Pretty privilege

21-01-2023 23:53 337 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op TikTok was een tijdje geleden schijnbaar veel te doen over ‘pretty privilege’: dat mooie mensen als vanzelf voordelen krijgen.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Of ervaringen ermee?

Mijn gedachtes: Ik denk dat het voor jezelf moeilijk is te bepalen wat het doet als je mooi bent omdat je niet beter weet dan wat je gewend bent, zoals met alle privileges. Daarnaast denk ik dat het een mixed blessing is omdat je natuurlijk ook veel ongewenste aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://kro-ncrv.nl/persberichten/zes-s ... ed-in-de-6

Er zijn zelfs bedriegers die aan zichzelf laten sleutelen, zodat ze knapper worden en beter andere mensen kunnen manipuleren.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
22-01-2023 12:58
Hé?! Ongewenste reacties vanwege een gladleren jackje? Dan vraag ik me toch echt af wat de reactie was...
Vier rare gasten uit een auto hangend roepend en toeterend… ik weet na al die jaren niet meer wat ze riepen als ik het al verstond, maar niet echt de reactie die ik als student wilde krijgen.
deadpoetssociety wijzigde dit bericht op 22-01-2023 15:39
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 12:33
Wat ik me trouwens ook afvraag is hoe het zit als je mooi bent en verlegen (of introvert). Het moet natuurlijk wel bij je passen al die aandacht.
Ik ben toen ik rond de 20 was eens gevraagd of ik Miss wilde zijn ( van een bekende race ) .
Maar ik durfde het niet..Op tv, in de krant ,champagne schudden en de winnaars kussen.
Nu ik 50+ ben denk ik tjee..was toch wel leuk geweest en heb ik spijt en baal van mijn verlegenheid toen .
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
22-01-2023 14:22
Ik ben toen ik rond de 20 was eens gevraagd of ik Miss wilde zijn ( van een bekende race ) .
Maar ik durfde het niet..Op tv, in de krant ,champagne schudden en de winnaars kussen.
Nu ik 50+ ben denk ik tjee..was toch wel leuk geweest en heb ik spijt en baal van mijn verlegenheid toen .
Dat heb ik ook weleens willen doen, meedoen aan een Missverkiezing. Ik weet niet hoeveel kans ik gehad zou hebben, maar mijn heupen waren te breed (was nog voor de Jennifer Lopez tijd). Voor modellenwerk was ik te klein. En als ik zing klink ik als een valse kraai. Toen ben ik maar voor de brains gegaan 😆 Nu verdien ik geld met denkwerk.

Ik moet er trouwens niet aan denken bekend te zijn, ik vond het vroeger echt verschrikkelijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan (ben er nog steeds niet dol op om bijv. een speech te moeten houden).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
22-01-2023 14:22
Ik ben toen ik rond de 20 was eens gevraagd of ik Miss wilde zijn ( van een bekende race ) .
Maar ik durfde het niet..Op tv, in de krant ,champagne schudden en de winnaars kussen.
Nu ik 50+ ben denk ik tjee..was toch wel leuk geweest en heb ik spijt en baal van mijn verlegenheid toen .
Ik heb mijzelf destijds gewoon in het diepe gegooid, door mee te doen met een miss verkiezing. Nooit gedacht dat ik zo ver zou komen. Heb mijn partner er ook door leren kennen :). Die verkiezing was wel eenmalig, want ik vond het nogal een ‘koeienkeuring’. Daarna nog wat modellenwerk gegaan, wat ik ook niet zo leuk vond. Maar goed, het heeft mij wel wat gebracht :). Ik was namelijk altijd een stil meisje in de klas.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar eigenlijk zijn wij gewoon hele simpele zielen die zielsveel van elkaar houden.Savonds in jogging tegen elkaar aan kruipen en volledig ons zelf zijn.
Dat is pas wat telt in het leven..de rest is meegenomen ;-)

*Gedeelte weg gehaald ivm herkenbaarheid.
ik*ben*ik wijzigde dit bericht op 22-01-2023 22:32
44.13% gewijzigd
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms kan het voor de partner van de 'mooie' persoon ook lastig zijn.
Ik hoor ook geregeld dat ik heel mooi ben, verdien er inmiddels ook geld mee via de socials. Mijn toen-partner kreeg vaak te horen hoe hij mij voor elkaar heeft gekregen, met andere woorden, hij zag er niet goed genoeg uit om met mij te zijn. Hij vond dit best lastig en uiteindelijk ook kwetsend om te horen, terwijl hij voor mij de mooiste man op de wereld was.
Hetzelfde voor mijn jongere broertje, zijn vrienden maakte vaak schunnige opmerkingen over mij, vond hij ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ooit heel erg veel afgevallen: BMI van 44 naar 27 of zo. Het verschil in hoe ik werd bejegend, vooral door mannen, had niet groter kunnen zijn.
Ineens werd ik geholpen als ik bij Ikea een paar platte pakken in mijn auto probeerde te krijgen, deuren werden opengehouden, praatjes aangeknoopt etc.

Ja: je wordt echt anders bejegend als mannen vinden dat je er goed uitziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 14:19
Vier rare gasten uit een auto hangend roepend en toeterend… ik weet na al die jaren niet meer wat ze riepen als ik het al verstond, maar niet echt de reactie die ik als student wilde krijgen.
Opgefokte haantjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citterio schreef:
23-01-2023 15:22
Ik ben ooit heel erg veel afgevallen: BMI van 44 naar 27 of zo. Het verschil in hoe ik werd bejegend, vooral door mannen, had niet groter kunnen zijn.
Ineens werd ik geholpen als ik bij Ikea een paar platte pakken in mijn auto probeerde te krijgen, deuren werden opengehouden, praatjes aangeknoopt etc.

Ja: je wordt echt anders bejegend als mannen vinden dat je er goed uitziet.
Best triest eigenlijk, ik bedoel je zou toch altijd iemand kunnen helpen, hoe deze er ook uit ziet. En knap dat je zoveel bent afgevallen :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Elegantic schreef:
22-01-2023 15:47
Soms kan het voor de partner van de 'mooie' persoon ook lastig zijn.
Ik hoor ook geregeld dat ik heel mooi ben, verdien er inmiddels ook geld mee via de socials. Mijn toen-partner kreeg vaak te horen hoe hij mij voor elkaar heeft gekregen, met andere woorden, hij zag er niet goed genoeg uit om met mij te zijn. Hij vond dit best lastig en uiteindelijk ook kwetsend om te horen, terwijl hij voor mij de mooiste man op de wereld was.
Hetzelfde voor mijn jongere broertje, zijn vrienden maakte vaak schunnige opmerkingen over mij, vond hij ook niet leuk.
Dit. Een heel knappe vriendin van me en haar vriend, die zoals mensen dan graag zeggen "een nerd-uiterlijk" heeft, gingen graag naar clubs omdat ze van dansen hielden. De verhalen die ik daarover hoorde vond ik echt ongelofelijk. Van mannen (vaak sportschooltypes in dure merkkleren) die haar aanspraken en dan vroegen "of hij haar soms lastig viel" tot figuren die hem gewoon wegduwden of met hem op de vuist wilden. Met als gevolg dat ze nog maar naar een paar clubs en sommige festivals gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger werd ik vergeleken met Kelly Bundy. Niet schandalig mooi, maar ook niet lelijk. Nadeel is dat als je zo’n uiterlijk hebt mensen denken dat je dan ook niet intelligent kunt zijn. Het is alsof ‘mooi zijn’ de blik vernauwt van de mensen die naar je kijken. Je bent naast mooi niet ook gezellig, onhandig, lomp, grappig of een goede kok. Heb je drie leuke shirtjes in je kast hangen, dan ben je niet meer dan mooi en geïnteresseerd in kleding en dus oppervlakkig. Terwijl als je wat minder mooi bent het lijkt alsof welwillende mensen veel meer eigenschappen van je zien. Alsof ze dan sneller op zoek gaan naar een gedeelde interesse, waardoor contacten dieper zijn. Ik ken ook minder mooie mensen die bij voorbaat al een hekel hebben aan blonde slanke vrouwen. Mensen die daar qua uiterlijk altijd bij zullen afsteken. Ik was me er niet van bewust dat dat bestond toen ik ongeveer twintig was. Voordeel van mooi zijn is de grotere pool van mannen waaruit je kunt kiezen, maar die mannen vallen nu juist op iets wat vergankelijk is en wat niet per se de basis vormt van een goede relatie. En als een pukkelige jongen uit mijn klas een 10 haalde voor Natuurkunde dan was hij een talent in de dop. Haalde ik een 10 voor hetzelfde, dan werd er gevraagd of ik de leraar had geneukt. De sigaretten op mijn huid van vrouwen in de disco die zogenaamd per ongeluk waren, en de onbeschofte pogingen van mannen om je aandacht te trekken buiten beeld gelaten, is dat mijn ervaring om een blonde (inmiddels niet meer zo) slanke vrouw te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan_Calvin schreef:
23-01-2023 16:10
Vroeger werd ik vergeleken met Kelly Bundy. Niet schandalig mooi, maar ook niet lelijk. Nadeel is dat als je zo’n uiterlijk hebt mensen denken dat je dan ook niet intelligent kunt zijn. Het is alsof ‘mooi zijn’ de blik vernauwt van de mensen die naar je kijken. Je bent naast mooi niet ook gezellig, onhandig, lomp, grappig of een goede kok. Heb je drie leuke shirtjes in je kast hangen, dan ben je niet meer dan mooi en geïnteresseerd in kleding en dus oppervlakkig. Terwijl als je wat minder mooi bent het lijkt alsof welwillende mensen veel meer eigenschappen van je zien.
Maar Kelly Bundy, was toch geen compliment? Heel eerlijk, ik keek niet vaak naar het programma, maar zij was toch de belichaming, van de domme slet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag niet zomaar heel mooi of sexy zijn. Dan moet er idd iets mis zijn met je. Een groot nadeel aan je kleven.
Volgens sommige mensen dan. En dat is natuurlijk gewoon jaloezie.

Heb het hier ook weleens gelezen op het forum. Dat hele mooie mensen dommer zouden zijn etc. Of minder leuk, omdat ze nooit leuk hoefde te zijn met een mooi uiterlijk.

Het domme blondje bestaat ook niet. Maar uit onderzoek blijkt dus dat mannen wél dommer zijn rondom mooie blonde vrouwen. :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
23-01-2023 17:02
Maar uit onderzoek blijkt dus dat mannen wél dommer zijn rondom mooie blonde vrouwen. :-D
en meer risico nemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
23-01-2023 16:01
Dit. Een heel knappe vriendin van me en haar vriend, die zoals mensen dan graag zeggen "een nerd-uiterlijk" heeft, gingen graag naar clubs omdat ze van dansen hielden. De verhalen die ik daarover hoorde vond ik echt ongelofelijk. Van mannen (vaak sportschooltypes in dure merkkleren) die haar aanspraken en dan vroegen "of hij haar soms lastig viel" tot figuren die hem gewoon wegduwden of met hem op de vuist wilden. Met als gevolg dat ze nog maar naar een paar clubs en sommige festivals gaan.
Bizar. Wat ik trouwens weleens heb: ik word soms op social media benaderd door mannen, bijv. volgers. Als ik ze dan antwoord met een normaal berichtje en als ze vervolgens daarnaar vragen aangeef dat ik een partner heb lijkt ze dat helemaal niets uit te maken. Vind ik best wel vreemd. Hebben jullie dat weleens?
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
23-01-2023 17:19
Bizar. Wat ik trouwens weleens heb: ik word soms op social media benaderd door mannen, bijv. volgers. Als ik ze dan antwoord met een normaal berichtje en als ze vervolgens daarnaar vragen aangeef dat ik een partner heb lijkt ze dat helemaal niets uit te maken. Vind ik best wel vreemd. Hebben jullie dat weleens?
er zijn mannen, die juist op 'gebonden' vrouwen jagen, want daar hoef je geen verplichtingen mee aan te gaan. Daar hoop je alleen mee te scoren. Want de lasten heeft haar verkering
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-01-2023 16:52
Maar Kelly Bundy, was toch geen compliment? Heel eerlijk, ik keek niet vaak naar het programma, maar zij was toch de belichaming, van de domme slet?
Ik vind die actrice er nog steeds goed uitzien :) al heeft ze helaas wel aan zich laten sleutelen
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
23-01-2023 17:29
Ik vind die actrice er nog steeds goed uitzien :) al heeft ze helaas wel aan zich laten sleutelen
nee joh, ze is erg ziek! vandaar haar andere uiterlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-01-2023 17:31
nee joh, ze is erg ziek! vandaar haar andere uiterlijk
Ja dat zag ik ook :( MS, ze was genezen van borstkanker en nu deze rot ziekte..
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-01-2023 17:22
er zijn mannen, die juist op 'gebonden' vrouwen jagen, want daar hoef je geen verplichtingen mee aan te gaan. Daar hoop je alleen mee te scoren. Want de lasten heeft haar verkering
Hmmm
Alle reacties Link kopieren Quote
Citterio schreef:
23-01-2023 15:22
Ik ben ooit heel erg veel afgevallen: BMI van 44 naar 27 of zo. Het verschil in hoe ik werd bejegend, vooral door mannen, had niet groter kunnen zijn.
Ineens werd ik geholpen als ik bij Ikea een paar platte pakken in mijn auto probeerde te krijgen, deuren werden opengehouden, praatjes aangeknoopt etc.

Ja: je wordt echt anders bejegend als mannen vinden dat je er goed uitziet.
Dit vind ik toch echt triest dat het zo werkt.
Alsof je niet mooi bent als je zwaarder bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-01-2023 17:22
er zijn mannen, die juist op 'gebonden' vrouwen jagen, want daar hoef je geen verplichtingen mee aan te gaan. Daar hoop je alleen mee te scoren. Want de lasten heeft haar verkering
Die zijn er. Er zijn ook mannen die zichzelf zo knap en geweldig vinden dat ze heel onzeker worden als ze met een "mooie" vrouw een niet knappe/gespierde man zien. Dat past niet in hun wereldje en daar worden ze boos van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
23-01-2023 18:55
Die zijn er. Er zijn ook mannen die zichzelf zo knap en geweldig vinden dat ze heel onzeker worden als ze met een "mooie" vrouw een niet knappe/gespierde man zien. Dat past niet in hun wereldje en daar worden ze boos van.
Ik ken een (hele!) mooie man, die altijd scharrelde met prachtige vrouwen. Maar trouwde met een vrouw die (zijn woorden!) niet mooi was en heel gewoontjes
Omdat hij (zijn woorden!) wist dat er op mooie mensen gejaagd wordt, hij zou haar nooit vertrouwen
Zoals de waard is…

Zag laatst toevallig, dat het huwelijk over is, hoop dat zij hem dumpte
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vriendin die bovengemiddeld knap is en zij gebruikt dat echt aan alle kanten hoor. Ik weet niet of ze er gelukkiger door is maar zij krijgt echt alles voor elkaar. Die leuke baan waar je normaal nooit aangenomen wordt zonder de opleiding en zij wel, mannen die allemaal klusjes voor haar komen doen thuis, die auto voor een scherpe prijs, etc.

Maar daardoor kan ze er niet goed tegen als er 'nee' tegen haar gezegd wordt. We zouden een keer komen helpen verhuizen en zoon lag in het ziekenhuis. Ze presteert het gewoon om dan te zeggen 'Wel heel jammer hoor dat jullie niet komen helpen' O_O

Weet niet of het met haar uiterlijk te maken heeft maar ze heeft wel licht narcistische trekjes af en toe. Het gaat bijna altijd over haar. Uren heb ik met haar gewandeld om te luisteren naar haar problemen met mannen en die ene keer dat ik er even doorheen zat en m'n verhaal wilde doen bij haar gaf ze niet thuis.

We zitten in dezelfde vriendengroep maar een hele goede vriendin is ze daardoor niet meer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven