Praten over vuurwerkverbod voor of tegen?
woensdag 24 december 2025 om 18:47
We kunnen er niet omheen: in de media wordt ons veelvuldig voorgehouden dat dit de laatste oud en nieuw wordt zonder landelijk verbod op het verkopen en afsteken van vuurwerk.
Vaak wordt in de media gezegd dat mensen er daardoor dit jaar “extra voor gaan”.
En dezelfde media zegt ook dat in de toekomst handhaving een ding gaat zijn.
Het bezit ervan is echter niet verboden. En dat is duidelijk te merken, nog nooit heb ik een herfst beleefd met elk weekend zware knallers….ook in de provincie.
Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen. Dat werkt ontmoedigdend wellicht op het rijden naar Duitsland of België voor onveilig vuurwerk.
Wanneer we er 1 avond per jaar ervan kunnen genieten, blijft de traditie in stand en de milieueffecten beperkt.
Vervolgens wél zeer streng handhaven op bezit en afsteken buiten de traditionele 31 december.
Wat vinden jullie?
Vaak wordt in de media gezegd dat mensen er daardoor dit jaar “extra voor gaan”.
En dezelfde media zegt ook dat in de toekomst handhaving een ding gaat zijn.
Het bezit ervan is echter niet verboden. En dat is duidelijk te merken, nog nooit heb ik een herfst beleefd met elk weekend zware knallers….ook in de provincie.
Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen. Dat werkt ontmoedigdend wellicht op het rijden naar Duitsland of België voor onveilig vuurwerk.
Wanneer we er 1 avond per jaar ervan kunnen genieten, blijft de traditie in stand en de milieueffecten beperkt.
Vervolgens wél zeer streng handhaven op bezit en afsteken buiten de traditionele 31 december.
Wat vinden jullie?
Carpe Diem
woensdag 24 december 2025 om 18:55
Janskap schreef: ↑24-12-2025 18:47Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
Dit is jarenlang de situatie geweest en blijkbaar kunnen mensen daar niet mee omgaan. Handhaven is een stuk makkelijker als alles verboden is. Ik denk trouwens niet dat we er nu in één keer vanaf zijn. Maar kinderen groeien straks niet meer op met vuurwerk en het zal minder aantrekkelijk worden. Het sterft langzaam uit op een paar die-hards na.
I'm finally old enough to don't give a fuck
woensdag 24 december 2025 om 18:58
Ik ben tegen praten over vuurwerkverbod 
En ook tegen vuurwerk. Het is mij duidelijk dat we niet uit onszelf daar fatsoenlijk als samenleving mee om kunnen gaan. Alle hulpdiensten smeken om een verbod. De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen is geen garantie op het voorkomen van slachtoffers en handhaven op ongelukken kun je ook niet. En garanties dat het bij "degenen die er met verantwoording mee omgaan" belandt zijn er ook niet.
Dus voor mij is het jammer voor de traditie* (over een x aantal jaar beschouwen we vanzelf het nieuwe als traditie) en zuur voor de mensen die er wel fatsoenlijk mee om kunnen gaan, maar ik ben tegen particulier vuurwerk.
Nog los van de dieren en het milieu.
* dit betekent niet dat ik geen waarde hecht aan tradities maar ik ben wat minder nostalgisch als het gaat om tradities met slachtoffers en schade
En ook tegen vuurwerk. Het is mij duidelijk dat we niet uit onszelf daar fatsoenlijk als samenleving mee om kunnen gaan. Alle hulpdiensten smeken om een verbod. De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen is geen garantie op het voorkomen van slachtoffers en handhaven op ongelukken kun je ook niet. En garanties dat het bij "degenen die er met verantwoording mee omgaan" belandt zijn er ook niet.
Dus voor mij is het jammer voor de traditie* (over een x aantal jaar beschouwen we vanzelf het nieuwe als traditie) en zuur voor de mensen die er wel fatsoenlijk mee om kunnen gaan, maar ik ben tegen particulier vuurwerk.
* dit betekent niet dat ik geen waarde hecht aan tradities maar ik ben wat minder nostalgisch als het gaat om tradities met slachtoffers en schade
liv8 wijzigde dit bericht op 24-12-2025 19:06
9.47% gewijzigd
woensdag 24 december 2025 om 19:02
Hoe zie je streng handhaven voor je? Dat is niet uitvoerbaar. De afstekers zijn al vertrokken voordat er melding is gemaakt. Er kan niet op elke straathoek een BOA staan.
Beter gewoon verbieden voor iedereen. Ik verwacht dat het dan met een paar jaar heel wat minder vuurwerk wordt afgestoken. In landen om ons heen wordt ook steeds vaker over een verbod gesproken. Als dat er komt is dat ook goed voor Nederland.
Beter gewoon verbieden voor iedereen. Ik verwacht dat het dan met een paar jaar heel wat minder vuurwerk wordt afgestoken. In landen om ons heen wordt ook steeds vaker over een verbod gesproken. Als dat er komt is dat ook goed voor Nederland.
woensdag 24 december 2025 om 19:13
Handhaving wordt een stuk makkelijker als het helemaal verboden is. Je hoeft niet meer te checken of het legaal of illegaal vuurwerk is. Vuurwerk bij je? Jammer dan.Phlox24 schreef: ↑24-12-2025 19:02Hoe zie je streng handhaven voor je? Dat is niet uitvoerbaar. De afstekers zijn al vertrokken voordat er melding is gemaakt. Er kan niet op elke straathoek een BOA staan.
woensdag 24 december 2025 om 19:16
Vuurwerk zoals we dat nu kennen kan je eigenlijk helemaal nog geen traditie noemen. Daarvoor bestaat het veel te kort (o.a. omdat er veel minder te besteden was dan nu). In de jaren 70/80 had je om 12 uur wat vuurwerk en om 1 uur was het afgelopen. Daarna is het pas massaal geworden. Met alle nadelen van dien. Als de gewoonte was doorgegaan zoals het begonnen is was er ongetwijfeld geen verbod gekomen.Liv8 schreef: ↑24-12-2025 18:58Ik ben tegen praten over vuurwerkverbod
woensdag 24 december 2025 om 19:17
Ik zou een mooie show midden in de stad wel kunnen waarderen. Ik ben an sich niet tegen vuurwerk, maar wel dat mensen het afsteken op tijden dat het niet mag, en vuurwerk afsteken wat illegaal is. Zo kunnen dieren met angst of mensen met angst een hele periode lang niet normaal leven. De slechten hebben het verknald voor de goeden, zoals vaker.
Ik vind het welzijn van de dieren en mensen die er angst door hebben, de veiligheid van onze hulpdiensten en het voorkomen van de vele slachtoffers die er vallen door vuurwerk, belangrijker dan het recht om zelf af te mogen steken.
Ik vind het welzijn van de dieren en mensen die er angst door hebben, de veiligheid van onze hulpdiensten en het voorkomen van de vele slachtoffers die er vallen door vuurwerk, belangrijker dan het recht om zelf af te mogen steken.
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 24 december 2025 om 19:29
Het is bij ons al 2 weken ellende. Nog nooit meegemaakt dat er al zoveel vuurwerk werd afgestoken in december, het is om gek van te worden. Dat wordt in het buitenland gekocht dus een vuurwerkverbod klinkt leuk, maar heeft weinig zin denk ik. In handhaving geloof ik ook niet, dat is toch niet te doen?
woensdag 24 december 2025 om 19:32
Nadat er vorig jaar door de buurjongen cobra's voor ons huis zijn afgestoken, ben ik zeer zeker voor een vuurwerkverbod. Hij vond het wel lekker knallen, en wilde dit jaar een nitraat uitproberen. Omdat hij had gehoord dat dat nog lekkerder knalt..
De buurt is hier elk jaar een oorlogszone. Vreselijk.
De buurt is hier elk jaar een oorlogszone. Vreselijk.
woensdag 24 december 2025 om 19:49
Jongen (9) raakt zwaargewond nadat vriendje vuurwerkfontein onder kleding stopt....En er zijn hersencellen die roepen dat ernstig gewond raken alleen door zwaar illegaal vuurwerk komt.
Verbieden die hap, ik ben al mijn hele leven voor een verbod en snak naar een leuk Oud en Nieuw
Verbieden die hap, ik ben al mijn hele leven voor een verbod en snak naar een leuk Oud en Nieuw
katjasasja wijzigde dit bericht op 24-12-2025 20:01
1.95% gewijzigd
woensdag 24 december 2025 om 20:00
Eens. Daarnaast ben ik voor meer smarties tijdens zakelijke bijeenkomsten.jorchugh_jor schreef: ↑24-12-2025 18:51Ik ben voor een vuurwerkverbod en tegen praten over een vuurwerkverbod.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 24 december 2025 om 20:12
Stoppen.
Voornaamste reden vanwege de dieren die doodsangsten uitstaan en gewond raken.
Nog een reden is het milieu, vuurwerk wordt de lucht ingeschoten en verdwijnt als zwerfafval op straat, komt terecht in de sloten etc. Terwijl we afval moeten scheiden, je een hoge boete krijgt als je iets naast de container zet ligt het vuurwerk overal bezaaid.
Best bizar toch.
Afgezien van de hulpdiensten die het vuile werk mogen opknappen terwijl de politiek al jaren heeft lopen steggelen wel/niet.
En als ik naar mezelf kijk, met tinnitus is vuurwerk vreselijk. Knallen, sissende geluiden, ik heb er dagen last van. Met gods gratie kon ik die dag vrij nemen, net gestart met een nieuwe baan maar heb moeten liegen omdat ik 31 december niet naar buiten ga en om 21 uur met een temazepam naar bed ga. Moet er wel 15 euro voor aftikken maar hee alles over voor het feestje van een ander.
Voornaamste reden vanwege de dieren die doodsangsten uitstaan en gewond raken.
Nog een reden is het milieu, vuurwerk wordt de lucht ingeschoten en verdwijnt als zwerfafval op straat, komt terecht in de sloten etc. Terwijl we afval moeten scheiden, je een hoge boete krijgt als je iets naast de container zet ligt het vuurwerk overal bezaaid.
Best bizar toch.
Afgezien van de hulpdiensten die het vuile werk mogen opknappen terwijl de politiek al jaren heeft lopen steggelen wel/niet.
En als ik naar mezelf kijk, met tinnitus is vuurwerk vreselijk. Knallen, sissende geluiden, ik heb er dagen last van. Met gods gratie kon ik die dag vrij nemen, net gestart met een nieuwe baan maar heb moeten liegen omdat ik 31 december niet naar buiten ga en om 21 uur met een temazepam naar bed ga. Moet er wel 15 euro voor aftikken maar hee alles over voor het feestje van een ander.
woensdag 24 december 2025 om 20:21
KatjaSasja schreef: ↑24-12-2025 19:49Jongen (9) raakt zwaargewond nadat vriendje vuurwerkfontein onder kleding stopt....En er zijn hersencellen die roepen dat ernstig gewond raken alleen door zwaar illegaal vuurwerk komt.
Ja dit!
Ook gewoon vuurwerk kan voor ellende en heftige verwondingen en schade zorgen.
Ik haat vuurwerk. Behalve dan professionele vuurwerkshows, daar heb ik in Frankrijk altijd erg van genoten.
En ik denk niet dat met een vuurwerkverbod al het vuurwerk ineens verdwenen zal zijn; het zal langzaamaan minder worden.
Al hoop ik natuurlijk dat de vuurwerkellende volgend jaar al een stuk minder zal zijn. Al is alleen al het consumentenvuurwerk bij mij in de straat gehalveerd.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
woensdag 24 december 2025 om 20:37
Ik geniet van vuurwerk, maar mensen zijn echt te dom om explosieven te hanteren. Zeker dronken.
Mensen laten hun kinderen dagenlang rond struinen met rotjes en pijltjes.
Ik heb brave huisvaders dronken met een regenpijp zien slepen om de overburen te beschieten.
Het kan gewoon niet.
We zijn te fucking dom met zijn allen.
Mensen laten hun kinderen dagenlang rond struinen met rotjes en pijltjes.
Ik heb brave huisvaders dronken met een regenpijp zien slepen om de overburen te beschieten.
Het kan gewoon niet.
We zijn te fucking dom met zijn allen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 24-12-2025 20:39
0.90% gewijzigd
woensdag 24 december 2025 om 20:40
Samejorchugh_jor schreef: ↑24-12-2025 18:51Ik ben voor een vuurwerkverbod en tegen praten over een vuurwerkverbod.
woensdag 24 december 2025 om 22:43
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in