Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:MarianneDavids schreef op 25 oktober 2015 @ 08:35:

[...]

Mijn ervaring, ook tijdens mijn werkzame leven, is dat een mix prettiger is maar zoals ik zeg, dat is mijn eigen ervaring.In de meeste omstandigheden vind ik een mix ook prettiger
quote:cijfernerd schreef op 24 oktober 2015 @ 20:00:

[...]

Maar uit onderzoek blijkt dat een vrouw in een lingeriewinkel liever geholpen wil worden door een vrouw.

Ook christine le duc heeft alleen maar vrouwelijke verkoopsters,vrouwen voelen zich ongemakkelijk om een mannelijke verkoper om advies te vragen.Niet.
quote:hebjehaarookweer schreef op 24 oktober 2015 @ 15:31:

Om te zien dat racisme nog leeft in NL, hoef je echt alleen dit topic maar te lezen. Waarin zichtbaar gekleurde Nederlanders zich kennelijk tot in de derde generatie nog steeds als modelburger moeten gedragen, waarin mensen zich oprecht(?) afvragen waar de kaaskop hier dan de macht heeft (antwoord: overal, kijk maar eens wie er in de regering zit, in de directie van grote bedrijven, de grote cultuurorganisaties etc. etc.) en waarin het meest gehoorde verweer 'ja, maar hullie doen het ook!' is. Sjongejonge.

Ik vraag me eerder af waarom mensen tot in de -tigste generatie zich nog slachtoffer voelen, in die rol blijven hangen en denken dat ze zelf geen enkele mogelijkheid hebben hun positie te veranderen. OK, shit als je betovergrootvader slaaf was op een plantage in Amerika. Maar we zijn nu 150 jaar verder, dus wat heb je in die 150 jaar gedaan om je positie te verbeteren? In plaats van te blijven hangen in dat verleden?

Van heel veel mensen in Nederland waren de betovergrootouders ook niet meer dan "slaven". OK, we noemden het anders, maar ze moesten 6 dagen per week 12 uur per dag werken in smerige fabrieken, tegen een hongerloon, de fabriekseigenaren bepaalden hun hele leven, en ze "mochten" wonen in vochtige kelderwoningen of tochtige zolderetages waar 90% van hun kinderen voortijdig stierf aan de tering of andere narigheid.

Tja, dan kunnen al die afstammelingen van die fabrieksarbeiders van tóen zich nu ook wel slachtoffer gaan noemen, lijkt me. Maar toch zie ik dat niet gebeuren. Want slachtoffer kan je alleen maar zijn wanneer je een kleurtje hebt, lijkt het. Vreemd toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 12:17:

[...]

Ik vraag me eerder af waarom mensen tot in de -tigste generatie zich nog slachtoffer voelen, in die rol blijven hangen en denken dat ze zelf geen enkele mogelijkheid hebben hun positie te veranderen. OK, shit als je betovergrootvader slaaf was op een plantage in Amerika. Maar we zijn nu 150 jaar verder, dus wat heb je in die 150 jaar gedaan om je positie te verbeteren? In plaats van te blijven hangen in dat verleden?

Van heel veel mensen in Nederland waren de betovergrootouders ook niet meer dan "slaven". OK, we noemden het anders, maar ze moesten 6 dagen per week 12 uur per dag werken in smerige fabrieken, tegen een hongerloon, de fabriekseigenaren bepaalden hun hele leven, en ze "mochten" wonen in vochtige kelderwoningen of tochtige zolderetages waar 90% van hun kinderen voortijdig stierf aan de tering of andere narigheid.

Tja, dan kunnen al die afstammelingen van die fabrieksarbeiders van tóen zich nu ook wel slachtoffer gaan noemen, lijkt me. Maar toch zie ik dat niet gebeuren. Want slachtoffer kan je alleen maar zijn wanneer je een kleurtje hebt, lijkt het. Vreemd toch?

De ellendige positie van de 19e eeuwse arbeiders is nooit verklaard vanuit hun huidskleur of andere ''raciale'' kenmerken.

Nogal een verschil.
quote:quiaquia schreef op 25 oktober 2015 @ 16:42:

[...]

De ellendige positie van de 19e eeuwse arbeiders is nooit verklaard vanuit hun huidskleur of andere ''raciale'' kenmerken.

Nogal een verschil.Beide groepen is onrecht aangedaan. Dat is gebeurd op raciale of sociale kenmerken. In beide gevallen is het verstandig als je daar na 150 jaar overheen zou stappen. Pak de kansen die je hier nu allemaal krijgt, arm of zwart en tel je zegeningen. Omkijken in wrok levert niemand wat op.
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 12:17:

[...]

Tja, dan kunnen al die afstammelingen van die fabrieksarbeiders van tóen zich nu ook wel slachtoffer gaan noemen, lijkt me. Maar toch zie ik dat niet gebeuren. Want slachtoffer kan je alleen maar zijn wanneer je een kleurtje hebt, lijkt het. Vreemd toch?Dat is niet waar
quote:catacarax schreef op 25 oktober 2015 @ 18:01:

[...]

Dat is niet waar

Op zich klopt er ook weinig van het verhaal.

De slaven die in Amerika op de velden werkte, daarvan wonen de nazaten daar grotendeels nog steeds. Voor Nederland waren het Suriname, de Antillen, Indonesië en Zuid Afrika o.a. waar ze slaven hielden.

Ten tweede stonden die vieze fabrieken in Engeland, maar in Nederland waren veel mensen lijfeigenen en werkten tegen kost en inwoning en hadden net zoals slaven niets over zichzelf te zeggen.
quote:quiaquia schreef op 25 oktober 2015 @ 16:42:

[...]

Nogal een verschil.

Denk het niet. Denk je écht dat die mensen die destijds uitgebuit werden in de fabrieken, zich fijner voelden omdat ze dachten dat het niet om hun velletje ging? Zo van "OK, mijn leven is ellendig, ik word misbruikt en uitgeknepen, maar het heeft in elk geval niks met mijn huidskleur te maken, dus ik heb niks te klagen". Zoiets?

Waar het om gaat is dat iedereen, blank, zwart, geel, welke huidskleur dan ook, destijds door de bovenklasse werd gezien als goedkope arbeidskrachten en ja, soms ook als minderwaardige mensen. Oók blanke mensen. Lees maar eens bepaalde 19e-eeuwse verhandelingen waarin zeer duidelijk uiteen wordt gezet welke blanke mensen tot een "onderklasse" behoorden en waarom, en dús was het goed ze te misbruiken als arbeidersvee. Want het waren toch maar gedegenereerde mensen. Lombroso nam niet voor niks de arbeidersklasse uit die tijd als voorbeeld om zijn "fysieke kenmerken van misdadigers" te formuleren, bijvoorbeeld.

Kunnen we allemaal over blijven zeuren. Maar feit is dat we in het heden leven en nú iets van ons leven moeten maken. En dan kan je eeuwig in de slachtofferrol blijven zitten omdat je betovergrootmoeder een slecht leven had als dienstmeisje, of als wat anders, maar wat schiet je daarmee op?
We weten niet wat die mensen destijds dachten, want ze konden het niet opschrijven. Ze waren analfabeet. We weten wel dat veel afstammelingen van armere mensen, ook in Nederland, nog steeds niet mee kunnen doen met onze maatschappij. Oost-Groningen is mijn stokpaard, maar ook in andere kansarme gebieden kun je dat zo terugzien. Lethargie, verslaving, armoede dat is de rode draad in hun leven. Laat ik maar eens aannemen dat jij niet in een dergelijke omgeving geboren bent. Dientengevolge heb je ook maar een beperkt idee van hoe moeilijk het is om een dergelijk milieu te ontworstelen. Van je omgeving krijg je namelijk geen enkele steun bij je pogingen hogerop te komen. Sterker nog, mensen uit je eigen milieu zullen je voor gek verklaren en voor mensen uit het betere milieu moet je je honderd keer meer bewijzen dan een ander.

Daarnaast is huidskleur natuurlijk een factor die vrij lastig te verbloemen valt. Een blanke arbeider met een net pak aan, viel wellicht pas op als hij zijn mond opendeed. Een zwarte arbeider werd al op basis van zijn huidskleur in een hokje gepropt.

Ik heb dat gevoel zelfs nog weleens. Heel soms bega ik blijkbaar een faux-pas. Zelf weet ik dat dan uiteraard niet, maar mensen uit 'betere kringen' zijn er dan als de kippen bij om me te uiterst charmant op mijn misstap te wijzen. En dan mag ik nog zo eloquent formuleren en nog zo mooi afgestudeerd zijn, maar dan voel ik me ineens weer teruggestuurd naar mijn arbeidershok.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 18:45:

We weten niet wat die mensen destijds dachten, want ze konden het niet opschrijven. Ze waren analfabeet. We weten wel dat veel afstammelingen van armere mensen, ook in Nederland, nog steeds niet mee kunnen doen met onze maatschappij. Oost-Groningen is mijn stokpaard, maar ook in andere kansarme gebieden kun je dat zo terugzien. Lethargie, verslaving, armoede dat is de rode draad in hun leven. Laat ik maar eens aannemen dat jij niet in een dergelijke omgeving geboren bent. Dientengevolge heb je ook maar een beperkt idee van hoe moeilijk het is om een dergelijk milieu te ontworstelen. Van je omgeving krijg je namelijk geen enkele steun bij je pogingen hogerop te komen. Sterker nog, mensen uit je eigen milieu zullen je voor gek verklaren en voor mensen uit het betere milieu moet je je honderd keer meer bewijzen dan een ander.

Daarnaast is huidskleur natuurlijk een factor die vrij lastig te verbloemen valt. Een blanke arbeider met een net pak aan, viel wellicht pas op als hij zijn mond opendeed. Een zwarte arbeider werd al op basis van zijn huidskleur in een hokje gepropt.

Ik heb dat gevoel zelfs nog weleens. Heel soms bega ik blijkbaar een faux-pas. Zelf weet ik dat dan uiteraard niet, maar mensen uit 'betere kringen' zijn er dan als de kippen bij om me te uiterst charmant op mijn misstap te wijzen. En dan mag ik nog zo eloquent formuleren en nog zo mooi afgestudeerd zijn, maar dan voel ik me ineens weer teruggestuurd naar mijn arbeidershok.

Waar het mij om ging, is dat in de 19e eeuw ook veel gewone blanke Nederlanders de facto niet meer waren dan slaven van de fabriekseigenaren. Met net zulke deplorabele sociale en levensomstandigheden als de mensen op plantages e.d. Zaten ook met 12 kinderen te kreperen in een vochtige kelderwoning in een Amsterdams krot, bijvoorbeeld, waar ze de hoofdprijs voor betaalden omdat het eigendom was van de fabriekseigenaar. En als ze 5 minuten te laat op hun werk waren, kregen ze ook even een aframmeling van de voorman, en konden dan aan hun 14-urige werkdag beginnen... in een stinkende en ongezonde omgeving, en met hooguit 30 minuten pauze over de hele dag, om hun droge kuch even naar binnen te werken.

Niet voor niks was het toen niet ongebruikelijk dat je rond je 35e-40e het loodje legde.

En van die fabrieksarbeiders leven ook nog vele afstammelingen. Maar die hoor je nooit vragen om een algemeen pardon van de toenmalige fabriekseigenaren, of van de overheid, of van wie ook. Die hebben dat gewoon geaccepteerd als stukje familieverleden en gaan door met hun leven. Blij dat het nu beter is dan toen.

Waarom moeten we dan wel ineens in het stof als die mensen toevallig een ander kleurtje hadden? Dat vraag ik me wel eens af.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 18:45:

Ik heb dat gevoel zelfs nog weleens. Heel soms bega ik blijkbaar een faux-pas. Zelf weet ik dat dan uiteraard niet, maar mensen uit 'betere kringen' zijn er dan als de kippen bij om me te uiterst charmant op mijn misstap te wijzen. En dan mag ik nog zo eloquent formuleren en nog zo mooi afgestudeerd zijn, maar dan voel ik me ineens weer teruggestuurd naar mijn arbeidershok.Kun je een voorbeeld noemen van zo'n "misstap" want ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen. Gebruik je dan je bestek verkeerd of zoiets?
*
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 18:19:

[...]

Denk het niet. Denk je écht dat die mensen die destijds uitgebuit werden in de fabrieken, zich fijner voelden omdat ze dachten dat het niet om hun velletje ging? Zo van "OK, mijn leven is ellendig, ik word misbruikt en uitgeknepen, maar het heeft in elk geval niks met mijn huidskleur te maken, dus ik heb niks te klagen". Zoiets?

Waar het om gaat is dat iedereen, blank, zwart, geel, welke huidskleur dan ook, destijds door de bovenklasse werd gezien als goedkope arbeidskrachten en ja, soms ook als minderwaardige mensen. Oók blanke mensen. Lees maar eens bepaalde 19e-eeuwse verhandelingen waarin zeer duidelijk uiteen wordt gezet welke blanke mensen tot een "onderklasse" behoorden en waarom, en dús was het goed ze te misbruiken als arbeidersvee. Want het waren toch maar gedegenereerde mensen. Lombroso nam niet voor niks de arbeidersklasse uit die tijd als voorbeeld om zijn "fysieke kenmerken van misdadigers" te formuleren, bijvoorbeeld.

Kunnen we allemaal over blijven zeuren. Maar feit is dat we in het heden leven en nú iets van ons leven moeten maken. En dan kan je eeuwig in de slachtofferrol blijven zitten omdat je betovergrootmoeder een slecht leven had als dienstmeisje, of als wat anders, maar wat schiet je daarmee op?

Ik vind het een non vergelijking ,slavernij en lijfeigenen.

Zwarten waren dieren geen mensen, dat is de basis en alleen daarom is het lastig een met ander te vergelijken.

Mensen geketend uit hun habitat verwijderen,in een boot stoppen net als vee, ze brandmerken net als vee.

Fokken met slaven, zodat men nageslacht met bepaalde kenmerken voort kon brengen.

Ken je geschiedenis.

Racisme is geen slachtofferol, wat een onzin zeg.

Een slachtofferol kun je het noemen als mensen gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden wijden aan hun huidige situatie.

Mensen die tegen racisme aanlopen en daardoor worden beperkt mogen dat gewoon zeggen, dat heeft niks met een slachtofferol te maken. Je zal het meemaken keer op keer mensen zoals "cijfernerd" tegen komen op je carrierepad.

Dat heeft niks te maken met een slachtofferol.
quote:ardni schreef op 25 oktober 2015 @ 19:39:

[...]

Zwarten waren dieren geen mensen, dat is de basis en alleen daarom is het lastig een met ander te vergelijken.

Mensen geketend uit hun habitat verwijderen,in een boot stoppen net als vee, ze brandmerken net als vee.

Fokken met slaven, zodat men nageslacht met bepaalde kenmerken voort kon brengen.

Ken je geschiedenis.

Een slachtofferol kun je het noemen als mensen gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden wijden aan hun huidige situatie.

Mensen die tegen racisme aanlopen en daardoor worden beperkt mogen dat gewoon zeggen, dat heeft niks met een slachtofferol te maken. Je zal het meemaken keer op keer mensen zoals "cijfernerd" tegen komen op je carrierepad.

Dat heeft niks te maken met een slachtofferol.Waarbij we dan niet moeten vergeten dat die "zwarten" door hun eigen landgenoten geboeid en wel naar de havenplaatsen werden gedreven, alwaar ze te koop werden aangeboden aan de slavenhandelaren...
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 19:42:

[...]

Waarbij we dan niet moeten vergeten dat die "zwarten" door hun eigen landgenoten geboeid en wel naar de havenplaatsen werden gedreven, alwaar ze te koop werden aangeboden aan de slavenhandelaren...en wat betekent dat? Wat probeer je te zeggen?
quote:ardni schreef op 25 oktober 2015 @ 19:52:

[...]

en wat betekent dat? Wat probeer je te zeggen?Dat we de geschiedenis, en dus het daaruit voortvloeiende al dan niet terechte "schuldgevoel", in het juiste perspectief moeten zien.
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 19:53:

[...]

Dat we de geschiedenis, en dus het daaruit voortvloeiende al dan niet terechte "schuldgevoel", in het juiste perspectief moeten zien.juist ja

[...]

Ken je geschiedenis.

Dat heeft niks te maken met een slachtofferol.Een slachtofferol kun je het noemen als mensen gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden wijden aan hun huidige situatie.

Dit is wat sommige nazaten wel degelijk beweren, ook in Nederland en dat is iets waar ik toch echt kromme tenen van krijg. Het slaat nergens op als je alles wat misgaat in je leven wijt aan de slavernij van je bet-betovergrootmoeder.

[...]

Ken je geschiedenis.

Dat heeft niks te maken met een slachtofferol.hier zit al een groot probleem. Ons historisch besef is nogal wit.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 18:54:

[...]

Kun je een voorbeeld noemen van zo'n "misstap" want ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen. Gebruik je dan je bestek verkeerd of zoiets?Lang offtopic verhaal! Excuus!

Dat lukt me nog net wel. Maar ik heb ooit eens hier verteld dat ik, als jonge veelbelovende studente, met een paar anderen uitgenodigd was bij de prof thuis. Toen hij mij als eerste vroeg wat ik wilde drinken, begon ik heel snel na te denken wat hij sowieso in huis zou hebben, waar ik hem niet mee in verlegenheid zou brengen. Cola, dacht ik. Want bij ons heeft iedereen altijd cola in huis. Dus dat zei ik. En toen zei die lieve man: "Cola. Ja, dat heb ik niet in huis, ik dacht niet dat iemand dat zou drinken." En iedereen buitelde over elkaar heen in hun voorkeuren voor bitter lemon en rode wijn.

Ik weet heel veel van gewone dingen. Piratenzenders, beunhazerij, smac. En als een collega een probleem heeft, bied ik weleens een oplossing uit mijn eigen ervaring. Het is soms net alsof ik voor mensen een bezienswaardigheid ben. Ik ben echt academica, maar ik ben ook wat sommige mensen hier volks noemen. Onderschat ze niet, de deelnemers aan dit forum die hele volksstammen op basis van hun kleding en haarstijl in die categorie plempen. Naast Gutmensch is volks echt een geuzennaam voor me

Het is de combinatie van achtergrond, taalgebruik, gewoontes, vorming in je jeugd die maakt dat je afwijkt.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 16:54:

[...]

Beide groepen is onrecht aangedaan. Dat is gebeurd op raciale of sociale kenmerken. In beide gevallen is het verstandig als je daar na 150 jaar overheen zou stappen. Pak de kansen die je hier nu allemaal krijgt, arm of zwart en tel je zegeningen. Omkijken in wrok levert niemand wat op.die kansen zijn lang niet voor iedereen voor handen
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:05:

[...]

die kansen zijn lang niet voor iedereen voor handenIn Nederland krijg je alle kansen, dat je ze niet aanpakt is een eigen keuze. Daar kun je niet de slavernij de schuld van geven.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:00:

[...]

Dit is wat sommige nazaten wel degelijk beweren, ook in Nederland en dat is iets waar ik toch echt kromme tenen van krijg. Het slaat nergens op als je alles wat misgaat in je leven wijt aan de slavernij van je bet-betovergrootmoeder.

Daar heb je gelijk in, maar het probleem is denk ik dat het idee dat blanken per defintie beter zijn dat gekleurde mensen ontstaan is tijdens diezelfde periode, en doordat dat idee nog leeft bij sommige mensen, word die slavenij niet echt afgesloten.

Wanneer word de gemiddelde blanke er nou aan herinnerd dat zijn voorouders lijfeigenen waren, wie ziet dat überhaupt aan iemand die op straat loopt?

Door iemand een "neger" te noemen bijvoorbeeld breng je wel in één keer de slavenij in herinnering, en het idee dat de ander boven die persoon staat, puur om afkomst en huidskleur.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:02:

[...]

hier zit al een groot probleem. Ons historisch besef is nogal wit.

Duh. Nogal wiedes. We zijn hier ook in een 'wit' land en 'we' hebben gewonnen van alles en iedereen.

In Zimbabwe, Iran en Noord-Korea bijvoorbeeld hebben ze waarschijnlijk een heel ander historisch besef en een andere 'gekleurde' geschiedenis. Is die dan wél waar? (In geval van Noord-Korea hoef je geen antwoord te geven, daar veranderd de geschiedenis al naar gelang de volgende dagdroom van de Grote Mafklapper)

Ik vind dit dus geen goed argument.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 20:04:

[...]

Lang offtopic verhaal! Excuus!

Dat lukt me nog net wel. Maar ik heb ooit eens hier verteld dat ik, als jonge veelbelovende studente, met een paar anderen uitgenodigd was bij de prof thuis. Toen hij mij als eerste vroeg wat ik wilde drinken, begon ik heel snel na te denken wat hij sowieso in huis zou hebben, waar ik hem niet mee in verlegenheid zou brengen. Cola, dacht ik. Want bij ons heeft iedereen altijd cola in huis. Dus dat zei ik. En toen zei die lieve man: "Cola. Ja, dat heb ik niet in huis, ik dacht niet dat iemand dat zou drinken." En iedereen buitelde over elkaar heen in hun voorkeuren voor bitter lemon en rode wijn.

Ik weet heel veel van gewone dingen. Piratenzenders, beunhazerij, smac. En als een collega een probleem heeft, bied ik weleens een oplossing uit mijn eigen ervaring. Het is soms net alsof ik voor mensen een bezienswaardigheid ben. Ik ben echt academica, maar ik ben ook wat sommige mensen hier volks noemen. Onderschat ze niet, de deelnemers aan dit forum die hele volksstammen op basis van hun kleding en haarstijl in die categorie plempen. Naast Gutmensch is volks echt een geuzennaam voor me

Het is de combinatie van achtergrond, taalgebruik, gewoontes, vorming in je jeugd die maakt dat je afwijkt.Het rare is dat je in onze maatschappij, die sinds de jaren '70 is geworden (en soms vérworden) samenleving van "doe maar gewoon joh", je vaak ook een witte raaf bent en een beetje raar bekeken wordt als je wél weet hoe het "hoort". En echt niet in de overdreven vorm. Omgangsvormen en etiquette worden beschouwd als iets uit de tijd van opa en oma, daar doen we toch niet meer aan? Had laatst in een "gewoon" (maar goed, ik bedoel geen 2-sterren Michelin, maar wel goed) restaurant vis besteld en er lag een steakmes naast mijn bord, dus ik vroeg in mijn onschuld om een visbestek. Werd aangekeken alsof ik gek was. Hoe je gekleed gaat voor diverse gelegenheden, weet al so-wie-so bijna geen mens meer, lijkt het wel, ook gezien de vele vragen hierover op dit forum. En als je het wél weet, ben je opeens "elitair"Raar toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven