Ontruiming station Zwolle: vragen, vragen, vragen

07-01-2019 09:00 100 berichten
Gisteren ging mijn trein niet, omdat er op Station Zwolle vanalles aan de hand was. Eerst een bommelding, toen nog twee verdachte mannen in een andere trein, en toen nog een man met een bijl. De Stentor geeft een reconstructie: https://www.destentor.nl/zwolle/chaos-b ... ~a82081bd/

Nou snap ik een paar dingen niet. Mevrouw belt politie, omdat ze mannen op het perron heeft horen praten over explosief.

Als je denkt dat ze je trein gaan opblazen, waarom stap je dan alsnog in?

Als je van plan bent de trein op te blazen, waarom zou je dan op het perron staan kletsen over je bom? (“Heb jij hem ingepakt?” “Nee jij zou hem toch meenemen?” “O wacht, ik heb hem, hij lag onder het pak stroopwafels”)

Vervolgens moet iedereen met z’n handen op z’n hoofd de trein uit. Nu ben ik, zoals bekend, een brave, gepriviligeerde middelbare mevrouw, maar ik zou hier heel chagrijnig van worden.

Zouden jullie zonder sarcastische tekst de trein hebben verlaten met je handen op je hoofd?

En over die bijl: man had er niemand mee bedreigd. Stel, je hebt net een bijl gekocht bij de Bouwmarkt, wat is dan de juiste wijze om hem te vervoeren?
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 10:56
Mensen die weigeren het restaurant te verlaten terwijl datzelfde restaurant al half in de fik staat, want ik zit hier net lekker te eten!
Of jezelf een brandende metrotunnel in eisen tegen de autoriteiten die je tegenhouden terwijl je dikke rookwolken uit diezelfde tunnel ziet komen, want je móet naar je werk! En dat is belangrijk!

Dat soort verhalen? Daar valt in een trein stappen terwijl je iemand ‘iets’ hebt horen zeggen toch best bij in het niet.
:-o
Ja, zo bekeken was mevrouw gewoon iets minder scherp... kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 10:56
Nee hoor, dat kan hij niet helpen. Maar ik ben niet perfect. Jij?
Neuj, ik ben zeker niet perfect. Maar ik richt mijn frustratie tot de juiste mensen. En dan altijd gewoon vriendelijk, ik wens zelf namelijk ook vriendelijk benaderd te worden.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
07-01-2019 11:06
Neuj, ik ben zeker niet perfect. Maar ik richt mijn frustratie tot de juiste mensen. En dan altijd gewoon vriendelijk, ik wens zelf namelijk ook vriendelijk benaderd te worden.
Geinig motto.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook even duurde voordat de trein werd stopgezet omdat álle aanreizende treinen ook op de hoogte gesteld moesten worden. Wij zaten in de trein uit de richting Arnhem en konden niet verder dan Olst (of all places). Omdat er ook al een wisselstoring was vanaf Arnhem hebben wij onze reis maar opgegeven en zijn weer huiswaarts gekeerd.

Voor de NS moet dit, buiten de dreiging, ook een logistieke nachtmerrie geweest zijn. Alles was ontregeld.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
In Rotterdam ken ik er, zo uit mijn hoofd, maar liefst 5 die met het OV prima te bereiken zijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bndestem.nl/roosendaal/man- ... ~a2ddd16c/

Sinds dit incident is de NS niet meer zo happig op de combinatie treinen en bijlen...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is of die mevrouw die het gesprek tussen de "daders" hoorde het woord bom of explosief daadwerkelijk heeft horen vallen.
Het gesprek kan wel over iets heel anders gegaan zijn.
Je gaat als terrorist toch niet met je mededader over de voorgenomen actie staan fluisteren? Sterker nog: je hebt (neem ik even aan) een checklist afgewerkt en weet precies waar het ding verstopt is, hoe, waar, wat en wanneer, hebt codewoorden met elkaar afgesproken, wat je moet doen in situatie a), situatie b) etc. etc.
(ik moet andere boeken gaan lezen, geloof ik :-) )
Alle reacties Link kopieren
De man met bijl liep eerst in het centrum van Zwolle, mensen hebben toen 112 gebeld. De man is aangehouden bij het station. Zover bekend heeft hij niemand bedreigt met de bijl. Het kan zomaar zijn dat die man zich van geen kwaad bewust was.
Alle reacties Link kopieren
Worden we niet te achterdochtig in Nederland? Kunnen we niet langer met net gekocht gereedschap over straat lopen zonder dat een voorbijganger 112 belt?

En even doorgedacht: zou een terrorist die van plan is op mensen in te gaan hakken zijn bijl niet juist goed verbergen voor zijn aanval?

Zou mijn zeer Hollands uitziende middelbare echtgenoot ook verdacht worden als hij met een bijl op straat loopt om bij zijn broer in de tuin een boom om te gaan hakken?
Alle reacties Link kopieren
Op straat is misschien een ander verhaal als in de stad tussen de drukte of op een treinstation. En ja, ik vind iemand met een bijl wel dreigend en ik kan me best voorstellen dat je de politie dan belt. Het is namelijk ook een wapen, en het is niet de eerste keer dat het ook zo gebruikt is. En met een bijl rondlopen in de stad/treinstation is ook wel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
07-01-2019 17:57
Worden we niet te achterdochtig in Nederland? Kunnen we niet langer met net gekocht gereedschap over straat lopen zonder dat een voorbijganger 112 belt?
Denk dat dat best meevalt. In dit geval hebben waarschijnlijk 100den mensen die man met bijl zien lopen en maar 1 belt de politie.

En even doorgedacht: zou een terrorist die van plan is op mensen in te gaan hakken zijn bijl niet juist goed verbergen voor zijn aanval?

Zou mijn zeer Hollands uitziende middelbare echtgenoot ook verdacht worden als hij met een bijl op straat loopt om bij zijn broer in de tuin een boom om te gaan hakken?
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar terug zat ik in een trein die werd ontruimd. Geloof me, je gaat tegen die mensen van het AT geen grappige opmerking maken als ze je uit je stoel sleuren. En je zonder je jas, laptop en telefoon op het eind van het perron een hele poos moet wachten tot je meer hoort.
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Hebben bouwmarkten in jouw omgeving geen bushaltes?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-01-2019 10:16
Je weet toch....geen auto hebben moet een geldkwestie zijn en dan heb je 'dus' ook geen huis met tuin.

Kortzichtig.



Oh. Zo simpel kan het dus zijn. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 10:03
Yvonne Kroonenberg heeft anders hele leuke boeken geschreven.
Schrijft ze trouwens tegenwoordig nog?


Laten we hopen van niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Ik heb geen auto en ook toen ik werkte niet. Messen moesten vervoert in een speciaal koffertje met cijferslot. Ook in een auto trouwens. Een bijl? Ik zou het niet weten :D
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 09:11
Geen idee wat ik zou doen maar wat is een brave gepriviligeerde middelbare mevrouw? :bonk:
Eerste hit in mijn Google:
Afbeelding
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
thistle schreef:
07-01-2019 20:14
Twee jaar terug zat ik in een trein die werd ontruimd. Geloof me, je gaat tegen die mensen van het AT geen grappige opmerking maken als ze je uit je stoel sleuren. En je zonder je jas, laptop en telefoon op het eind van het perron een hele poos moet wachten tot je meer hoort.
Hoe liep dat af?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
07-01-2019 22:41
Ik heb geen auto en ook toen ik werkte niet. Messen moesten vervoert in een speciaal koffertje met cijferslot. Ook in een auto trouwens. Een bijl? Ik zou het niet weten :D
Als ik een messenset koop in een kookwinkel mag ik daar niet mee over straat zonder koffer met cijferslot???
Het moet toch niet gekker worden!

Ter illustratie: zelfs met een stanleymes, te koop in iedere hobbywinkel, kun je een aanslag plegen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
08-01-2019 08:51
Als ik een messenset koop in een kookwinkel mag ik daar niet mee over straat zonder koffer met cijferslot???
Het moet toch niet gekker worden!

Ter illustratie: zelfs met een stanleymes, te koop in iedere hobbywinkel, kun je een aanslag plegen.
Lees voor de grap de wapenwet maar eens door. Officieel mag je niet met vuur-, slag-, of steekwapens over straat, zonder dat deze op een deugdelijke manier verpakt zijn. Meestal als je een messenset koopt bij een winkel, zitten deze goed verpakt, dus dat is niet het grote probleem. Op het moment dat je met die messenset - uitgepakt - in je handen gaat lopen, dan weer wel. (in het geval van vuurwapens heb je uiteraard ook nog een vergunning nodig). Het iseen vrij complexe materie, zo erg dat zelfs politieagenten niet altijd precies weten hoe het zit.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Op zoek naar info over de wapenwet, kom ik tegen dat het vervoer van LARPwapens ook een dingetje is.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... trein-1402
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
08-01-2019 09:05
Op zoek naar info over de wapenwet, kom ik tegen dat het vervoer van LARPwapens ook een dingetje is.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... trein-1402
:rofl:
Oh my... :rofl: Je slaat met die LARP-wapens nog geen deuk in een pak boter...
Maar goed, dankzij een aantal incidenten in Nederland, is de wapenwet zó streng geworden, dat dit me eigenlijk ook niet echt meer verbaast. Ik heb de wapenwet leren kennen dankzij reenactment, dat is wel andere koek dan LARP....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
amarna schreef:
07-01-2019 17:57
Worden we niet te achterdochtig in Nederland? Kunnen we niet langer met net gekocht gereedschap over straat lopen zonder dat een voorbijganger 112 belt?

En even doorgedacht: zou een terrorist die van plan is op mensen in te gaan hakken zijn bijl niet juist goed verbergen voor zijn aanval?

Zou mijn zeer Hollands uitziende middelbare echtgenoot ook verdacht worden als hij met een bijl op straat loopt om bij zijn broer in de tuin een boom om te gaan hakken?
Nee jouw man niet. Het lijntje naar Emmen gaat ook richting Ter Apel waar groot AZC zit en waar veel mensen op hun (gedwongen) terugkeer naar hun thuisland wachten. Vaak juist niet oer-Hollandse passagiers in de trein dus. Mogelijk dat de dreiging daarom nogal serieus werd genomen?
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
07-01-2019 09:10
Ja.

En een bijl vervoer je niet zichtbaar of los in je hand met het OV.
Wordt lastig hoor met een bijl. Dan doe je m in een vuilniszak, maar dan is het nog steeds herkenbaar als bijl.
nina1966 schreef:
07-01-2019 22:41
Ik heb geen auto en ook toen ik werkte niet. Messen moesten vervoert in een speciaal koffertje met cijferslot. Ook in een auto trouwens. Een bijl? Ik zou het niet weten :D
Messen genoeg te koop bij Action en Blokker verkoopt ook losse messen. Wel verpakt maar toch echt geen cijferslot. Zou wat zijn een messenset voor € 1,99 en dan een cijferslot wat net zo duur is of nog duurder.
Er zijn nog wel meer dingen op te noemen die te gebruiken zijn als steekwapen dus onbegonnen zaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven