Pretty privilege

21-01-2023 23:53 337 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op TikTok was een tijdje geleden schijnbaar veel te doen over ‘pretty privilege’: dat mooie mensen als vanzelf voordelen krijgen.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Of ervaringen ermee?

Mijn gedachtes: Ik denk dat het voor jezelf moeilijk is te bepalen wat het doet als je mooi bent omdat je niet beter weet dan wat je gewend bent, zoals met alle privileges. Daarnaast denk ik dat het een mixed blessing is omdat je natuurlijk ook veel ongewenste aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
23-01-2023 19:09
Ik heb een vriendin die bovengemiddeld knap is en zij gebruikt dat echt aan alle kanten hoor. Ik weet niet of ze er gelukkiger door is maar zij krijgt echt alles voor elkaar. Die leuke baan waar je normaal nooit aangenomen wordt zonder de opleiding en zij wel, mannen die allemaal klusjes voor haar komen doen thuis, die auto voor een scherpe prijs, etc.

Maar daardoor kan ze er niet goed tegen als er 'nee' tegen haar gezegd wordt. We zouden een keer komen helpen verhuizen en zoon lag in het ziekenhuis. Ze presteert het gewoon om dan te zeggen 'Wel heel jammer hoor dat jullie niet komen helpen' O_O

Weet niet of het met haar uiterlijk te maken heeft maar ze heeft wel licht narcistische trekjes af en toe. Het gaat bijna altijd over haar. Uren heb ik met haar gewandeld om te luisteren naar haar problemen met mannen en die ene keer dat ik er even doorheen zat en m'n verhaal wilde doen bij haar gaf ze niet thuis.

We zitten in dezelfde vriendengroep maar een hele goede vriendin is ze daardoor niet meer.
Dat je er überhaupt nog tijd in investeert O_o
Zo eentje zou ik in groepsverband alleen nog kunnen tolereren als het mij gratis cocktails zou opleveren ;-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-01-2023 19:03
Ik ken een (hele!) mooie man, die altijd scharrelde met prachtige vrouwen. Maar trouwde met een vrouw die (zijn woorden!) niet mooi was en heel gewoontjes
Omdat hij (zijn woorden!) wist dat er op mooie mensen gejaagd wordt, hij zou haar nooit vertrouwen
Zoals de waard is…

Zag laatst toevallig, dat het huwelijk over is, hoop dat zij hem dumpte
Interessant persoon, maar ik vind hem door dat "ik zou een mooie vrouw nooit vertrouwen" niet zo aardig klinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
23-01-2023 19:15
Interessant persoon, maar ik vind hem door dat "ik zou een mooie vrouw nooit vertrouwen" niet zo aardig klinken.
Hij was prachtig, en charmant (zolang hij je in bed probeerde te krijgen)
Maar had meer rare trekken
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
22-01-2023 12:42
Ik heb in mijn omgeving meerdere minder mooie mensen, toch enorm succes te zien worden mede door hun charmante houding. Ik heb zelf ooit meegedaan aan een regionale miss verkiezing (was meer een geintje wat uitliep op finale). Ik zie mijzelf niet als lelijk en wordt regelmatig ‘lastiggevallen’ als ik mij te opvallend kleed. Maar ook als ik er minder opvallend uitzie, krijg ik regelmatig op straat aanbiedingen te horen als “wil je met mij een kopje koffie drinken?” Of gefluit. Ach zolang ze van mij afblijven vind ik het prima. Maar als men handtastelijk gaat zitten doen, wordt het wel heel vervelend.
Mijn ervaring is dat als je er echt knap uit ziet, dit minder gebeurd omdat veel mannen dat gewoon niet durven bij een erg mooie vrouw.

Ik merk ook verschil hoe mensen met
mij omgaan nu ik slank ben. Positiever bij mannen en negatiever bij vrouwen en zelfs bij een aantal 'vriendinnen'
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 00:16
Ze hebben het o.a. over veel dingen gratis krijgen, zelfs vliegtickets. Maar het fijne weet ik er ook niet van omdat ik geen TikTok heb 😂
Nou, vliegtickets heb ik alleen aangeboden gekregen als ik mee op reis zou gaan.

Ik heb als studente in de horeca gewerkt en ik kreeg wel geregeld echt absurde fooien. Bij een restaurant wilde mijn baas ook dat ik de bestelling opnam voor de wijn. Omdat er dan opvallend vaak de duurste wijn gekozen. Mannen zijn wat dat betreft echt idioten. Denken vaak dat met geld smijten hun aantrekkelijk maakt.

Maar het heeft zeker zijn voordelen, mooi zijn. Maar ook wel nadelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoesje83 schreef:
23-01-2023 20:01
Mijn ervaring is dat als je er echt knap uit ziet, dit minder gebeurd omdat veel mannen dat gewoon niet durven bij een erg mooie vrouw.

Ik merk ook verschil hoe mensen met
mij omgaan nu ik slank ben. Positiever bij mannen en negatiever bij vrouwen en zelfs bij een aantal 'vriendinnen'
Is dat nou expres een rottige opmerking, dat ze er kennelijk niet echt knap uitziet omdat het haar wel vaak overkomt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een mooie zus en ze was uiteraard ook een mooi kind, als jonger (13 in 1 dozijn ) zusje heb ik mee kunnen maken dat ze inderdaad vaak voorrang kreeg bij leuke dingen zoals voorop de bok zitten van een paardenkar op een camping. Ze was ook zo brutaal als de neten dus kreeg heel veel voor elkaar. Ze zat ook nooit zonder een vriendje.
Later kreeg ze ook de leuke banen waar ze dan soms eigenlijk niet voor gekwalificeerd was. Maar ja, of dat nou zo positief is,...
Ik werd later een beetje minder 13 in een dozijn en heb modellenwerk gedaan wat ik vreselijk stom vond en dus mee kapte. Omdat ik meer een introvert ben heb ik meer het idee dat mensen het lastig vonden om met mij om te gaan ipv dat ik voordeeltjes won met mijn uiterlijk. Het modellenwerk ( op een blauwe maandag) leverde wel leuk geld op. Dat dan weer wel.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou ook kunnen dat je zus vaak vooral voorrang kreeg omdat ze ouder (en brutaler) was?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom is het zo moeilijk te geloven dat uiterlijk een rol speelt in hoe mensen je behandelen? Ik verbaas me echt over mensen die maar hardnekkig andere verklaringen willen verzinnen.

Tuurlijk speelt brutaal zijn ook mee. Maar dat is een wisselwerking he. Kinderen worden brutaal omdat ze ermee wegkomen. En kinderen die een schattig mooi smoeltje hebben komen sneller weg met dingen.
Grote ogen, kuiltje in de wangen, lief glimlachje, en de volwassene denkt alweer 'ach vooruit maar dan'. En dat versterkt een patroon.

En ja natuurlijk kennen we allemaal wel een kindje dat niet zo knap was maar wel charmant en die ook van alles voor elkaar kreeg. Ja, en mijn opa rookte ook en is 90 geworden. Uitzonderingen heb je altijd.

Mooie kinderen ontwikkelen eerder een zonnige uitstraling en een 'wie doet me wat-houding' omdat volwassenen eerder vertederd zijn en positiever op ze reageren. Bij kinderen die spichtig, scheel, iel, dik of anderszins minder 'aaibaar' overkomen is de reactie eerder 'en wat kom jij doen?'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar is dit niet een vorm van discriminatie? Als een werkgever een knap persoon verkiest boven een niet-zo- knap-persoon, is dat in strijd met de wet? Of is onderscheid op gebied van knapheid, juridisch gezien een geoorloofd onderscheid? Dat zou niet eerlijk zijn. Hier moeten Kamervragen over worden gesteld.
ZaphodBeeblebrox schreef:
24-01-2023 12:13
Maar is dit niet een vorm van discriminatie? Als een werkgever een knap persoon verkiest boven een niet-zo- knap-persoon, is dat in strijd met de wet? Of is onderscheid op gebied van knapheid, juridisch gezien een geoorloofd onderscheid? Dat zou niet eerlijk zijn. Hier moeten Kamervragen over worden gesteld.
Goed idee. Dan moeten we wel eerst juridisch vastleggen wanneer iemand knap is.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZaphodBeeblebrox schreef:
24-01-2023 12:13
Maar is dit niet een vorm van discriminatie? Als een werkgever een knap persoon verkiest boven een niet-zo- knap-persoon, is dat in strijd met de wet? Of is onderscheid op gebied van knapheid, juridisch gezien een geoorloofd onderscheid? Dat zou niet eerlijk zijn. Hier moeten Kamervragen over worden gesteld.
doe je best!
ZaphodBeeblebrox schreef:
24-01-2023 12:13
Maar is dit niet een vorm van discriminatie? Als een werkgever een knap persoon verkiest boven een niet-zo- knap-persoon, is dat in strijd met de wet? Of is onderscheid op gebied van knapheid, juridisch gezien een geoorloofd onderscheid? Dat zou niet eerlijk zijn. Hier moeten Kamervragen over worden gesteld.

En hoe is dat aantoonbaar dan? Wanneer beiden dezelfde kwalificaties hebben voor de functie, er moet 1 iemand aangenomen worden dan is het degene met de "fijnste" klik. Hoe kun je dan bewijzen dat het om uiterlijk gaat en niet om gewoon het juiste gevoel hebben bij een persoon? Serieus... Kamervragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
ZaphodBeeblebrox schreef:
24-01-2023 12:13
Maar is dit niet een vorm van discriminatie? Als een werkgever een knap persoon verkiest boven een niet-zo- knap-persoon, is dat in strijd met de wet? Of is onderscheid op gebied van knapheid, juridisch gezien een geoorloofd onderscheid? Dat zou niet eerlijk zijn. Hier moeten Kamervragen over worden gesteld.
Geen idee, ik weet nog wel hoe ellendig ik me voelde bij een sollicitatie toen ik nog maatje 48 had en die man me ging zitten ondervragen hoe het kwam dat ik zo zwaar was. Sportte ik dan niet? Lette ik niet op mijn voeding? Zou ik me niet veel fijner voelen als ik lichter was? Achteraf, nu ik weer een normaal gewicht heb voel ik me ook fijner, fitter en vooral aantrekkelijker maar man wat voelde ik me klein en ellendig door zijn vragen. Vond het echt niet normaal om die dingen te zeggen tegen iemand die voor het eerst langs komt bij je bedrijf. Ik werd ook niet aangenomen, ik vermoed vanwege mijn gewicht.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een betaald profiel op een soort datingsite en ik krijg heel veel complimentjes. Dat heeft alleen naar mijn idee niet te maken met het feit dat ik mooi ben (want ik ben niet bijzonder mooi, ook niet lelijk gelukkig). Het heeft vooral te maken met hoe ik me presenteer. Ik kan merken dat veel mannen (maar andersom ook vrouwen) afknappen op goedkoop, plat, ordinair. Er zijn blijkbaar veel vrouwen en mannen die denken dat de vleeswinkel presenteren hen 'lekker' maakt. Maar uitstraling, verzorging, presentatie doet veel meer. Als je dan óók nog eens mooi bent, dan zal dat zeker effect hebben. Maar ik vrees dat veel mensen dan ook niet meer durven. Dan val je voor veel mensen al buiten hun bereik voor hun gevoel en zullen ze je ook niet benaderen. Het heeft ergens best veel voordelen om er ok uit te zien, maar niet te.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
24-01-2023 11:07

Mooie kinderen ontwikkelen eerder een zonnige uitstraling en een 'wie doet me wat-houding' omdat volwassenen eerder vertederd zijn en positiever op ze reageren. Bij kinderen die spichtig, scheel, iel, dik of anderszins minder 'aaibaar' overkomen is de reactie eerder 'en wat kom jij doen?'.
Absoluut. Knappe kinderen worden onbewust positiever bevestigd en komen idd weg met gedrag waar niet zo knappe kinderen niet mee weg komen. Ondeugend met een knipoog wordt dan ergerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Henk-und-Roelie schreef:
23-01-2023 23:25
Ik heb een mooie zus en ze was uiteraard ook een mooi kind, als jonger (13 in 1 dozijn ) zusje heb ik mee kunnen maken dat ze inderdaad vaak voorrang kreeg bij leuke dingen zoals voorop de bok zitten van een paardenkar op een camping. Ze was ook zo brutaal als de neten dus kreeg heel veel voor elkaar. Ze zat ook nooit zonder een vriendje.
Later kreeg ze ook de leuke banen waar ze dan soms eigenlijk niet voor gekwalificeerd was. Maar ja, of dat nou zo positief is,...
Ik werd later een beetje minder 13 in een dozijn en heb modellenwerk gedaan wat ik vreselijk stom vond en dus mee kapte. Omdat ik meer een introvert ben heb ik meer het idee dat mensen het lastig vonden om met mij om te gaan ipv dat ik voordeeltjes won met mijn uiterlijk. Het modellenwerk ( op een blauwe maandag) leverde wel leuk geld op. Dat dan weer wel.

Als dit dus op grote schaal gebeurt dan moet dat wel bijdragen aan het vooroordeel dat knappe mensen dom zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
24-01-2023 13:17
Als dit dus op grote schaal gebeurt dan moet dat wel bijdragen aan het vooroordeel dat knappe mensen dom zijn.

Ons hoofd onthoudt dat denk ik ook beter. Bij doorsnee mensen die incompetent zijn vergeten we het sneller, of schrijven het toe aan allerlei andere factoren. Bij “mooi maar incompetent” onthouden we het beter en denken we een oorzaak-gevolg relatie te zien, en dan wordt het “mooi dús incompetent”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
24-01-2023 12:25
Geen idee, ik weet nog wel hoe ellendig ik me voelde bij een sollicitatie toen ik nog maatje 48 had en die man me ging zitten ondervragen hoe het kwam dat ik zo zwaar was. Sportte ik dan niet? Lette ik niet op mijn voeding? Zou ik me niet veel fijner voelen als ik lichter was? Achteraf, nu ik weer een normaal gewicht heb voel ik me ook fijner, fitter en vooral aantrekkelijker maar man wat voelde ik me klein en ellendig door zijn vragen. Vond het echt niet normaal om die dingen te zeggen tegen iemand die voor het eerst langs komt bij je bedrijf. Ik werd ook niet aangenomen, ik vermoed vanwege mijn gewicht.
Wat schandalig om een sollicitant op die manier te bevragen over iets persoonlijks. Volgens mij mag dat niet eens, maar los daarvan is het vooral onbeschoft. Wees blij dat je niet bent aangenomen, voor zo'n bedrijf wil je toch niet werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
24-01-2023 14:07
Wat schandalig om een sollicitant op die manier te bevragen over iets persoonlijks. Volgens mij mag dat niet eens, maar los daarvan is het vooral onbeschoft. Wees blij dat je niet bent aangenomen, voor zo'n bedrijf wil je toch niet werken.
Ik vond het ook bizar. Ik had de baan ook niet genomen hoor, als ik wel aangenomen was. Voor zo'n eikel wil ik niet werken. Hij vond iemand die zwaar was niet representatief.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
24-01-2023 15:00
Ik vond het ook bizar. Ik had de baan ook niet genomen hoor, als ik wel aangenomen was. Voor zo'n eikel wil ik niet werken. Hij vond iemand die zwaar was niet representatief.
daar zijn rechtszaken over geweest, met name mbt stewardessen
absurd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-01-2023 15:03
daar zijn rechtszaken over geweest, met name mbt stewardessen
absurd!
Kan ik me voorstellen ja. Dit was een vacature voor de catering. Geen stewardess of iets in die strekking.
Ik ben daarna bij het uitzendbureau in de catering gaan werken bij allerlei bedrijven waar nooit iemand gezeurd heeft over mijn maat 48. Zoals het hoort.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Amerika zie je in allerlei functies volle mensen. Ook in uniform. Waar hier maat 44 voor een uniform vaak al problematisch is hebben ze daar gewoon maat 62. Bijzonder dat het dan wel gewoon kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
24-01-2023 13:52
Ons hoofd onthoudt dat denk ik ook beter. Bij doorsnee mensen die incompetent zijn vergeten we het sneller, of schrijven het toe aan allerlei andere factoren. Bij “mooi maar incompetent” onthouden we het beter en denken we een oorzaak-gevolg relatie te zien, en dan wordt het “mooi dús incompetent”.
Ja denk ik ook. Maar er ZIJN dus ook veel ondergewalificeerde knapperds begrijp ik. Mede aangenomen voor hun looks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Destiny schreef:
23-01-2023 21:01
Nou, vliegtickets heb ik alleen aangeboden gekregen als ik mee op reis zou gaan.

Ik heb als studente in de horeca gewerkt en ik kreeg wel geregeld echt absurde fooien. Bij een restaurant wilde mijn baas ook dat ik de bestelling opnam voor de wijn. Omdat er dan opvallend vaak de duurste wijn gekozen. Mannen zijn wat dat betreft echt idioten. Denken vaak dat met geld smijten hun aantrekkelijk maakt.

Maar het heeft zeker zijn voordelen, mooi zijn. Maar ook wel nadelen.
Ik zou me daardoor juist heel ongemakkelijk voelen. Want ik vind het zelf ronduit irritant dat ik door mannen constant als hapje beoordeeld word. Ik krijg dan de neiging om bot en lomp en ongezellig te doen, omdat ik niet zo wil worden bekeken. Zeker niet als je zelf aan het werk bent en gewoon je werk doet. Ik vind dat onrespectvol, maar goed, dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven