Passagier gebruikte oude man als menselijk schild,

10-07-2019 18:35 706 berichten
Tijdens de aanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht heeft een jonge trampassagier zijn eigen hachje gered door een oude man als menselijk schild te gebruiken.

Dat meldt Elsevier Weekblad op basis van getuigenissen van leden van het Korps Mariniers. Zij hebben de bewakingsbeelden van de tram uitgebreid bestudeerd. Volgens Elsevier Weekblad noemden de mariniers de beelden ‘schokkend’.

De mariniers verklaren dat tijdens de schietpartij in de tram, op 18 maart van dit jaar, een jongeman een andere man naar zich toe trok en hem gebruikte als menselijk schild. Op die manier probeerde hij te ontkomen aan schutter Gökmen Tanis. Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.

Bij de aanslag kwamen vier mensen om het leven. Twee anderen raakten zwaargewond. Eerder onthulde het AD al dat bij de aanslag minstens één leven gespaard bleef doordat het wapen van Tanis haperde. Hij hield zijn semi-automatische vuurwapen op korte afstand op een passagier gericht en wilde vuren, toen het wapen dienst weigerde. Daarna verliet Gökmen Tanis de tram, herlaadde zijn wapen en opende opnieuw het vuur.
https://www.tubantia.nl/binnenland/pass ... ~a2584b5f/
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 11:28
Reden: https://www.tubantia.nl/binnenland/passagier-gebruikte-bij-tramaanslag-in-utrecht-oude-man-als-menselijk-schild~a2584b5f/
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien sleurde hij die man wel mee om hem te helpen weg te komen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:43
Of omdat hij hem meegesleurd heeft (?, wat ik uit de verhalen hier lees) leven ze allebei nog.
Het is totaal niet nuttig om dit nieuws naar buiten te brengen straks komt er een soort heksenjacht wat de laatste tijd vaker gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:22
Ik vind het 2 exact dezelfde situaties. Het resultaat is dat er een zwakker persoon vóór je staat. Of jij nou achter iemand kruipt of iemand voor je trekt.
ik niet. Ik vind er toch wel een wezenlijk verschil in zitten. Achter iemand kruipen kan ik nog begrijpen, maar iemand moedwillig als schild voor je trekken niet.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:37
Ik vind het vreemd dat iedereen er zoveel begrip voor heeft en het wel kan snappen, ik vind het niet onschuldig en een actie van blinde paniek, durf ook te geloven dat het om een nare egoïstische man gaat. Die wel vaker voor zichzelf kiest.
Ohh je kent de persoon blijkbaar, zegt dat dan.. :facepalm:
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 10-07-2019 19:47
1.49% gewijzigd
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:44
Niet iedereen kan niet meer goed denken tijdens paniek btw. En dit is zo sluw en berekend. Mijn broer is ook zo iemand die ijzig kalm blijft in paniek en meteen weet hoe het beste te ontsnappen en wat te doen. Naar de deur lopen, richting schutter, met een oude man als schild.. Ik geloof niks van een blinde paniek handeling.
Waar haal jij die exacte beelden vandaan?

Ijzig kalm blijven in paniek is óók een instinctmatige paniekreactie.
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:37
Ik vind het vreemd dat iedereen er zoveel begrip voor heeft en het wel kan snappen, ik vind het niet onschuldig en een actie van blinde paniek, durf ook te geloven dat het om een nare egoïstische man gaat. Die wel vaker voor zichzelf kiest.
Ik vind mensen die zoals jij denken en het dan ook nog eens publiekelijk ventileren ongelofelijk egoïstisch gedrag vertonen. Blijkbaar geen kennis van menselijk gedrag hebben en dan maar even een ander de maat meten op basis van onwetendheid en oordelen.

Helaas is me dat niet vreemd. In 80% van de oproepen die ik krijg, krijg ik wel met zo iemand te maken.
- Groot verkeersongeluk, doden op de weg en de mensen erachter boos dat ze niet toch even door mogen rijden.
- Hulpverleners die iemand aan het redden zijn en die worden weggetrokken omdat een of andere randdebiel vindt dat die het moet filmen.
- dat soort gedoe.
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:44
Niet iedereen kan niet meer goed denken tijdens paniek btw. En dit is zo sluw en berekend. Mijn broer is ook zo iemand die ijzig kalm blijft in paniek en meteen weet hoe het beste te ontsnappen en wat te doen. Naar de deur lopen, richting schutter, met een oude man als schild.. Ik geloof niks van een blinde paniek handeling.
Laat ook maar nutteloos om op te reageren
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 10-07-2019 19:48
8.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:47
Waar haal jij die exacte beelden vandaan?

Ijzig kalm blijven in paniek is óók een instinctmatige paniekreactie.
Tuurlijk, maar wel achter de ellebogen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
10-07-2019 19:46
Het is totaal niet nuttig om dit nieuws naar buiten te brengen straks komt er een soort heksenjacht wat de laatste tijd vaker gebeurd.
Nee, vind ik ook.

Nu snap ik niet helemaal wat dit met mijn post te maken heeft, maar dat maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
10-07-2019 19:47
Ik kan je verhalen vertellen van een brandweerman.
Nee dank je.. Ik heb nu eenmaal een andere mening, ik vind het geen onschuldige actie waar ik begrip voor kan hebben, zelfs niet in deze vreselijke situatie.
swift98 schreef:
10-07-2019 19:46
ik niet. Ik vind er toch wel een wezenlijk verschil in zitten. Achter iemand kruipen kan ik nog begrijpen, maar iemand moedwillig als schild voor je trekken niet.
Moedwillig nog wel. O_o :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:48
Tuurlijk, maar wel achter de ellebogen.
Oordelen op een forum terwijl je weet van de hoed noch rand is achter de ellebogen.
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:49
Nee dank je.. Ik heb nu eenmaal een andere mening, ik vind het geen onschuldige actie waar ik begrip voor kan hebben, zelfs niet in deze vreselijke situatie.
Ik had mijn reactie al weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:49
Nee dank je.. Ik heb nu eenmaal een andere mening, ik vind het geen onschuldige actie waar ik begrip voor kan hebben, zelfs niet in deze vreselijke situatie.
Ik kan ook nog leuke brandweerverhalen vertellen, maar ik denk dat ik het ook maar laat.
Zanahoria schreef:
10-07-2019 18:45
Eerlijk? Ik vind mijn eigen leven meer waard dan een 90-jarige. En ik zou ook een 90-jarige voor een baby zetten als ik die laatste daarmee kon redden.
Zanahoria schreef:
10-07-2019 19:43
Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik hoop van wel.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik het zou doen als ik de baby niet ken. Niet dat ik het dan niet zou WILLEN doen, maar ik denk dat het niet mijn eerste natuurlijk reactie is als ik de baby niet ken. Dan ben ik denk ik ook teveel met mezelf bezig en niet met mijn omgeving.
Ik denk oprecht wel dat ik bijvoorbeeld voor mijn nichtje zou springen, maar ik zou daar dan dus ook samen met haar zijn in plaats van ik en random andere mensen.
Maar wel een negentigjarige ervoor zetten...
Ik weet natuurlijk ook niet wat mijn paniek-reactie in zo'n situatie zou zijn, maar ik ben wel bang dat ik vreselijk door het lint zou gaan mocht iemand dat met mijn oma doen.
Het toppunt van egoïsme: de eigen mening belangrijker vinden dan heel wat wetenschap en het daarbij niet erg vinden dat iemand er publiekelijk mee geschaad kan worden. En het liefst op zo'n manier dat er lekker gereld kan worden.Ik noem dat mensen die over lijken gaan. Nou ja, in dit geval hebben deze twee mannen het gelukkig overleefd.

Anderen ongefundeerd egoïst noemen, al weet ik niet of het wel 'mag' als je die persoon maar even met je eigen familie vergelijkt. Dat kan best vallen onder verzachtende omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
swift98 schreef:
10-07-2019 19:46
ik niet. Ik vind er toch wel een wezenlijk verschil in zitten. Achter iemand kruipen kan ik nog begrijpen, maar iemand moedwillig als schild voor je trekken niet.
Maar beide acties hebben toch hetzelfde resultaat? Jij bent achter, de ander is voor je
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat ik hetzelfde zou doen. Als ik ergens van schrik pak ik mijn vriend al beet eb laat ik hem niet meer los voordat ik weet dat er niet veel aan de hand is.
Laatst liep ik met een vriendin op de kermis waar een griezel van het spookhuis op ons af. Ik had me zelfs in gedacht voorbereid op zo’n situatie, toch rende ik heel hard weg uit paniek. Mijn vriendin struikelde, dat zag ik, maar ik bleef gewoon doorrennen en liet haar liggen. :-$

En toch denk ik altijd dat ik het beste met de mens voor heb.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Snap niet waarom dit nieuws is. Of openbaar gemaakt is. De meeste, of veel, mensen zijn nu eenmaal geen helden en doen dingen zoals dit.
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
10-07-2019 19:54
Maar wel een negentigjarige ervoor zetten...
Ik weet natuurlijk ook niet wat mijn paniek-reactie in zo'n situatie zou zijn, maar ik ben wel bang dat ik vreselijk door het lint zou gaan mocht iemand dat met mijn oma doen.
In mijn eerste bericht ging ik even voorbij aan het feit dat je in een panieksituatie zit. Als je me nu zou laten kiezen: een schutter schiet een baby dood, of een 90-jarige, dan zou ik het wel weten.
Maar in een panieksitutie ben ik vast mezelf aan het redden en niet bezig met bejaarden voor baby's positioneren... XD

Maar zou je werkelijk door het lint gaan?? Je oma is dan gestorven voor een baby hè.
Edit: oh of bedoel je dat iemand je oma grijpt om op dat moment zichzelf te beschermen?
zanahoria wijzigde dit bericht op 10-07-2019 20:02
5.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Reep-Chocolade schreef:
10-07-2019 19:58
Ik kan me voorstellen dat ik hetzelfde zou doen. Als ik ergens van schrik pak ik mijn vriend al beet eb laat ik hem niet meer los voordat ik weet dat er niet veel aan de hand is.
Laatst liep ik met een vriendin op de kermis waar een griezel van het spookhuis op ons af. Ik had me zelfs in gedacht voorbereid op zo’n situatie, toch rende ik heel hard weg uit paniek. Mijn vriendin struikelde, dat zag ik, maar ik bleef gewoon doorrennen en liet haar liggen. :-$

En toch denk ik altijd dat ik het beste met de mens voor heb.
Nee, diep in je hart ben je een egoïst pur sang. Dat zit gewoon in je karakter.
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 20:01
Nee, diep in je hart ben je een egoïst pur sang. Dat zit gewoon in je karakter.
Jij nu ook hè! Enig idee wat voor een schokkende ontdekking dat voor reep-chocolade moet zijn? En jij dropt die bom nu zomaar, sught...
Nu heb ik een reep chocolade nodig, en ik heb alleen chocolade in huis waar ik geen zin in heb :'(
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk wordt ons begrip, of eigenlijk het gebrek er aan, mede bepaald door wat we zien op tv : De rotzak, waar je de hele tijd al een hekel aan had, doet dit soort dingen. De aardige hoofdrolspeler zal zichzelf nog voor een bus gooien om een kitten te redden.
We schatten onszelf ook liever ( edel) moedig in : in ons hoofd zouden we ook allemaal in het verzet gezeten hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
gizzmo-returns schreef:
10-07-2019 19:01
Dat is niet gezegd
Daarom staat er m i s c h i e n 🤨
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 20:05
Jij nu ook hè! Enig idee wat voor een schokkende ontdekking dat voor reep-chocolade moet zijn? En jij dropt die bom nu zomaar, sught...
Nu heb ik een reep chocolade nodig, en ik heb alleen chocolade in huis waar ik geen zin in heb :'(
Dat kan me natuurlijk geen reet schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven