Salafisten in Nederland: moet kunnen, of zorgelijk?

04-09-2018 18:42 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar lang deed onderzoeker Mohammed Soroush van de Universiteit Tilburg veldwerk bij streng-islamitische centra in Nederland. Hij komt tot een onheilspellend beeld van strenggelovige moslims, die onze samenleving afwijzen: “Salafisten hebben een andere moraliteit en andere opvattingen. Ze staan niet voor integratie maar voor segregatie.”


Dat is opeens andere koek dan de berichten die voormalig burgemeester van Den Haag en Amsterdam ons voorhield. Die was van mening dat je ze overal bij moest betrekken.


Geldt dat nog steeds of moet het salafisme aangepakt worden?
Het beleid in Nederland is pappen, nathouden, tevreden stellen en onder de radar heeeeel scherp in de gaten houden van bepaalde groeperingen. Idioten die in achterkamertjes samen komen om heel boos te zijn op alles en iedereen, denken dat de Nederlanders dom zijn, dat zij zelf de macht hebben en dat ze hun gang kunnen gaan. Het tegendeel is waar natuurlijk. Het is in feite heel slim (maar soms ergerlijk) beleid gezien het zeer geringe aantal kleine aanslagen in Nederland en de volledige afwezigheid van grote aanslagen. Zodra er iets gebeurd wat de Nederlandse overheid niet zint wordt er keihard ingegrepen. Zie het razendsnelle en onverbiddelijke uitzetten van de ongewenste Turkse minister vorig jaar.
Toegegeven, de verkiezingen waren toen op komst ... maar toch.

Laat je niet zo bang maken
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
04-09-2018 23:02
Wat dacht je van het verspreiden van de Islam? Dan duurt het niet zo lang meer voordat het hier precies past bij hun denkbeelden en levenswijze. Het is al te ver heen.
Nou lijkt me niet zo'n vaart lopen hoor als je kijkt naar NL en dingen zoals gaypride en de lgbthi community die tegenwoordig veel in the picture zijn. Dat past echt niet in het plaatje van een salafist lijkt me.. en dat is er ook gewoon in Nederland.
En het verspreiden van de Islam ja je zal vast nog meer halal toko's, shisha lounges, moskeeen e.d. gaan tegenkomen ik in de toekomst i.v.m. bevolkingsgroei onder de moslims maar het gros van de moslims is volgens mij niet extremistisch en daarmee prima mee samen te leven!
Maar van die haat predikende lui moeten ze gewoon verbieden en op handhaven want daar is niemand mee geholpen in NL.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
05-09-2018 11:23
Het beleid in Nederland is pappen, nathouden, tevreden stellen en onder de radar heeeeel scherp in de gaten houden van bepaalde groeperingen. Idioten die in achterkamertjes samen komen om heel boos te zijn op alles en iedereen, denken dat de Nederlanders dom zijn, dat zij zelf de macht hebben en dat ze hun gang kunnen gaan. Het tegendeel is waar natuurlijk. Het is in feite heel slim (maar soms ergerlijk) beleid gezien het zeer geringe aantal kleine aanslagen in Nederland en de volledige afwezigheid van grote aanslagen. Zodra er iets gebeurd wat de Nederlandse overheid niet zint wordt er keihard ingegrepen. Zie het razendsnelle en onverbiddelijke uitzetten van de ongewenste Turkse minister vorig jaar.
Toegegeven, de verkiezingen waren toen op komst ... maar toch.

Laat je niet zo bang maken
De vraag of Salafisten in Nederland wenselijk zijn of niet heeft helemaal niets met angst te maken.

Wat heeft een land aan mensen die een hekel hebben aan alles en iedereen in dat land, maar wel gebruik wensen te maken van de sociale voorzieningen die dat land biedt?

He-le-maal niets. Ze voegen werkelijk nul komma nul niets toe aan de samenleving. Het enige wat er kan gebeuren, is dat ze radicaliseren en geweld gaan gebruiken. Serieus, wie zit er te wachten op zulke lui?
julius schreef:
05-09-2018 11:39
De vraag of Salafisten in Nederland wenselijk zijn of niet heeft helemaal niets met angst te maken.

Wat heeft een land aan mensen die een hekel hebben aan alles en iedereen in dat land, maar wel gebruik wensen te maken van de sociale voorzieningen die dat land biedt?

He-le-maal niets. Ze voegen werkelijk nul komma nul niets toe aan de samenleving. Het enige wat er kan gebeuren, is dat ze radicaliseren en geweld gaan gebruiken. Serieus, wie zit er te wachten op zulke lui?
Je hebt gelijk, het is niet wenselijk en niemand zit erop te wachten, maar ze zíjn er inmiddels al hè ... niets meer aan te doen, zolang er geen bewijsbare strafbare feiten worden gepleegd.
Alle reacties Link kopieren
woelmuisje schreef:
05-09-2018 11:36
Nou lijkt me niet zo'n vaart lopen hoor als je kijkt naar NL en dingen zoals gaypride en de lgbthi community die tegenwoordig veel in the picture zijn. Dat past echt niet in het plaatje van een salafist lijkt me.. en dat is er ook gewoon in Nederland.

Het loopt helaas wél zo'n vaart. Ondanks dat er zaken als een gaypride bestaan (die ook niet eens in alle delen van Amsterdam gehouden kan worden), is het inmiddels een feit dat homo's in de grote steden nog amper hand in hand durven te lopen, en ook andere LHBT'ers steeds meer met anti LHBT-geweld en -discriminatie te maken krijgen. Deze terugval in homo-acceptatie hebben we te 'danken' aan zgn. 'nieuwe Nederlanders', die tevens de nationaliteit hebben (dubbel paspoort) van landen waar LHBT'ers als criminelen gezien en behandeld worden en zaken als homoseksualiteit dus strafbaar zijn. Dat zijn dan niet eens alleen salafisten, de islam predikt dit soort intolerantie nu eenmaal.
Zolang er niks wordt gedaan aan die extremistische imams die hier in Nederland komen prediken zie ik het somber in.
Alle reacties Link kopieren
Lees dit interview met Bodar maar eens. Het is onze eigen schuld omdat we er niets om geven zolang we het zelf maar goed hebben. Europeanen in het algemeen en Nederlanders in het bijzonder hebben een ikki ikke mentaliteit die ons uiteindelijk de das om zal doen.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/
willem1959 schreef:
05-09-2018 12:35
Lees dit interview met Bodar maar eens. Het is onze eigen schuld omdat we er niets om geven zolang we het zelf maar goed hebben. Europeanen in het algemeen en Nederlanders in het bijzonder hebben een ikki ikke mentaliteit die ons uiteindelijk de das om zal doen.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/
Ik vind die Bodar trouwens ook een engnek.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
05-09-2018 12:39
Ik vind die Bodar trouwens ook een engnek.
Maar hij heeft wel gelijk, engnek of niet.
Denk je niet dat het vooral laksheid is van de Nederlanders?
Pas als de wereld in brand staat komen we in beweging. Zie ik wel vaker gebeuren in dit land.
Laksheid in combinatie met hoogmoed. Of naiviteit.

Overigens is er wel hoop: Guy Verhofstadt, doorgaans vind ik hem een idioot, heeft gezegd dat als je geen deel wil uitmaken van de samenleving en toch geld ontvangt, er geen plaats voor je is.

Voor het eerst in mijn leven ben ik het roerend met hem eens.
willem1959 schreef:
05-09-2018 12:35
Lees dit interview met Bodar maar eens. Het is onze eigen schuld omdat we er niets om geven zolang we het zelf maar goed hebben. Europeanen in het algemeen en Nederlanders in het bijzonder hebben een ikki ikke mentaliteit die ons uiteindelijk de das om zal doen.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/


Wat een onzin praat meneer Bodar wederom. Niet dat ik iets anders had verwacht.
"het aanbod schept de vraag" :facepalm:

En dan die conclusie: het is zo ongeveer de schuld van de verlichting en seculering dat islamisering oprukt?
Nee lul! Het is gewoon het ene juk voor het andere juk inruilen.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
05-09-2018 11:43
Je hebt gelijk, het is niet wenselijk en niemand zit erop te wachten, maar ze zíjn er inmiddels al hè ... niets meer aan te doen, zolang er geen bewijsbare strafbare feiten worden gepleegd.
Natuurlijk is er wel wat aan te doen. Uitkeringen stopzetten, toeslagen stopzetten. Ze gaan eerst maar eens aan het werk. Wat ze daarna in hun vrije tijd doen moeten ze helemaal zelf weten.

En als ze geen werk kunnen vinden en dus geen inkomen hebben, dan gaan ze maar naar een land toe waar ze wel welkom zijn. Doei, tot nooit meer ziens, niemand zal jullie missen.
julius schreef:
05-09-2018 13:05
Natuurlijk is er wel wat aan te doen. Uitkeringen stopzetten, toeslagen stopzetten. Ze gaan eerst maar eens aan het werk. Wat ze daarna in hun vrije tijd doen moeten ze helemaal zelf weten.

En als ze geen werk kunnen vinden en dus geen inkomen hebben, dan gaan ze maar naar een land toe waar ze wel welkom zijn. Doei, tot nooit meer ziens, niemand zal jullie missen.

Je kunt nu eenmaal niet een uitkering stoppen op grond van 'je ideeën staan ons niet aan'.
Nog niet althans, het is in ons aller belang niet zo een dergelijke maatschappij te worden.

Er zal eerst ergens een overtreding geregistreerd moeten worden. Niet dat ik ze persoonlijk niet liever met kop en kont er uit bonjour.
Het is een groot goed dat we eindelijk van religie verlost zijn hier. Bodar heeft echter wel een punt met betrekking tot de decadentie en ik gerichtheid van onze samenleving. De gemeenschapszin en humaniteit moet terug maar deze keer zonder de dwang van de kerk.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
05-09-2018 13:42
Het is een groot goed dat we eindelijk van religie verlost zijn hier. Bodar heeft echter wel een punt met betrekking tot de decadentie en ik gerichtheid van onze samenleving. De gemeenschapszin en humaniteit moet terug maar deze keer zonder de dwang van de kerk.
Het gaat niet om de dwang van de kerk, maar mensen willen nergens meer bijhoren. Niet bij de kerk, niet bij de voetbalclub. Verenigingswerk is moeilijk in te vullen. Gemeenschapszin is ver te zoeken. Iedereen probeert elkaar op internet maar af te bekken. Nee, we doen het onszelf aan. En in dat vacuum springt de islam. Omdat we zelf niet meer voor onze eigen gemeenschap opkomen.
willem1959 schreef:
05-09-2018 18:42
Het gaat niet om de dwang van de kerk, maar mensen willen nergens meer bijhoren. Niet bij de kerk, niet bij de voetbalclub. Verenigingswerk is moeilijk in te vullen. Gemeenschapszin is ver te zoeken. Iedereen probeert elkaar op internet maar af te bekken. Nee, we doen het onszelf aan. En in dat vacuum springt de islam. Omdat we zelf niet meer voor onze eigen gemeenschap opkomen.
Dat ben ik met je eens Willem. Met uitzondering dat de islam in het vacuüm springt. De meeste westerlingen willen helemaal geen religie meer, laat staan de islam.

Maar voor de rest .. volledig eens. Ik vind het een verdrietige ontwikkeling
willem1959 schreef:
05-09-2018 18:42
Het gaat niet om de dwang van de kerk, maar mensen willen nergens meer bijhoren. Niet bij de kerk, niet bij de voetbalclub. Verenigingswerk is moeilijk in te vullen. Gemeenschapszin is ver te zoeken. Iedereen probeert elkaar op internet maar af te bekken. Nee, we doen het onszelf aan. En in dat vacuum springt de islam. Omdat we zelf niet meer voor onze eigen gemeenschap opkomen.

Het is helemaal niet nodig 'ergens bij te horen'.
Het is nodig een beetje als fatsoenlijk mens te leven, een ander niet aandoen wat je zelf niet zou willen en af en toe iets aardigs voor een ander doen en er niets voor terug te hoeven.

In Nederland zijn juist zeer veel mantelzorgers en vrijwilligers maar dat wordt voor het gemak even vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Praten over Islam lijkt een nationale hobby te zijn geworden. :zzz: .

Wat ik niet begrijp is waarom Islam zo intrigerend is? Waar komt die obsessie vandaan? Ik geloof niet in god, dus religie interesseert mij dan ook niet. Er zijn een heleboel andere dingen in het leven dat veel interessanter is om in te verdiepen.
Tufan schreef:
05-09-2018 19:59
Praten over Islam lijkt een nationale hobby te zijn geworden. :zzz: .

Wat ik niet begrijp is waarom Islam zo intrigerend is? Waar komt die obsessie vandaan? Ik geloof niet in god, dus religie interesseert mij dan ook niet. Er zijn een heleboel andere dingen in het leven dat veel interessanter is om in te verdiepen.

Ik zou zeggen wat let je? Ga heen en verdiept u zich.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt denk ik wel wat gezegd wordt over dat Nederland minder ruimdenkend wordt ja..

En nationale hobby het praten over de islam, tja het ligt vrij ver van de NL /westerse manier van leven en dus valt er veel over te zeggen denk ik...
Voor sommige mensen denk ik ook dat het daardooe bedreigend voelt voor de Nederlandse manier van leven. En maakt dus ook ook dat mensen het er veel over hebben.
Ik, als “buitenlander” vraag deze mensen die de NL samenleving afwijzen om te vertrekken naar een land dat ze wel bevalt.
Gisselle schreef:
04-09-2018 23:02
Wat dacht je van het verspreiden van de Islam? Dan duurt het niet zo lang meer voordat het hier precies past bij hun denkbeelden en levenswijze. Het is al te ver heen.
In 2004 zei mijn vader dat we over een paar jaar allemaal naar de moskee gaan. 14 jaar later is nog steeds maar 6% moslim en nog een veel kleiner deel echt zeer gelovig.

Steeds spotlights vestigen op islam, marokkanen, syriers etc vervormt het algemene beeld behoorlijk.
Tufan schreef:
05-09-2018 19:59
Praten over Islam lijkt een nationale hobby te zijn geworden. :zzz: .

Wat ik niet begrijp is waarom Islam zo intrigerend is? Waar komt die obsessie vandaan? Ik geloof niet in god, dus religie interesseert mij dan ook niet. Er zijn een heleboel andere dingen in het leven dat veel interessanter is om in te verdiepen.
De meeste “gekke dingen” in dit land hebben ook helemaal niets met de islam te maken. Maar 6% is moslim dus dat kan nog niet eens.
Op de een of andere manier zijn de uitschieters wel vaak islamitisch OF wordt daar selectief gewoon meer naar gekeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven