Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
En Dik Trom. En korzel en kwast in Harry Potter. En Dommel. Niet zo heel gek dat we met finke vooroordelen lopen als we allemaal groot zijn geworden met stereotype dikke personages die lui en dom zijn. Of nou ja, Bessie en Dommel waren meen ik heel pienter en innovatief maar dan wel alleen als het om eten ging.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:18
Weinig geld hebben en dat geld onverstandig uitgeven aan instinctieve impulsen als ongezond eten en teveel eten.
Het is al eerder geschreven, maar waar jij de mist ingaat is dat je statistieken blijft aanhalen, maar dat individuen geen statistiek zijn.
Als een kwart van de laagopgeleiden te dik is, is dus driekwart niet te dik.
En als 6% van de hoogopgeleiden te dik is, is dat nog steeds een aanzienlijke groep.
En kun je dus niet alle dikke mensen over één kam scheren.

Daarbij: niet iedereen heeft even veel discipline. Net zoals niet iedereen even veel geduld heeft, of empathie, of begrip van statistiek.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 14:13
Ter verduidelijking: ik zeg ook niet dat het makkelijk is om jezelf zelfdiscipline aan te leren. Mensen met overgewicht hebben vaak moeite met kritisch kijken naar hun eigen handelen, kunnen er geen consequenties aan verbinden voor zichzelf en hebben alom moeite om balans te vinden in het leven. Dat zijn pittige zaken die enorm veel karakter vereisen om er wat aan te doen.

Alleen laten we de oorzaak van overgewicht niet verbloemen. Dat is gewoon te weinig bewegen, teveel en ongezond eten.

Zou je al deze beweringen eens willen onderbouwen d.m.v. uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 23:34
0.07% gewijzigd
Murrmurr schreef:
22-06-2019 23:21
Ja maar das dus gewoon realisme
O ja, dik dom van mij.
Zij is ook een fat shamer: https://www.youtube.com/watch?v=uaLikjgJssk
Solomio schreef:
22-06-2019 23:25
O ja, dik dom van mij.
Maak je niet ... druk
Murrmurr schreef:
22-06-2019 23:16
Ik moest opeens denken aan de stripboeken die wij thuis vruuger hadden van Bessie Turf. Die vond ik als kind doodnormaal maar dat is dus keidikke fat shaming eigenlijk, zou nu niet meer door de beugel kunnen. Er is best veel veranderd al in korte tijd hoor. Ik zeg niet dat het niet meer gebeurt maar er is een woord voor en het wordt niet meer zo breed gedragen en zomaar geaccepteerd.

Afbeelding

En de mannelijke versie Billie Turf:

Afbeelding
Tijdschriftenverslindster schreef:
22-06-2019 23:24
Zou je al deze beweringen eens willen onderbouwen d.m.v. uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek?
Nou zeg, wat een rare vraag, tis toch algemeen bekend..... :roll:
Solomio schreef:
22-06-2019 23:10
Dat boek, Vet Belangrijk, vind ik erg interessant, maar lijkt me idd vooral nuttig om te lezen voor mensen als de Hommel en de Bij.
Precies diegenen die zo'n boek dus niet gaan lezen.
Zo jammer.
Want pas dan kun je een goed gesprek gaan voeren.
Eerder heb ik een interview van hen aangehaald. Ik snap hun standpunt wel, hoewel ze niet ontkennen dat de oorzaak van overgewicht wel degelijk ligt in teveel en ongezond eten/drinken en te weinig bewegen.

Ze zeggen alleen dat je dat niet zo tegen dikke mensen moet zeggen. Je moet het op een verkapte en verbloemde manier brengen, daar zijn mensen kennelijk vatbaarder voor dan de waarheid.

Ik snap het standpunt en het past helemaal in deze tijd waarin je zoveel mogelijk om vervelende boodschappen heen moet draaien omdat mensen het allemaal niet meer aankunnen. En in een tijdperk waarin artsen en psychologen de neiging hebben om iedereen ziek te verklaren. Het is ook dat standpunt waar ik mijn twijfels over heb. Zalvende woorden gebruiken artsen al tijden om in essentie hetzelfde te zeggen als ik, maar ik vraag me werkelijk af of het effectiever is.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:22
Ik ken het programma niet. Maar mensen houden zichzelf ook graag voor de gek. Zeker als het hun eigen gewoontes betreft en het onvermogen om dat aan te passen in het geval van overgewicht.

Staan gewoon hele afleveringen op You Tube. Ook mensen met overgewicht, hoe dat komt weten ze niet, want ze eten gezond en niet teveel. Worden ze gevolgd met camera's en puntje bij paaltje blijken ze toch echt teveel te eten. "Secret Eaters" dus.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:32
Eerder heb ik een interview van hen aangehaald. Ik snap hun standpunt wel, hoewel ze niet ontkennen dat de oorzaak van overgewicht wel degelijk ligt in teveel en ongezond eten/drinken en te weinig bewegen.

Ze zeggen alleen dat je dat niet zo tegen dikke mensen moet zeggen. Je moet het op een verkapte en verbloemde manier brengen, daar zijn mensen kennelijk vatbaarder voor dan de waarheid.

Ik snap het standpunt en het past helemaal in deze tijd waarin je zoveel mogelijk om vervelende boodschappen heen moet draaien omdat mensen het allemaal niet meer aankunnen. En in een tijdperk waarin artsen en psychologen de neiging hebben om iedereen ziek te verklaren. Het is ook dat standpunt waar ik mijn twijfels over heb. Zalvende woorden gebruiken artsen al tijden om in essentie hetzelfde te zeggen als ik, maar ik vraag me werkelijk af of het effectiever is.
Nou...... dat zeggen ze dus niet.

Ze geven bijv. een overzicht van de geschiedenis van 'vet' en benoemen o.a. een arts ergens in de 18e eeuw die constateerde dat niet alle dikke mensen veel eten en alle slanke mensen weinig.
solomio wijzigde dit bericht op 22-06-2019 23:40
0.26% gewijzigd
Abundance-of-Freedom schreef:
22-06-2019 23:35
Staan gewoon hele afleveringen op You Tube. Ook mensen met overgewicht, hoe dat komt weten ze niet, want ze eten gezond en niet teveel. Worden ze gevolgd met camera's en puntje bij paaltje blijken ze toch echt teveel te eten. "Secret Eaters" dus.
Het jammere aan dat soort programma's is dat wij, de dikkerds, vervolgens allemaal worden gezien als 'secret eaters'.
En geen idee voor hoe veel dikkerds dat daadwerkelijk geldt, in mijn omgeving denk ik dat dat reuze meevalt.
Tijdschriftenverslindster schreef:
Is al aangehaald.
Abundance-of-Freedom schreef:
22-06-2019 23:35
Ik zal eens kijken. Weinig verrassend dat mensen zichzelf bedriegen.
Solomio schreef:
22-06-2019 23:37
Nou...... dat zeggen ze dus niet.

Ze geven bijv. een overzicht van de geschiedenis van 'vet' en benoemen o.a. een arts ergens in de 18e eeuw die constateerde dat niet alle dikke mensen veel eten en alle slanke mensen weinig.
Nergens zeg ik dat dikke mensen veel eten. Ze eten teveel, oftewel meer dan hun lichaam verbrandt. Maar goed je hebt je slimme punt gemaakt.

Ik weet dat andere mensen iets anders uit het boek halen. In het interview over het boek geven ze wel degelijk aan dat (iets) meer bewegen een goede stap is. Alleen zelfs dat is natuurlijk al teveel gevraagd voor mensen die liever vastgeroest in hun routine zitten.
Solomio schreef:
22-06-2019 23:39
Het jammere aan dat soort programma's is dat wij, de dikkerds, vervolgens allemaal worden gezien als 'secret eaters'.
En geen idee voor hoe veel dikkerds dat daadwerkelijk geldt, in mijn omgeving denk ik dat dat reuze meevalt.
Denk dat het voor veel mensen met overgewicht wel geldt. Schoonmoeder is ook een maatje teveel. Heeft een kastje met chocoladesnoepjes. Lacht een beetje schaapachtig als ze bij het vierde chocolaatje zegt dat het toch echt niet kan. En zo ken ik er nog wel meer. Nee morgen beginnen ze echt.

En dan heb je nog hordes mensen die het gebrek aan zelfbeheersing toewijzen aan medicatie. Medicatie die vaak zorgt voor een vicieuze cirkel en worden voorgeschreven door gemakzuchtige artsen en gewillige patiënten die denken dat alles is op te lossen met pillen. En dat is natuurlijk een reden om in een bepaalde routine te blijven hangen.
Het is gewoon niet zo simplistisch als 'gewoon minder eten'. Als je met diezelfde simpelheid iemand met anorexia benadert (kom op meid, je moet gewoon ff wat meer eten) dan snapt iedere idioot, die nog net z'n veters kan strikken, dat het niet zo werkt. Net zo goed als dat je iemand die depressieve neigingen heeft niet benadert met 'kom op joh, je moet het gewoon zo zien dat het glas half vol is' en iemand die rookt niet toespreekt met 'als je niet zo'n slap karakter had kocht je geen pakje sigaretten'.

Dat is dus allemaal ook geen excuus om lekker overgewicht te hebben. Vrijwel iedereen heeft liever geen overgewicht. Ik heb ook liever een betere conditie, maar toch sport ik niet graag en eet ik wel graag en drink ik wel graag. Alleen omdat ik een goeie stofwisseling heb zie je dat niet aan mij. En daarom zou ik dan ineens wel een sterk karakter hebben?
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 16:26
Ik denk dat hier in dit topic wat mensen uitzondering op de regel zijn. Ze bewegen en eten precies hetzelfde als iemand met maat 38 maar hebben toch maar 50.

Dat kan. Door ziekte, medicatie of een fucked up systeem door jaren jojo-en en dieten bijvoorbeeld. Ik ben bevriend met iemand met een (chronische) psychiatrische aandoening die door de medicatie altijd dik wordt en blijft, mede doordat het de eetlust onbedwingbaar maakt.

Maar het is wel erg overdreven om te doen alsof het menselijk metabolisme voor elk gezond individu volstrekt anders is, er geen enkele gemene deler is en het voor alle dikkerds geen bal uitmaakt hoe weinig ze eten of bewegen. Voor de meeste mensen geldt natuurlijk wel degelijk dat meer bewegen en minder calorieën je laat afvallen. Iedereen heeft toch wel een vriendin of moeder die wel gewoon afgevallen is en slank kan blijven door de levensstijl aan te passen.

Jammer dat alleen die paar uitzonderingen bij wie blijkbaar niets helpt, hier reageren.

Maar 15 jaar terug viel ik wél af. Daarna bleef ik wél op gewicht en toen kwam ik wél weer aan.
Als dat niet aan m'n metabolisme ligt, waaraan dán, vraag ik me dan af.

Ik bedoel maar, ik ben zélf die persoon die ik ken bij wie het wel lukte. 20+ kilo ging eraf. Bleef eraf. Wel 5 mooie jaren. En toen kwam het er gewoon weer bij. Meer zelfs
En nu is er weer 10 kg af.
Echt.. ik heb een bijzonder lichaam, al zeg ik het zelf :-]
Later is nu
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 20:12
Dreamer zegt het, bombus quote haar een paar pagina’s terug.

Dreamer schreef: ↑20-06-2019 17:28
Jij stelt "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen reageren: nee, wij doen precies wat jij promoot dat we moeten doen, en ondanks dat zijn we dik

JIj: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen, weer: nee, wij doen zus niet en doen zo juist wel, en ondanks dat zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen: Neehoor, wij doen het precies zoals jij zegt dat jij doet en we zouden moeten doen, en toch zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Zie je wat hier gebeurt?

Bombus zegt: die dikkerds geloof ik niet, het is inname versus verbranden.
Dreamer reageert op Bombus met “waarom zou ik liegen?”
Jan en alleman valt Dreamer bij en verguist de eenvoud van Bombus’ theorie. En een user illustreert dit door te melden dat ze 50 minuten keihard zwemt om daarna helemaal geen patatje te eten maar een groene smoothy drinkt, maar rara ze is toch te dik.
En dan hebben we het dus niet over mindset, hormonen, gewoontes, psyche, maar iemand die keihard beweerd dat dikkerds alles doen wat ze zouden moeten doen maar rara, toch te dik blijven.

Waarmee ik dus zei dat wat voor Bombus werkt, voor mij niet werkt.

Want... nogmaals, waar dit topic oooit over begon: bewegen dikke mensen. >Antwoord: JA, DIKKE MENSEN BEWEGEN OOK. SPORTEN ZELFS.
Volgende vraag: eten dikke mensen gezond: JA, IK EET HARTSTIKKE GEZOND

Maar dat is dus wél wat ik volgens Bombus moet doen: bewegen en gezond eten. EN dan is het 'gewoon hartstikke simpel', aldus Bombus, maar dat is het dus niet.

Dus ik lieg, kennelijk.
Later is nu
Lacuba schreef:
22-06-2019 20:27
Niemand beweert in dit topic dat afvallen niéts met bewegen en eten te maken heeft. Alleen er wordt geprobeerd uit te leggen dat er nog veel meer factoren een rol spelen. Zelfs een grótere rol.

Afvallen heeft alles met eten en bewegen te maken, alleen, als je gezond eet en redelijk veel beweegt, val je niet altijd af.

En met discipline zou ik inderdaad misschien m'n honger altijd onder controle houden en op 1500 kcal kunnen blijven zitten en afvallen, maar voor mijn 1500 kcal per dag heb ik méér discipline nodig dan wanneer ik 2000 kcal kon eten.

En dat heb ik állemaal al een keer genoemd.
Later is nu
-jolijn- schreef:
22-06-2019 20:42
Wow, gaan we de discussie nog een keer doen?
Anyway, je kunt dus 50 minuten zwemmen, dan geen patatje als toetje nemen en gewoon volgens geldende normen normaal eten (laten we zeggen 1700 calorieën per dag, keurig schijf van vijf, etc.) en dan toch aankomen.

En ja, dat betekent dat je dus meer eet dan dat je verbrandt. Heel simpel.
En nee, dat betekent niet dat je gebrek aan discipline hebt, of liegt over je eten of bewegen, een ongezond leefpatroon hebt en allerlei andere dingen die er bij gehaald worden.

Iemand op een dieet van patat en chocola, die eet ongezond. Of deze persoon nu ondergewicht of overgewicht of gezond gewicht heeft.
Iemand die nooit aan bewegen doet, die leeft ongezond. Ook weer ongeacht gewicht.
Waar mensen die te klein zijn voor hun gewicht last van hebben, is dat die koppeling automatisch gemaakt wordt. Jij bent te dik dus jij eet ongezond.
Jij bent te dik dus jij bent vaak ziek. Jij bent te dik dus jij bent ongedisciplineerd. Jij bent te dik, dus jij bent laagopgeleid.
Nee dus. Net zoals niemand 2,4 kinderen heeft kun je ook niet alle statistische vooroordelen of desnoods wetenschappelijke bevindingen stuk voor stuk aan elk individueel dik mens koppelen.

Er wordt gezegd dat het niet kan, maar dat kan dus ja.

Mooie post
Later is nu
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:16
Je kunt ook teveel gezond voedsel eten. Teveel = teveel. Het punt met overgewicht is dat het komt doordat mensen zich in een overvloedige situatie onvoldoende kunnen beheersen (gebrek aan discipline), een eigenschap die je bij lager opgeleiden veel vaker tegenkom. Net als overgewicht trouwens.

Die psychische component waarover gesproken wordt is in de basis het onvermogen om de inname van voedsel en drankjes te beheersen.

Zoals Solo ooit al eens zei "als ik geen discipline had, was ik 200 kg"
Je hebt echt géén idee.

Ik zou wel eens meer discipline nódig kunnen hebben dan jij
Later is nu
Murrmurr schreef:
En Dik Trom. En korzel en kwast in Harry Potter. En Dommel. Niet zo heel gek dat we met finke vooroordelen lopen als we allemaal groot zijn geworden met stereotype dikke personages die lui en dom zijn. Of nou ja, Bessie en Dommel waren meen ik heel pienter en innovatief maar dan wel alleen als het om eten ging.
Dik Trom was toch niet dom? Dik was een bijzonder kind, en dat wassie

Voor de rest klopt het wel ja. Ook bij die zingfilms, zit zo'n dikkere actrice, die wat dommig is doet. Doodzonde.
Later is nu
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:06
Dat is - wanneer er zware medicatie in het spel is - een afwijkend iets. Het moge duidelijk zijn dat ik het over het gros van de dikke mensen heb. Ik kan bij gebrek aan een medisch dossier niet beoordelen wat er aan de hand is, maar ik merk wel dat mensen vaak redenen zoeken om hun overgewicht goed te praten. Ziekte of medicatie kan zo’n excuus zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Zou het kunnen dat ze het niet goed praten maar gewoon een verklaring geven?
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:47
Is al aangehaald.

Waar dan? Graag je wetenschappelijk onderbouwde linkjes. Want je beweert nogal wat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven