Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 23:29:

[...]

Ik wordt juist niet zo vrolijk van snurkende mannen +100!!!
Ik discrimineer dus in bepaalde situaties mannen, maar dan ben ik niet racistisch. Als de kraamhulp toevallig een donkere man is, dan is dat dan ook discriminatie en geen racisme. Al denk ik dat sommigen het als racisme gaan uitleggen. Het gaat mij echter om het man-zijn en niet om het donker-zijn.

Zo ben ik toch weer lekker on-topic!
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 23:19:

Schijnbaar hebben veel mensen moeite met gemengde ziekenhuiskamer. Kan iemand dan uitleggen waarom er wel volop gebruik gemaakt wordt van de sauna en het gemeenschappelijk zwemmen?

Trouwens wel volledig off topic. Maar zag dat de laatste post hier over gingen.

We zijn inderdaad nogal off-topic gedwaald...

Ik moet hierover nadenken. Sauna hou ik sowieso niet van, maar gemend zwemmen vind ik heel gewoon. Ik denk dat het te maken heeft met kwetsbaarheid. In een ziekenhuis ben je een beetje overgeleverd aan de omstandigheden. Dan voel ik me toch meer op mijn gemak onder vrouwen denk ik. Maar je moet het natuurlijk treffen. Je kunt net zo goed bij een zeurende, vervelende vrouw op de kamer liggen, of bij een aardige, vrolijke man. Dan is dat laatste misschien toch wel te verkiezen.
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 22:30:

[...]

Net zoals ik liever niet op een gemengde ziekenhuiskamer lig. Ik begrijp ook niet waarom die kamers er zijn. Je hebt maar 2 soorten, dus dan hoef je toch niet persé te mixen?dat is heel simpel...logistiek is het niet handig als je niet iedereen op elk beschikbaar plekje kunt leggen. Dus heeft het ziekenhuis liever gemengd verplegen. Stel er komt op de SEH een vrouw binnen, maar het laatste bed is op en kamer met 3 mannen. Dan moet er dus een hele beddendans plaatsvinden om kamers van gelijk geslacht te creëren.
quote:paleviolet schreef op 24 oktober 2015 @ 22:09:

[...]

Jawel hoor, maar steeds weer andere mensen, steeds weer opnieuw met een vervelende ervaring?

Ik kreeg van Crimson de indruk dat zij dit echt vaak tegenkomt, van verschillende mensen, en dat zou ik zelf opmerkelijk vinden, als mij dat zou overkomen, en ik zou daar zeker dieper op ingaan.

Crimson vind het alleen naar voor haarzelf, maar wil er niks aan doen, of kijken of er ook een stukje bij haarzelf ligt.

Kom, als jij drie keer hoort als kok dat de soep te zout is dan zet je het zoutvat er in het vervolg toch náást?

En misschien heeft ze inderdaad pech hoor, maar de onwil om even verder te kijken stuit mij ontzettend tegen de borst.Gaat het er bij jou nu echt niet in dat er mensen zijn die denken van...ik probeer gewoon of ik door het op racisme te gooien toch mijn zin kan krijgen? Verder zei ik dat het geen dagelijkse praktijk is natuurlijk, maar dat het wel binnen het ziekenhuis een bekend iets is. Verschillende collega's maken hetzelfde mee. Vreemd dat zijn toch ook verschillende mensen zou je zeggen. En wat betreft jouw voorbeeld van de kok...het is wel erg raar dat de kok die klachten krijgt als er niet eens zout in de soep is gedaan. Als iemand dan toch zout proeft ligt het aan de smaak van die persoon of probeert die persoon iets van de kok of het restaurant gedaan te krijgen door over zout te beginnen.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 23:40:

[...]

dat is heel simpel...logistiek is het niet handig als je niet iedereen op elk beschikbaar plekje kunt leggen. Dus heeft het ziekenhuis liever gemengd verplegen. Stel er komt op de SEH een vrouw binnen, maar het laatste bed is op en kamer met 3 mannen. Dan moet er dus een hele beddendans plaatsvinden om kamers van gelijk geslacht te creëren.Ik zie toch heel vaak gemengde kamers terwijl er bedden genoeg vrij zijn. Als je 8 kamers hebt en er zijn er 4 in gebruik en gemengd dan had je toch ook alleen vrouwen- of mannenkamers kunnen indelen? Of in ieder geval niet alle kamers hoeven mengen?
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 23:29:

[...]

Ik wordt juist niet zo vrolijk van snurkende mannen Sommige vrouwen kunnen er anders ook wel wat van
quote:Pientjexxxx schreef op 24 oktober 2015 @ 23:49:

[...]

Ik zie toch heel vaak gemengde kamers terwijl er bedden genoeg vrij zijn. Als je 8 kamers hebt en er zijn er 4 in gebruik en gemengd dan had je toch ook alleen vrouwen- of mannenkamers kunnen indelen? Of in ieder geval niet alle kamers hoeven mengen?

Het zou best kunnen natuurlijk, maar ik denk dat ziekenhuizen het liever niet doen omdat dat verwachtingen schept die ze misschien niet altijd na kunnen komen. Als het rustig is en er zijn veel vrije bedden kan het, maar als het druk is wordt het lastiger. Ik denk dat directies liever een eenduidig systeem willen dat niet teveel gedoe geeft.

Wat ik wel weet is dat het door patiënten het in het algemeen als vervelend ervaren om van kamer te moeten wisselen. Dat krijg je natuurlijk wel meer als je niet gemengd verpleegd.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 23:36:

[...]

We zijn inderdaad nogal off-topic gedwaald...

Ik moet hierover nadenken. Sauna hou ik sowieso niet van, maar gemend zwemmen vind ik heel gewoon. Ik denk dat het te maken heeft met kwetsbaarheid. In een ziekenhuis ben je een beetje overgeleverd aan de omstandigheden. Dan voel ik me toch meer op mijn gemak onder vrouwen denk ik. Maar je moet het natuurlijk treffen. Je kunt net zo goed bij een zeurende, vervelende vrouw op de kamer liggen, of bij een aardige, vrolijke man. Dan is dat laatste misschien toch wel te verkiezen.Ja, ik vind in bikini en dus vrijwel naakt in mijn ogen net zo kwetsbaar.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 23:58:

[...]

Het zou best kunnen natuurlijk, maar ik denk dat ziekenhuizen het liever niet doen omdat dat verwachtingen schept die ze misschien niet altijd na kunnen komen. Als het rustig is en er zijn veel vrije bedden kan het, maar als het druk is wordt het lastiger. Ik denk dat directies liever een eenduidig systeem willen dat niet teveel gedoe geeft.

Wat ik wel weet is dat het door patiënten het in het algemeen als vervelend ervaren om van kamer te moeten wisselen. Dat krijg je natuurlijk wel meer als je niet gemengd verpleegd.Misschien ben ik wel een tut wat dat betreft. Ik heb geen moeite met een mannelijke arts, maar als een mannelijke verpleger mij zou moeten wassen dan zou ik dat vreselijk vinden. Ik discrimineer er wat op los.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 00:02:

[...]

Misschien ben ik wel een tut wat dat betreft. Ik heb geen moeite met een mannelijke arts, maar als een mannelijke verpleger mij zou moeten wassen dan zou ik dat vreselijk vinden. Ik discrimineer er wat op los.Dat komt veel voor hoor. Waar mogelijk wordt er ook wel rekening mee gehouden. Mannen zitten er ook niet altijd op te wachten om door een vrouw gewassen te worden. Wat wel zo is is dat in het algemeen met het verstrijken der jaren mensen er minder een punt van maken. Of er misschien meer aan gewend zijn geraakt?
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 23:48:

[...]

Gaat het er bij jou nu echt niet in dat er mensen zijn die denken van...ik probeer gewoon of ik door het op racisme te gooien toch mijn zin kan krijgen? .Jawel hoor, dat heb ik eerder ook wel al gezegd, het zal heus wel voorkomen, maar zoals jij het beschrijft is het de standaard, en dat gaat er bij mij gewoon niet in, dan kan het toch eigenlijk niet anders of je doet mensen te kort, door zó verschrikkelijk iedereen over één kam te scheren.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 00:00:

[...]

Ja, ik vind in bikini en dus vrijwel naakt ik mijn ogen net zo kwetsbaar.In een bikini ben je gewoon niet vrijwel naakt. Ja, in islamitische landen misschien wel maar in Nederland is dat al tientallen jaren lang de gewoonste zaak van de wereld. En dat wil ik graag zo houden.
In bikini is toch vrijwel naakt?

Die paar kleine stukjes stof doen eigenlijk ook niks meer, lijkt mij.

Nou hoeft naakt niet per se een probleem te zijn hoor, maar als je dat niet wilt, dan zie je een bikini toch ook niet zo snel zitten lijkt mij.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 00:36:

Nou hoeft naakt niet per se een probleem te zijn hoor, maar als je dat niet wilt, dan zie je een bikini toch ook niet zo snel zitten lijkt mij.Je kan natuurlijk ook een badpak aandoen als je gaat zwemmen of een tankini. Staat in sommige gevallen een stuk beter ook.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 00:36:

Nou hoeft naakt niet per se een probleem te zijn hoor, maar als je dat niet wilt, dan zie je een bikini toch ook niet zo snel zitten lijkt mij.

Daarom voor mij is en blijft het naakt. Je ziet toch vrijwel alles. Dat kleine stukje stof maakt echt niet zo'n groot verschil.

Maar goed daar ging de discussie niet over.
Ben ik nou helemaal kierewiet? Hebben we het nou over een badpak en bikini? Echt?
Ja maar dat was een zijspoor van een zijspoor. Je kan gewoon weer verder gaan.
Nou doe dat
Crimson, alle respect voor jou en je baan. Wou ik gewoon even zeggen.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 00:07:

[...]

Dat komt veel voor hoor. Waar mogelijk wordt er ook wel rekening mee gehouden. Mannen zitten er ook niet altijd op te wachten om door een vrouw gewassen te worden. Wat wel zo is is dat in het algemeen met het verstrijken der jaren mensen er minder een punt van maken. Of er misschien meer aan gewend zijn geraakt?

Ik heb er echt nooit bij nagedacht, zelf alleen gelegen op een kamer en werd wel gewassen en getemperatuurd door een vrouw.

Mijn vader lag regelmatig op een zaal gemengd en eigenlijk altijd door een vrouw verschoond en gewassen e.d.

Nu heeft hij in verzorgingshuis een mannelijke verpleger, maar hij wil liever door een vrouw verzorgd worden, dat kan natuurlijk ook he, mijn vader gaat liever in zijn blote kont bij een verpleegster dus hihi.
Ik heb twee keer op een gemengde zaal gelegen in het ziekenhuis, het was een stuk gezelliger dan op de zaal ernaast waar alleen vrouwen lagen, daar werd iedere dag gekibbeld. Of je nou door een vrouw of man wordt gewassen maakt me niet uit, ze zijn er wel aan gewend. Tegenwoordig zijn er in dat ziekenhuis alleen nog tweepersoons kamers, behalve de IC.
verba volant, scripta manent.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 00:00:

[...]

Ja, ik vind in bikini en dus vrijwel naakt in mijn ogen net zo kwetsbaar.

Hoe naakt (of kwetsbaar) je jezelf voelt, is natuurlijk heel persoonlijk. Ik geef zelf de voorkeur aan een badpak, maar ik zie vrouwen (en natuurlijk ook mannen) in een zwembad niet als "vrijwel naakt". Ik zie mensen in bikini of zwembroek.

Het verschil is de vrije keuze. Je kunt ervoor kiezen om niet naar het zwembad of de sauna te gaan, of alleen naar de lady's night bijvoorbeeld. In een ziekenhuis heb je (over het algemeen) geen keuze, en je bent ook nog eens erg afhankelijk. Het gebrek aan privacy ervaar ik sowieso al als onprettig, maar ook dat is een persoonlijke beleving. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan waarvoor je daar bent; als je zelf kunt douchen en naar het toilet kan is dat al een heel verschil.
quote:MarianneDavids schreef op 25 oktober 2015 @ 07:52:

Ik heb twee keer op een gemengde zaal gelegen in het ziekenhuis, het was een stuk gezelliger dan op de zaal ernaast waar alleen vrouwen lagen, daar werd iedere dag gekibbeld. Of je nou door een vrouw of man wordt gewassen maakt me niet uit, ze zijn er wel aan gewend. Tegenwoordig zijn er in dat ziekenhuis alleen nog tweepersoons kamers, behalve de IC.Maar dat is natuurlijk ook geen garantie. Je kunt net zo goed opgescheept zitten met norse, mopperende kerels.
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2015 @ 08:22:

[...]

Maar dat is natuurlijk ook geen garantie. Je kunt net zo goed opgescheept zitten met norse, mopperende kerels.Mijn ervaring, ook tijdens mijn werkzame leven, is dat een mix prettiger is maar zoals ik zeg, dat is mijn eigen ervaring.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven