Onderwijs-ouders in actie.

18-01-2020 20:19 171 berichten
De lerarenstaking blijft een terugkerend en langdurig fenomeen. In deze discussie lees ik geregeld dat de ouders in actie moeten komen tegen onze slechte onderwijs niveau. Mijn vraag is hoe kunnen ouders dit doen? Welke mogelijkheden en rechten hebben ouders eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Zouden ouders zich wel eens realiseren dat zij vaak ook een grote bijdrage leveren aan de werkdruk van leerkrachten? Ouders die vaak (soms lange) gesprekken met leerkrachten en intern begeleiders verlangen, zelf niet willen meewerken aan aangedragen oplossingen of zelfs tegenwerken, voor ieder wissewasje leerkrachten met mailtjes bestoken en dan ook nog direct antwoord verlangen, onredelijke eisen stellen, enz. enz.

Natuurlijk geldt het bovenstaande (gelukkig) niet voor alle ouders.
Fizz schreef:
18-01-2020 21:41
Zouden ouders zich wel eens realiseren dat zij vaak ook een grote bijdrage leveren aan de werkdruk van leerkrachten? Ouders die vaak (soms lange) gesprekken met leerkrachten en intern begeleiders verlangen, zelf niet willen meewerken aan aangedragen oplossingen of zelfs tegenwerken, voor ieder wissewasje leerkrachten met mailtjes bestoken en dan ook nog direct antwoord verlangen, onredelijke eisen stellen, enz. enz.

Natuurlijk geldt het bovenstaande (gelukkig) niet voor alle ouders.
De grootste werkdruk ligt toch echt bij de extra administratieve taken (er moet veel meer getoetst, gescoord, geanalyseerd worden dan pakweg 20 jaar geleden) en het wegvallen van onderwijsondersteunend personeel.
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 21:44
De grootste werkdruk ligt toch echt bij de extra administratieve taken (er moet veel meer getoetst, gescoord, geanalyseerd worden dan pakweg 20 jaar geleden) en het wegvallen van onderwijsondersteunend personeel.

En bij het tekort aan leerkrachten, waardoor het overgrote deel van de taakuren bij een handje vol vaste krachten ligt.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2020 21:26
Geen interesse.
De enige echt werkzame actie is juist wel door te infiltreren van binnenuit. Met z’n allen.
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 21:34
Nee hoor, het was meer een tip. En anders je netwerk maar inschakelen denk ik.

Maar kennelijk wil je alleen klagen over hoe lastig dit voor je is. Kun je nagaan hoe het is als de scholen straks geen vijfdaagse schoolweek meer kunnen aanbieden door het personeelstekort? Dan heb je je bloedjes elke week een dag extra thuis. En niet op een dag die je zelf mag plannen.
Oke dan schakel ik mijn netwerk in, wat voor effect zou staken op het Maliveld volgens jou brengen?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 21:44
De grootste werkdruk ligt toch echt bij de extra administratieve taken (er moet veel meer getoetst, gescoord, geanalyseerd worden dan pakweg 20 jaar geleden) en het wegvallen van onderwijsondersteunend personeel.
Dat ook, maar oudergesprekken e.d. kosten wel degelijk veel tijd, zeker met het huidige passend/inclusief onderwijs. Sta je zelf voor de klas?
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:02
Oke dan schakel ik mijn netwerk in, wat voor effect zou staken op het Maliveld volgens jou brengen?

Jij kunt natuurlijk niet staken voor beter onderwijs voor je kind. Jij kunt alleen demonstreren. Hoe meer mensen hoe groter het geluid, hoe beter je gehoord wordt.
Fizz schreef:
18-01-2020 22:03
Dat ook, maar oudergesprekken e.d. kosten wel degelijk veel tijd, zeker met het huidige passend/inclusief onderwijs. Sta je zelf voor de klas?
Oudergesprekken zijn echt maar peanuts (als je het hebt over de tijd net voor en na school). Passend onderwijs is hier toch echt de grote boosdoener. Dan komen er meer zorggesprekken. En dat kost tijd. Voorbereiden, verslaan, opvolgen. Wat een ramp. En dat dan voor meerdere leerlingen. Wegbezuinigen van speciaal onderwijs moet worden teruggedraaid. Daar is al een heleboel mee opgelost. En stoppen met die enorme toetscultuur die gaande is.

En nee, ik sta niet meer voor de klas. Hierom dus.
Maar wat ouders kunnen doen: met liefde die stakingsdagen opvangen en achter de leerkracht van hun kind gaan staan. Is het niet letterlijk, dan figuurlijk. Door niet alles op zichzelf te betrekken, rare vergelijkingen te maken of het beroep nog verder naar beneden te halen.
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 22:10
Oudergesprekken zijn echt maar peanuts (als je het hebt over de tijd net voor en na school). Passend onderwijs is hier toch echt de grote boosdoener. Dan komen er meer zorggesprekken. En dat kost tijd. Voorbereiden, verslaan, opvolgen. Wat een ramp. En dat dan voor meerdere leerlingen. Wegbezuinigen van speciaal onderwijs moet worden teruggedraaid. Daar is al een heleboel mee opgelost. En stoppen met die enorme toetscultuur die gaande is.

En nee, ik sta niet meer voor de klas. Hierom dus.
Wat ik heb gehoord van de minister en een inspectie van onderwijs is dat rapporteren en administratie helemaal niet zo uitgebreid hoeft als verondersteld wordt door onderwijzend personeel. Enig idee waar dat verschil in visie door komt?
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 22:14
Maar wat ouders kunnen doen: met liefde die stakingsdagen opvangen en achter de leerkracht van hun kind gaan staan. Is het niet letterlijk, dan figuurlijk. Door niet alles op zichzelf te betrekken, rare vergelijkingen te maken of het beroep nog verder naar beneden te halen.
Ouders willen die houding andersom ook. Die lange tenen van leerkrachten op internet draagt echt niet bij aan het draagvlak.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-01-2020 22:03
Dat ook, maar oudergesprekken e.d. kosten wel degelijk veel tijd, zeker met het huidige passend/inclusief onderwijs. Sta je zelf voor de klas?
Ik denk dat de werkdruk een ervaring is die per leerkracht( ja, een mens) verschillend is. Ik ben leerkracht van groep 6 in Rotterdam, maar voor mij zit de werkdruk persoonlijk in de vele vergaderingen en bepaald gedrag van kinderen (lees: brutaal gedrag etc. en het gebrek aan opvoeding bij sommige)

Wat ik ook wel jammer vind is dat er nu zoveel negatieve berichtgeving is betreffende dit fantastische beroep (en ja ik ben het wel eens met de eisen die gesteld worden en staak dus mee) .
Maar naast al die "werkdruk issues" zijn dubbel zoveel leuke momenten die je samen met de kinderen mag meemaken.
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:14
Wat ik heb gehoord van de minister en een inspectie van onderwijs is dat rapporteren en administratie helemaal niet zo uitgebreid hoeft als verondersteld wordt door onderwijzend personeel. Enig idee waar dat verschil in visie door komt?

Nou, gewoon zo uitgebreid als dat nodig is om je collega het ook te laten snappen. De inspectie moet het natuurlijk ook snappen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 22:25
5.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:14
Wat ik heb gehoord van de minister en een inspectie van onderwijs is dat rapporteren en administratie helemaal niet zo uitgebreid hoeft als verondersteld wordt door onderwijzend personeel. Enig idee waar dat verschil in visie door komt?
Wij hebben net inspectiebezoek gehad en wat de minister en inspectie zeggen in deze berichtgeving strookt niet met de werkelijke eisen helaas. Alles moet op papier verantwoord worden.
LoesjeLoes schreef:
18-01-2020 22:20
Wij hebben net inspectiebezoek gehad en wat de minister en inspectie zeggen in deze berichtgeving strookt niet met de werkelijke eisen helaas. Alles moet op papier verantwoord worden.
En als de leraren het volgende beleid mochten bepalen, hoe zou het onderwijs er dan uitzien? En is het administratie in het onderwijs daarbij wel het grootste struikelblok of ligt er bij de ouders in betrokkenheid en opvoeding een grotere rol?
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:35
En als de leraren het volgende beleid mochten bepalen, hoe zou het onderwijs er dan uitzien? En is het administratie in het onderwijs daarbij wel het grootste struikelblok of ligt er bij de ouders in betrokkenheid en opvoeding een grotere rol?

Het administratie?

Goed leren spellen is een doel, dat is zeker. Verder gaat het niet zozeer om minder administratie maar om meer gelegenheid ervoor. Of minder passend onderwijs waardoor de administratie ook al minder wordt.
Sophiever schreef:
18-01-2020 21:19
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat als een beroepsgroep het werk neerlegt het een diepere impact heeft dan dat een groep burgers dit doen.
Goh. Wat een licht ben jij.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:35
En als de leraren het volgende beleid mochten bepalen, hoe zou het onderwijs er dan uitzien? En is het administratie in het onderwijs daarbij wel het grootste struikelblok of ligt er bij de ouders in betrokkenheid en opvoeding een grotere rol?
Ik zou zeggen een combinatie. Laat leerkrachten bepalen wat echt nodig is. Soms doe ik administratie voor de kat zijn..... Ik maak praktisch geen gebruik van die documenten in mijn dagelijks lesgeven en de kinderen ervaren door die documenten echt geen betere leerkracht of betere lessen.

En qua betrokkenheid van ouders in de opvoeding zit een groot punt wat zou schelen. Soms hoor ik kinderen tegen hun ouders praten en dan denk ik... pardon En dan weet ik meteen waarom ze zo tegen mij praten.
Andersom schreef:
18-01-2020 22:50
Het administratie?

Goed leren spellen is een doel, dat is zeker. Verder gaat het niet zozeer om minder administratie maar om meer gelegenheid ervoor. Of minder passend onderwijs waardoor de administratie ook al minder wordt.
Minder passend onderwijs klinkt niet erg sympathiek voor ouders. Als ik wat is passend onderwijs intik krijg ik:

"Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit heet passend onderwijs. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt." Iets wat ook als basisrecht voor het kind geldt.
Waarom is het een probleem voor leraren dat kinderen goed onderwijs verdienen? Je zit nu wel op mijn Nederlands maar dat stamt uit de tijd dat het onderwijs volgens onderwijzend personeel van betere kwaliteit was dan nu.
Passend onderwijs is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest. Het stukje propaganda dat jij quote dekt niet de lading.
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 23:07
Passend onderwijs is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest. Het stukje propaganda dat jij quote dekt niet de lading.
Voel je gerust vrij om dit uitgebreider te onderbouwen, want ik kom als ouder net kijken, net als de andere ouders die ik in het dagelijks leven tegenkom. Er zit toch wel 20 jaar tussen van toen ik van de basisschool afging en er weer kennis mee maak.
Sophiever schreef:
18-01-2020 23:10
Voel je gerust vrij om dit uitgebreider te onderbouwen, want ik kom als ouder net kijken, net als de andere ouders die ik in het dagelijks leven tegenkom. Er zit toch wel 20 jaar tussen van toen ik van de basisschool afging en er weer kennis mee maak.
Is heel simpel natuurlijk: het is goedkoper om kinderen met 35 in een groep te houden waar 1 leerkracht voor betaald wordt dan met 12 in een groep met 2-3 betaalde krachten. Ergo: kinderen zo lang mogelijk op regulier onderwijs houden drukt de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Als je beter onderwijs wilt moet je de leerkrachten steunen en je niet tegen de lerarenstaking keren. Want even serieus, wat wil je met je ouderactie? Dat de leraren nog harder moeten werken?
Lees het artikel van de Rotterdamse exbasisschooljuf van het AD van vandaag even.

Edit: https://www.ad.nl/binnenland/juf-stepha ... ~ad05a299/
girafjes wijzigde dit bericht op 18-01-2020 23:19
Reden: URL bijgevoegd
18.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2020 23:05
Minder passend onderwijs klinkt niet erg sympathiek voor ouders. Als ik wat is passend onderwijs intik krijg ik:

"Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit heet passend onderwijs. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt." Iets wat ook als basisrecht voor het kind geldt.
Waarom is het een probleem voor leraren dat kinderen goed onderwijs verdienen? Je zit nu wel op mijn Nederlands maar dat stamt uit de tijd dat het onderwijs volgens onderwijzend personeel van betere kwaliteit was dan nu.
Wat een heerlijk naïeve instelling :) Heb je de afgelopen jaren ooit een krant gelezen of het journaal gekeken?

‘Passend onderwijs’ houdt in dat veel kinderen met gedrags- of leerproblemen, die vroeger naar het speciaal onderwijs zouden zijn gegaan, nu in het reguliere onderwijs terechtkomen. In theorie een ontzettend mooi idee, want ook mensen met ‘een vlekje’ zouden natuurlijk gewoon normaal moeten kunnen meedraaien in de maatschappij. Helaas komt het er in de praktijk op neer dat je als leerkracht ineens 2 ADHD-ers, 1 ADD-er, 2 autisten, 3 hoogbegaafden, 1 ODD-er en nog een paar Verbaal-Performaalkloofjes in je lokaal hebt zitten (of kinderen met meerdere van deze etiketjes gecombineerd) naast nog 20 ‘normale’ kinderen, die natuurlijk ook allemaal hun eigen karakter en gebruiksaanwijzing hebben.

Als leerkracht/docent ben je daar helemaal niet voor opgeleid. In mijn opleiding was er geen enkele aandacht voor dergelijke gedragsproblemen en hoogbegaafdheid was een keuzevak.

Op de laatste school waar ik werkte, was er een schoolpsycholoog die de kinderen met de grootste problemen 2 uur per week 1-op-1 begeleidde, maar voor de docenten was er geen enkele ondersteuning, want daar was geen geld voor. Dus moest je als docent zelf maar uitzoeken hoe je de boel draaiende hield, en zorgen dat je op tijd wegdook als de ODD-er weer met stoelen begon te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
18-01-2020 23:19
Als je beter onderwijs wilt moet je de leerkrachten steunen en je niet tegen de lerarenstaking keren. Want even serieus, wat wil je met je ouderactie? Dat de leraren nog harder moeten werken?
Lees het artikel van de Rotterdamse exbasisschooljuf van het AD van vandaag even.

Edit: https://www.ad.nl/binnenland/juf-stepha ... ~ad05a299/
Toevallig heb ik vanavond dat stuk ook gelezen en hoewel ik heel goed weet dat er wel degelijk schoolbesturen en stichtingen zijn die echt waardeloos zijn en hun personeel als oud vuil behandelen, denk ik dat er in dit geval veel meer aan de hand was. Ik kreeg uit het stuk de indruk dat het om een vrouw gaat die psychische hulp nodig had en die eigenlijk helemaal niet geschikt was om voor de klas te staan. Ze was afgestudeerd als arts, maar ook in die functie ging het niet goed. Als je zoveel problemen hebt op je werk, dan moet je gewoon iets anders zoeken. Met haar diploma’s had ze ook makkelijk iets anders kunnen vinden.

Waarom het AD met dit artikel komt, is mij een raadsel. Ik vind het een volkomen misplaatst stuk en wat ik eruit kon opmaken is haar man op haar verzoek na haar dood met het verhaal naar de krant gestapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven