Patatverbod rond scholen Amsterdam

03-05-2012 14:46 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

Discriminatie

Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam

Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.

Wat vinden jullie?
quote:lucretiatox schreef op 03 mei 2012 @ 17:50:

Je kunt je op het liberale standpunt stellen, niet mee bemoeien, mensen kiezen zelf. Maar ja, als je dan een hele generatie ziet opgroeien die de dag door komt op shotjes pure suiker, puur vet, en pure cafeine, dan denk ik dat je je er soms maar beter wel mee kan bemoeien. Al was het maar omdat ik geloof dat al die aanverwante concentratieproblemen hier direct mee te maken hebben.

Vergeet niet.. Wat je verbied word extra lekker,dan gaat er alleen extra aantrekkingskracht van uit,al is het maar omdat er dan gezegd kan worden : ik heb en eet het wel,waarom jij niet ?

En zo blijf je in dezelfde kringetjes ronddraaien ...
quote:dunschiller schreef op 03 mei 2012 @ 17:55:

[...]

Vergeet niet.. Wat je verbied word extra lekker,dan gaat er alleen extra aantrekkingskracht van uit,al is het maar omdat er dan gezegd kan worden : ik heb en eet het wel,waarom jij niet ?

En zo blijf je in dezelfde kringetjes ronddraaien ...

Nou ja, bij onze school was er gewoon geen snackbar dichtbij, en het kwam dus ook niet in ons op om iedere dag een vette hap te halen. Er was op school een automaat met de beroemde twicks/bounty/mars, en de onvermijdelijke roze koeken. Die aten we wel. Verder was het niet zo'n ding, iedereen at toch vooral zijn eigen meegebrachte boterhammen (en ik heb het nu over begin jaren negentig).

Ik zie ze nu al bij het opengaan van de AH flink Red Bull inslaan en zakken chips. Dat moet toch ook handen met geld kosten? En ik drink dat spul ook wel eens bij een nijpende deadline, precies omdat het echt werkt als pep. Ik weet het niet hoor, je bent veertien en je giet dat iedere dag naar binnen?

Overigens geloof ik dus wel dat je je er mee moet bemoeien, maar dat snackbarverbod vind ik dan weer niet zo'n sterk idee. Kinderen leren over eten werkt misschien beter.
anoniem_143579 wijzigde dit bericht op 03-05-2012 18:12
Reden: 4 x gewoon is teveel van het goede.
% gewijzigd
Ah joh, al zijn er honderduizend snackbars naast de school of tankstations of supers......als die kinderen per week niet meer dan 4 euro hebben is het probleem ook opgelost.

Da's dan één snicker, één redbull en één patatmet. Een goeie gek die daar obesitas van krijgt.
Die Redbull vind ik ook nog het meest verontrustend...
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 18:09:

......als die kinderen per week niet meer dan 4 euro hebben is het probleem ook opgelost.Maar ze zijn volgens mij veel en veel rijker dan dat.
quote:flip123456789 schreef op 03 mei 2012 @ 18:19:

Die Redbull vind ik ook nog het meest verontrustend...

Inderdaad niet normaal. Mijn zusje kocht ze vroeger per tray, dronk blikje na blikje weg.

Volgens mij is het in sommige Scandinavische landen zelfs verboden of praat ik nou poep? (heb even geen google-zin)
quote:eleonora schreef op 03 mei 2012 @ 17:55:

Toen de breezers net op de markt waren liepen middelbare schoolkinderen daar mee rond. Of met die mixblikjes met cola en rum.

Ik ben in de veertig en ook tijdens de pauzes tijdens mijn middelbare schooltijd deden de snackbars goede zaken. Zeer goede zaken. En ik begon met de middelbare school in 1980. In de kleinere pauzes en tijdens tussenuren werd naar de Jac Hermans gerend voor snoep en snaai. Elke dag.

Vet, verkeerd eten is van alle tijden.

Elke dag, echt???

Misschien bij ons dan toch ook wel. Zat ik gewoon tussen de boterhammennerds en had ik dan allemaal helemaal niet door.
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 18:09:

Ah joh, al zijn er honderduizend snackbars naast de school of tankstations of supers......als die kinderen per week niet meer dan 4 euro hebben is het probleem ook opgelost.

Da's dan één snicker, één redbull en één patatmet. Een goeie gek die daar obesitas van krijgt.Je kunt hun financieen vanaf die leeftijd niet meer zo strikt in de hand houden, want je wil toch ook dat ze wat werken in de weekenden en je kunt dat geld moeilijk van ze afpakken anders werken ze niet meer.
quote:lucretiatox schreef op 03 mei 2012 @ 18:21:

[...]

Maar ze zijn volgens mij veel en veel rijker dan dat.

Yep...ze hebben veel meer te besteden én ze maken schulden.

Eigenlijk net als hun vaders en moeders.

Waar zullen die kinderen dat gedrag toch vandaan hebben????
quote:dunschiller schreef op 03 mei 2012 @ 17:14:

[...]

Ook eet ik nu nog regelmatig smorgens een broodje bal als ontbijt,er is maar 1 persoon die bepaalt wat ik eet en dat ben ik.

Als je regels opstelt moeten deze wel haalbaar zijn,een hele beroepsgroep treffen ( de snackbar houders ) omdat er mensen zijn die naar het idee van een ander te dik zijn en zelf niet goed genoeg na kunnen of willen denken is te gek voor woorden
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 18:29:

[...]

Je kunt hun financieen vanaf die leeftijd niet meer zo strikt in de hand houden, want je wil toch ook dat ze wat werken in de weekenden en je kunt dat geld moeilijk van ze afpakken anders werken ze niet meer.

Nien..kinderen moet je voorleven. Als jij als moeder en vader verantwoord met je geld omgaat, dan nemen kinderen dat van je over. Net als je een voorbeeld moet zijn op het gebied van relaties, hoe je met sex omgaat, met gevoelens, met vriendschappen, met voedsel.

Als je bijvoorbeeld een obese moeder op de bank hebt liggen, die gedachteloos chips naar binnenwerkt omdat ze in scheiding ligt want ze heeft de buurman genaaid.....dan krijg je als tiener nou niet echt het goede voorbeeld mee. Snappie?
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 18:39:

[...]

Nien..kinderen moet je voorleven. Als jij als moeder en vader verantwoord met je geld omgaat, dan nemen kinderen dat van je over. Net als je een voorbeeld moet zijn op het gebied van relaties, hoe je met sex omgaat, met gevoelens, met vriendschappen, met voedsel.

Als je bijvoorbeeld een obese moeder op de bank hebt liggen, die gedachteloos chips naar binnenwerkt omdat ze in scheiding ligt want ze heeft de buurman genaaid.....dan krijg je als tiener nou niet echt het goede voorbeeld mee. Snappie?Mijn vader en moeder zijn het toonbeeld van gezond qua eten, beweging, regelmaat e.d. Ze zijn matig met drank, houden ook van lekker leven en reizen maar zijn toch ook zuinig én ze zijn nog steeds gelukkig getrouwd met elkaar. Allemaal goede voorbeelden, maar dat wil niet zeggen dat ik ook zo geworden ben. Ik ben op alle fronten iets matelozer. Wel heb ik nooit geld uitgegeven wat ik niet had, maar ik heb wel van jongs af aan gewerkt en dus mijn zakgeld zodanig aangevuld dat ik er toen toch wat extra's van kon doen.
Ja, maar jij hebt dan weer de dikke pech dat jouw ouders geen broertjes of zusjes voor je geregeld hebben. Echt meid, dan was je leven zoveel simpeler geweest.....dan had je die begrenzing wel gehad en opgepikt.
quote:lucretiatox schreef op 03 mei 2012 @ 18:26:

[...]

Elke dag, echt???

Misschien bij ons dan toch ook wel. Zat ik gewoon tussen de boterhammennerds en had ik dan allemaal helemaal niet door.

Niet door mij of zo, gewoon door verschillende kinderen maar wel werd er, door verschillende kinderen, iedere dag snoep en snaai gekocht.

Ik op vrijdag, dan kreeg ik zakgeld.
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 18:49:

Ja, maar jij hebt dan weer de dikke pech dat jouw ouders geen broertjes of zusjes voor je geregeld hebben. Echt meid, dan was je leven zoveel simpeler geweest.....dan had je die begrenzing wel gehad en opgepikt.Vast niet, ik heb redelijk vaak schijt aan wat anderen doen en vaar mijn eigen koers (ook als dat niet de beste weg is) Misschien als ik 'n sibling had gehad die in de goot beland was, een extreem slecht voorbeeld is voor mij eigenlijk de enige echte drive er zelf ver boven te willen staan.
quote:eleonora schreef op 03 mei 2012 @ 17:55:

Toen de breezers net op de markt waren liepen middelbare schoolkinderen daar mee rond. Of met die mixblikjes met cola en rum.

Ik ben in de veertig en ook tijdens de pauzes tijdens mijn middelbare schooltijd deden de snackbars goede zaken. Zeer goede zaken. En ik begon met de middelbare school in 1980. In de kleinere pauzes en tijdens tussenuren werd naar de Jac Hermans gerend voor snoep en snaai. Elke dag.

Vet, verkeerd eten is van alle tijden.

Jij liep naar Jaq wij naar de Hema , tompouchen voor maar 50 cent

Patat ed verkochten ze bij ons in de kantine op school er was daar ook een opleiding in dat gebouw voor bakker en kok .
Ja, je kan het wel op louter karakter willen gooien maar ik weet wel zeker dat die eigenzinnigheid veel meer ruimte heeft gekregen omdat je enig kind bent.

Dat is ook vaak sterk aan enige kinderen...dat ze juist op zichzelf worden teruggeworpen en het wel moeten doen met zichzelf.

Nadeel is dat je niet leert delen, alle tijd, geld en aandacht van je ouders hebt gekregen, altijd kan kiezen wat jij leuk of niet leuk vond ipv dat je moest instemmen met de likes en dislikes van broers of zussen, nooit je hebt kunnen optrekken aan oudere zussen/broers of zorgen voor kleine zusjes/broertjes.

Je kunt niet mateloos zijn met andere kinderen in een gezin die óók de aandacht, tijd, liefde en geld willen hebben van hun ouders. Dan word je onherroepelijk teruggefloten. En je kunt je dat niet voorstellen (maar toch is dat zo)...dat vind je helemaal niet erg!

Mensen en kindertjes zijn kuddedieren, sociale wezens..en als een gezin harmonieus verloopt, dat het gezellig is, iedereen van belang is en vader en moeder hun kinderen voorleven...dan kom je gewoon geballanceerd uit je jeugd. Zo simpel is dat. Dan ben je niet obees, dan ben je niet egoistisch, dan kan je je binden aan een man, dan ben je niet gelijk zwanger of ga je voor een loverboy, dan maak je geen schulden, dan haal je een diploma en kan je je in loondienst staande houden....Dan hebben je ouders je met recht zelfstandig en zelfredzaam gemaakt.

En daar hoort dus ook bij dat kinderen die 5 euro in hun zak hebben zitten, niet gelijk met een groepje klasgenoten zich om 10 uur 's ochtends met patat volproppen, dit normaal vinden en dit vervolgens 5 dagen per week doen.

Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar heeeeeeeeeeeeeeeeel ouderwets,
Er is al een oplossing, naast de wietpas komt ook de frietpas.

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 03 mei 2012 @ 19:16:

[afbeelding]

Met die wietpas hoeven ze daar in Den haag niet zo blij mee te zijn, er zijn genoeg mensen die het nu drukker dan ooit hebben

nog ff en ik kan hier de frietepan aanzetten en wat ilegaal bij verdienen
quote:ronniemitchel schreef op 03 mei 2012 @ 19:10:

[...]

Jij liep naar Jaq wij naar de Hema , tompouchen voor maar 50 cent

Patat ed verkochten ze bij ons in de kantine op school er was daar ook een opleiding in dat gebouw voor bakker en kok .

Er zat bij ons een patatzaak tegenover de school. De eigenaar kende de meeste scholieren gewoon bij naam. Geeft denk ik wel aan hoe vaak we daar zaten. (Ook ik ben de 40 ruim gepasseerd. Was vroeger graatmager.)

Typisch PvdA betutteling om dat nu weer te willen verbieden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 19:10:

Ja, je kan het wel op louter karakter willen gooien maar ik weet wel zeker dat die eigenzinnigheid veel meer ruimte heeft gekregen omdat je enig kind bent.

Dat is ook vaak sterk aan enige kinderen...dat ze juist op zichzelf worden teruggeworpen en het wel moeten doen met zichzelf.

Nadeel is dat je niet leert delen, alle tijd, geld en aandacht van je ouders hebt gekregen, altijd kan kiezen wat jij leuk of niet leuk vond ipv dat je moest instemmen met de likes en dislikes van broers of zussen, nooit je hebt kunnen optrekken aan oudere zussen/broers of zorgen voor kleine zusjes/broertjes.

Je kunt niet mateloos zijn met andere kinderen in een gezin die óók de aandacht, tijd, liefde en geld willen hebben van hun ouders. Dan word je onherroepelijk teruggefloten. En je kunt je dat niet voorstellen (maar toch is dat zo)...dat vind je helemaal niet erg!

Mensen en kindertjes zijn kuddedieren, sociale wezens..en als een gezin harmonieus verloopt, dat het gezellig is, iedereen van belang is en vader en moeder hun kinderen voorleven...dan kom je gewoon geballanceerd uit je jeugd. Zo simpel is dat. Dan ben je niet obees, dan ben je niet egoistisch, dan kan je je binden aan een man, dan ben je niet gelijk zwanger of ga je voor een loverboy, dan maak je geen schulden, dan haal je een diploma en kan je je in loondienst staande houden....Dan hebben je ouders je met recht zelfstandig en zelfredzaam gemaakt.

En daar hoort dus ook bij dat kinderen die 5 euro in hun zak hebben zitten, niet gelijk met een groepje klasgenoten zich om 10 uur 's ochtends met patat volproppen, dit normaal vinden en dit vervolgens 5 dagen per week doen.

Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar heeeeeeeeeeeeeeeeel ouderwets,

Ook een beetje naief. Ik kan toch wel een paar voorbeelden noemen van ontspoorde kinderen met gewone, verantwoorde ouders (en broers en zussen die inderdaad gewoon goed terechtgekomen zijn).

Hoe je aan je enorme vooroordeel over enig kinderen komt begrijp ik niet helemaal. Ik ben zelf enig kind. Niet bepaald mateloos te noemen (en ook niet obees). Mijn man is begiftigd met een enorme kadaverdiscipline. Ook enig kind.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Dat vind ik geen taak voor de overheid dus waar bemoeit de PvdA zich mee. Als het kind te dik zou worden dan zou ik het wel aankaarten.
it's a big club and you ain't in it
quote:himalaya schreef op 03 mei 2012 @ 19:16:

[afbeelding]
quote:Nadeel is dat je niet leert delen, alle tijd, geld en aandacht van je ouders hebt gekregen, altijd kan kiezen wat jij leuk of niet leuk vond ipv dat je moest instemmen met de likes en dislikes van broers of zussen, nooit je hebt kunnen optrekken aan oudere zussen/broers of zorgen voor kleine zusjes/broertjes.Jij hebt wel 'n heel raar beeld van enig kind zijn. Je denkt dat ouders dan in dienst staan van het kind ofzo? Juist als je als kind in de minderheid bent met 2 volwassenen zul je veel meer voor jezelf op moeten leren komen, want de kans is heel groot dat de ouders iets anders willen dan jij. En je kunt je niet achter 'n broertje of zusje verschuilen als je 'n keer 'n streek uithaalt. Denk dat je je juist tot 'n sterkere persoonlijkheid kunt ontwikkelen zonder siblings. En idd wat minder kuddedier wordt, waarom zou je tot die eenheidsworst willen horen?
london, ik vind jouw reacties aan Nien te belachelijk voor woorden. Zeker mbt je medische geblabla over haar eetlust voor de kleine pauze destijds en nog belachelijker over het niet hebben van broers/zussen met betrekking tot beteugeling.

Je andere reacties vind ik ook nogal eh... apart net zoals het als waarheid gebrachte betoog van scuba, maar goed meningen verschillen.

Voornamelijk eens met dunschiller, ondernemer en Nien.

Naast de absurditeit van dit debiele luchtballonnetje vind ik het eigenlijk aan de andere kant wel goed van deze PvdA-man. Graag nog meer van dit soort kul, graven ze hun eigen kuil en komen we nog een keer van die partij af.

Middelbare schooltijd, op school 1 volgens mij alleen een automaat met koffie/thee/warme choco en tomatensoep.

School daarna iets meer, maar weet niet meer precies wat.

Enkele jaren geleden was ik beroepsmatig vaak op ROC's. Daar werden div. broodjes verkocht en ook snoep, tosti, 2 of 3 soorten snacks en een specialiteit van de dag.

Genoeg die alleen melk of thee of kochten en brood aten en ja ik verbaasde me ook als ik zag wat sommigen daar even weg werkten aan vette hap maar zoals al eerder gezegd, dat waren ook vaak docenten/ander personeel.

Kennis bijbrengen van voeding vind ik erg belangrijk, maar dan wel al op de basisschool zoals Jamie Oliver destijds in dat schoolproject in Engeland.

Welke betutteling krijgen we hierna? Moeten de volwassenen pasjes opladen (max 1 x per week) waarmee 'de overheid' een limiet stelt aan hoeveel vlees, alcohol, rookwaar, brandstof ik mag kopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven