Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
quote:Hasse88 schreef op 08 april 2011 @ 06:51:

[...]

Ook niet goed. Joden zijn een volk, net als Arabieren. Het ras waaronder ze vallen heet Semitisch....

http://en.wikipedia.org/wiki/Semitic

Zijn Joden een ras?

In de tachtiger jaren besliste het Hoger Gerechtshof van de Verenigde Staten dat Joden een ras waren, tenminste voor de toepasselijkheid van bepaalde anti-discriminatie-wetten. Hun redenering: toen deze wetten gemaakt werden, spraken de mensen routinematig over het „Joodse ras” of het „Italiaanse ras” zowel als over het „neger ras,” en dat was hetgene wat de wetgevers wilden beschermen.

Maar vele Joden waren diep beledigd door deze beslissing, beledigd door iedere hint dat Joden beschouwd konden worden als een ras. Dit idee van Joden als een ras brengt de nachtmerrie in herinnering van de visie van Nazi-Duitsland, waar de Joden niet alleen tot een ras werden verklaard, maar tot een inferieur ras, dat moest worden opgeruimd en uitgeroeid als schadelijk ongedierte.

Maar zelfs als we alle emoties opzij zetten, dan blijkt dat Joden duidelijk geen ras zijn.

Een ras is genetisch te onderscheiden, heeft betrekking op mensen met gemeenschappelijke voorouders en gemeenschappelijke genetische eigenschappen. Je kunt je ras niet veran-deren; het zit in je DNA. Ik kan nooit een Neger worden of een Chinees, hoe hard ik ook mijn best doe.

Gemeenschappelijke afkomst is geen voorwaarde om Jood te kunnen zijn. Vele Joden over de hele wereld hebben dezelfde voorouders, zoals blijkt uit genetisch onderzoek; maar je kunt Jood zijn zonder die gemeenschappelijke voorouders, bijvoorbeeld door bekering. Dus, hoewel ik nimmer een Neger of een Aziaat kan worden, zijn er wel Negers en Aziaten die Jood zijn geworden (Sammy Davis Jr. en Connie Chung).
Alle reacties Link kopieren
Lekker belangrijk om daar weer over te schrijven.
Ritueel slachten is al meer dan 400 jaar een Nederlandse praktijk. Tot in de 20e eeuw waren de joodse rituele slagers dusdanig goed in het vak dat ook veel niet joden hun rundvlees, schapenvlees en geitenvlees bij een joodse slager haalden. joodse slagers waren dan ook in het hele land woonachtig.

In 1940 werd ritueel slachten door de Duitse bezetter verboden, ook toen al onder het mom van dierenbescherming maar in werkelijkheid was het natuurlijk "joodje pesten". Dezelfde reden waarom nu de PVV instemt met het verbod.

Of een dier dat door middel van een schietpen wordt "verdoofd" minder lijdt is nog maar de vraag. het enige dat de schietpen teweegbrengt is dat de hersenen geen signalen van oijn meer naar buiten kunnen brengen. Het beest lijdt wel pijn, waarschijnlijk dubbel,( nl hoofdpijn vanwege de schietpen en halspijn vanwege de snee) maar kan het niet meer laten merken aan de omstanders.

Wat in elk geval wel een feit is is dat dieren die koosjer zijn een goed leven gehad moeten hebben en geen verwondingen of stresssymptomen mogen hebben. Vlees afkomstig uit de bio-industrie is dus meestal niet koosjer. Een koosjere koe heeft in de regel een veel beter leven gehad en veel minder geleden dan een koe die als kiloknaller wordt verkocht.

PVV, PvdA, D66, GL, SP en PvDD, gefeliciteerd met het herinvoeren van een symbolische maatregel uit 1940!
quote:Ksenija schreef op 08 april 2011 @ 12:09:

Lekker belangrijk om daar weer over te schrijven.Jouw reactie is die belangrijk?
quote:werkverbod schreef op 08 april 2011 @ 11:45:

[...]

Gemeenschappelijke afkomst is geen voorwaarde om Jood te kunnen zijn. Vele Joden over de hele wereld hebben dezelfde voorouders, zoals blijkt uit genetisch onderzoek; maar je kunt Jood zijn zonder die gemeenschappelijke voorouders, bijvoorbeeld door bekering. Dus, hoewel ik nimmer een Neger of een Aziaat kan worden, zijn er wel Negers en Aziaten die Jood zijn geworden (Sammy Davis Jr. en Connie Chung).Gemeenschappelijke afkomst is geen voorwaarde om jood te zijn, wel om Jood te zijn.
quote:lolapaloeza schreef op 07 april 2011 @ 21:44:

[...]

Oh, ik dacht dat ze een metalen pin in hun kop geschoten kregen.Dat zal wel een verdovend effect hebben ja. Vrij permanent
Maar goed, zoals de hallal-slager vanmorgen op de radio al zei:

dan brengen we de schapen naar België, slachten daar, en brengen het vlees weer terug. Maakt het vlees een paar dubbeltjes duurder.

Symboolpolitiek waar geen schaap beter van wordt.
Als je een beroepsslachter vraagt hoe het het dier vergaat, zal hij je zeggen. Dat deze onverdoofde slachting ook stress veroorzaakt, waardoor het bloed stroperig wordt. Alhoewel dat er dan uitstroomt heeft het toch nog een impact op de kwaliteit van het vlees.

Maar goed zoalng mensen lijken willen eten, moet dat kunnen.
quote:ritmeester schreef op 08 april 2011 @ 12:49:

Maar goed, zoals de hallal-slager vanmorgen op de radio al zei:

dan brengen we de schapen naar België, slachten daar, en brengen het vlees weer terug. Maakt het vlees een paar dubbeltjes duurder.

Symboolpolitiek waar geen schaap beter van wordt.Moeten ze dan maar doen, dan kan je binnenkort de EU op je dak verwachten. Dan is het toch ook afgelopen.
quote:werkverbod schreef op 08 april 2011 @ 12:54:

[...]

Moeten ze dan maar doen, dan kan je binnenkort de EU op je dak verwachten. Dan is het toch ook afgelopen.Vertel, welke EU-regel verbiedt hallal slachten?
quote:ritmeester schreef op 08 april 2011 @ 13:00:

[...]

Vertel, welke EU-regel verbiedt hallal slachten?En als de EU het verbiedt kunnen we het nog importeren uit Israël, dat immers een associatieverdrag met de EU heeft voor vrije handel in landbouwproducten.
quote:ravachol schreef op 08 april 2011 @ 12:30:

Wat in elk geval wel een feit is is dat dieren die koosjer zijn een goed leven gehad moeten hebben (...) Een koosjere koe heeft in de regel een veel beter leven gehad en veel minder geleden dan een koe die als kiloknaller wordt verkocht.

[/b]

Dit dus. Waarom niet de bio-industrie afschaffen, als we zo begaan zijn met de dieren? Trouwens, we kunnen ook meteen het vlees eten in het algemeen afschaffen en met z'n allen aan de soja.

En ik bedoel dit niet eens sarcastisch. Want als je echt met dieren begaan bent, dan eet je ze niet. Anders ben je dus gewoon hypocriet.
Goh, Nederland wordt beter en beter in islamietje pesten.
quote:ritmeester schreef op 08 april 2011 @ 13:00:

[...]

Vertel, welke EU-regel verbiedt hallal slachten?Kan je verwachten.
Wel jammer, de islamitische slager heeft altijd heerlijk lamsvlees en ook nog goedkoop....word nu zeker een stuk duurder als de dieren eerst bedwelmd moeten worden.....
Helemaal mee eens, met deze wet.

Maar nog beter zou het zijn om allemaal eens een paar keer in de week vlees te laten staan en de bioindustrie aan banden te leggen. Maargoed, dat is praten tegen een muur, dat zijn idealen die nooit verwezenlijkt zullen worden.
Ik ben 2 x bij een rituele slachting geweest in Turkije. En ik moet zeggen het gebeurt volgens de regels die Bergje beschrijft op pagina 1. Alles gebeurt in volledige rust, hoofd van het dier naar Mekka, het dier ziet geen enkele mes. Degene die het doen zijn zeer vakkundig. Ik heb alleen mijn hoofd even omgedraaid toen hij werkelijk de hals doorsneed maar toen ik mijn hoofd eigenlijk gelijk weer omdraaide was het dier al doodgebloed dus ging supersnel en het dier maakte geen enkel geluid, echt helemaal niets! Het is alleen niet zo'n lekker gezicht om het dier te zien liggen met een opengesneden keel tot al het bloed eruit is maar goed.

Maar ik heb ook gezien hoe dieren hier in NL gewoon in het slachthuis worden doodgemaakt en dat is echt werkelijk waar te verdrietig en idioot voor woorden maar die rituele slachting is eigenlijk heel vredig.
Als slachthuizen ramen hadden i.p.v. muren waren er heel wat meer vegetariërs.
quote:Vilma schreef op 08 april 2011 @ 15:41:

Als slachthuizen ramen hadden i.p.v. muren waren er heel wat meer vegetariërs.Als iedereen het dier zelf moet slachten wat hij van plan is op te eten, dan is de jeu er ook snel af.
quote:werkverbod schreef op 08 april 2011 @ 16:01:

[...]

Als iedereen het dier zelf moet slachten wat hij van plan is op te eten, dan is de jeu er ook snel af.Dat is wel te hopen
quote:werkverbod schreef op 08 april 2011 @ 12:33:

[...]

Jouw reactie is die belangrijk?Je hebt echt geen leven hierbuiten, he?
quote:Ksenija schreef op 08 april 2011 @ 16:40:

[...]

Je hebt echt geen leven hierbuiten, he?Daar weet jij helemaal niets van.
quote:Noor1979 schreef op 08 april 2011 @ 14:12:

Goh, Nederland wordt beter en beter in islamietje pesten.Dus Nederland mag geen islamieten pesten maar wél dieren martelen?

Help me even want ik hem `m niet helemaal.
quote:Virginia_38 schreef op 08 april 2011 @ 14:24:

Wel jammer, de islamitische slager heeft altijd heerlijk lamsvlees en ook nog goedkoop....word nu zeker een stuk duurder als de dieren eerst bedwelmd moeten worden.....Dat vlees is echt niet lekkerder omdat die beesten met onnodig veel lijden aan hun einde komen hoor.
quote:Noor1979 schreef op 08 april 2011 @ 14:12:

Goh, Nederland wordt beter en beter in islamietje pesten.

Is dit sarcastisch? Overal in Europa is het verboden hoor. Trouwens, joden slachten ook onverdoofd.

Ik begrijp niet waarom er uitzonderingen gemaakt moeten worden.

Maar waarom kan ritueel slachten niet gepaard gaan met verdoving?

Ik pleit zelf voor de pin. Dat is het meest humane.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven