Salafisten in Nederland: moet kunnen, of zorgelijk?

04-09-2018 18:42 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar lang deed onderzoeker Mohammed Soroush van de Universiteit Tilburg veldwerk bij streng-islamitische centra in Nederland. Hij komt tot een onheilspellend beeld van strenggelovige moslims, die onze samenleving afwijzen: “Salafisten hebben een andere moraliteit en andere opvattingen. Ze staan niet voor integratie maar voor segregatie.”


Dat is opeens andere koek dan de berichten die voormalig burgemeester van Den Haag en Amsterdam ons voorhield. Die was van mening dat je ze overal bij moest betrekken.


Geldt dat nog steeds of moet het salafisme aangepakt worden?
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
09-09-2018 07:47
Maar verder zijn er hooguit een handjevol haatimams in dit land en willen moslims eigenlijk heel graag meedoen in de maatschappij, maar worden ze gediscrimineerd.

As if.

Mijn twee centen: Nederland heeft een kapitale fout gemaakt door wegkijken en goedpraten van de islam. Wilders is het kwaad. Groen Links is het goed. Asielzoekers zijn zielig en krijgen een uitkering en een huis, want ze zijn zielig.

Wat zou je zeggen als ik morgen je tuin in zou stampen, een huis zou eisen en nog een maandelijkse bijdrage op de koop toe? In ruil daarvoor vertik ik het om ook maar een poot uit te steken en veracht ik jouw familie. Oh ja, ik zou ook graag een moskee in je tuin willen zetten, want ik moet vertellen aan een ieder die het wil horen dat jouw huis slecht is, jouw kinderen slecht zijn en jij te dom om te kakken bent. Intussen lach ik vriendelijk in je gezicht. Op een gegeven moment ben jij het zat dat ik in jouw huis zit, geld krijg en niets wil doen. Ik kijk even sip en roep daarna heel hard in je gezicht dat jij discrimineert. Wat doe jij?

Laat je me in je huis zitten? Ik mag hopen van niet.
Islam en Salafisme zijn precies hetzelfde volgens jou?

Jouw tuin is jouw tuin. Niemand kan iets in jouw tuin bouwen, want er zijn wetten die bepalen dat jouw tuin jouw bezit is. Heb je het over de moskee 2 straten verder?

Oké, laten we een dagje uit Kunstenkitsch leven pakken. Je staat op, je gaat naar werk en vervolgens kom je thuis. Je kijkt je favoriete serie op Netflix of leest een boek. In het weekend ga je op het terras zitten met vrienden/vriendinnen.

Wat voor invloed heeft die moskee 2 straten verder op jouw leven? Als jij zegt dat het niet bestaat, dan bestaat die moskee ook niet. Ja, je zult af en toe een hipster met jurk op een fiets tegenkomen of ééntje die oversteekt. Maar zit dat jou zo enorm dwars dat je niet normaal kunt functioneren?
Tufan, ik snap helemaal niets van jou.

Dat jij een strenge islamiet vergelijkt met een hipster kan mijns inziens maar twee dingen betekenen:
- Je bent zelf een zeer stenge moslim.
- Je begrijpt niet wat het verschil is tussen een hipster en een strenge moslim.

Of ik er in mijn dagelijks leven last van heb? Ik persoonlijk niet (al vind ik die bedekte vrouwen ontzettend armoedig om te zien), maar ik hoop dat mijn kinderen in een vrij land leven als ze groot zijn. De invloed van moskeeen gaat steeds groter worden en de vrijheden die ik heb gekend zullen zij dan niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 08:39
Oké, maar dat zijn Saoediërs en niet Nederlanders? Wat boeit het buitenland nou?

*Het salafisme is o.a. geïmporteerd uit Saoedi-Arabië, de bakermat van het salafisme. Het heeft niets, maar dan ook niets met Nederland of het Westen te maken.
*Het salafisme van Saoedi-Arabië, is
exact hetzelfde salafisme als in Nederland of elders ter wereld.
* Dit salafisme krijgt hier steeds meer voet aan de grond.
*Er worden Nederlandse moskeeën gefinancierd met geld uit salafistische landen als Saoedi-Arabië, Kuweit en Qatar.
*Nederlandse moslimjongeren volgen salafistische imam-opleidingen in Saoedi-Arabië, compleet gefinancierd door Saoedi-Arabië.
Zal ik nog even doorgaan?

Hier. Een gezellig plaatje erbij van jouw hipsters:
Afbeelding
noesa wijzigde dit bericht op 09-09-2018 09:18
6.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
09-09-2018 09:12
Tufan, ik snap helemaal niets van jou.

Dat jij een strenge islamiet vergelijkt met een hipster kan mijns inziens maar twee dingen betekenen:
- Je bent zelf een zeer stenge moslim.
- Je begrijpt niet wat het verschil is tussen een hipster en een strenge moslim.

Of ik er in mijn dagelijks leven last van heb? Ik persoonlijk niet (al vind ik die bedekte vrouwen ontzettend armoedig om te zien), maar ik hoop dat mijn kinderen in een vrij land leven als ze groot zijn. De invloed van moskeeen gaat steeds groter worden en de vrijheden die ik heb gekend zullen zij dan niet kennen.
Ik hoop ook dat mijn kinderen, als ik ze ooit zou hebben, opgroeien in een vrij en democratisch land en niet in een dictatuur. Dus is het belangrijk dat democratische waarden niet in het geding komen.

Jij denkt echt dat hipster Mo's met jurk en een aantal mocro's in uitkering kunnen afdwingen dat wij gehaktballen moeten eten voor ontbijt?
Tufan schreef:
09-09-2018 09:17
Ik hoop ook dat mijn kinderen, als ik ze ooit zou hebben, opgroeien in een vrij en democratisch land en niet in een dictatuur. Dus is het belangrijk dat democratische waarden niet in het geding komen.

Jij denkt echt dat hipster Mo's met jurk en een aantal mocro's in uitkering kunnen afdwingen dat wij gehaktballen moeten eten voor ontbijt?
Ja. Dat denk ik. Dat gebeurt namelijk al.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
09-09-2018 09:19
Ja. Dat denk ik. Dat gebeurt namelijk al.
Hoe dan? Met welke macht kunnen ze jou dat afdwingen?

Ik kan gewoon cornflakes voor ontbijt eten.
Ehhh? DENK die bijvoorbeeld in de kamer zit? Andere islampartijen in steden? Het moslim broederschap dat lekker in Rotterdam zit? Nasissen op straat? Als je een moslim aanspreekt op gedrag ben je een racist? Homo's die het moeilijker krijgen? Marechaussee voor synagoges?

Nog meer voorbeelden?
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
09-09-2018 09:24
Ehhh? DENK die bijvoorbeeld in de kamer zit? Andere islampartijen in steden? Het moslim broederschap dat lekker in Rotterdam zit? Nasissen op straat? Als je een moslim aanspreekt op gedrag ben je een racist? Homo's die het moeilijker krijgen? Marechaussee voor synagoges?

Nog meer voorbeelden?
Die moskee 2 straten verder. Jouw werk en je netflix serie zijn nog steeds hetzelfde. Jij kan nog steeds in het weekend op een terrasje zitten met vrienden/vriendinnen. Het is fout wat sommige Salafisten en ome Gijs op 8 doen. Het zien van mensen als bezit.

Als er een Salafist voor jouw terras zou staan en jou zou zien als bezit en dwingen dat je stopt met alcohol dan is dat fout. Dat hoort niet in een democratie en dat soort mensen worden eruit gefilterd. Een meerderheid zou nooit maar dan ook nooit dit soort gekkigheid ondersteunen.

Als Salafisten of ome Gijs Joden en homo's gaan bedreigen dan is dat fout en moet het aangepakt worden. Dat gaat heel goed, we springen er meteen bovenop en pakken schurken goed aan in Nederland.
anoniem_375526 wijzigde dit bericht op 09-09-2018 09:44
14.86% gewijzigd
Eens met Tufan.en wat betreft het voorbeeld van nasissen dat gegeven werd : Jonge kerels die je nasissen kun je ook assertief aanspreken dat je er niet van gediend bent. Waarom toch altijd zo angstig ? Omdat ze je dan een racist noemen ? Nou en ? Kom gewoon voor jezelf op. Die jongeren zijn hier geboren en hebben hier op school gezeten. Ze weten echt wel hoe het werkt hoor. Ze hebben gewoon een grote mond omdat ze weten dat mensen bang zijn. Dat voelt zo lekker machtig. Gewoon even opnieuw opvoeden wat dat betreft en er wat van zeggen. Als iedereen het goede voorbeeld geeft zal het snel klaar zijn. Maar nee, we zijn bang. Waarom ?!
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 09-09-2018 09:46
21.37% gewijzigd
Mezelf gequoot
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 09:32
Die moskee 2 straten verder. Jouw werk en je netflix serie zijn nog steeds hetzelfde. Jij kan nog steeds in het weekend op een terrasje zitten met vrienden/vriendinnen. Het is fout wat sommige Salafisten en ome Gijs op 8 doen. Het zien van mensen als bezit.

Als er een Salafist voor jouw terras zou staan en jou zou zien als bezit en dwingen dat je stopt met alcohol dan is dat fout. Dat hoort niet in een democratie en dat soort mensen worden eruit gefilterd. Een meerderheid zou nooit maar dan ook nooit dit soort gekkigheid ondersteunen.

Als Salafisten of ome Gijs Joden en homo's gaan bedreigen dan is dat fout en moet het aangepakt worden. Dat gaat heel goed, we springen er meteen bovenop en pakken schurken goed aan in Nederland.
Grappig, dit dachten ze in Indonesie ook. Nu niet meer.

En daar hebben ze ook Netflix.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
09-09-2018 09:39
Eens met Tufan.en wat betreft het voorbeeld van nasissen dat gegeven werd : Jonge kerels die je nasissen kun je ook assertief aanspreken dat je er niet van gediend bent. Waarom toch altijd zo angstig ? Omdat ze je dan een racist noemen ? Nou en ? Kom gewoon voor jezelf op. Die jongeren zijn hier geboren en hebben hier op school gezeten. Ze weten echt wel hoe het werkt hoor. Ze hebben gewoon een grote mond omdat ze weten dat mensen bang zijn. Dat voelt zo lekker machtig. Gewoon even opnieuw opvoeden wat dat betreft en er wat van zeggen. Als iedereen het goede voorbeeld geeft zal het snel klaar zijn. Maar nee, we zijn bang. Waarom ?!
Dat zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat je altijd tegenover een groep staat.

Nou ben jij natuurlijk stoer genoeg om het op te nemen tegen tien man, maar jij bent de uitzondering, niet de regel.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 09:20
Ik kan gewoon cornflakes voor ontbijt eten.
Tufan schreef:
09-09-2018 09:32
Jouw werk en je netflix serie zijn nog steeds hetzelfde. Jij kan nog steeds in het weekend op een terrasje zitten

Dus zolang jíj je cornflakes-ontbijtje, je baantje, je Netflix en je terrasje maar hebt is salafisme hartstikke okee?
Dus dat is het criterium, ja?
julius schreef:
09-09-2018 13:31
Dat zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat je altijd tegenover een groep staat.

Nou ben jij natuurlijk stoer genoeg om het op te nemen tegen tien man, maar jij bent de uitzondering, niet de regel.
Ik neem het helemaal niet op tegen tien man. Ik zeg in het voorbij gaan dat ik er niet van gediend ben. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
09-09-2018 14:11
Dus zolang jíj je cornflakes-ontbijtje, je baantje, je Netflix en je terrasje maar hebt is salafisme hartstikke okee?
Dus dat is het criterium, ja?
Criterium voor wat precies? En wat bedoel je met oké?
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 14:27
Criterium voor wat precies? En wat bedoel je met oké?

Het criterium voor acceptatie van salafisme. Zolang jij je cornflakes, baantje, Netflix en terrasje hebt, vind jij het salafisme prima? Dat is namelijk wat je anderen, die er wat minder welwillend tegenover staan, steeds voorhoudt.
Noesa schreef:
09-09-2018 14:40
Het criterium voor acceptatie van salafisme. Zolang jij je cornflakes, baantje, Netflix en terrasje hebt, vind jij het salafisme prima? Dat is namelijk wat je anderen, die er wat minder welwillend tegenover staan, steeds voorhoudt.
Salafisme is absoluut niet prima, onder geen enkele omstandigheid. Maar hoewel mijn vertrouwen in de overheid behoorlijk is geslonken denk ik wel dat ze dit gedeelte goed geregeld hebben. Namelijk het monitoren en in toom houden van gevaarlijk groeperingen. Daarom geloof ik niet zo in de bewering dat zij een steeds grotere invloed zullen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
09-09-2018 14:46

Daarom geloof ik niet zo in de bewering dat zij een steeds grotere invloed zullen krijgen

Dat is geen bewering, dat is de realiteit. Daar gaat dit topic over.

https://nos.nl/op3/artikel/2248863-groe ... ng-af.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf592a16/

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/21/sa ... 2-a1555584
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
09-09-2018 14:40
Het criterium voor acceptatie van salafisme. Zolang jij je cornflakes, baantje, Netflix en terrasje hebt, vind jij het salafisme prima? Dat is namelijk wat je anderen, die er wat minder welwillend tegenover staan, steeds voorhoudt.
Je hoeft het niet te accepteren, je hoeft helemaal niets. Wat je wel kunt doen is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven want wat hipster Mo in jurk aantrekt heeft geen enkel invloed op jouw leven. We laten echt niet toe dat ons vrijheid en democratie in gevaar komt. Wat Mo aantrekt is onderdeel van vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
09-09-2018 14:26
Ik neem het helemaal niet op tegen tien man. Ik zeg in het voorbij gaan dat ik er niet van gediend ben. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Hey schavauiten, ik ben hier niet van gediend! En dan snel doorlopen.

Nee, dat gaat ervoor zorgen dat ze ermee stoppen :yes:
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 15:07
Je hoeft het niet te accepteren, je hoeft helemaal niets. Wat je wel kunt doen is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven want wat hipster Mo in jurk aantrekt heeft geen enkel invloed op jouw leven. We laten echt niet toe dat ons vrijheid en democratie in gevaar komt. Wat Mo aantrekt is onderdeel van vrijheid.
Precies. De maatschappij kan de tyfus krijgen zolang jij maar netflix kunt kijken en cornflakes kunt eten.
Hipsters zijn niet missionair, de kans is daarom ook klein is dat we in de toekomst onder de voet worden gelopen door hipsters.
Salafisten daarentegen hebben een sterk missionair karakter.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
09-09-2018 15:17
Hipsters zijn niet missionair, de kans is daarom ook klein is dat we in de toekomst onder de voet worden gelopen door hipsters.
Salafisten daarentegen hebben een sterk missionair karakter.
Werkt het op jou? Wie trapt er nou in? Dan moet je wel heel wanhopig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 15:18
Werkt het op jou? Wie trapt er nou in? Dan moet je wel heel wanhopig zijn.
Vervang de islam voor netflix en cornflakes en jij bent al een heel eind op weg.

Niet zelf nadenken, geen interesse in de wereld om zich heen. Goed bezig.
Tufan schreef:
09-09-2018 15:18
Werkt het op jou? Wie trapt er nou in? Dan moet je wel heel wanhopig zijn.
Vind je dat er uit mijn woorden wanhoop klinkt?
Nee, ik ben niet wanhopig maar op haatimams en een strenge religie die zich verspreidt en tevens een stempel probeert te drukken zit ik niet te wachten. Op geen enkele strenge religie overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven