Salafisten in Nederland: moet kunnen, of zorgelijk?

04-09-2018 18:42 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar lang deed onderzoeker Mohammed Soroush van de Universiteit Tilburg veldwerk bij streng-islamitische centra in Nederland. Hij komt tot een onheilspellend beeld van strenggelovige moslims, die onze samenleving afwijzen: “Salafisten hebben een andere moraliteit en andere opvattingen. Ze staan niet voor integratie maar voor segregatie.”


Dat is opeens andere koek dan de berichten die voormalig burgemeester van Den Haag en Amsterdam ons voorhield. Die was van mening dat je ze overal bij moest betrekken.


Geldt dat nog steeds of moet het salafisme aangepakt worden?
julius schreef:
09-09-2018 15:13
Hey schavauiten, ik ben hier niet van gediend! En dan snel doorlopen.

Nee, dat gaat ervoor zorgen dat ze ermee stoppen :yes:
Drie straten omlopen uit angst of met gebogen hoofd langs de “schavuiten” lopen (eerst snel even oversteken natuurlijk) en het gesis lijdzaam ondergaan helpt beter denk jij ?
Dank je voor de links, Ik ken dit soort artikelen wel en lees ze ook, in verschillende kranten, maar kijk even goed en zo objectief mogelijk om je heen. Hoeveel aanslagen van bijvoorbeeld het kaliber Bataclan hebben deze zich van de Nederlandse maatschappij afgekeerde extreem religieuze jongeren hier in Nederland gepleegd ? Hoeveel aanslagen zijn er in Nederland überhaupt gepleegd ? Niet veel. In ieder geval niet zoveel als in andere delen van Europa. Dit zegt mij dat onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten toch iets goed doen. Maar misschien ben ik naïef, dat kan. Het leeft in ieder geval prettiger om je te informeren maar je niet onnodig angst aan te laten jagen dan achter elke boom een islamitisch complot te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
09-09-2018 15:33
Drie straten omlopen uit angst of met gebogen hoofd langs de “schavuiten” lopen (eerst snel even oversteken natuurlijk) en het gesis lijdzaam ondergaan helpt beter denk jij ?
Natuurlijk niet. De politie die er met een knuppel overheen gaat zoals in Marokko, dat helpt.

Zeggen dat je er niet van gediend bent werkt alleen maar averechts, zeker als je met een man samen bent.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
09-09-2018 15:07

Wat je wel kunt doen is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven want wat hipster Mo in jurk aantrekt heeft geen enkel invloed op jouw leven. We laten echt niet toe dat ons vrijheid en democratie in gevaar komt. Wat Mo aantrekt is onderdeel van vrijheid.

Salafisme gaat over kledingstijl? En over jezelf niet scheren? Net als hipsters en Conchita Wurst?
noesa wijzigde dit bericht op 09-09-2018 20:00
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
09-09-2018 15:41

kijk even goed en zo objectief mogelijk om je heen. Hoeveel aanslagen van bijvoorbeeld het kaliber Bataclan hebben deze zich van de Nederlandse maatschappij afgekeerde extreem religieuze jongeren hier in Nederland gepleegd ? Hoeveel aanslagen zijn er in Nederland überhaupt gepleegd ? Niet veel.

Het is natuurlijk niet zo dat het salafisme pas een probleem wordt als er hier aanslagen gepleegd worden. Dan is het al veel te laat.
Het salafisme is een giftige voedingsbodem. Het feit dat salafisme o.a. staat voor (het prediken van) segregatie en intolerantie & haat naar alles waar het westen voor staat... en dat de praktijk helaas heeft uitgewezen dat deze ideeën kunnen leiden tot geweld, moord en terrorisme, is op zich al alarmerend genoeg.
Als je een giftige slang als huisdier neemt, en hem daar vrij laat rondkronkelen, zeg je ook niet: hij is ongevaarlijk, want hij heeft me nooit gebeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een moeilijk onderwerp.

Ik ken mensen die zichzelf salafist noemen maar niet aan dit stereotype voldoen. Zoals mijn ouders zich nog katholiek/protestants/Joods noemen zonder ooit een kerk/synagoog te bezoeken maar zo is men in hun jeugd gedoopt.
Ze zijn eigenlijk ontzettend gematigd moslim. Je kunt bijna zeggen gewoon eigenlijk niet moslim. Gewoon even islamitisch zoals mijn ouders christelijk en joods zijn.

Die zeldzame uniekelingen, die overal zijn, en hun machtsdromen niet waar kunnen maken bij het salafisme en met hetzelfde gemak op een andere manier een sekte gaan beginnen of een of ander slecht schijtbedrijf om hun machtsdrang te vervullen; ja. Die vind ik eng. En die moeten gestopt worden.
Maar die mensen zijn niet specifiek salafist. Dat zijn gewoon mensen met een sociale stoornis en gebrek aan emphatie. Eikels dus. Die zijn vandaag extreem salafist en als dat niet werkt morgen extreem nazi en hopen daar wel hun 'erkenning'(kuch, zin, kuch) te krijgen.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
En dan te bedenken dat al deze ellende en aanslagen tegen ons pas écht zijn begonnen nadat Amerika Irak ooit binnenviel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven