Respect voor rouwstoet

23-06-2011 12:02 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jongeren verstoren opnieuw rouwstoet in Amersfoort

In Amersfoort is opnieuw een rouwstoet verstoord door jongeren. Leerlingen van de islamitische basisschool Bilal staken dinsdag hun middelvinger op en juichten toen een stoet rouwauto's langsreed.

Je kan dit natuurlijk wel weer als kwajongensstreken wegzetten. Toch vraag ik me af, is dit een uiting van ongenoegen of van een groot te kort aan respect en beschaving. Is dit bij deze jongeren niet bijgebracht. Maar wat doe je er aan?
Jonge kinderen zijn ontvankelijk en gemakkelijk te beïnvloeden.

Als ze van huis uit leren: "moslim = goed en niet-moslim = slecht" gaan ze dat overnemen en zich er naar gedragen.

Als de Koranles en de school dat niet corrigeren of zelfs versterken krijg je dit soort gedrag.

Hetzelfde geldt overigens mutatis mutandis voor christenen, joden en andersgelovigen.

Je hoort regelmatig dat veel Nederlanders een hekel hebben aan Marokkanen maar misschien hebben Marokkanen wel veel meer een hekel aan Nederlanders ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Directeur gaat er wat aan doen, maar ik denk spreek de ouders aan van deze kids.

Samen met school hebben zij toch de eindverantwoording over hun kroost?

Of dat betrokkenen met de ouders gaan praten, om hun zo te laten blijken dat het hun veel heeft (aan)gedaan, ook al zijn het nog kinderen.....
http://www.telegraaf.nl/b ... ?sn=binnenland,buitenland
....en uiteraard ontkennen die raddraaiertjes het, daar zijn ze een ster in...wat had die directeur dan verwacht?
Directeur gaat er dus helemaal niets aan doen, want gelooft de kinderen. Hersenloos geval. Tuurlijk ontkennen die kindjes, ook dat zit er al vroeg ingestampt. En waarom zouden die nabestaanden dit verzinnen?

Dat de school bedreigd wordt kan ik helaas even helemaal niet mee zitten. Zolang de dreigementen niet tot uitvoer worden gebracht.
Wat moesten die kinderen überhaupt op straat? Als dit incident na school is gebeurd, dan is het volgens mij nog maar de vraag of het de verantwoording van de school is. En dan is het al heel wat dat de directeur toch het gesprek met de nabestaanden wil aangaan.
Volgens mij liepen ze naar de gym. En de docent die er bij was heeft niets gezien. Uiteraard.
Ik stel voor dat bij de eerst volgende gelegenheid dat dit daar weer gebeurd, een van de nabestaanden uitstapt er een een verschrikkelijke hijs voor zijn kop geeft! Ik vind dit gedrag zo vreselijk laag dat dit wat mij betreft is toegestaan.

Ook makkelijk voor later bij een confrontatie, ontkennen met een blauw oog is wat lastig

Het klinkt een aantal van jullie misschien vreemd in de oren, maar ik weet uit de praktijk dat dit vaak de enige manier is om tot die idioten door te dringen.
*do not underestimate the power of stupidity*
Verstoorders rouwstoet zeggen 'sorry' AMERSFOORT - De leerlingen van de islamitische Bilalschool die dinsdag een rouwstoet verstoorden, zullen hun excuses aanbieden aan de familie van de overleden Ali Hazeleger. Scholieren van de basisschool begonnen te juichen en staken hun middelvinger naar de passerende rouwstoet.

Vrijdagmiddag heeft er een gesprek op de basisschool in Amersfoort plaatsgevonden tussen Theo Baaiman, de schoonzoon van Ali Hazeleger, en kinderen van groep 7. Uit het gesprek bleek dat de nabestaande de verkeerde groep leerlingen had aangewezen als dader.

"Het was niet groep 7 die op weg was naar het gymnastieklokaal, maar een groepje dat bij het hek op het schoolplein stond", aldus schooldirecteur Teade Walma. Het zou gaan om jongens en meisjes van 10, 11 en 12 jaar oud.

Walma zegt dat de school voortaan lessen gaat geven over de gedragsregels die gelden bij het passeren van een rouwstoet.

Mmm ik betwijfel de oprechtheid van het sorry zeggen bij dit schorriemorrie.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Misschien kunnen ze op die school de lessen wat algemener maken. Bijvoorbeeld dat je respect moet hebben voor mensen, ook als ze geen moslim zijn. En voor meisjes en vrouwen, ook als ze geen hoofddoek dragen. Van die dingen.
quote:Confiture schreef op 23 juni 2011 @ 19:10:

[...]

Denk je? Maakt voor mij persoonlijk echt geen drol uit.Het maakt voor niemand een drol uit. Dit is gewoon weer een zielige poging tot beschuldiging van rasisme.
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... aande-in-Amersfoort.dhtml

Dreigmails voor uitgejouwde nabestaande in Amersfoort

Theo Baaiman, de Amersfoorter die vandaag op de Bilalschool in gesprek ging met leerlingen nadat zij de uitvaart van zijn schoonmoeder verstoorden, heeft vandaag twee dreigmails ontvangen. Het is niet bekend wie de dreigmails verstuurd heeft. In de mails wordt Baaiman te verstaan gegeven niet de publiciteit te zoeken.

Baaiman is vandaag ook door een Marokkaanse lerares van de islamitische school 'stevig' toegesproken. 'Toen ik bij de school aankwam, werd ik vrij fanatiek aangesproken door een van de docenten', zegt hij tegen RTV Utrecht.

De docente was duidelijk kwaad omdat Baaiman, nadat een groepje scholieren van de basisschool beledigende gebaren en opmerkingen maakte naar de passerende rouwstoet, de media opzocht. 'Ik heb gelijk gezegd dat er geen gesprek komt op deze manier. Ik vond de ontvangst erg vervelend', zegt Baaiman.

'Leerlingen oneerlijk'

Baaiman kwam vandaag juist naar de Bilalschool om, met de leerlingen van groep 7, te praten over het incident. De leerlingen ontkennen de aantijgingen, maar Baaiman gelooft ze niet. 'Ze houden bepaalde zaken achter. Ik had niet het gevoel dat ze eerlijk waren.'

'Ze hebben wel staan juichen toen we langsreden, maar nu beschermen ze elkaar', aldus de Amersfoorter. Directeur Teade Walma is het hiermee niet eens en spreekt Baaiman tegen. 'Het gesprek vanochtend tussen de kinderen en de nabestaanden was open en hartelijk.'

'Verkeerd geïnterpreteerd'

De school heeft zelf met de leerlingen gesproken en komt tot de conclusie dat de nabestaanden de gebaren van de kinderen verkeerd hebben geïnterpreteerd. 'De kinderen van groep 7 hebben geen beledigende opmerkingen gemaakt', claimt de school.

Wel blijft, volgens de school, de waarneming van de familie overeind dat enkele leerlingen de stoet onheus hebben bejegend. 'Het betrof een paar leerlingen bij het hek op het schoolplein.' Wie dat waren, gaat Walma dit weekend uitzoeken.

'Overtrokken media-aandacht'

De Bilalschool liet vandaag een persbericht uitgaan waarin de school, leerlingen én nabestaanden hun teleurstelling uiten over de, naar eigen zeggen, 'overtrokken media-aandacht' die hen ten deel viel na het incident.

'De gevolgen van de media-aandacht, de stroom van aanhoudende haatmails en de telefoontjes met bedreigingen heeft ons in een gevoel van onveiligheid gebracht. De nabestaanden betreuren dit ten zeerste en vragen zorgvuldigheid en de nodige nuancering in de berichtgeving.'

'De familie heeft in de pers aandacht willen vragen voor respectloos gedrag dat in de afgelopen periode rouwstoeten in Amersfoort te beurt vielen. Zij betreurt het dat door de negatieve berichtgeving de school disproportioneel schade is toegebracht', zo luidt het persbericht. (Dolf Hendriks/David van der Heeden)
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Kijk dat is nu precies iets waar het probleem zit. Men is onbeschoft, maar als men daar iets van durft te zeggen dan zijn de korte lontjes in woede ontstoken.

Men zou eens kunnen beginnen met het accepteren dat asociaal gedrag niet getolereerd wordt. Dat we hier niet als nietszeggende woestijnkamelen door de wijken lopen, maar als fatsoenlijke burgers. Men moet eens ophouden met dat eeuwige zelfbeklag, en het ontkennen van eigen asociale reacties en daden.
Dat de leerlingen alles ontkennen en een docente het zelfs presteert om boos te worden op een rouwstoetdeelnemer die nota bene naar school komt om een gesprek aan te gaan is natuurlijk diep treurig. Tegelijkertijd is het niet heel verrassend. Zelfreflectie en eigen verantwoordelijkheid nemen komt in deze kringen niet zo vaak voor. Ik vermoed dat er sprake is van een behoorlijke schaamte, en de enige manier om gezichtsverlies te voorkomen zal zijn om de boel te ontkennen en 'blaming the victim'.
Zo gaat dat in een schaamtecultuur. Als je het maar hard genoeg ontkent bestaat het probleem niet.
Schaamtecultuur, goede omschrijving. Is deze term officieel opgenomen? Want hoe schrijnend. Van jouw school hebben leerlingen een rouwstoet gehinderd, met nogal provocatief gedrag. Dan ga je niet mitsen en maren, en dan ben je niet zo onbeschoft om als, nota bene docent, je gasten (die behoorlijk provocatief zijn bejegend) op een agressieve of intimiderende manier ontvangen.
quote:assetze schreef op 24 juni 2011 @ 23:10:

Kijk dat is nu precies iets waar het probleem zit. Men is onbeschoft, maar als men daar iets van durft te zeggen dan zijn de korte lontjes in woede ontstoken.

Men zou eens kunnen beginnen met het accepteren dat asociaal gedrag niet getolereerd wordt. Dat we hier niet als nietszeggende woestijnkamelen door de wijken lopen, maar als fatsoenlijke burgers. Men moet eens ophouden met dat eeuwige zelfbeklag, en het ontkennen van eigen asociale reacties en daden.

Het ontbreekt die figuren aan zelfkritiek. Ik heb mijn buik er helemaal van vol. Er is in 30 jaar niets veranderd. Dit gebeurde toen ook al. Ze luisterden toen ook alleen naar direct fysiek geweld. Ik ben bang dat er toch iets fundamenteels ontbreekt in hun hersenen. :puke:
*do not underestimate the power of stupidity*
Ongelooflijk he. Dat misselijke tuig beledigd de nabestaanden van een overledene en (hoe krijgen ze het voor elkaar) nu zijn zij de slachtoffers.

Maar goed, wat wil je eigenlijk. Thuis krijgen ze dit mee en de docenten stemmen blijkbaar in met dit gedrag.

Ik kots op ze.
quote:Donkeyshot schreef op 24 juni 2011 @ 11:08:

Jonge kinderen zijn ontvankelijk en gemakkelijk te beïnvloeden.

Als ze van huis uit leren: "moslim = goed en niet-moslim = slecht" gaan ze dat overnemen en zich er naar gedragen.

Als de Koranles en de school dat niet corrigeren of zelfs versterken krijg je dit soort gedrag.

Hetzelfde geldt overigens mutatis mutandis voor christenen, joden en andersgelovigen.

Je hoort regelmatig dat veel Nederlanders een hekel hebben aan Marokkanen maar misschien hebben Marokkanen wel veel meer een hekel aan Nederlanders ?Je laatste opmerking is een ding dat zeker is, net zo zeker als dat lee towers een bril draagt.
quote:Donkeyshot schreef op 25 juni 2011 @ 00:13:

Zo gaat dat in een schaamtecultuur. Als je het maar hard genoeg ontkent bestaat het probleem niet.

Japan heeft ook een schaamtecultuur, en wat andere Oost-Aziatische landen ook geloof ik, maar daar gaan ze toch echt heel anders met hun medemensen om.

Daar zijn gedragsregels diep verankerd in de maatschappij en pleeg je idealiter juist zelfmoord als je iets extreem schandelijks hebt gedaan. Ontkennen heeft geen zin.

De baas van die brandende kerncentrale zei daarom extreem nederig "sorry, 100% onze schuld" op de nationale TV, zie ik hier niet snel gebeuren zoiets.

Dus het begrip schaamtecultuur lijkt me niet volledig de lading dekken. Overigens kan ik zelf ook geen goede omschrijving vinden.
quote:Friia schreef op 25 juni 2011 @ 12:58:

[...]

Japan heeft ook een schaamtecultuur, en wat andere Oost-Aziatische landen ook geloof ik, maar daar gaan ze toch echt heel anders met hun medemensen om.

Daar zijn gedragsregels diep verankerd in de maatschappij en pleeg je idealiter juist zelfmoord als je iets extreem schandelijks hebt gedaan. Ontkennen heeft geen zin.

De baas van die brandende kerncentrale zei daarom extreem nederig "sorry, 100% onze schuld" op de nationale TV, zie ik hier niet snel gebeuren zoiets.

Dus het begrip schaamtecultuur lijkt me niet volledig de lading dekken. Overigens kan ik zelf ook geen goede omschrijving vinden.

Daar zit wel degelijk een verschil tussen.

De schaamtecultuur van Japan wordt gedragen door ieder individu, in tegenstelling van die o.a. Marokko waar de individualiteit slechts een onvolwassen onderdeel is van het collectieve bewustzijn en verantwoording..
quote:Friia schreef op 25 juni 2011 @ 12:58:

[...]

Het heeft te maken met twee verschillende concepten van "eer". Er is een groot verschil tussen de Noord- en Westeuropese eer-conceptie en de Mediterrane eer-conceptie.

In de eerste plaats is de Noord Europese eer individueel. Door eigen daden kan men eer winnen of eer verliezen. in het Mediterrane concept straalt een eerloze daad af op de hele familie, clan of zelfs natie. Vandaar ook dat in de Mediterrane landen eerwraak en eermoord voorkomt of voorkwam, terwijl in het Noorden het eergeweld zich uitte in het tweegevecht, het duel.

In de tweede plaats geldt het in West en Noord Europa als eervol om de eigen fouten toe te geven en daarover spijt te betuigen. In het Mediterrane gebied is zo iets juist eerloos en zal men, ook tegen beter weten in, altijd de daad ontkennen of de schuld bij een ander leggen.

Het westerse eerconcept, met de individuele noot en het vermogen van (eigen) fouten te leren heeft geleid tot een succesvolle, rijkere en vrijere samenleving. Toen vanaf de twintigste eeuw in landen als Spanje en Italië het Noordwest Europese eerconcept meer ingang vond zie je ook daar een vooruitgang ontstaan.

Japan heeft weliswaar een schaamtecultuur, maar ook daar is het eerconcept meer individueel. In Japan zal men uiteindelijk een fout erkennen en het geldt daar zelfs als zeer eervol als men de ultieme consequentie trekt en zelfmoord pleegt.

In landen als China en Korea bestaat verder een systeem van kritiek en zelfkritiek, iets wat onder het communisme tot excessen leidde.
Onder de Stichting Simon vallen 9 islamitische basisscholen, waaronder dus ook de Bilalschool.

Op de site van Simon:

http://www.simonscholen.n ... iew=article&id=8&Itemid=9

Op een enkele school gaan jongens en meisjes in aparte delen van het gebouw naar school, of er zijn verschillende ingangen voor jongens en meisjes.

En op veel van deze scholen is de hoofddoek voor de meisjes in de hogere groepen verplicht.

Dat dit kan in Nederland.

En dan zijn de meeste leraren (nog) van Nederlandse komaf. Onbegrijpelijk dat er onderwijzers zijn die zich daar met deze regels thuis kunnen voelen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Francelle schreef op 25 juni 2011 @ 17:22:

Onder de Stichting Simon vallen 9 islamitische basisscholen, waaronder dus ook de Bilalschool.

Op de site van Simon:

http://www.simonscholen.n ... iew=article&id=8&Itemid=9

Op een enkele school gaan jongens en meisjes in aparte delen van het gebouw naar school, of er zijn verschillende ingangen voor jongens en meisjes.

En op veel van deze scholen is de hoofddoek voor de meisjes in de hogere groepen verplicht.

Dat dit kan in Nederland.

En dan zijn de meeste leraren (nog) van Nederlandse komaf. Onbegrijpelijk dat er onderwijzers zijn die zich daar met deze regels thuis kunnen voelen.
Met ingang van maandag sluiten die scholen! Voegen helemaal niets toe aan goed onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven