Passagier gebruikte oude man als menselijk schild,

10-07-2019 18:35 706 berichten
Tijdens de aanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht heeft een jonge trampassagier zijn eigen hachje gered door een oude man als menselijk schild te gebruiken.

Dat meldt Elsevier Weekblad op basis van getuigenissen van leden van het Korps Mariniers. Zij hebben de bewakingsbeelden van de tram uitgebreid bestudeerd. Volgens Elsevier Weekblad noemden de mariniers de beelden ‘schokkend’.

De mariniers verklaren dat tijdens de schietpartij in de tram, op 18 maart van dit jaar, een jongeman een andere man naar zich toe trok en hem gebruikte als menselijk schild. Op die manier probeerde hij te ontkomen aan schutter Gökmen Tanis. Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.

Bij de aanslag kwamen vier mensen om het leven. Twee anderen raakten zwaargewond. Eerder onthulde het AD al dat bij de aanslag minstens één leven gespaard bleef doordat het wapen van Tanis haperde. Hij hield zijn semi-automatische vuurwapen op korte afstand op een passagier gericht en wilde vuren, toen het wapen dienst weigerde. Daarna verliet Gökmen Tanis de tram, herlaadde zijn wapen en opende opnieuw het vuur.
https://www.tubantia.nl/binnenland/pass ... ~a2584b5f/
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 11:28
Reden: https://www.tubantia.nl/binnenland/passagier-gebruikte-bij-tramaanslag-in-utrecht-oude-man-als-menselijk-schild~a2584b5f/
4.75% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 19:22
Ik vind het 2 exact dezelfde situaties. Het resultaat is dat er een zwakker persoon vóór je staat. Of jij nou achter iemand kruipt of iemand voor je trekt.
Lees eerst de topic eens. De jongeman heeft de oudere man meegesleurd naar de uitgang en hem als schild gebruikt. Dat is heel anders dan achter mensen wegduiken en niemand aanraken.
Nehemah schreef:
10-07-2019 19:54
Maar wel een negentigjarige ervoor zetten...
Ik weet natuurlijk ook niet wat mijn paniek-reactie in zo'n situatie zou zijn, maar ik ben wel bang dat ik vreselijk door het lint zou gaan mocht iemand dat met mijn oma doen.
Zeker weten! Ik zou mijn ouders ook 1000 keer belangrijker vinden dan een of andere baby.
Zanahoria schreef:
10-07-2019 20:01
In mijn eerste bericht ging ik even voorbij aan het feit dat je in een panieksituatie zit. Als je me nu zou laten kiezen: een schutter schiet een baby dood, of een 90-jarige, dan zou ik het wel weten.
Maar in een panieksitutie ben ik vast mezelf aan het redden en niet bezig met bejaarden voor baby's positioneren... XD

Maar zou je werkelijk door het lint gaan?? Je oma is dan gestorven voor een baby hè.
Edit: oh of bedoel je dat iemand je oma grijpt om op dat moment zichzelf te beschermen?
Ik ben uitgegaan van het laatste en wilde net schrijven dat je waarschijnlijk te druk met andere dingen bent en dat die boosheid pas op een ander tijdstip zal komen. Tot ik jouw post zag en me bedacht: stel nu dat ze in blinde paniek zelf haar oma voor zich trekt.

Ter verduidelijking: dit zijn gewoon beelden en vragen die in me opkomen en staan los van de user die het gepost heeft!!!!
Zanahoria schreef:
10-07-2019 20:01
In mijn eerste bericht ging ik even voorbij aan het feit dat je in een panieksituatie zit. Als je me nu zou laten kiezen: een schutter schiet een baby dood, of een 90-jarige, dan zou ik het wel weten.
Maar in een panieksitutie ben ik vast mezelf aan het redden en niet bezig met bejaarden voor baby's positioneren... XD

Maar zou je werkelijk door het lint gaan?? Je oma is dan gestorven voor een baby hè.
Edit: oh of bedoel je dat iemand je oma grijpt om op dat moment zichzelf te beschermen?
Allebei de situaties vrees ik...

Ik viel er meer over dat je schreef wel een negentigjarige voor de baby zou zetten, maar bij jezelf het niet zeker wist. Dat laatste is natuurlijk meer dan logisch (vind ik, natuurlijk red je eerst jezelf) maar waarom dan zo makkelijk redeneneren over iemand van negentig.

Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, of dat ik het verkeerd gelezen/opgevat heb.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 10-07-2019 20:13
Reden: edit
23.11% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
10-07-2019 20:05
We schatten onszelf ook liever ( edel) moedig in : in ons hoofd zouden we ook allemaal in het verzet gezeten hebben.
Nee hoor. Ik weet van mezelf dat ik best een pussy ben, ik zou alleen maar kunnen hopen dat ik zo moedig zou zijn. Wat dat betreft maak ik mezelf echt niets wijs.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
10-07-2019 20:07
Lees eerst de topic eens. De jongeman heeft de oudere man meegesleurd naar de uitgang en hem als schild gebruikt. Dat is heel anders dan achter mensen wegduiken en niemand aanraken.
Als jij het topic helemaal had gelezen, had je geweten dat ik zo ongeveer elke reactie gespeld heb.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
10-07-2019 20:06
Daarom staat er m i s c h i e n 🤨

Ach houd toch op. Het lijkt wel of je je moreel zit te verlekkeren aan de beelden die dit bij je oproept.
Fijn even oordelen en jezelf een 'rechtvaardige' wanen.
nounou
47084 schreef:
10-07-2019 20:07
Lees eerst de topic eens. De jongeman heeft de oudere man meegesleurd naar de uitgang en hem als schild gebruikt. Dat is heel anders dan achter mensen wegduiken en niemand aanraken.
Heb je de beelden gezien? Heb je gezien dat hij hem meegesleurd heeft? Heb je gezien dat hij hem meegesleurd heeft ter bescherming van zichzelf?
Want je maakt er nog meer drama van dan Elsevier. Nergens staat meegesleurd.
En jij denkt echt dat je in zo'n situatie achter iemand kunt wegduiken zonder diegene aan te raken. Doe je dan wel een aardig verzoekje dat diegene op de plaats blijft staan?
Persoonlijk vind ik iemand meesleuren van de plek des onheils minder erg dan bewust (om maar in jouw termen te blijven) achter iemand te gaan zitten omdat deze bevriest in de situatie. Hoe laf ben je dan zeg.
Beter kan ik zeggen: hoe dom ben je als je denkt dat het zo werkt? En dan ook nog dramatiseren. :facepalm:
redbulletje schreef:
10-07-2019 20:07
Zeker weten! Ik zou mijn ouders ook 1000 keer belangrijker vinden dan een of andere baby.
Mijn ouders... aan dat scenario wil ik inderdaad ook niet denken nee.
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 20:06
Dat kan me natuurlijk geen reet schelen.
:O
Mènnn heb ik weer aan mijn fiets hangen, een egoïst met sadistische trekjes :'( :'( :'(
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-07-2019 20:07
Zeker weten! Ik zou mijn ouders ook 1000 keer belangrijker vinden dan een of andere baby.
Maar vinden je ouders zichzelf ook belangrijker als een of andere baby? Mijn moeder zou echt boos zijn als ik haar zou verkiezen boven een baby.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-07-2019 18:49
In de Bataclan lagen ze ook onder de (dode) lichamen ter dekking.
Mag dat wel?
Blijkbaar niet!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Sjulia schreef:
10-07-2019 20:18
Maar vinden je ouders zichzelf ook belangrijker als een of andere baby? Mijn moeder zou echt boos zijn als ik haar zou verkiezen boven een baby.
Ik zou zeggen: mocht je in die situatie komen, vraag het dan even aan alle betrokkenen. Heb je vast tijd voor als je toch maar stil staat te staan.
En begin alvast met oefenen. Want stilstaand kun je noch die baby noch je moeder redden.
Zazamaenade schreef:
10-07-2019 20:11
Ach houd toch op. Het lijkt wel of je je moreel zit te verlekkeren aan de beelden die dit bij je oproept.
Fijn even oordelen en jezelf een 'rechtvaardige' wanen.
Pardon? Volgens mij heb ik tot nu toe niet eens een waardeoordeel gegeven! Wat een klets...
Wat een sneue vreselijke discussie over wie er belangrijker is in panieksituaties. Echt om je dood te schamen dit
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 20:14
Heb je de beelden gezien? Heb je gezien dat hij hem meegesleurd heeft? Heb je gezien dat hij hem meegesleurd heeft ter bescherming van zichzelf?
Want je maakt er nog meer drama van dan Elsevier. Nergens staat meegesleurd.
En jij denkt echt dat je in zo'n situatie achter iemand kunt wegduiken zonder diegene aan te raken. Doe je dan wel een aardig verzoekje dat diegene op de plaats blijft staan?
Persoonlijk vind ik iemand meesleuren van de plek des onheils minder erg dan bewust (om maar in jouw termen te blijven) achter iemand te gaan zitten omdat deze bevriest in de situatie. Hoe laf ben je dan zeg.
Beter kan ik zeggen: hoe dom ben je als je denkt dat het zo werkt? En dan ook nog dramatiseren. :facepalm:
Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 20:20
Ik zou zeggen: mocht je in die situatie komen, vraag het dan even aan alle betrokkenen. Heb je vast tijd voor als je toch maar stil staat te staan.
En begin alvast met oefenen. Want stilstaand kun je noch die baby noch je moeder redden.
Ik weet al wel hoe mensen er in mijn omgeving over denken.
47084 schreef:
10-07-2019 20:25
Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.
Is nog steeds geen sleuren. Is nog steeds informatie uit de zoveelste hand die voor publicatie al met eigen emoties en interpretaties vervuild was. En dan plas jij er met je sensatiezucht ook nog eens overheen. Meesleuren, vervolgen... (oh ja, je zei misschien, dat maakt het minder sensatiebelust). En geen waardeoordeel uit
Lees het nog eens... De 74 jarige dode was niet de persoon die als schild werd gebruikt. En aangezien er vrij snel namen van drie slachtoffers zijn vrijgegeven, kun je best 1 en 1 bij elkaar optellen. Of lukt dat niet zo goed?

En hoezo geen waardeoordeel gegeven? Ik heb ze maar even vet gedrukt voor je:
47084 schreef:
10-07-2019 18:55
Achter iemand wegkruipen vind ik aanvaardbaar, een zwakkere persoon voor me trekken vind ik onaanvaardbaar. Overigens was het een zeventiger, dus niet stokoud.
Al met al, weet de jongeman nu dat zijn aktie op beeld staat, en dat een boel mensen er van weten. Men zal waarschijnlijk nagaan of er een wettelijk vervolg is, want dit lijkt me strafbaar.
47084 schreef:
10-07-2019 20:07
Lees eerst de topic eens. De jongeman heeft de oudere man meegesleurd naar de uitgang en hem als schild gebruikt. Dat is heel anders dan achter mensen wegduiken en niemand aanraken.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
10-07-2019 20:23
Wat een sneue vreselijke discussie over wie er belangrijker is in panieksituaties. Echt om je dood te schamen dit
Ik vind het niet sneu, maar interessant, dit soort ethische dilemma's.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
10-07-2019 20:23
Pardon? Volgens mij heb ik tot nu toe niet eens een waardeoordeel gegeven! Wat een klets...

Jij vindt dat de term 'zijn eigen hachje gered' zonder waardeoordeel is?
Je schrijft ook: "een zwakkere persoon voor me trekken vind ik onaanvaardbaar".
Je hebt het erover dat het je strafbaar lijkt.
Reuze moreel neutraal allemaal.

En dan kom je na een uur weer in je topic en verwijt je iemand die wél aanwezig was dat ze het topic niet gelezen heeft. Raar.
nounou
Zanahoria schreef:
10-07-2019 20:38
Ik vind het niet sneu, maar interessant, dit soort ethische dilemma's.
Dan ga je voorbij aan het gegeven dat het alleen een ethisch dilemma is als je er rustig en rationeel over na kunt denken. In zo'n situatie denk je niet, maar doe je iets ingegeven door je instinct.
2019 schreef:
10-07-2019 20:23
Wat een sneue vreselijke discussie over wie er belangrijker is in panieksituaties. Echt om je dood te schamen dit
+1000.
Zazamaenade schreef:
10-07-2019 20:39
Jij vindt dat de term 'zijn eigen hachje gered' zonder waardeoordeel is?
Je schrijft ook: "een zwakkere persoon voor me trekken vind ik onaanvaardbaar".
Je hebt het erover dat het je strafbaar lijkt.
Reuze moreel neutraal allemaal.

En dan kom je na een uur weer in je topic en verwijt je iemand die wél aanwezig was dat ze het topic niet gelezen heeft. Raar.
Ik heb niet het idee dat mevrouw75 aanwezig was bij deze aanslag. Ik hoop het iig niet.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 20:43
Ik heb niet het idee dat mevrouw75 aanwezig was bij deze aanslag. Ik hoop het iig niet.

Ik bedoelde: in het topic aanwezig.
nounou
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-07-2019 20:40
Dan ga je voorbij aan het gegeven dat het alleen een ethisch dilemma is als je er rustig en rationeel over na kunt denken. In zo'n situatie denk je niet, maar doe je iets ingegeven door je instinct.
Ja dat klopt, ik was meer aan het nadenken wiens leven ik "waardevoller" vind. Dat staat wat meer los van hoe het gebeurd is, maar niet van wat er gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven