg: intellect, mate van introspectie) wel degelijk een aspect is dat bijdraagt dat hogeropgeleiden significant minder vaak zwaar zijn. Toegegeven, dat wordt niet zo gesteld en dat is mijn interpretatie van de feiten.
WAT klopt er dan niet? Nu ik een hoop achtergrondinformatie heb opgezocht wil ik dat je wel wat explicieter ben dan alleen maar lui roepen dat "het niet klopt". Vrij zwak antwoord.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50Daarnaast kloppen verschillende uitspraken t.a.v. alleen overgewicht al niet. Toch even iets beter je eigen linkjes lezen.
Het is misschien niet altijd even vriendelijk. Laten we zeggen dat het beter is dat ik me in het professionele leven niet met mensen hoef te werken. Dat zou niet goed gaan.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50En daarnaast denk ik dat mensen in over een ander zeggen dat ze geen of weinig karakter hebben, zelf op zijn zachtst gezicht een niet al te gezellig karakter hebben; waarmee ik bedoel zeer onvriendelijk zijn.
Allereerst ben ik heel sceptisch over medicijngebruik an sich. Welke medicijnen gebruik je? Waarom zijn ze voorgeschreven? Verder haal ik een onderzoek aan dat juist ter discussie stelt dat medicijngebruik per definitie zou leiden tot overgewicht.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50En toch bijzonder dat ik dan weer zo'n aparte arts heb, die net als elke apotheker en bijsluiter mij uit zichzelf vertelt dat mijn overgewicht echt een gevolg is van de medicatie die ik moet gebruiken.
Ik heb geen gebak, cake, bier of wijn in huis. Alsof je dat altijd in huis moet hebben. Wij hebben ook geen televisie. En de iPad gaat binnenkort ook met pensioen zonder dat er een vervanger voor terugkomt. Je noemt een aantal vanzelfsprekendheden die voor mij niet vanzelfsprekend zijn.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50En ja; terwijl iedereen hier gisteren gezellig aan de thee/koffie fris zat met een klein cakeje en 's avonds tijdens het etentje nog aan het gebak, at ik niets. Waarom ik het cakeje dan toch in huis heb? Ik kan er prima vanaf blijven en ik vind niet dat ik een ander van alles hoef te ontzeggen omdat ik het niet eet. Net zoals ik ook bier en wijn in huis heb voor mijn gasten en zelf geen druppel alcohol drink.
Ik ben benieuwd naar je medicijngebruik. Als je wilt dat ik hier op reageer dan zul je toch explicieter moeten zijn.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 08:50En voor de volledigheid: ik heb gisteren nog 45 minuten gefietst, naast gewandeld, terwijl mijn gezondheid in combinatie met het weer dit mij na 1 tot 2 minuten eigenlijk al niet meer toeliet. Ik werd dan ook al snel teruggefloten, maar heb het toch volbracht omdat ik weiger op te geven en beweging belangrijk en prettig vind. Over gebrek aan discipline en doorzettingsvermogen gesproken.![]()
zondag 23 juni 2019 om 09:58
Waaruit blijkt dat je meer discipline hebt dan?Dreamer schreef: ↑23-06-2019 09:56En ook gij..
JIj weet níets over mijn mentale capaciteiten. Niets over mijn discipline. Ik kan wel veel meer discipline nodig hebben dan jij, om alleen al op dit (over)gewicht te blijven en niet aan te komen. En dát is wat jij onder tafel veegt. Dat vele dikke mensen hartstikke hard werken om af te vallen, of in elk geval niet dikker te worden, maar daar gewoon veel meer moeite voor moeten doen dan jij. EN maar superieur "Ik kan dat, IK ben 60 kg, KIJK MIJ GOED ZIJN"
bah
zondag 23 juni 2019 om 10:06
Waaruit blijkt dat ik minder heb dan?
Later is nu
zondag 23 juni 2019 om 10:07
zondag 23 juni 2019 om 10:07
Cappuccino. Nog steeds niet gehad. Erg he
Ga nu echt.
Later is nu
zondag 23 juni 2019 om 10:11
Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 08:14Bron: https://www.groene.nl/artikel/jong-te-dik-is-oud-te-dik
Geeft geen enkel vernieuwend inzicht.
https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... vergewicht
Overzicht van risicofactoren, interessant.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/overgewicht/
Elk pondje gaat door het mondje”, hoor je weleens. Mensen die dit zeggen bedoelen eigenlijk dat de oplossing voor de eet- en beweegonbalans hem zit in meer wilskracht: je kiest toch zelf wat je allemaal eet, dus als je dik wordt, dan had je jezelf gewoon wat meer moeten beheersen.
Maar dat is te simpel gezegd, vinden veel wetenschappers.
Bijvoorbeeld omdat veel dingen die we kiezen – waaronder wat en hoeveel we eten – voor een groot deel door ons onbewuste worden bepaald. Je wil heeft er dus weinig mee te maken.
Toch spelen genen waarschijnlijk wel een flinke rol bij overgewicht. Uit tweelingenonderzoek blijkt namelijk dat je gewicht voor zo’n 70 procent genetisch bepaald is. Vetzucht kan dus echt ‘in de familie’ zitten.
Volgens onder andere de Zorgstandaard Obesitas is obesitas zelf een chronische ziekte. Het is namelijk erg moeilijk om er weer vanaf te komen,
Volgens sommige wetenschappers is het daarom nuttiger om de omgeving te veranderen dan de mens.
En jojoën is niet zonder risico voor je gezondheid. In gewicht op en neer gaan kan namelijk leiden tot zowel psychologische issues als gezondheidsproblemen. Op een enkeling lukt het bijna niemand om op lange termijn meer dan een paar kilo af te vallen – vaak lang niet genoeg om uit de categorie obesitas te ontsnappen.
Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/me ... ~be2642f0/
Verontrustend: sporten, ook al verbrand je er calorieën mee, helpt waarschijnlijk weinig bij afvallen.
Waarschijnlijk snakt het lichaam naar de calorieën die het door beweging is kwijtgeraakt. Die moeten worden gecompenseerd en dus groeit de eetlust.
kinderen die een half uur tot een uur extra gymles per schooldag kregen, bewogen dagelijks uiteindelijk gemiddeld slechts 4 minuten meer dan kinderen die geen extra beweging kregen opgelegd.
Toen zijn proefpersonen aan een trainingsprogramma begonnen, kregen ze zo veel honger dat ze veel meer gingen eten dan ze nodig hadden.
De kans op diabetes, hart- en vaatziekten - en andere aandoeningen die vaak in één adem met obesitas worden genoemd - blijkt voor actieve mensen lager, ongeacht het gewicht dat ze hebben.
'Behalve voor mensen met extreem overgewicht zou afvallen dus eigenlijk niet meer het doel moeten zijn', zegt Brug. 'Fit blijven - en niet nog dikker worden - is belangrijker.'
De andere conclusie in hun studie is somber: met welke aanpak dan ook is het sowieso erg lastig om de kilo's eraf te houden. Een of twee jaar blijvend gewichtsverlies lukt al weinig mensen. Na vijf jaar is ruim 90 procent op zijn minst even zwaar.
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitas
Haalbare doelstellingen ten aanzien van gewichtsvermindering zijn belangrijk voor zowel de patiënt als de huisarts. Een gewichtsvermindering van 5 tot 10% bij volwassenen met obesitas geeft al een aanzienlijke gezondheidswinst.
Het effect van de behandeling van obesitas is beperkt. De mens is van nature beter beschermd tegen gewichtsafname dan gewichtstoename. Bij een caloriebeperking ontstaan in het lichaam tegenregulatiemechanismen, waardoor gewichtsvermindering bemoeilijkt wordt.
Omgevingsfactoren, individuele en genetische factoren spelen een rol bij het ontstaan van obesitas. De omgevingsfactoren en individuele gedragsfactoren worden als belangrijkste oorzaken beschouwd voor de verstoorde energiebalans en daarmee voor de toename van het voorkomen van obesitas.
bron: https://www.bewegenismedicijn.nl/files/ ... 202010.pdf (Artsen hebben dikke mensen in feite al opgegeven, zie derde kernboodschap).
Hier heb ik al op gereageerd.
zondag 23 juni 2019 om 10:13
Ja, daarom klopt wat jij zegt dus niet.
Volledig eens.Maya85 schreef: ↑23-06-2019 09:42Toch mis is in die redenering de verantwoordelijkheid die je als persoon hebt om in te spelen op je eigen kwetsbaarheden. Iedereen heeft wel iets, de ene zal sneller somber zijn, of in een depressie raken, de ander zal sneller grijpen naar alcohol of sigaretten en is daar heel ontvankelijk voor.
Alleen ik neem toch aan dat je boven een bepaalde leeftijd je eigen kwetsbaarheden kent en leert om daarmee om te gaan. Als jij dus aankomt van dat ene taartje in de paar weken, dan moet je voor jezelf concluderen dat jij dat taartje dus niet eet. Hoe lastig ook.
Zojuist was dit een reactie op een eerdere post van mij:
Ja, over de aanpak hebben we het nog niet gehad. Het ging mij vooral om de oorzaak. En de oorzaak van overgewicht is teveel eten/drinken, teveel ongezond eten/drinken en te weinig beweging. Dat aanpakken is echter venijnig. En daar verschuilen velen zich dan vervolgens achter. Want ja, genen, hormonen enzovoort. Dat je jezelf reduceert tot een biologisch verschijnsel dat zichzelf zeer beperkt kan bijsturen lijkt bij niemand op te komen. En misschien geldt dat ook wel voor een deel van de mensen: dat ze niet de discipline kunnen vinden om hun leven meer in eigen hand te nemen. Ik vind dat wel moeilijk om te accepteren.
Artsen hebben de hoop op verbetering bij de mensen echter bij veel mensen met overgewicht al opgegeven wat blijkt uit dit zinnetje:
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitasEen normaal gewicht als einddoel is bij de meeste volwassenen niet haalbaar, maar een gewichtsvermindering van 5 tot 10% geeft al een aanzienlijke gezondheidswinst.
Haar uren van hele dagen op het forum verkoopt ze als hardlopen en wielrennen. En misschien voelt het voor haar zo, het is hard werken hoor. Een roepende in de woestijn te zijn. Na zo’n dag kut sneren uitdelen, kan ik me voorstellen dat dat voelt alsof je een marathon hebt gerend. Arme, arme denkbeeldige kinderen en man.
anoniem_63a6b2af1bece wijzigde dit bericht op 23-06-2019 10:18
1.08% gewijzigd
zondag 23 juni 2019 om 10:14
Je had het wat vriendelijker kunnen vragen, maar toch...............
zondag 23 juni 2019 om 10:15
En waarom hebben artsen dat doel opgegeven? Omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het niet haalbaar is.Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 10:13Volledig eens.
Zojuist was dit een reactie op een eerdere post van mij:
Ja, over de aanpak hebben we het nog niet gehad. Het ging mij vooral om de oorzaak. En de oorzaak van overgewicht is teveel eten/drinken, teveel ongezond eten/drinken en te weinig beweging. Dat aanpakken is echter venijnig. En daar verschuilen velen zich dan vervolgens achter. Want ja, genen, hormonen enzovoort. Dat je jezelf reduceert tot een biologisch verschijnsel dat zichzelf zeer beperkt kan bijsturen lijkt bij niemand op te komen. En misschien geldt dat ook wel voor een deel van de mensen: dat ze niet de discipline kunnen vinden om hun leven meer in eigen hand te nemen. Ik vind dat wel moeilijk om te accepteren.
Artsen hebben de hoop op verbetering bij de mensen echter bij veel mensen met overgewicht al opgegeven wat blijkt uit dit zinnetje:
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitas
En aangezien jij zo begaan bent met onze gezondheid zou je blij moeten zijn met deze aanpak, want 5-10% gewichtsverlies geeft al enorme gezondheidswinst.
Scheelt ook in de kosten.
solomio wijzigde dit bericht op 23-06-2019 10:17
7.59% gewijzigd