Respect voor rouwstoet

23-06-2011 12:02 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jongeren verstoren opnieuw rouwstoet in Amersfoort

In Amersfoort is opnieuw een rouwstoet verstoord door jongeren. Leerlingen van de islamitische basisschool Bilal staken dinsdag hun middelvinger op en juichten toen een stoet rouwauto's langsreed.

Je kan dit natuurlijk wel weer als kwajongensstreken wegzetten. Toch vraag ik me af, is dit een uiting van ongenoegen of van een groot te kort aan respect en beschaving. Is dit bij deze jongeren niet bijgebracht. Maar wat doe je er aan?
dit soort scholen direct sluiten. Ik vind het bizar dat ze überhaupt bestaan. Hoe willen deze kinderen anticiperen in de maatschappij? Ik zeg, of aanpassen of lekker terug naar land van herkomst.
quote:lammy schreef op 25 juni 2011 @ 18:26:

Met ingang van maandag sluiten die scholen! Voegen helemaal niets toe aan goed onderwijs.

Mee eens,scholen waar een aparte ingang voor jongen en meisjes is dat is wat mij betreft een brug te ver.

Dit soort ongein hoort hier in Nederland niet thuis..
Sluiten en uitzetten indien wettelijk mogelijk.
quote:superstar_2 schreef op 25 juni 2011 @ 18:46:

Mee eens,scholen waar een aparte ingang voor jongen en meisjes is dat is wat mij betreft een brug te ver.

Dit soort ongein hoort hier in Nederland niet thuis..Gescheiden gymmen, gescheiden zwemmen..

Een tijd geleden had je nog niet zoveel islamitische scholen. Het worden er steeds meer en de scholen worden ook steeds islamitischer. Het krijgt allemaal steeds meer vorm, logisch ook, want er komen steeds meer islamitische voorzieningen.

We gaan dus alleen maar meer terug in de tijd (linkstaal: vooruitgang).

Omgekeerde integratie.
Daar ben ik het volmondig mee eens!!

Per definitie één type (en dus openbare) school. Als ouders vinden dat hun kinderen ook nog kennis moet worden bijgebracht van een geloof, dan dit graag in eigen tijd en ook vooral op eigen kosten!

Moet je eens opletten hoe snel het dan afgelopen is met deze flauwekul (en ja ik zeg bewust flauwekul).
*do not underestimate the power of stupidity*
In veel landen zijn scholen in godsdienstig opzicht ook neutraal en bestaan er geen specifieke katholieke, protestantse of islamitische scholen. In Frankrijk bijvoorbeeld is het bij wet verboden om een hoofddoek te dragen op een school: het terrein van de Franse staat (waar scholen onder vallen) is strikt neutraal en biedt geen ruimte voor religieuze uitingen.

Nederland is van oudsher verzuild en de protestantse en katholieke bevolkingsgroep hechtte ieder veel waarde aan scholen van hun eigen signatuur. Vandaar dat ooit bedacht is dat de Nederlandse overheid scholen met een religieuze inslag gewoon uit algemene middelen betaalt, mits ze voldoen aan de kwaliteitseisen van de onderwijsinspectie. De Bilalschool in Amersfoort voldoet hieraan.

In de afgelopen jaren is de religieuze signatuur van veel christelijke scholen volgens mij meegegaan met de ontkerkelijking en teruggebracht tot een basis met zaken als respect voor de medemens. Alleen in de 'bible belt' zijn er misschien nog scholen die wat strenger in de leer zijn.

Bij Islamitische scholen zie ik dit 'terugbrengen tot de essentie' wat minder; ook op de site van de Bilalschool in Amersfoort is nog vrij veel terug te vinden over hoe belangrijk Allah is. Verder gaat het om een groep die, gemiddeld genomen, op wat grotere afstand staat van de Nederlandse samenleving. Juist in zo'n situatie komt 'onderwijs voor de eigen groep' op mij voor als contraproductief. Daar komt dan nog eens bij dat Islamitische scholen vaker dan gemiddeld kritiek krijgen vanuit de onderwijsinspectie omdat ze niet voldoen aan de kwaliteitskenmerken.

In het algemeen zie ik dus weinig kwaad in katholieke of protestante scholen, terwijl ik vraagtekens zet bij de wenselijkheid van specifieke moslimscholen.
Wat een pareltje, deze school. Sluiten maar. Is niks en wordt ook niks meer. Met de leerlingen niet en met de docenten niet. Ze moesten zich hartstikke doodschamen. Vuil tuig. En de PVV mag wel een bedankkaartje sturen voor al die extra stemmen die ze nu gaan krijgen.
Hier gaan je haren toch recht overeind van staan..

Ik herken dat gedrag enorm bij ons in de buurt.

Een groepje moslim kinderen terroriseren alle nederlandse kinderen.

het werd zelf zo erg dat wij als ouders een moslim vader (van kinderen die niet aan de pesterijen meedoen) hebben gevraagd wat wij hier aan konden doen. Als wij ze namelijk benaderden zeiden ze dat de nederlandse kinderen 'kanker Allah' zeiden.

(ik ben echt niet van de 'dat doet mijn kind niet'maar in dit geval durf ik volmodig te zeggen dat zij zulke dingen niet zeggen. Ze weten niet eens wie Allah is, en ik heb zelf kanker gehad, en daar zullen ze nooit mee spotten (ze komen meteen gillend naar huis gerend als iemand het wel zegt)

Die vader zei letterlijk, sommige kinderen krijgen van huis mee dat Nederlanders varkens zijn, en dat je deze moet slaan, schoppen uitschelden en wegjagen.

Ze lokken de ruzie eerst zelf uit, maar als je ze vraagt wat er gebeurt is wordt er een waar toneelstuk opgevoerd. Niemand weet van iets, er is niets gebeurt, en als er al wat gebeurd is dan kwam het doordat de nederlandse kids Allah beledigden...

Wij kregen het advies om de kinderen goed in de gaten te houden en op heterdaad proberen te confronteren. En daarbij hard aanpakken, iets zeggen in de trant van 'als je dat nog een keer doet maak ik je dood'

Dat was volgens hem het enige wat eventueel helpt..

Vorige week nog werd mijn zoontje door een hele groep omsingeld en bij zijn keel gegrepen. (als in een 'ik laat je stikken'greep)

Nu durft hij helemaal niet meer buiten te spelen.

Er is wel een buurtcentrum hier die probeert beide groepen bij elkaar te brengen. De buurtwerker is een soort Sjakie uit Flodder, naief en goedgelovig. Als de kinderen daar hun beklag doen is het enige antwoord: Waarom gaan jullie niet samen spelen...

Welkom in the real world..

M'n zoontje heeft het inderdaad eens geprobeerd, een leeftijdsgenootje vragen of hij samen wilde spelen. Zijn antwoord? Een klodder spuug in z'n gezicht.

ik geloof er niet meer in...
quote:plukjepulk schreef op 27 juni 2011 @ 15:12:

Hier gaan je haren toch recht overeind van staan..

Ik herken dat gedrag enorm bij ons in de buurt.

Een groepje moslim kinderen terroriseren alle nederlandse kinderen.

het werd zelf zo erg dat wij als ouders een moslim vader (van kinderen die niet aan de pesterijen meedoen) hebben gevraagd wat wij hier aan konden doen. Als wij ze namelijk benaderden zeiden ze dat de nederlandse kinderen 'kanker Allah' zeiden.

(ik ben echt niet van de 'dat doet mijn kind niet'maar in dit geval durf ik volmodig te zeggen dat zij zulke dingen niet zeggen. Ze weten niet eens wie Allah is, en ik heb zelf kanker gehad, en daar zullen ze nooit mee spotten (ze komen meteen gillend naar huis gerend als iemand het wel zegt)

Die vader zei letterlijk, sommige kinderen krijgen van huis mee dat Nederlanders varkens zijn, en dat je deze moet slaan, schoppen uitschelden en wegjagen.

Ze lokken de ruzie eerst zelf uit, maar als je ze vraagt wat er gebeurt is wordt er een waar toneelstuk opgevoerd. Niemand weet van iets, er is niets gebeurt, en als er al wat gebeurd is dan kwam het doordat de nederlandse kids Allah beledigden...

Wij kregen het advies om de kinderen goed in de gaten te houden en op heterdaad proberen te confronteren. En daarbij hard aanpakken, iets zeggen in de trant van 'als je dat nog een keer doet maak ik je dood'

Dat was volgens hem het enige wat eventueel helpt..

Vorige week nog werd mijn zoontje door een hele groep omsingeld en bij zijn keel gegrepen. (als in een 'ik laat je stikken'greep)

Nu durft hij helemaal niet meer buiten te spelen.

Er is wel een buurtcentrum hier die probeert beide groepen bij elkaar te brengen. De buurtwerker is een soort Sjakie uit Flodder, naief en goedgelovig. Als de kinderen daar hun beklag doen is het enige antwoord: Waarom gaan jullie niet samen spelen...

Welkom in the real world..

M'n zoontje heeft het inderdaad eens geprobeerd, een leeftijdsgenootje vragen of hij samen wilde spelen. Zijn antwoord? Een klodder spuug in z'n gezicht.

ik geloof er niet meer in...

Ja dat is heel erg, dat je zoon niet eens fatsoenlijk kind kan zijn.

De Moslim kinderen krijgen dit van huis uit mee, dat alles in de naam van dat vredelievend sprookje de "islam".

Als dit zo door blijft gaan, dan gaan er nog gekke dingen gebeuren.

Ik weet wel dat mocht het ons treffen, dat zij in zeer slecht vaarwater komen. Geduld is een schone zaak, maar wordt die keer op keer getart dan ontstaat er wel een mariniersmentaliteit. Hakken.
Dit Persbericht kreeg ik van de directie na mijn mail aan hen.

Bilalschool en nabestaanden betreuren de overtrokken aandacht over het rouwstoet-incident.

Amersfoort- Bestuur, Team, ouders en leerlingen van de Bilalschool hebben geschokt gereageerd op het incident dat dinsdag 21 juni jl. heeft plaatsgevonden op de Leusderweg in Amersfoort: een paar leerlingen zouden zich respectloos gedragen hebben bij het passeren van de rouwstoet.

Donderdag hebben we gesproken met de leerlingen van de groep die vermoedelijk betrokken waren bij de gebeurtenis. We hebben tot in detail uitgezocht wat er die ochtend onderweg naar de gymzaal heeft plaatsgevonden. Vervolgens hebben de nabestaanden op vrijdagochtend [24 juni] een gesprek gehad met bestuur, directie, wijkagent en de kinderen.

Uit deze gesprekken met kinderen en met de nabestaanden bleek dat het incident niet deze leerlingen betrof. De kinderen van groep 7 hebben geen beledigende opmerkingen gemaakt naar de stoet het betrof een paar leerlingen bij het hek op het schoolplein. Het gesprek vanochtend tussen de kinderen en de nabestaanden was open en hartelijk.

De leerlingen van groep 7 hadden alle begrip voor de reacties van de nabestaanden, die de gebaren van de groep onjuist interpreteerden. De leerlingen wezen het respectloos gedrag ten opzichte van de stoet af. De nabestaanden vragen zich af in hoeverre kinderen van 11 jaar voldoende moreel besef hebben om ten volle verantwoordelijk te dragen voor deze actie.

Wel blijft nog overeind de waarneming van de familie dat enkele leerlingen de stoet onheus bejegenden. De school heeft toegezegd dit verder uit te zoeken en passende maatregelen te nemen.

Die maatregelen zullen zijn, de kinderen en hun ouders aanspreken op het gedrag ter zake, de ouders verantwoordelijk stellen en het toezicht op de kinderen aanscherpen. Desbetreffende kinderen zullen hun spijt betuigen naar de familie. Omdat de school ligt aan een straat waarover regelmatig rouwstoeten rijden, zullen we specifiek meer lessen gaan geven over en gedragsregels maken en oefenen wat te doen bij het passeren van een stoet. Verder heeft het bestuur aangekondigd een onderzoek te laten uitvoeren door een extern deskundige naar hoe dit heeft kunnen gebeuren en naar wat de school verder zou kunnen doen om zulke voorvallen te voorkomen.

De familie heeft in de pers aandacht willen vragen voor respectloos gedrag dat in de afgelopen periode rouwstoeten in Amersfoort te beurt vielen. Zij betreurt het dat door de negatieve berichtgeving de school disproportioneel schade is toegebracht.

De gevolgen van de media-aandacht, de stroom van aanhoudende haatmails en de telefoontjes met bedreigingen heeft ons in een gevoel van onveiligheid gebracht. De nabestaanden betreuren dit ten zeerste en vragen zorgvuldigheid en de nodige nuancering in de berichtgeving. Zij willen verder ongestoord hun rouwproces kunnen afronden en de school wil eveneens het schooljaar fatsoenlijk in rust kunnen afsluiten.

Tot slot willen wij u verwijzen naar de live uitzending van RTV Utrecht vanavond [24 juni om

18:00 uur] waarbij de school samen met de nabestaanden in gesprek gaan over hoe ze de incident hebben beleefd en het willen afronden. Dit persbericht is mede namens de nabestaanden opgesteld.

Extra informatie verkrijgbaar bij de heer T. Walma, directeur Bilalschool 033.4617889 of

per e-mail; info@bilalschool.nl , info@simonscholen.nl

Amersfoort, 24 juni 2011

Ik zal ook eens een mailtje sturen. Beschaafd uiteraard.
Oh, jee Plukjepulk

Is er niet een mogelijkheid om te verhuizen?. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het maar er zou een wereld voor je opengaan als je in een normale buurt zou wonen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Plukjepulk,woon jij bij mij in de buurt?

Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwhuis en daar zijn een aantal Marokkaanse probleemgezinnen naast elkaar geplaatst in de hoop dat het allemaal wel mee zou vallen..

Dat is ook door de woningbouw toegegeven.

Iedere andere bewoner moest een verklaring inleveren van de vorige woningbouwvereniging dat ze in hun vorige buurt niet voor overlast hadden gezorgd maar voor die probleemgezinnen gold die regel blijkbaar niet.

Toen het speeltuintje hier gebouwd werd stonden de houten palen van het klimrek nog niet in de grond of de eerste hakenkruizen waren er al in gekerfd.

Nederlandse kinderen worden bekogeld met stenen ,bespuugd,geslagen en uitgescholden,fietsbanden lekgestoken etc...

En de wijkagent? Die staat machteloos want onder de 12 dus er kan blijkbaar niets aan gedaan worden.

Met ouders praten heeft ook geen zin want de moeders spreken nog geen 3 woorden Nederlands en van de vaders krijg je geen ander antwoord dan: OW...

En verder gaat het precies zo als plukjepulk zegt niemand heeft iets gedaan en het ligt altijd aan een ander...

Nou ben ik niet voor geweld maar ik heb mijn dochter wel gezegd dat de eerste de beste keer dat ze geslagen wordt door dat uitschot ze degene met de grootste bek net zo hard moet meppen tot ze bloed ziet.
Vroeger werd de dam schoongeveegd en is nu wel meer schoon te vegen.

Uitzetten met dubbel paspoort waar mogelijk.
Dit probleem komt me heel bekend voor. Zelf heb ik met mijn dochter ook gewoond in een wijk (voorheen erg gezellig) die hard achteruit ging doordat er een aantal (Nederlandse) probleemgezinnen kwamen te wonen. Het toeval wil dat deze gezinnen ook nog eens familie van elkaar waren.

De kinderen zochten elkaar uiteraard op en voelden zich sterk in hun groepje. Door de weinige aandacht die ze thuis kregen ( de kinderen zwierven in het weekend van 's morgens vroeg tot 's avonds laat over straat) zochten ze de negatieve aandacht op op straat met alle gevolgen van dien.

Mijn dochter kon ook niet meer normaal buiten spelen en wanneer ze buiten was stond ik constant op scherp.

Wanneer ik er een ouder op aan sprak kon ik er op rekenen later zo'n geval aan mijn deur te treffen met een grote mond.

De alcholdampen hingen dan 's avonds nog in mijn gang

Brieven naar de woningbouwvereniging hebben niets uitgehaald en ook de buurtcoach kon geen verbetering brengen.

Uiteindelijk ben ik verhuisd en ik ben nog altijd erg blij dat ik die stap heb gezet, Wat een verschil, en wat een rust. Mijn dochter speelt weer gewoon buiten zonder in paniek naar huis te rennen of bang te zijn.

Pulkjepulk, probeer inderdaad een ander huis te vinden in een betere wijk. Want meestal veranderen die probleemwijken erg langzaam of helemaal niet.
En dan vragen sommige mensen zichzelf nog af waar wilders alle stemmen vandaan krijgt..

Respectloos en belachelijk vind Ik het, Ik hoop dat hun eigen ouders een schoen naar het graf gegooid krijgen, en mss een lekkere varkenskop.. dan snappen ze mss is wat schofferen met mensen doet
quote:Atelier_madame schreef op 27 juni 2011 @ 17:16:

En dan vragen sommige mensen zichzelf nog af waar wilders alle stemmen vandaan krijgt..

Respectloos en belachelijk vind Ik het, Ik hoop dat hun eigen ouders een schoen naar het graf gegooid krijgen, en mss een lekkere varkenskop.. dan snappen ze mss is wat schofferen met mensen doetNou als dat gebeurd is het discriminatie maar in het bovenstaande geval is het slechts kattenkwaad of sterker nog niet eens echt gebeurd...
Ik snap überhaupt niet waarom die school extra politiebescherming krijgt. Zover ik weet wordt bijna iedereen die met een bedreiging bij de politie komt afgescheept met : we kunnen pas wat doen als er daadwerkelijk iets is gebeurd.

Ik vind het erg om te zeggen omdat het hier om een school gaat, maar dat zouden ze hier ook moeten doen. Een paar gebroken ruiten, een flink beledigende leus op de muur en her en der wat plakjes ham neergelegd midden in de nacht zal het bestuur misschien wakker schudden. Als ik een groep moslims bewust beledig staan ze hier ook niet voor de deur de wacht te houden.
quote:superstar_2 schreef op 27 juni 2011 @ 16:02:

Plukjepulk,woon jij bij mij in de buurt?

Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwhuis en daar zijn een aantal Marokkaanse probleemgezinnen naast elkaar geplaatst in de hoop dat het allemaal wel mee zou vallen..

Dat is ook door de woningbouw toegegeven.

Iedere andere bewoner moest een verklaring inleveren van de vorige woningbouwvereniging dat ze in hun vorige buurt niet voor overlast hadden gezorgd maar voor die probleemgezinnen gold die regel blijkbaar niet.

Toen het speeltuintje hier gebouwd werd stonden de houten palen van het klimrek nog niet in de grond of de eerste hakenkruizen waren er al in gekerfd.

Nederlandse kinderen worden bekogeld met stenen ,bespuugd,geslagen en uitgescholden,fietsbanden lekgestoken etc...

En de wijkagent? Die staat machteloos want onder de 12 dus er kan blijkbaar niets aan gedaan worden.

Met ouders praten heeft ook geen zin want de moeders spreken nog geen 3 woorden Nederlands en van de vaders krijg je geen ander antwoord dan: OW...

En verder gaat het precies zo als plukjepulk zegt niemand heeft iets gedaan en het ligt altijd aan een ander...

Nou ben ik niet voor geweld maar ik heb mijn dochter wel gezegd dat de eerste de beste keer dat ze geslagen wordt door dat uitschot ze degene met de grootste bek net zo hard moet meppen tot ze bloed ziet.

Wat vreselijk Suup. Kan me voorstellen dat je haar dat advies geeft. Dat is 't enige waar respect voor is, 'weerbaarheid', zeg maar. Vooral niet lief zijn, want je kunt het schudden.

Maar die wijkagent dan? Die kan toch optreden? Bij die ouders langs? In Amsterdam gebeurt dat dus wel. Is daar bij jullie geen beleid op of protocol voor?

Ik woon dus ook in een allochtone buurt. Er wonen hier geen Nederlandse meisjes meer, dus dat probleem speelt hier niet meer. Als mensen hier een woning aangeboden krijgen nemen ze 'm niet. Alleen allochtonen willen hier nog wonen, graag zelfs. Er is welgeteld 1 half Engels/Surinaamse jongetje. En mijn half/half kinderen dan en that's it.

Een van mijn zoons wilde op een bepaalde voetbalclub, een wijk verderop.

Dus ik erheen, hij deed een proefwedstrijd en werd aangenomen. We werden uitgenodigd voor een inschrijfavond.

Toen ik daar kwam vroeg de Nederlandse mevrouw of hij een beetje weerbaar was, want als hij dat niet was, kon ik beter een andere club zoeken. De *** club was nl. 99% allochtoon en ze waarschuwde dat Nederlandse kinderen steevast weggepest werden. Ik ben daar, door waar wij wonen, bij mijn zoons niet bang voor, maar toch, ik vond het een naar verhaal.

Ze vertelde dat ze samen met haar man de club al 40 jaar runde. Haar hele familie decennialang fervente ***-aanhanger geweest waren, maar dat door de islamisering van de buurt de club ook meeveranderd is. Haar kleinkinderen zijn inmiddels bij een andere club buiten de stad gaan voetballen, omdat ze zo getreiterd werden.

Ze zei dat de club veel eerder aan de 60/40% verdelingen hadden moeten houden, het was nu te laat. Ze zei: ik waarschuw Nederlandse ouders altijd, want het draait altijd op een teleurstelling uit.

Mijn zoon zou ook een contract moeten ondertekenen waarin stond dat er niet gescholen mocht worden, de 'k-woorden' niet geroepen, niet gevochten, niet dit, niet dat.. Op zich een goede zaak, maar erg dat zo'n contract überhaupt nodig is.

Ik kijk het een seizoen aan. Vond 't een triest verhaal. Geen leuk 'welkom bij de club', maar een inschrijfavond vol waarschuwingen en ontmoedigingen: zoekt u niet liever een andere club? Het is hier niet leuk meer mevrouw.
Dit deel zat in de mail die ik terug ontving.

Ik hoop ook dat je een oogje werpt op de reacties vanuit de maatschappij. Die zijn in mijn ogen vele malen erger en zorgelijker dan dit soort incidenten.

Algemene directeur

Kijk die directeur heeft nog steeds niet begrepen wat er gaande is. Weer wijzen naar een ander, ipv zelf verantwoording te nemen.
Twinkle dat is werkelijk te zot voor woorden dat het er zo aan toe gaat op een sportclub...

Daar valt echt mijn bek van open...

Bij mij in de wijk wonen verschillende nationaliteiten maar de probleemgevallen zijn een clubje Marokkanen en een clubje Ghanezen..

Toen ik de wijkagent belde wist die precies om welke gezinnen het ging ze waren daar door hun vorige buurt al bekend.

Ik had wel graag gewild dat de woningbouw even aan de overige bewoners had gemeld dat ze een zooitje van die probleemgezinnen op een kluitje wilden zetten.

Dat hebben ze pas achteraf toegegeven toen het allemaal niet zo meeviel als ze gehoopt hadden..

Maar helaas woon ik ook in een theedrinkstad.
Na 30 jaar hoor ik mijn Turkse buurjongetje nog altijd zeggen:

"wij nemen het hier over". Toen maakte het me bang, ik was amper 11 jaar oud. Maar nu krijg ik er andere gedachten bij, maar nog altijd een bepaald gevoel van onrust.

Door de beslissing van mijn vader en zijn compagnon ( wiens dochter toen al de enige autochtoon in de 6de klas was) die samen taxi reden in Amsterdam zijn wij, beide gezinnen naar één van die grote steden die toentertijd reclame maakte onder het motto "wonen in landelijk.......". Ik ben nog altijd dankbaar

dat ik niet in die wijk in Amsterdam ben opgegroeid.
quote:ravachol schreef op 25 juni 2011 @ 13:13:

[...]

Japan heeft weliswaar een schaamtecultuur, maar ook daar is het eerconcept meer individueel. In Japan zal men uiteindelijk een fout erkennen en het geldt daar zelfs als zeer eervol als men de ultieme consequentie trekt en zelfmoord pleegt..

Maar ik denk niet, dat dat individuele aspect voor het belangrijkste verschil tussen de Marokkaanse en de Japanse cultuur zorgt (iets, wat assetze ook beweert).

Het is inderdaad wel zo, dat individueel schuld betuigen, in Japan wordt gewaardeerd. Dus iemand zal niet zijn familielid vermoorden, want hij/zij zal zelf schuld moeten betuigen. (Sowieso hebben Japanners niet die gestoorde seksuele moraal als in veel moslimlanden, maar da's weer een verhaal apart.)

Maar in Japan is het toch zeker júist vooral ook een schande voor de familie en (indien van toepassing) het bedrijf waar je werkt, als je iets fout doet. Dat speelt mee bij de eventuele zelfmoord: je hebt je familie en alle andere relaties ten schande gemaakt, je durft je nu absoluut nergens meer te vertonen...

Ik denk, dat het belangrijkste verschil ligt in een betere sociale moraal, hoe bot dat ook klinkt. Eenmaal een shameful person kun je er immers ook voor kiezen om maar wat om je heen te gaan meppen om je "eer" te herstellen, maar zo zien Japanners dat niet. Dat komt m.i. door het confucianisme, dat een moreel anker heeft geslagen in de Oost-Aziatische cultuur.

Hiermee wil ik enkel zeggen, dat het bij die Marokkanen nooit enkel aan een "schaamtecultuur" kan liggen, dat dit begrip de lading niet geheel dekt, dat er meer dingen meespelen in hun cultuur.
Trouwens, ik heb nog wat links die wellicht boeiend zijn voor sommigen.

Trouw: Alles is verboden op islamitische school (2006)

Trouw: Meer hierover (2006)

De Pers: Soort burgeroorlog in 2012, zegt trendwatcher (2010)
Voor ons persoonlijk is verhuizen op dit moment helaas geen optie.. het is een koopwoning en wij zijn in inkomen achteruit gegaan waardoor wij geen andere hypotheek kunnen afsluiten. huurwoningen hebben hier een wachtlijst van 6 jaar.

Maar zodra er een opening is om wel te kunnen verhuizen zijn wij inderdaad weg!

hoewel ik er echt bij wil zeggen dat het maar een kleine groep is. Er wonen ook hele aardige mensen.

Maar dat kleine groepje zorgt er nu zelf voor dat ze nooit geaccepteerd worden, helaas niet alleen hun zelf, maar ook voor de rest.

Mijn kinderen hebben nu een hekel aan alles wat buitenlands is. En eigenlijk ik kan het ze niet kwalijk nemen ook...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven