Ruud Lubbers

14-02-2018 23:05 44 berichten
Vandaag is Ruud Lubbers overleden. Ruud Lubbers is de eerste premier die ik als kind bewust heb meegemaakt. Hij bleef ook alsmaar premier en was dat nog steeds tegen de tijd dat ik volwassen was. Mijn eerste zoen, mijn eerste rijles, mijn middelbare schoolexamen: Ruud Lubbers was erbij. Ruud Lubbers was een constante factor in mijn jonge leven. Net zo vanzelfsprekend als bijvoorbeeld Zeg eens Aaa dat in ongeveer dezelfde periode wekelijks op televisie te zien was.

Toen Ruud Lubbers premier werd, was Nederland een heel ander land. En toen hij wegging, was alles toch alweer een beetje anders. Zo had Nederland bij het aantreden van Ruud Lubbers twee televisienetten. Toen Ruud Lubbers wegging waren dat er drie.

Na 1994 heb ik Ruud Lubbers altijd een beetje gemist. Ruud Lubbers was namelijk een echte doener, en dat is het slag mensen dat ik graag mag. Wim Kok was een staatsman, Jan Peter Balkenende een professor, en wie Mark Rutte is weet ik eigenlijk niet. Bij Ruud Lubbers wist je wat je aan hem had.

Ruud Lubbers laat een vrouw na die Ria heet. Ik vond de combinatie van deze namen mooi. Twee hele gewone Hollandse namen die wel bij elkaar passen. Of Ruud en Ria ook echt bij elkaar pastte weet ik niet, maar ik denk het wel. Van Ruud hoorden we achteraf dat hij een rokkenjager was, maar het humeur van Ria heeft daar volgens mij nooit onder geleden.

Met het overlijden van Ruud Lubbers is er een klein stukje verdwenen van het Nederland van ruim 20 jaar geleden. Ik miste hem eigenlijk altijd al een beetje sinds hij geen premier meer was, en zal dat blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
inky12345 schreef:
14-02-2018 23:07
Er zijn er wel betere doodgegaan..
Amy Winehouse, Chris Cornell, Kurt Cobain, Dolores O'Riordan, mijn beide grootouders, mijn cavia, ik zou nog wel even door kunnen gaan.

Lubbers heeft nauwelijks invloed gehad op mijn leven.

Hij was al gedurende lange tijd ziek heb ik begrepen en niet meer helemaal wie hij echt was. Dat is ook geen leven.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-02-2018 13:21
Door dit soort opmerkingen zal jij daar in ieder geval niet bij gaan horen...
Bedankt dat je mijn opmerking dezelfde waarde toekent als de grote politieke blunders van Lubbers. Het was een grote blaaskaak, die man.
Maar ga vooral lekker door jeremiëren op vals jeugdsentiment en hoe lekker de namen Ruud en Ria bekken.
Over de doden niets dan goeds nietwaar..
Alle reacties Link kopieren
Hans van Mierlo, Wim Kok, dat zijn integere namen, die oud politici heb (had in geval van Hans) ik hoog zitten. Maar Ruud Lubbers, nee, echt niet.
anoniem_232447 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:30
8.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat kwartje van Kok. :facepalm:
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Politici zijn niet integer. Follow the money.
Mensen die politici verafgoden wantrouw ik.
anoniem_327565 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:33
32.84% gewijzigd
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
ghostbird schreef:
15-02-2018 16:29
Dat kwartje van Kok. :facepalm:
Het werd in de volksmond het kwartje van Kok genoemd maar ook daar zat het CDA achter. Hanja Maij Weggen en Van Amelsfoort.
anoniem_232447 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:37
6.26% gewijzigd
En hoe zit het met de 30 miljard die er tijdens de regering van Lubbers uit de ABP-pensioenpot is gehaald? Nooit meer iets over gehoord dat het teruggestort is. Die 30 miljard had ondertussen al aangegroeid moeten zijn tot een nog veel groter kapitaal. Ik blijf dit een actie vinden die echt niet had gemogen. Nog schandaliger is het, dat dit nooit rechtgezet is.
Alle reacties Link kopieren
Precies Pientje. Hij wordt nu (postuum) geroemd dat hij Nederland uit de economische crisis haalde. Maar ten koste van wat. Daar plukken we nu de wrange vruchten van.
Alle reacties Link kopieren
inky12345 schreef:
15-02-2018 16:39
Precies Pientje. Hij wordt nu (postuum) geroemd dat hij Nederland uit de economische crisis haalde. Maar ten koste van wat. Daar plukken we nu de wrange vruchten van.
Toen hij aantrad had Nederland een financierings-tekort van 10% en een jeugdwerkeloosheid van 25% gecombineerd met woningnood.
Dat zijn cijfers die je vandaag de dag in Griekenland aantreft.

Wat was jouw oplossing dan geweest?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-02-2018 21:07
Toen hij aantrad had Nederland een financierings-tekort van 10% en een jeugdwerkeloosheid van 25% gecombineerd met woningnood.
Dat zijn cijfers die je vandaag de dag in Griekenland aantreft.

Wat was jouw oplossing dan geweest?
Het geld had in tijden dat het weer goed ging teruggestort moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Lubbers heeft de economische crisis ''opgelost'' door geld af te romen van onze sociale voorzieningen (wao, pensioenen..) en hij heeft het probleem van de vergrijzing ''opgelost'' door 25.000 migranten per jaar ons land binnen te halen.
Nou hulde hoor.
anoniem_232447 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 21:34
5.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/1991/01/23/om ... 67-a984330

https://nos.nl/artikel/454872-lubbers-e ... oenen.html
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/09/ne ... 4-a1569387
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-02-2018 21:19
Het geld had in tijden dat het weer goed ging teruggestort moeten worden.

Mee eens.

Maar ging me meer over het algemene plaatje, hij heeft Nederland wel door de economische crisis gesleept.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-02-2018 21:07
Toen hij aantrad had Nederland een financierings-tekort van 10% en een jeugdwerkeloosheid van 25% gecombineerd met woningnood.
Dat zijn cijfers die je vandaag de dag in Griekenland aantreft.

Wat was jouw oplossing dan geweest?
Ja precies. Het lijkt allemaal weer lang geleden, maar de crisis was echt ernstig.
Nederland was in die tijd ook best een grimmig land.

Om maar eens wat te noemen, Amsterdam is nu een soort disneyland voor hipsters en yuppen, maar in de jaren '80 waren er no-go zones zoals de Zeedijk en was de binnenstad zwaar verloerderd. Ik kan me ook herinneren dat het vuilnis een paar weken niet is opgehaald vanwege een staking.

Ik heb wel eens gedacht dat Ruud Lubbers de poldervariant was van Margareth Thatcher. Soms heb je gewoon no-nonsense bestuurders nodig om maatregelen erdoor te duwen die voor sommige mensen en op de korte termijn pijn doen, maar die van belang zijn om de economie weer te laten opbloeien.
Alle reacties Link kopieren
inky12345 schreef:
15-02-2018 21:31
Lubbers heeft de economische crisis ''opgelost'' door geld af te romen van onze sociale voorzieningen (wao, pensioenen..) en hij heeft het probleem van de vergrijzing ''opgelost'' door 25.000 migranten per jaar ons land binnen te halen.
Nou hulde hoor.
Hij heeft bezuinigd op de uitgaven - logisch als je 10% - meer uitgeeft dan er binnen komt.
Het migratiebeleid was toen ook al een drama, nog steeds overigens, 25.000 is een lachertje met wat er nu binnen komt.


Las net de instroom van 2016 asielzoekers & migranten

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceert. Het aantal migranten dat zich vorig jaar in Nederland vestigde (88.000) overstijgt de natuurlijke aanwas in Nederland (22.000).

https://www.ad.nl/nieuws/weer-meer-nede ... ~af1fdbb6/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-02-2018 21:37
Mee eens.

Maar ging me meer over het algemene plaatje, hij heeft Nederland wel door de economische crisis gesleept.
Alleen jammer dat iedere keer na een crisis politici weer als Sinterklaas met geld gingen strooien. En ook daar was het CDA dan bij.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-02-2018 21:49
Alleen jammer dat iedere keer na een crisis politici weer als Sinterklaas met geld gingen strooien. En ook daar was het CDA dan bij.

Is ook wel logisch na jaren de broekriem aanhalen willen mensen er iets voor terug zien.
Maar inderdaad, dan zou je eigenlijk een buffer moeten opbouwen voor slechte tijden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-02-2018 21:51
Is ook wel logisch na jaren de broekriem aanhalen willen mensen er iets voor terug zien.
Maar inderdaad, dan zou je eigenlijk een buffer moeten opbouwen voor slechte tijden.
Nu mag je in goede tijden gewoon extra aan Brussel afdragen. Zo blijft er nooit meer iets voor de burger over. Hoe ouder ik word, hoe meer ik mij eraan ga ergeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven