Passagier gebruikte oude man als menselijk schild,

10-07-2019 18:35 706 berichten
Tijdens de aanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht heeft een jonge trampassagier zijn eigen hachje gered door een oude man als menselijk schild te gebruiken.

Dat meldt Elsevier Weekblad op basis van getuigenissen van leden van het Korps Mariniers. Zij hebben de bewakingsbeelden van de tram uitgebreid bestudeerd. Volgens Elsevier Weekblad noemden de mariniers de beelden ‘schokkend’.

De mariniers verklaren dat tijdens de schietpartij in de tram, op 18 maart van dit jaar, een jongeman een andere man naar zich toe trok en hem gebruikte als menselijk schild. Op die manier probeerde hij te ontkomen aan schutter Gökmen Tanis. Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.

Bij de aanslag kwamen vier mensen om het leven. Twee anderen raakten zwaargewond. Eerder onthulde het AD al dat bij de aanslag minstens één leven gespaard bleef doordat het wapen van Tanis haperde. Hij hield zijn semi-automatische vuurwapen op korte afstand op een passagier gericht en wilde vuren, toen het wapen dienst weigerde. Daarna verliet Gökmen Tanis de tram, herlaadde zijn wapen en opende opnieuw het vuur.
https://www.tubantia.nl/binnenland/pass ... ~a2584b5f/
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 11:28
Reden: https://www.tubantia.nl/binnenland/passagier-gebruikte-bij-tramaanslag-in-utrecht-oude-man-als-menselijk-schild~a2584b5f/
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
10-07-2019 18:55
Achter iemand wegkruipen vind ik aanvaardbaar, een zwakkere persoon voor me trekken vind ik onaanvaardbaar. Overigens was het een zeventiger, dus niet stokoud.
Al met al, weet de jongeman nu dat zijn aktie op beeld staat, en dat een boel mensen er van weten. Men zal waarschijnlijk nagaan of er een wettelijk vervolg is, want dit lijkt me strafbaar.
Ik vind het 2 exact dezelfde situaties. Het resultaat is dat er een zwakker persoon vóór je staat. Of jij nou achter iemand kruipt of iemand voor je trekt.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 18:44
Dat geloof ik niet zo. Achter iemand duiken vind ik een paniek reactie. Iemand voor je trekken en zo ontsnappen vind ik een ander verhaal.
Dat is net zo paniekreactie.
Alle reacties Link kopieren
Toch twee vragen die bij mij opkwamen bij dit bericht.

1. Waarom is dit nieuws? Lijkt me totaal niet relevant hoe de overlevenden dit hebben overleefd, hoeveel mensen ondertussen uit angst in hun broek geplast hebben of wat dan ook. Iedereen zat in overlevingsmodus en dan kun je nu eenmaal vreemd reageren.

2. Waarom klept het Korps Mariniers hierover met de Elsevier? Het is totaal zinloze informatie, niemand wordt hier beter van.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:22
Ik vind het 2 exact dezelfde situaties. Het resultaat is dat er een zwakker persoon vóór je staat. Of jij nou achter iemand kruipt of iemand voor je trekt.
Mee trekken richting uitgang vind jij hetzelfde ja?
MeredithGrey schreef:
10-07-2019 19:26
Toch twee vragen die bij mij opkwamen bij dit bericht.

1. Waarom is dit nieuws? Lijkt me totaal niet relevant hoe de overlevenden dit hebben overleefd, hoeveel mensen ondertussen uit angst in hun broek geplast hebben of wat dan ook. Iedereen zat in overlevingsmodus en dan kun je nu eenmaal vreemd reageren.

2. Waarom klept het Korps Mariniers hierover met de Elsevier? Het is totaal zinloze informatie, niemand wordt hier beter van.
Gezien de beelden strikt geheim geclassificeerd zijn, mogen ze wat mij betreft de zogenoemde bronnen vervolgen. Daarnaast is het gewoon dom gelul. Er zijn vast mariniers die de gewone mens zwak vinden en die het niet kunnen laten om hier een plasje over te doen. Maar verder zijn ze juist getraind om dit soort gedrag in te calculeren, dus verbazen zal het ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:29
Mee trekken richting uitgang vind jij hetzelfde ja?
Ja. Je doet iets om te overleven achter een ander persoon. Het resultaat is en blijft Mig steeds dat jij in blinde paniek en overlevingsmodus achter iemand anders komt, die in allebei de situaties jouw schild is.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:29
Mee trekken richting uitgang vind jij hetzelfde ja?
Wat wil je nou zeggen dan? Dat hij of zij een egoïstische eikel is omdat hij/zij dit deed en dat hij/zij het bewust heeft gedaan?
Seriously?
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:29
Mee trekken richting uitgang vind jij hetzelfde ja?
Ja hoor, in die situatie is dat exact hetzelfde: nl. je overlevingsinstinct.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-07-2019 18:43
En heel eerlijk? Als ik mezelf kon redden door achter iemand anders te kruipen zou ik dat ook doen.
Degene die nu in zijn veilige stoel beweerd dat hij/zij dat niet doet is onrealistisch en een leugenaar.
Achter iemand anders kruipen vind ik toch nog wel anders dan hem voor jou trekken en die als schild gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
10-07-2019 19:26
Toch twee vragen die bij mij opkwamen bij dit bericht.

1. Waarom is dit nieuws? Lijkt me totaal niet relevant hoe de overlevenden dit hebben overleefd, hoeveel mensen ondertussen uit angst in hun broek geplast hebben of wat dan ook. Iedereen zat in overlevingsmodus en dan kun je nu eenmaal vreemd reageren.

2. Waarom klept het Korps Mariniers hierover met de Elsevier? Het is totaal zinloze informatie, niemand wordt hier beter van.
Ik snap er ook helemaal niks van. Het korps mariniers zou toch juist kennis moeten hebben van volstrekt idiote paniekreacties? Brandweerlieden weten er in ieder geval alles van en naar ik weet andere reddingswerkers ook.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:33
Ja. Je doet iets om te overleven achter een ander persoon. Het resultaat is en blijft Mig steeds dat jij in blinde paniek en overlevingsmodus achter iemand anders komt, die in allebei de situaties jouw schild is.
Ik vind het vreemd dat iedereen er zoveel begrip voor heeft en het wel kan snappen, ik vind het niet onschuldig en een actie van blinde paniek, durf ook te geloven dat het om een nare egoïstische man gaat. Die wel vaker voor zichzelf kiest.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
10-07-2019 19:34
Achter iemand anders kruipen vind ik toch nog wel anders dan hem voor jou trekken en die als schild gebruiken.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens reddingszwemmen geleerd om een drenkeling die zo in paniek is dat jij meegesleurd/aangevallen wordt knock-out out te slaan, want beter 1 drenkeling dan 2 op de zeebodem.

Of ik dat daadwerkelijk in zo’n situatie zou kunnen doen weet ik niet, maar in theorie heb ik dus geleerd om in zo’n situatie jezelf maar te redden.
hielp het? is die andere man nou dood?
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:37
Ik vind het vreemd dat iedereen er zoveel begrip voor heeft en het wel kan snappen, ik vind het niet onschuldig en een actie van blinde paniek, durf ook te geloven dat het om een nare egoïstische man gaat. Die wel vaker voor zichzelf kiest.
O jee.. straks een diagnose.
MeredithGrey schreef:
10-07-2019 19:33
Wat wil je nou zeggen dan? Dat hij of zij een egoïstische eikel is omdat hij/zij dit deed en dat hij/zij het bewust heeft gedaan?
Waarschijnlijk wel. Ze zet ook haar ervaring van pistool op het hoofd gelijk aan een aanslag waar gewonden en doden bij vielen en waar een grote groep mensen in eerste instantie met het directe gevaar in een kleine afgesloten ruimte zat. Is bijna hetzelfde.

Het kan wel hetzelfde effect hebben: een trauma opleveren. Oh nee wacht...
*Sarcasme en omdenkmodus aan*
Met de redenatie van Julia is iemand die zegt een trauma te hebben opgelopen doordat diegene bedreigd is met een pistool op het hoofd gewoon belachelijke aanstelleritus, want dat is toch niets in vergelijking met deze aanslag...
En iemand die bevriest in zo'n situatie is ook gewoon een egoïstisch gedrocht, gaat diegene zo maar in de weg staan als anderen proberen weg te komen. En iemand die gaat vechten is net zo egoïstisch, snapt die niet dat de anderen daardoor wel eens misschien een andere mening over hebben en eventueel meer schade aanricht dan goed doet? Dan hebben we natuurlijk nog de laffe egoïst die wegrent, want die had best nog wel even iemand over zijn schouder kunnen gooien en mee kunnen nemen. Minimaal dan he, eigenlijk moets diegene nog even terug komen voor het geval dat er iemand anders is die zichzelf niet in veiligheid kan brengen.
*Sarcasme en omdenkmodus uit*
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-07-2019 19:41
hielp het? is die andere man nou dood?
Of omdat hij hem meegesleurd heeft (?, wat ik uit de verhalen hier lees) leven ze allebei nog.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
10-07-2019 18:48
En zou je je eigen leven geven voor een baby?
Leuke vragen.
Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik hoop van wel.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik het zou doen als ik de baby niet ken. Niet dat ik het dan niet zou WILLEN doen, maar ik denk dat het niet mijn eerste natuurlijk reactie is als ik de baby niet ken. Dan ben ik denk ik ook teveel met mezelf bezig en niet met mijn omgeving.
Ik denk oprecht wel dat ik bijvoorbeeld voor mijn nichtje zou springen, maar ik zou daar dan dus ook samen met haar zijn in plaats van ik en random andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 19:33
Gezien de beelden strikt geheim geclassificeerd zijn, mogen ze wat mij betreft de zogenoemde bronnen vervolgen. Daarnaast is het gewoon dom gelul. Er zijn vast mariniers die de gewone mens zwak vinden en die het niet kunnen laten om hier een plasje over te doen. Maar verder zijn ze juist getraind om dit soort gedrag in te calculeren, dus verbazen zal het ze niet.
Helemaal mee eens. Maar ik vind het van Elsevier ook schandalig. Het heeft journalistiek gezien totaal geen meerwaarde om dit te melden. De enige reden is de eigen portemonnee.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 10-07-2019 19:44
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat meer lezen over het onderwerp sjulia...blinde paniek. Kijk maar eens hoe verschillend grote kerels reageren als je ze laat schrikken, de ene rost er gelijk op, de ander gilt als een schoolmeisje, weer eentje die in de lach schiet en zo zou je kunnen raden wie de leuke gast is....?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen kan niet meer goed denken tijdens paniek btw. En dit is zo sluw en berekend. Mijn broer is ook zo iemand die ijzig kalm blijft in paniek en meteen weet hoe het beste te ontsnappen en wat te doen. Naar de deur lopen, richting schutter, met een oude man als schild.. Ik geloof niks van een blinde paniek handeling.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 19:37
Ik vind het vreemd dat iedereen er zoveel begrip voor heeft en het wel kan snappen, ik vind het niet onschuldig en een actie van blinde paniek, durf ook te geloven dat het om een nare egoïstische man gaat. Die wel vaker voor zichzelf kiest.

Zo, jij durft! Echt heel moedig, vanachter je beeldscherm op basis van wat woorden in een topic het karakter van een jou totaal vreemde veroordelen.
Ga bij de Mariniers, om dit soort mensen staan ze te springen!
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-07-2019 19:44
Zo, jij durft! Echt heel moedig, vanachter je beeldscherm op basis van wat woorden in een topic het karakter van een jou totaal vreemde veroordelen.
Ga bij de Mariniers, om dit soort mensen staan ze te springen!
Dat zegt iets over je karakter hè?
Alle reacties Link kopieren
En wat nu als het een oma met kleinkind was geweest en oma trekt er iemand voor, of een moeder/vader met baby...
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven