Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
Het doorsnijden van een halsslagader is wel degelijk minder humaan! Het dier voert dan een doodstrijd! Met de pin is daar geen gelegenheid voor.

Hoezo zou de regering hier niet mee bezig moeten zijn???
quote:werkverbod schreef op 07 april 2011 @ 21:39:

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.Noem ook even de partijen die vinden dat onverdoofd ritueel slachten gewoon moet kunnen, omdat anders de Orthodoxe Joden in ons land in gewetensnood komen. CDA, VVD, CU en SGP zien niks in deze wet.
Sorry, maar wat gebeurd er nu precies als er die pin door het hoofd gaat? Gaat het beest nu wel of niet dood?

En is het niet hypocriet om alleen het onverdoofd slachten aan te pakken en geen andere misstanden? Waarom is dit nu het eerste dat aangepakt moet worden? Is dit nu werkelijk het allerergste wat wij dieren aandoen in combinatie met vleesconsumptie?

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat de bio-industrie ook heel erg is, maar dat dat er niet toe doet. Het onverdoofd slachten dat is walgelijk! Nee kippen in een legbatterij, da’s pas fijn.

En dat laten we het toch ook aan de markt, aan de mensen zelf, over? Als je niet wilt meedoen aan legbatterijen koop je scharreleieren.

Als je niet mee wilt doen aan onverdoofd slachten koop je een lekker kippetje uit een legbatterij, of een varkentje dat heel zijn leven in een piepklein hokje heeft geleefd.

Ik kan het idee van symbool politiek toch maar niet loslaten.
Tuurlijk is het symboolpolitiek.
quote:hiltje schreef op 09 april 2011 @ 00:32:

En als ik een geitje was zou ik liever gedurende mijn leven een beetje aan de kant van de weg scharrelen en dan mijn nek doorgesneden kregen, dan dat ik mijn leven in een bio-industrie flat voor dieren doorbracht met als bonus dan een pijnloze dood.Zou je niet nóg liever lekker je hele geitenleventje in een Nederlandse biologische wei willen springen en dan pijnloos aan je einde komen? Lijkt me veel diervriendelijker. I'm just saying..
Het ritueel en dus onverdoofd slachten tolereren omdat het een religieuze bezigheid zou zijn, is geen argument. Er zijn meer religieuze handelingen die verboden zijn/zouden moeten worden omdat ze inhumaan/ dieronvriendelijk zijn.
quote:happyservice schreef op 10 april 2011 @ 10:38:Er zijn meer religieuze handelingen die verboden zijn/zouden moeten worden omdat ze inhumaan/ dieronvriendelijk zijn.Zoals?
quote:qthee schreef op 10 april 2011 @ 16:06:

[...]

Zoals?Voodoo
quote:Vilma schreef op 10 april 2011 @ 16:17:

Voodoo Dat is toch met die poppetjes van vreemdgaande exen? ;)
Ik denk dat de dieren die ritueel geslacht worden half zoveel pijn niet zullen voelen als de wasbeertjes die levend gevild worden voor die bontkragen van de jassen van bepaald soort jongeren, walgelijk.

En een metalen pen door je kop lijkt me bepaald geen pretje.

Door dit verbod ben ik inderdaad bang voor die zolderkamer en balconidioterie.
quote:lammy schreef op 10 april 2011 @ 18:30:

Ik denk dat de dieren die ritueel geslacht worden half zoveel pijn niet zullen voelen als de wasbeertjes die levend gevild worden voor die bontkragen van de jassen van bepaald soort jongeren, walgelijk.

En een metalen pen door je kop lijkt me bepaald geen pretje.

Door dit verbod ben ik inderdaad bang voor die zolderkamer en balconidioterie.

Illegale slachtingen zijn van alle tijden, of er nou wel of niet een verscherpte slachtwet zou komen betreffende ritueel slachten.

Zo'n wasbeertje lijdt natuurlijk, heel erg,

maar zo ook;

De kreeft die levend wordt gekookt.

De haai die levend wordt "ontvind"

De hond die op een Aziatische markt een scherp gekarteld conserveblik om zijn snuit krijgt alvorens hij wordt opgehangen.

De walvis die een harpoen met explosieven in zijn lijf krijgt.

De zeehondenpup die een houweel in zijn kop geslagen krijgt.

De kikker die levend wordt gehalveerd.

Dan lijkt mij zo'n pin door je machinekamer nog wel een luxe vergeleken bovenstaande, het is dan "boem'" en het lichtje gaat uit.

Terug naar de rituele slachting.

Mijn grootste bezwaar is de kantelmachine waarmee de koe op zijn rug wordt gemanouvreerd wat absoluut een onnatuurlijke houding is voor een koe. Als gevolg daarvan krijgt de koe veel stress. Dan volgt het mes wat door de strot gaat waardoor het bloed ook nog de longen binnen sijpelt.

Onrespectvol, het dier lijdt zo meer dan d.m.v. die pin (dat is inmiddels bewezen) dus ja, waar zijn we dan mee bezig in 2011?

Het andere verhaal is natuurlijk dat ritueel slachten een deel uitmaakt van oude geloven en al eeuwenlang in gebruik is.

Waarom kan er geen gebruik gemaakt worden van een guillotine?

Dat gaat snel en pijnloos en het dier bloedt leeg.

Zo'n guillotine kan vast ook wel richting mekka staan.
Voor zo'n guillotine moet je een beest vastbinden, stevig vastbinden. Dat geeft denk ik ook veel stress. Waarom niet eerst verdoven als in een normale verdoving? Te duur? Die hele pin manier lijkt me echt niet minder erg dan het rituele slachten. Dat zet dan weer vraagtekens waarom sommigen zo ageren tegen het ritueel slachten.
quote:Jaschenca schreef op 10 april 2011 @ 20:26:

Voor zo'n guillotine moet je een beest vastbinden, stevig vastbinden. Dat geeft denk ik ook veel stress.

Dranghekken die de koe naar de guillotine leidt etc. maar daar moeten de knappe koppen zich maar over buigen.

Waarom niet eerst verdoven als in een normale verdoving? Te duur?

Het vlees is dan niet meer rein?

Die hele pin manier lijkt me echt niet minder erg dan het rituele slachten. Dat zet dan weer vraagtekens waarom sommigen zo ageren tegen het ritueel slachten.
quote:Vilma schreef op 10 april 2011 @ 21:27:

Dranghekken die de koe naar de guillotine leidt etc. maar daar moeten de knappe koppen zich maar over buigen.

In het verleden hebben knappe koppen zich gebogen over het slachten van dieren, en wat de dieren daarbij zouden kunnen waarnemen/voelen. Dranghekken schijnen geen optie te zijn, dit wordt namelijk gebruikt om stieren "gek en wild" te krijgen tijdens rodeo's. En die worden wild (en stressen) van dranghekken.
quote:Jaschenca schreef op 10 april 2011 @ 21:45:

[...]

In het verleden hebben knappe koppen zich gebogen over het slachten van dieren, en wat de dieren daarbij zouden kunnen waarnemen/voelen. Dranghekken schijnen geen optie te zijn, dit wordt namelijk gebruikt om stieren "gek en wild" te krijgen tijdens rodeo's. En die worden wild (en stressen) van dranghekken.Hmmm, dan geef ik de vraag maar door aan Temple Grandin
quote:Vilma schreef op 10 april 2011 @ 21:59:

[...]

Hmmm, dan geef ik de vraag maar door aan Temple GrandinOpgegroeid met een hersenbeschadiging en gediagnosticeerd met het autisme spectrum. Inderdaad, daar moeten we het dan maar even aan voorleggen .
WHO IS TEMPLE GRANDIN?

Ten years ago, Oliver Sacks wrote a profile for The New Yorker about an extraordinary woman whose triumph over her developmental disorder was profound but who still felt completely alienated from human emotion and interaction. With people, she said, she is a self proclaimed "anthropologist on Mars," a phrase Sacks adopted for the title of his bestselling collection. Among animals, however, she is completely at home.

Besides being autistic, Temple Grandin earned her Ph.D. in animal science from the University of Illinois; went on to become an associate professor at Colorado State University; and wrote two books on autism, including the seminal Thinking in Pictures. When Dustin Hoffman went to research his role in Rain Man, Temple was the person he contacted.

One of the most celebrated and effective animal advocates on the planet, Grandin revolutionized animal movement systems and spearheaded reform of the quality of life and humaneness of death for the cows, pigs, and chickens that Americans eat. Through Grandin Livestock Systems, she works with the country's fast food purveyors-McDonald's, Kentucky Fried Chicken, Wendys, and Burger Kingm to monitor the conditions of animal facilities worldwide.

Temple Grandin is a towering figure for our times. She has devoted the last 30 years to studying animals and making their lives better, has been profiled everywhere everywhere from 48 Hours to The New York Times, is a sought-after speaker on autism and animal rights, and is considered one of the world's leading academic theoreticians in her field.

Temple Grandin has redefined society's perception of what is possible for autistics.
Oef, jij zit bij deze sekte?
quote:Jaschenca schreef op 10 april 2011 @ 22:31:

[...]

Opgegroeid met een hersenbeschadiging en gediagnosticeerd met het autisme spectrum. Inderdaad, daar moeten we het dan maar even aan voorleggen .Tja, en Beethoven was doof terwijl hij zijn negende symphonie schreef.
quote:Mariejan schreef op 09 april 2011 @ 20:20:

Sorry, maar wat gebeurd er nu precies als er die pin door het hoofd gaat? Gaat het beest nu wel of niet dood?Het dier is dood op het moment zelf. Heeft geen tel de kans om te beseffen wat er gebeurt en dat het sterft of pijn of angst te voelen. Anders dan bij de keel doorsnijden, zodat het stikt in het eigen bloed.quote:Mariejan schreef op 09 april 2011 @ 20:20:

En is het niet hypocriet om alleen het onverdoofd slachten aan te pakken en geen andere misstanden? Waarom is dit nu het eerste dat aangepakt moet worden? Is dit nu werkelijk het allerergste wat wij dieren aandoen in combinatie met vleesconsumptie?Er zijn zeer zeker veel misstanden in de vleesconsumptie en ik zou graag zien dat het allemaal stuk voor stuk werd aangepakt. Ik ben heel blij dat de dierenbescherming en de Partij voor de Dieren regelmatig aan de bel trekken om situaties te verbeteren etc. MAar omdat veel dingen gebeuren, is het dan correct om andere sjit dan ook maar toe te staan? Ik zou liever andersom zien: een hoop sjit stuk voor stuk aanpakken en verbieden. Maar kennelijk hebben mensen daar iets op tegen. Ze vinden dat alles maar moet kunnen.quote:Mariejan schreef op 09 april 2011 @ 20:20:

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat de bio-industrie ook heel erg is, maar dat dat er niet toe doet. Het onverdoofd slachten dat is walgelijk! Nee kippen in een legbatterij, da’s pas fijn.

En dat laten we het toch ook aan de markt, aan de mensen zelf, over? Als je niet wilt meedoen aan legbatterijen koop je scharreleieren.

Als je niet mee wilt doen aan onverdoofd slachten koop je een lekker kippetje uit een legbatterij, of een varkentje dat heel zijn leven in een piepklein hokje heeft geleefd.

Ik kan het idee van symbool politiek toch maar niet loslaten.Zelf eet ik alleen biologisch varkensvlees, en de eieren zijn van mijn eigen kippen die veel ruimte hebben om te lopen. En verkijk je niet op legbatterijen en scharrelkippen: scharrelkippen hebben vaak nauwelijks meer ruimte.
quote:iones schreef op 11 april 2011 @ 13:46:

[...]

Het dier is dood op het moment zelf. Heeft geen tel de kans om te beseffen wat er gebeurt en dat het sterft of pijn of angst te voelen. Anders dan bij de keel doorsnijden, zodat het stikt in het eigen bloed.

[...]

Iones, bij het doorsnijden van de halsslagader stikt het beest niet in zijn eigen bloed, het bloed komt niet in de luchtpijp. Het beest bloedt dood. Het beest is voor het overlijden buiten bewustzijn.

Bij het schietmasker gaat het om een verdoving. Na de pin in zijn hoofd is het dier verdoofd, maar leeft nog wel. Men noemt dit een comateuze toestand.

De pin is niet bedacht omdat het diervriendelijk is maar omdat het machinaal, eenvoudig en goedkoop is, zonder de kwaliteit van het vlees aan te tasten.

Nu hebben we geen slager meer nodig op dat precieze punt op de productielijn, wat de slachterij in Nederland is geworden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:qthee schreef op 10 april 2011 @ 16:06:

[...]

Zoals?Een religieuze handeling die verboden zou moeten worden en deels al verboden is, is besnijdenis.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:jaap schreef op 09 april 2011 @ 20:08:

[...]

Noem ook even de partijen die vinden dat onverdoofd ritueel slachten gewoon moet kunnen, omdat anders de Orthodoxe Joden en Moslims in ons land in gewetensnood komen. CDA, VVD, CU en SGP zien niks in deze wet.

Dan moeten deze politieke partijen er ook op toezien dat de koshere en halaldieren een daadwerkelijk kosher en halalleven leiden alvorens ze naar de slachtbank gaan.

Zoals het in de voorschriften staat; het welzijn van een dier hoort voorop te staan.

Nu komen de dieren voor de onverdoofde rituele slacht, over het algemeen, regelrecht van de bio-industrie want óók onverdoofd ritueel geslacht vlees wordt op industriële schaal geconsumeerd.

Het is allemaal een farce.
De kat krijgt eindelijk de pestende vogel te pakken
Vilma, is er een bepaalde reden dat jij je gemachtigd voelt om tekst in een quote van iemand anders te veranderen? Dus qua inhoud, bedoel ik, door er worden aan toe te voegen die niet in de oorspronkelijke tekst stonden.

Ik schreef niet voor niks dat die partijen opkwamen voor het Joodse belang, waarbij ik de Moslims wegliet. Niet, zoals je wellicht vermoedt, vanwege mijn 'anti-semitische' denkbeelden. Maar omdat verdoofd slachten inmiddels voor Moslims veel minder een probleem is dan voor (orthodoxe) Joden, naar ik begrepen heb. Daarbij kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de genoemde partijen, en zeker de VVD niet, wakker liggen van wat de Moslims in hun religieuze beleving zou hinderen. Ik zou zelfs zeggen: Integendeel! Maar de Joden? Tsja, dat ligt anders, hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven