Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:52:

[...]

Nee, want dat is geredeneerd vanuit het superieuriteitsperspectief. Ik zou zeggen begin bij te beseffen wat voor voorrecht je hebt.Als ik straks op de grond lig omdat iemand meent me fysiek aan te mogen vallen omdat ik racistisch zou zijn geweest, dan ben ik niet meer zo bevoorrecht.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:52:

[...]

Nee, want dat is geredeneerd vanuit het superieuriteitsperspectief. Ik zou zeggen begin bij te beseffen wat voor voorrecht je hebt.Ik heb dat voorrecht niet.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:52:

[...]

Vervelend als ze dat zo ervaren, maar dat ligt dan toch echt aan henzelf. Concreet voorbeeld: aan het einde van het bezoekuur worden alle bezoekers verzocht om naar huis te gaan (in een ziekenhuis). Ik vraag dat ook gewoon aan een buitenlandse bezoeker. Als ik dan terugkrijgt dat ik hem wegstuur omdat hij buitenlander is dan slaat dat toch nergens op. Iedereen moet op dat moment weg. Hij dus ook. Ik krijg meer het idee dat dit gedrag vaak gezien wordt als manier om dingen voor elkaar te krijgen, de zin door te drukken.Dergelijke zaken zijn ook mijn ervaring.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:59:

[...]

je kan het zien als persoonlijke aanval, maar je kan het ook anders zien. Bijv. als een uiting van een maatschappelijk probleemTja dat is dan heel vervelend voor ze, maar een zaal in een ziekenhuis tijdens een drukke dienst is niet echt de plek om een maatschappelijk probleem aan de kaak te willen stellen.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:02:

[...]

Tja dat is dan heel vervelend voor ze, maar een zaal in een ziekenhuis tijdens een drukke dienst is niet echt de plek om een maatschappelijk probleem aan de kaak te willen stellen.Mooi antwoord toch?
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 01:01:

[...]

Ik heb dat voorrecht niet.want je bent geen witte man zeker
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:00:

[...]

Als ik straks op de grond lig omdat iemand meent me fysiek aan te mogen vallen omdat ik racistisch zou zijn geweest, dan ben ik niet meer zo bevoorrecht.Bevoorrecht gaat niet over je huidige positie, rijkdom om veiligheid.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:06:

[...]

want je bent geen witte man zekerOok geen witte vrouw.
lees dit eens, een echte eyeopener

https://www.deanza.edu/fa ... 0Invisible%20Knapsack.pdf
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:22:

[...]

Racisme bestaat, dat valt niet te ontkennen. Maar het spelen van de racismekaart als er eigenlijk niets aan de hand is gebeurt ook. Of wil je dat soms ontkennen?Heb jij mijn linkje ook al niet gelezen? Moet je voor de gein eens doen, er gaat een wereld voor je open.
Am Yisrael Chai!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:05:

[...]

Mooi antwoord toch?

Ja als het zou werken...en men daarna rustig wegloopt.

Weet je .Het zijn natuurlijk niet alleen buitenlanders die boos worden over bepaalde regels. Ook Nederlanders worden wel eens boos. Die schelden dan op mij of de regels. Prima dat mag. Waarom kan een buitenlander dat niet gewoon doen als de regels ze niet aanstaan? Waarom direct zeggen dat het racisme is?

En ik generaliseer hier natuurlijk. Het gaat om incidenten en het gros van de mensen houdt zich braaf aan de regels. Maar het zijn wel vervelende incidenten.
Een paar statements over white privilege waar je misschien nooit over nadenkt, maar die een groot verschil maken of je wit bent of zwart.

I can turn on the television or open to the front page of the paper and see people of my race widely represented.

When I am told about our national heritage or about “civilization,” I am shown that people of my color made it what it is.

I can be sure that my children will be given curricular materials that testify to the existence of their race.

I can talk with my mouth full and not have people put this down to my color.

I can swear, or dress in second hand clothes, or not answer letters, without having people attribute these choices to the bad morals, the poverty or the illiteracy of my race.

I can do well in a challenging situation without being called a credit to my race.

I am never asked to speak for all the people of my racial group.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:18:

[...]

Weet je .Het zijn natuurlijk niet alleen buitenlanders die boos worden over bepaalde regels. Ook Nederlanders worden wel eens boos. Die schelden dan op mij of de regels. Prima dat mag. Waarom kan een buitenlander dat niet gewoon doen als de regels ze niet aanstaan? Waarom direct zeggen dat het racisme is?

En ik generaliseer hier natuurlijk. Het gaat om incidenten en het gros van de mensen houdt zich braaf aan de regels. Maar het zijn wel vervelende incidenten.ja je generaliseert. Waarom mag de nederlander er wel van alles bij halen of schelden maar de buitenlander geen racisme zeggen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:20:

[...]

ja je generaliseert. Waarom mag de nederlander er wel van alles bij halen of schelden maar de buitenlander geen racisme zeggen?De regel aanvallen vindt ik logisch. Dat is hetgeen waar je het mee oneens bent. De persoon uitschelden die de regel niet wil ombuigen of versoepelen kan ik nog inkomen. Maar die persoon betichten van racisme vind ik gewoon nergens op slaan. Sorry zal wel aan mij liggen dan, maar ik vind het echt werelden van verschil.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:18:

[...]

En ik generaliseer hier natuurlijk. Het gaat om incidenten en het gros van de mensen houdt zich braaf aan de regels. Maar het zijn wel vervelende incidenten.

Weet je, ik ben hier op dit forum al heel vaak beschuldigd van het feit dat ik een racist zou zijn omdat ik constateer dat heel veel witte mensen in Nederland racisten zijn. Of van "de racismekaart- trekken".

Gek genoeg is het zo dat ik nog nooit in mijn leven witte mensen heb aangesproken of over hen heb geschreven op internet, als dat ik witte mensen over mij hoor spreken of zie schrijven. Ik heb nog nooit gezegd dat het jammer is dat je witte mensen niet kan uitroeien, of dat ze verkracht zouden moeten worden, of net zo lang met de zweep moeten krijgen en dan het land uit gegooid zouden moeten worden. Dergelijke uitspraken worden wel over mij gebezigd, en plein publique en zonder gene ook nog. En als je je dergelijke uitspraken aantrekt (want hee, jij bent immers zo'n "zwarte aap"), dan moet je ineens begrijpen dat jij daar niet mee bedoeld wordt. Ehm... hoe moest ik dat precies begrijpen dan? Geldt een dergelijke opmerking alleen voor zwarte apen die geen fashionvictim heten? Of wat?

En als ik ageer tegen regels (en ja, ik ben verbaal begaafd, en vaak intelligenter dan de regel-uitvoerder tegenover me, dus ik kan dat prima zonder met een woord over racisme te reppen), dan is het meestal juist de regeluitvoerder en niet ik, die er mijn etniciteit bij haalt. Dan moet ik "oprotten naar mijn eigen land als het me niet bevalt" of ben ik ineens een onderdeel van een mythische "jullie" die zich "niet wenst aan te passen" of "zich moet realiseren dat ze hier te gast is". En als dát gebeurt, dan zal ik inderdaad ageren tegen het racisme dat er op dat moment tentoon gespreid wordt. Want dat IS het ook.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:15:

[...]

Heb jij mijn linkje ook al niet gelezen? Moet je voor de gein eens doen, er gaat een wereld voor je open.je bedoeld dat racistenuitdekast linkje? Wat voor wereld moet er dan voor me open gaan? Dat racisme bestaat? Dat heb ik al tig keer erkend. Neemt wat mij betreft niet weg dat je je nog steeds normaal moet gedragen ookal ben je slachtoffer van racisme en dus niet iedereen maar meteen voor racist uitmaken.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:30:

[...]

je bedoeld dat racistenuitdekast linkje? Wat voor wereld moet er dan voor me open gaan? Dat racisme bestaat? Dat heb ik al tig keer erkend. Neemt wat mij betreft niet weg dat je je nog steeds normaal moet gedragen ookal ben je slachtoffer van racisme en dus niet iedereen maar meteen voor racist uitmaken.Het is heel simpel: ik maak mensen voor racist uit als ze racistisch gedrag laten zien of racistische dingen zeggen. En dat gebeurt een stuk vaker dan dat het gebeurt dat ik me niet normaal gedraag, kan ik je verzekeren.
Am Yisrael Chai!
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:25:

[...]

De regel aanvallen vindt ik logisch. Dat is hetgeen waar je het mee oneens bent. De persoon uitschelden die de regel niet wil ombuigen of versoepelen kan ik nog inkomen. Maar die persoon betichten van racisme vind ik gewoon nergens op slaan. Sorry zal wel aan mij liggen dan, maar ik vind het echt werelden van verschil.Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat je bij een scheldende blanke je schouders ophaalt maar bij een zwarte/ buitenlander die zich stelt dat iets racisitisch is uit je vel springt.
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:30:

[...]

Weet je, ik ben hier op dit forum al heel vaak beschuldigd van het feit dat ik een racist zou zijn omdat ik constateer dat heel veel witte mensen in Nederland racisten zijn. Of van "de racismekaart- trekken".

Gek genoeg is het zo dat ik nog nooit in mijn leven witte mensen heb aangesproken of over hen heb geschreven op internet, als dat ik witte mensen over mij hoor spreken of zie schrijven. Ik heb nog nooit gezegd dat het jammer is dat je witte mensen niet kan uitroeien, of dat ze verkracht zouden moeten worden, of net zo lang met de zweep moeten krijgen en dan het land uit gegooid zouden moeten worden. Dergelijke uitspraken worden wel over mij gebezigd, en plein publique en zonder gene ook nog. En als je je dergelijke uitspraken aantrekt (want hee, jij bent immers zo'n "zwarte aap"), dan moet je ineens begrijpen dat jij daar niet mee bedoeld wordt. Ehm... hoe moest ik dat precies begrijpen dan? Geldt een dergelijke opmerking alleen voor zwarte apen die geen fashionvictim heten? Of wat?

En als ik ageer tegen regels (en ja, ik ben verbaal begaafd, en vaak intelligenter dan de regel-uitvoerder tegenover me, dus ik kan dat prima zonder met een woord over racisme te reppen), dan is het meestal juist de regeluitvoerder en niet ik, die er mijn etniciteit bij haalt. Dan moet ik "oprotten naar mijn eigen land als het me niet bevalt" of ben ik ineens een onderdeel van een mythische "jullie" die zich "niet wenst aan te passen" of "zich moet realiseren dat ze hier te gast is". En als dát gebeurt, dan zal ik inderdaad ageren tegen het racisme dat er op dat moment tentoon gespreid wordt. Want dat IS het ook.In de situatie die jij beschrijft is het natuurlijk racisme. Maar dat is een hele andere situatie dan die ik beschreven heb.

[...]

je bedoeld dat racistenuitdekast linkje? Wat voor wereld moet er dan voor me open gaan? Dat racisme bestaat? Dat heb ik al tig keer erkend. Neemt wat mij betreft niet weg dat je je nog steeds normaal moet gedragen ookal ben je slachtoffer van racisme en dus niet iedereen maar meteen voor racist uitmaken.Nog een reactie hierop: ik vind het zo opvallend dat ik een hele link vol met misselijkmakend racisme kan posten, en dat mensen dan toch blijven praten over al die mensen die kennelijk ten onrechte roepen dat er racisme is. Laat mij een link zien van evenveel "buitenlanders" die allemaal te pas en te onpas in het wilde weg maar racisme roepen als dat ik net aan racisten heb laten zien.
Am Yisrael Chai!

[...]

je bedoeld dat racistenuitdekast linkje? Wat voor wereld moet er dan voor me open gaan? Dat racisme bestaat? Dat heb ik al tig keer erkend. Neemt wat mij betreft niet weg dat je je nog steeds normaal moet gedragen ookal ben je slachtoffer van racisme en dus niet iedereen maar meteen voor racist uitmaken.dus als slachtoffer van racisme mag je het niet hebben over racisme? Of mag dat alleen onder bepaalde voorwaarden?
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:36:

[...]

Nog een reactie hierop: ik vind het zo opvallend dat ik een hele link vol met misselijkmakend racisme kan posten, en dat mensen dan toch blijven praten over al die mensen die kennelijk ten onrechte roepen dat er racisme is. Laat mij een link zien van evenveel "buitenlanders" die allemaal te pas en te onpas in het wilde weg maar racisme roepen als dat ik net aan racisten heb laten zien.Niet Fash, die zijn er niet. Witte mensen hebben gewoon geen idee wat voor bagger anderskleurigen over zich heen krijgen en dat dat al begint vanaf dat 1 dat je op de wereld komt kijken. Gewoon geen idee.
Iedereen is een racist als je goed nadenkt. Ook de mensen die het ontkennen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:33:

[...]

Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat je bij een scheldende blanke je schouders ophaalt maar bij een zwarte/ buitenlander die zich stelt dat iets racisitisch is uit je vel springt.Jij snapt niet dat "Wat een (scheldwoord) regel" of "wat ben je een stomme (scheldwoord) dat ik niet wat langer mag blijven" anders klinkt dan "je discrimineert en je stuurt me alleen weg omdat ik buitenlander ben". In het laatste geval wordt ik beschuldigt van iets strafbaars, kan er een klacht ingediend worden etc...dat vind ik wel wat zwaarder wegen dan het eerste geval ja.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:34:

[...]

In de situatie die jij beschrijft is het natuurlijk racisme. Maar dat is een hele andere situatie dan die ik beschreven heb.

Hoe vaak maak jij die situatie die jij beschreef mee, denk je? Een keer per dag? 10 keer per dag? Een keer per week? 20 keer per maand?

Er gaat letterlijk GEEN ENKELE dag voorbij dat ik niet minimaal meerdere keren geconfronteerd wordt met racisme in de categorie die ik je net heb laten zien. Al is het inderdaad maar doordat ik elke dag op internet lees, bijvoorbeeld op dit forum. Ik kan me echt niet voorstellen dat jij situaties zoals je die beschreef net zo vaak meemaakt als dat ik racisme van dat kaliber constateer. Daarom begrijp ik echt niet dat je jouw waarschijnlijk veel incidentelere situatie van groter belang vindt dan dat je kennelijk dergelijk racisme aan de kaak stellen vindt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven