Salafisten in Nederland: moet kunnen, of zorgelijk?

04-09-2018 18:42 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar lang deed onderzoeker Mohammed Soroush van de Universiteit Tilburg veldwerk bij streng-islamitische centra in Nederland. Hij komt tot een onheilspellend beeld van strenggelovige moslims, die onze samenleving afwijzen: “Salafisten hebben een andere moraliteit en andere opvattingen. Ze staan niet voor integratie maar voor segregatie.”


Dat is opeens andere koek dan de berichten die voormalig burgemeester van Den Haag en Amsterdam ons voorhield. Die was van mening dat je ze overal bij moest betrekken.


Geldt dat nog steeds of moet het salafisme aangepakt worden?
Alle reacties Link kopieren
https://www.trouw.nl/home/de-namus-gebroken~ae605d845/

Een wat ouder artikel maar het geeft een goed beeld hoe een deel
van de moslims denkt.

Kort samengevat, een Afghaanse vrouw gaat scheiden en gaat met haar dochter op zichzelf wonen, verwesterd en dan worden moeder en dochter op gruwelijke wijze vermoord.

Het artikel gaat over de reacties in de Afghaanse gemeenschap.
Wat citaten

,,Ik laat mijn vrouw niet hier komen om van me te laten scheiden. Dat is helemaal niet de bedoeling. Dus dan vermoord ik mijn vrouw!'' Dan zegt hij in aanwezigheid van zijn zoon, die hiermee weer een lesje Afghaanse cultuur krijgt. ,,Wij zijn Afghanen, mevrouw. Vrouwen moeten hun trouwbelofte houden.'' Die boodschappen geeft hij door aan zijn zoon.

ja, hij slaat haar wel eens als zij niet luistert, dat hoort bij onze cultuur...

Voor alles moeten de vrouwen toestemming vragen. En ze moeten bang zijn. Ver voor haar eerste seksuele ontwikkeling, wordt het meisje al ingepeperd: ,,Als je dit of dat doet, maakt je broer je af!''

,,Zij wíst hoe Afghaanse mannen zijn, hoe zij wraak nemen na schending van hun eer en cultuur. Zij wíst dat, hè. Eerst jaren in Afghanistan de boerka dragen en nu hier in zulke vrije westerse kleding rondlopen!''
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hetvrijewoord schreef:
05-09-2018 20:07
Ik zou zeggen wat let je? Ga heen en verdiept u zich.
:rofl:
julius schreef:
05-09-2018 11:39
De vraag of Salafisten in Nederland wenselijk zijn of niet heeft helemaal niets met angst te maken.

Wat heeft een land aan mensen die een hekel hebben aan alles en iedereen in dat land, maar wel gebruik wensen te maken van de sociale voorzieningen die dat land biedt?

He-le-maal niets. Ze voegen werkelijk nul komma nul niets toe aan de samenleving. Het enige wat er kan gebeuren, is dat ze radicaliseren en geweld gaan gebruiken. Serieus, wie zit er te wachten op zulke lui?
En dit. Ik snap het niet, werkelijk waar.Deze salafisten hebben een hekel aan ons ongelovigen of christenen, waarom niet teruggaan naar landen waar ze deze mensen omarmen? Maar nee, een uitkering hier krijgen en de jonge moslims hier proberen te beinvloeden is leuker natuurlijk. Het doel blijft van de salafisten om de wereld te veroveren door de islam te verspreiden.
Dus eigenlijk snap ik t wel. Maar ben het gewoon zat.
Hetvrijewoord schreef:
05-09-2018 13:14
Je kunt nu eenmaal niet een uitkering stoppen op grond van 'je ideeën staan ons niet aan'.
Nog niet althans, het is in ons aller belang niet zo een dergelijke maatschappij te worden.

Er zal eerst ergens een overtreding geregistreerd moeten worden. Niet dat ik ze persoonlijk niet liever met kop en kont er uit bonjour.
Konden we ze er maar uit bonjouren maar de wet verbiedt dat. Maar wat ik ook ergerlijk vind is dat het zo vaak goed geluld wordt door d linkse kliek. Zijn zij nou zo erg naief? Zelfs Jules de Korte ziet nog dat het richting een Europese moslimstaat gaat. Gelukkig ben ik al dood (denk ik) voor ik een hoofddoek om moet.
tatlitatli schreef:
04-09-2018 19:41
Dat geloof ik zo. "Opeens" zie je op vrijdag allemaal mannen in djelleba rondfietsen op weg naar het vrijdaggebed. Dat zag je vroeger echt bijna niet.
Ik heb wel de indruk dat het salafisme vooral een Marokkaanse aangelegenheid is, ik zie volgens mij nooit een Turk zo uitgedost over straat gaan.
Dat idee heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
08-09-2018 01:39
En dit. Ik snap het niet, werkelijk waar.Deze salafisten hebben een hekel aan ons ongelovigen of christenen, waarom niet teruggaan naar landen waar ze deze mensen omarmen? Maar nee, een uitkering hier krijgen en de jonge moslims hier proberen te beinvloeden is leuker natuurlijk. Het doel blijft van de salafisten om de wereld te veroveren door de islam te verspreiden.
Dus eigenlijk snap ik t wel. Maar ben het gewoon zat.
Ik zie het grote gevaar niet achter 5 keer per dag gaan bidden en een baard laten staan. Ik vind hipsters niet echt gevaarlijk en hipsters in jurken al helemaal niet.

Zoals je zegt, het zijn een paar duizend mensen en zonder fatsoenlijk opleiding of carrière die in de uitkering zitten. Zie je het al voor je? Mo in uitkering die de wereld overneemt?

Er zijn wel gevaarlijk salafisten, dat zijn die vreemde haat imams. Maar daar zijn er niet duizenden van maar hoogstens een vijftal. Dus het grote gevaar is dan een vijftal hipsters in jurk die met hun uitkering en hun mocro's from the hood de wereld willen veroveren.

Ik denk dat er wel echte gevaren zijn in de wereld, namelijk global warming. Daar zouden we ons veel drukker over moeten maken.
Het zijn niet hooguit vijf haatimams.

Global warming staat los van salafisme.

Een moslim in een jurk met baard is niet te vergelijken met een hipster. Een hipster verafschuwt doorgaans de westerse normen en waarden niet.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
08-09-2018 08:35
Het zijn niet hooguit vijf haatimams.

Global warming staat los van salafisme.

Een moslim in een jurk met baard is niet te vergelijken met een hipster. Een hipster verafschuwt doorgaans de westerse normen en waarden niet.
Daar hebben ze toch vooral hunzelf mee? Lijkt me niet een prettig leven als je je afsluit voor alles en iedereen en niet mee wilt doen.

Maar dat is toch hun eigen keuze? Ik vind wel dat als iemand een hipster met jurk wilt worden en een aantal rituelen wilt volgen dat die persoon die keuze mag maken.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
08-09-2018 08:39

Maar dat is toch hun eigen keuze? Ik vind wel dat als iemand een hipster met jurk wilt worden en een aantal rituelen wilt volgen dat die persoon die keuze mag maken.

Salafisten zijn hipsters in jurken, ja?
Saoedi-Arabië is een hipsterland?
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
08-09-2018 08:39
Daar hebben ze toch vooral hunzelf mee? Lijkt me niet een prettig leven als je je afsluit voor alles en iedereen en niet mee wilt doen.

Maar dat is toch hun eigen keuze? Ik vind wel dat als iemand een hipster met jurk wilt worden en een aantal rituelen wilt volgen dat die persoon die keuze mag maken.
Natuurlijk mogen mensen de keuze maken om te willen leven zoals de mensen 1200 jaar geleden deden en verder niets te maken willen hebben met de maatschappij.

De maatschappij mag vervolgens ook de keuze maken om de wens van deze mensen te respecteren en alle financiele ondersteuning stop te zetten.

Ze willen niets met ons te maken hebben? Prima, dan krijgen ze wat ze willen. Niets.
Tufan schreef:
08-09-2018 08:30
Ik zie het grote gevaar niet achter 5 keer per dag gaan bidden en een baard laten staan. Ik vind hipsters niet echt gevaarlijk en hipsters in jurken al helemaal niet.

Zoals je zegt, het zijn een paar duizend mensen en zonder fatsoenlijk opleiding of carrière die in de uitkering zitten. Zie je het al voor je? Mo in uitkering die de wereld overneemt?

Er zijn wel gevaarlijk salafisten, dat zijn die vreemde haat imams. Maar daar zijn er niet duizenden van maar hoogstens een vijftal. Dus het grote gevaar is dan een vijftal hipsters in jurk die met hun uitkering en hun mocro's from the hood de wereld willen veroveren.

Ik denk dat er wel echte gevaren zijn in de wereld, namelijk global warming. Daar zouden we ons veel drukker over moeten maken.
Het zijn niet alleen die 5 haatimams (waren het er maar 5) maar ook veel moskeeen worden met geld uit Saoudi Arabie gebouwd. Dus de invloeden uit die extremistische landen is vele malen groter dan die 5 haatimams. Wat te denken van al die Arabische zenders die je hier op je tv kan krijgen. Daar wordt ook vaak anti westers op geluld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat eenieder met welk geloofsovertuiging dan ook hier mag komen zolang ze zich integreren en mengen in onze samenleving. Dat kan met hun eigen geloof alsnog.

Compleet afzonderen vind ik niet oke.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
08-09-2018 14:36
Het zijn niet alleen die 5 haatimams (waren het er maar 5) maar ook veel moskeeen worden met geld uit Saoudi Arabie gebouwd. Dus de invloeden uit die extremistische landen is vele malen groter dan die 5 haatimams. Wat te denken van al die Arabische zenders die je hier op je tv kan krijgen. Daar wordt ook vaak anti westers op geluld.

Welke moskeeen precies?

De Turkse moskeeen in Nederland worden financieel ondersteund door Turkse politieke partijen & zijn tevens veel meer dan een moskee; het zijn buurthuizen voor de lokale Turkse gemeenschappen met kappers, pooltafels, voetbalavonden, Nederlandse taallessen etc etc.

De Marokkaanse moskeeen in Nederland zijn gebouwd met behulp van gelddonaties uit de lokale Marokkaanse gemeenschap per stad/dorp, vandaar ook dat deze vaak een erg lange ontwikkeltijd hebben (gemeente doet moeilijk, de Marokkaanse ouderen discussieren jaaaarenlang met elkaar over de komende moskee; wel of geen lift, airco etc etc) & dat deze dus vaak een beetje armetierig aandoen (te weinig geld in de gemeenschap).
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
08-09-2018 15:13
Ik vind dat eenieder met welk geloofsovertuiging dan ook hier mag komen zolang ze zich integreren en mengen in onze samenleving. Dat kan met hun eigen geloof alsnog.

Compleet afzonderen vind ik niet oke.
Ik vind het ook niet oké. Als ik een familielid had die zich afzondert van de maatschappij door met een Pastafari vergiet op zijn hoofd door het leven te gaan en alleen handen schudt met een persoon die gehaktballen voor ontbijt heeft gegeten dan zou ik er ook wat van zeggen.

Je gaat echt geen vrienden maken door aan iedereen te vragen of ze gehaktballen voor ontbijt eten. Maar ja, het is wel zijn recht om zijn leven in te richten zoals hij wilt, zolang dat niet de vrijheid van een ander beperkt. Hij kan niet iemand dwingen om gehaktballen voor ontbijt te eten, net zo min dat wij hem mogen dwingen om dat niet te doen.

Het is een dictatuur als wij bepalen hoe mensen zich moeten gedragen en kleden als het niet in strijd is met de wet of problemen oplevert met veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
08-09-2018 13:51
Salafisten zijn hipsters in jurken, ja?
Saoedi-Arabië is een hipsterland?
Wat heeft Saoedi-Arabië hiermee te maken?

En wat is het verschil tussen een hipster met jurk en een heleboel rituelen en een salafist?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_375526 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 20:23
99.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
08-09-2018 14:23
Natuurlijk mogen mensen de keuze maken om te willen leven zoals de mensen 1200 jaar geleden deden en verder niets te maken willen hebben met de maatschappij.

De maatschappij mag vervolgens ook de keuze maken om de wens van deze mensen te respecteren en alle financiele ondersteuning stop te zetten.

Ze willen niets met ons te maken hebben? Prima, dan krijgen ze wat ze willen. Niets.
Mee eens, ik vind buitenlandse invloed helemaal niets. Het zou beter zijn als zij hun eigen moskeeën financieren.
Tufan schreef:
08-09-2018 20:14
Wat heeft Saoedi-Arabië hiermee te maken?

En wat is het verschil tussen een hipster met jurk en een heleboel rituelen en een salafist?
Er is geen enkel verschil, je hebt gelijk.
Restera schreef:
08-09-2018 15:23
Welke moskeeen precies?

De Turkse moskeeen in Nederland worden financieel ondersteund door Turkse politieke partijen & zijn tevens veel meer dan een moskee; het zijn buurthuizen voor de lokale Turkse gemeenschappen met kappers, pooltafels, voetbalavonden, Nederlandse taallessen etc etc.

De Marokkaanse moskeeen in Nederland zijn gebouwd met behulp van gelddonaties uit de lokale Marokkaanse gemeenschap per stad/dorp, vandaar ook dat deze vaak een erg lange ontwikkeltijd hebben (gemeente doet moeilijk, de Marokkaanse ouderen discussieren jaaaarenlang met elkaar over de komende moskee; wel of geen lift, airco etc etc) & dat deze dus vaak een beetje armetierig aandoen (te weinig geld in de gemeenschap).
De lange arm van Erdootje heeft heel veel invloed hier. Haast alle Turkse zenders zijn van Erdootje. En laten nou veel Turken fan zijn van hem en die kanalen gewoon in Nederland kunnen kijken. Ook is er regelmatig nieuws in de kranten dat er weer een zoveelste dubieuze schenking is gedaan om een Moskee te kunnen bouwen. Geld dat uit het Midden Oosten komt. En daar begint dus al meteen de beinvloeding. Kom op zeg, lees je nooit kranten?
SallySpectra* schreef:
08-09-2018 20:23
Er is geen enkel verschil, je hebt gelijk.
Ja wat moet je verder nog zeggen tegen iemand die hipsters vergelijkt met salafistjes.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
08-09-2018 20:14
Wat heeft Saoedi-Arabië hiermee te maken?

Oh, dat weet je niet eens? In Saoedi-Arabië wordt het salafisme, oftewel de salafistische islam gepraktiseerd. Saoedi-Arabië is de bakermat van het salafisme.

Tufan schreef:
08-09-2018 20:14
En wat is het verschil tussen een hipster met jurk en een heleboel rituelen en een salafist?

Vraag maar aan Saoediërs of andere hipsters salafisten.
En als je die niet zo gauw bij de hand hebt: doe jezelf een lol en zoek het op.
noesa wijzigde dit bericht op 09-09-2018 19:11
18.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
08-09-2018 15:23

Welke moskeeen precies?

Is gewoon te googlen hè:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/23/ge ... d-a1600487

Het salafisme in Nederland is in opmars en ook in Amsterdam doen salafisten een nogal succesvolle greep naar de macht. De helft van de Marokkaanse moskeeën in Amsterdam, staat inmiddels onder salafistisch bewind.
En er zijn momenteel zo'n 40-tal Nederlandse moslimjongeren die een gratis salafistische imam-opleiding doen, in Saoedi-Arabië. Deze opleiding wordt van A tot Z betaald door Saoedi-Arabië, dat miljoenen spendeert aan het exporteren van de salafistische islam naar de rest van de wereld.
noesa wijzigde dit bericht op 09-09-2018 08:16
14.69% gewijzigd
Maar verder zijn er hooguit een handjevol haatimams in dit land en willen moslims eigenlijk heel graag meedoen in de maatschappij, maar worden ze gediscrimineerd.

As if.

Mijn twee centen: Nederland heeft een kapitale fout gemaakt door wegkijken en goedpraten van de islam. Wilders is het kwaad. Groen Links is het goed. Asielzoekers zijn zielig en krijgen een uitkering en een huis, want ze zijn zielig.

Wat zou je zeggen als ik morgen je tuin in zou stampen, een huis zou eisen en nog een maandelijkse bijdrage op de koop toe? In ruil daarvoor vertik ik het om ook maar een poot uit te steken en veracht ik jouw familie. Oh ja, ik zou ook graag een moskee in je tuin willen zetten, want ik moet vertellen aan een ieder die het wil horen dat jouw huis slecht is, jouw kinderen slecht zijn en jij te dom om te kakken bent. Intussen lach ik vriendelijk in je gezicht. Op een gegeven moment ben jij het zat dat ik in jouw huis zit, geld krijg en niets wil doen. Ik kijk even sip en roep daarna heel hard in je gezicht dat jij discrimineert. Wat doe jij?

Laat je me in je huis zitten? Ik mag hopen van niet.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
09-09-2018 05:40
Oh, dat weet je niet eens? In Saoedi-Arabië wordt het salafisme, oftewel de salafistische islam gepraktiseerd.





Vraag maar aan Saoediërs of andere hipsters salafisten.
En als je die niet zo gauw bij de hand hebt: doe jezelf een lol en zoek het op.
Oké, maar dat zijn Saoediërs en niet Nederlanders? Wat boeit het buitenland nou?
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
09-09-2018 07:47
Maar verder zijn er hooguit een handjevol haatimams in dit land en willen moslims eigenlijk heel graag meedoen in de maatschappij, maar worden ze gediscrimineerd.

As if.

Mijn twee centen: Nederland heeft een kapitale fout gemaakt door wegkijken en goedpraten van de islam. Wilders is het kwaad. Groen Links is het goed. Asielzoekers zijn zielig en krijgen een uitkering en een huis, want ze zijn zielig.

Wat zou je zeggen als ik morgen je tuin in zou stampen, een huis zou eisen en nog een maandelijkse bijdrage op de koop toe? In ruil daarvoor vertik ik het om ook maar een poot uit te steken en veracht ik jouw familie. Oh ja, ik zou ook graag een moskee in je tuin willen zetten, want ik moet vertellen aan een ieder die het wil horen dat jouw huis slecht is, jouw kinderen slecht zijn en jij te dom om te kakken bent. Intussen lach ik vriendelijk in je gezicht. Op een gegeven moment ben jij het zat dat ik in jouw huis zit, geld krijg en niets wil doen. Ik kijk even sip en roep daarna heel hard in je gezicht dat jij discrimineert. Wat doe jij?

Laat je me in je huis zitten? Ik mag hopen van niet.
Ja, denk je nou echt dat een haat imam het lang kan volhouden hier? Als er één opstaat dan duiken binnen no-time 1000 kranten en journalisten op af. Ik denkt niet dat er een grote tolerantie is in Nederland voor haat imams die oproepen tot geweld. Ik vind dat Nederland het heel goed doet met aanpak van haat-imams. Haat-imams zijn fout en gevaarlijk, gelukkig zijn er niet veel van en hebben we een enorm kundige politie.

Oproepen tot afzondering? Ja, dat komt volgens mij veel voor binnen Salafisme. Maar daar word hun leven kut door en ze hebben minder macht dan een kind uit groep 8.

Nogmaals, je mag er vinden wat je wilt, maar zolang het niet in strijd is met de wet of veiligheid is er helemaal niets aan de hand. Dan is er niet veel verschil met een hipster in jurk en een aantal rituelen.

Het is echt eng als jij als mens voelt dat een ander mens jouw bezit is en je mag bepalen hoe iemand zich kleed en gedraagt. Rechtse types zien vrouwen en homo's ook als bezit, alsof de vrijheid van de vrouw afhankelijk is van wat oude ome Gijs op 8 hoog vind.

Het geeft rechtse types zingeving en een gestoorde gevoel van macht, logica lijkt nutteloos.
anoniem_375526 wijzigde dit bericht op 09-09-2018 09:11
7.44% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven