Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:24:

De schrijver W.F. Hermans schreef in 1969 het boek: De laatste resten tropisch Nederland.

Daarin schrijft hij over zijn reizen in Suriname en de Antillen.

Over Zwarte Piet:

"Maar bij langer verblijf op de Antillen, na gezien te hebben met hoeveel fanatisme sommige mensen (gezagsdragers) dit feest organiseren, begin je je wel af te vragen of dit feest nog een ander aspect heeft behalve het stimuleren van de kleinhandel, zoals bij ons. Die vraag kan niet ontkennend beantwoord worden. Ik geloof niet dat het allemaal inbeelding is, wanneer de negers denken dat deze traditie in stand wordt gehouden om hen iets te laten voelen.

Op zijn minst genomen is het tactloos dat het gebeurt."

Nou was deze W.F. Hermans zo'n beetje de minst politiek correcte schrijver die we ooit gehad hebben. Hij hield zich zelfs niet aan de boycot van Zuid-Afrika.

Als uitgerekend hij nu, in 1969 (!) al tot de conclusie komt dat ten opzichte van de negers dit feest met zwarte piet bijbedoeling heeft, en dat je dat vooral merkt aan het fanatisme van de organisatoren... en dat dat géén inbeelding van de kant van de negers is... moeten we dan anno 2013 niet vaststellen dat het met de tactloosheid nog even droevig gesteld is als toen?

En ja, Hermans heeft het in 1969 over het feest op de Antillen. Maar in 2013 is, samen met de immigratie, het probleem verplaatst naar Nederland zelf.

lezen kan hier, even zoeken op 'sinterklaas': linkMedunkt, mag ik je een compliment geven, gewoon voor de manier waarop je je punt overbrengt in deze discussie? Bij deze!

De schrijver W.F. Hermans schreef in 19

Als uitgerekend hij nu, in 1969 (!) al tot de conclusie komt dat ten opzichte van de negers dit feest met zwarte piet bijbedoeling heeft, en dat je dat vooral merkt aan het fanatisme van de organisatoren... en dat dat géén inbeelding van de kant van de negers is... moeten we dan anno 2013 niet vaststellen dat het met de tactloosheid nog even droevig gesteld is als toen?Oké, W.F. Hermans heeft in 1969 iets geschreven. Wat bedoel je daar nu mee? Was Hermans een autoriteit op Sinterklaasgebied? Voor zover ik weet, was hij wis- en natuurkundige en schrijver van poëzie en prachtige boeken. Dat maakt hem niet, tot iemand die altijd gelijk had. Dat was zijn interpretatie.
quote:kadanz schreef op 24 oktober 2013 @ 17:32:

[...]

Ik denk dat steeds meer mensen in gaan zien waar de schoen wringt in onze samenleving. Jammer dat we een kinderfeestje nodig hadden om ons duidelijk te maken waar zoals je treffend zegt, een klein land klein in kan zijn.Ik zie je gewoon hoofdschuddend achter je pc zitten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 17:35:

[...]

Oké, W.F. Hermans heeft in 1969 iets geschreven. Wat bedoel je daar nu mee? Was Hermans een autoriteit op Sinterklaasgebied? Voor zover ik weet, was hij wis- en natuurkundige en schrijver van poëzie en prachtige boeken. Dat maakt hem niet, tot iemand die altijd gelijk had. Dat was zijn interpretatie.
Maar goed, je merkt dat deze hype weer wat overwaait. Wij kijken uit naar Sinterklaas, samen met de Zwarte Pieten. Net zoals vorig jaar. En zoals we het de komende jaren nog zullen vieren...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

De schrijver W.F. Hermans schreef in 1969 het boek: De laatste resten tropisch Nederland.

Daarin schrijft hij over zijn reizen in Suriname en de Antillen.

Over Zwarte Piet:

"Maar bij langer verblijf op de Antillen, na gezien te hebben met hoeveel fanatisme sommige mensen (gezagsdragers) dit feest organiseren, begin je je wel af te vragen of dit feest nog een ander aspect heeft behalve het stimuleren van de kleinhandel, zoals bij ons. Die vraag kan niet ontkennend beantwoord worden. Ik geloof niet dat het allemaal inbeelding is, wanneer de negers denken dat deze traditie in stand wordt gehouden om hen iets te laten voelen.

Op zijn minst genomen is het tactloos dat het gebeurt."

Nou was deze W.F. Hermans zo'n beetje de minst politiek correcte schrijver die we ooit gehad hebben. Hij hield zich zelfs niet aan de boycot van Zuid-Afrika.

Als uitgerekend hij nu, in 1969 (!) al tot de conclusie komt dat ten opzichte van de negers dit feest met zwarte piet bijbedoeling heeft, en dat je dat vooral merkt aan het fanatisme van de organisatoren... en dat dat géén inbeelding van de kant van de negers is... moeten we dan anno 2013 niet vaststellen dat het met de tactloosheid nog even droevig gesteld is als toen?

En ja, Hermans heeft het in 1969 over het feest op de Antillen. Maar in 2013 is, samen met de immigratie, het probleem verplaatst naar Nederland zelf.

lezen kan hier, even zoeken op 'sinterklaas': link

Ohw....

Dus als hij die mening heeft moet ik het ook hebben?

Waarom precies?
quote:consuelabananahammok schreef op 24 oktober 2013 @ 17:40:

[...]

Ohw....

Waarom precies?

Omdat Medunkt dat nu eenmaal vindt. Hermans heeft dat geschreven in 1969 (!), dus is het nu ook waar.

Ik geloof dat Medunkt het posten van meningen van anderen heel erg belangrijk vindt.

Ik word er zo moe van door een bepaald klein clubje voortdurend tot racist en kleingeestig persoon te worden gebombardeerd. Accepteer zaken eens gewoon zo als ze zijn, in plaats van er voortdurend verborgen racisme en negativiteit achter te zoeken.
quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 17:09:

[...]

Waarom zou ik? Je haalt twee dingen door elkaar: de tevredenheid van de ene groep, en de frustratie van de andere. Ik heb geen enkele behoefte om het sinterklaasfeest te veranderen, want het bevalt prima zo. Een andere, heel kleine groep heeft er wel moeite mee. Jammer dan. Ik heb het er mee gehad, die hele discussie. Piet is geen slaaf, hij wordt niet gebruikt als slaaf en niet voorgesteld als slaaf. Dat een kleine minderheid dat wel zo ziet, is dus niet mijn probleem. Er wordt voortdurend maar gesuggereerd dat een grote meerderheid racistisch bezig is. De meesten hebben daar genoeg van, want ze zien dat absoluut niet zo. Dat kun je dan star noemen, maar ik noem het gewoon reëel. Deal with it.

Er word

Melpomeme, er wordt niet beweerd dat je racistisch bezig bent als je Sinterklaas viert. Niemand heeft dat gezegd. Echt helemaal niemand. Wat een groep mensen wel heeft gezegd is dat ze zich ongemakkelijk voelen als ze geconfronteerd worden de manier waarop Zwarte Piet geportretteerd wordt.

Dat is in de verste verte geen persoonlijke aanval op jou.

Wie heeft er nu echt lange tenen?
Dank, Kadanz!

Ik heb Prem niet gezien bij DWDD en ik ga het niet kijken want bij Pauw en Witteman ligt mijn ondergrens aan wat ik aankan aan Nederlands non-debat. Maar ik geloof meteen dat hij deed wat Prem altijd doet.

Overigens spreekt Prem altijd mét emotie maar daarom nog niet per se óver emotie. Ik vind dat hij soms best zinnige dingen te zeggen heeft, als je een beetje de wilde gebaren en stemverheffingen wegdenkt.

De anti-Zwarte Pieters, tsja, die heb ik alleen nog maar gehoord over dat het enerzijds complete onzin is en nergens over gaat (inbeelding van overgevoelige 'huilnegers'), maar anderzijds over hoe gemeen het is, hoe zielig voor de kindjes, er wordt "ons" iets afgepakt, 'er is een grens bereikt', het is een complot van beroepsnegers, enzoverder. Allemaal gevoelens, geprojecteerde en eigen gevoelens, en geen argumenten.
zwarte piet en nog alle andere kleuren erbij. Ik ben voor Zwarte piet blijft en er komen wat kleuren bij

Gele piet met lijntjes waardoor het lijkt alsof hij spleetogen heeft, Groene piet, met een takjes uit de oren

Blauwe piet, een soort zeepiet

roze piet, de gay piet

Overigen was ik van plan de pietitie te ondertekenen, ik ben afgehaakt.

Waarom? Ik denk dat deze columnist dat beter kan beschrijven

http://www.bnr.nl/opinie/ ... ljoen-blanke-nederlanders
quote:kadanz schreef op 24 oktober 2013 @ 17:44:

[...]

Melpomeme, er wordt niet beweerd dat je racistisch bezig bent als je Sinterklaas viert. Niemand heeft dat gezegd. Echt helemaal niemand. Wat een groep mensen wel heeft gezegd is dat ze zich ongemakkelijk voelen als ze geconfronteerd worden de manier waarop Zwarte Piet geportretteerd wordt.

Huh?

In die bewoording zegt ze dat toch ook niet?

Waar zie jij lange tenen dan?
quote:consuelabananahammok schreef op 24 oktober 2013 @ 17:40:

[...]

Ohw....

Waarom precies?

Nee, je hoeft die mening niet te hebben.

Vind je dat het opschiet zo, de discussie?
quote:ardni schreef op 24 oktober 2013 @ 17:46:

zwarte piet en nog alle andere kleuren erbij. Ik ben voor Zwarte piet blijft en er komen wat kleuren bij

Gele piet met lijntjes waardoor het lijkt alsof hij spleetogen heeft, Groene piet, met een takjes uit de oren

Blauwe piet, een soort zeepiet

roze piet, de gay piet

Overigen was ik van plan de pietitie te ondertekenen, ik ben afgehaakt.

Waarom? Ik denk dat deze columnist dat beter kan beschrijven

http://www.bnr.nl/opinie/ ... ljoen-blanke-nederlanders

Ik ben nog steeds tegen gekleurde pieten ( ik ben ineens pro en anti, ik raak in de war! )

Ik had de Pietitie wel geliked en spijt om de reden zoals in de column wordt geschreven.

Ik ben Pro -piet, maar ik wil nu ook weer niet bij een groep horen die alle fatsoensnormen te buiten gaat en het hele punt laat sneuvelen.

Misselijkmakend.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:47:

[...]

Vind je dat het opschiet zo, de discussie?Niet echt als je meningen van anderen erbij moet halen om je punt te maken. Die zelfs uit het jaar 1969 geplukt moeten worden
quote:Crique schreef op 24 oktober 2013 @ 16:56:

[...]

Wodan is een Noorse/Germaanse god. Djiez

Joh ook goed, je bent de eerste die me corrigeert, Ik heb het ook maar ergens in deze dicussie opgevangen. zie het maar als de klok horen luiden.

In ieder geval dus al van ver voor de slaventijd.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:consuelabananahammok schreef op 24 oktober 2013 @ 17:47:

[...]

Huh?

In die bewoording zegt ze dat toch ook niet?

Waar zie jij lange tenen dan?Er wordt herhaaldelijk gezegd dat de anti-pieten de rest beschuldigt van racisme, terwijl daar helemaal geen sprake van is. Zie melpomeme:quote:Er wordt voortdurend maar gesuggereerd dat een grote meerderheid racistisch bezig is. De meesten hebben daar genoeg van, want ze zien dat absoluut niet zo. Dat kun je dan star noemen, maar ik noem het gewoon reëel. Deal with it.Ze gaat er dus vanuit dat als iemand aangeeft zich ongemakkelijk te voelen bij Zwarte Piet, diegene gelijk iedereen van racisme beschuldigt. Dat is niet waar en dat getuigt even zeer van het hebben van lange tenen als een Surinamer die overal racisme achter ziet.
quote:kadanz schreef op 24 oktober 2013 @ 17:44:

[...]

Kadanz, dat is mijn punt helemaal niet. Persoonlijk interesseert het me geen ene ruk. Ik ben bewust kinderloos, en de laatste keer dat ik het feest heb gevierd is volgens mij ergens in 1992.

Het interesseert me vrij weinig, dat een kleine groep mensen zich ongemakkelijk voelt. Dat kan heel onverschillig en star overkomen, dat realiseer ik me. Maar er is altijd wel een kleine groep mensen, die zich ergens ongemakkelijk onder voelt. Altijd. En dat vind ik een heel persoonlijke zaak.

Op een ander topic werd mij toegebeten, dat ik, toen ik vertelde als klein meisje in al mijn onschuld Sinterklaas leuk te hebben gevonden, en het absoluut niet als racistisch te hebben ervaren, dat ik mij dat nooit gerealiseerd had, maar dat wél rácistisch wás. Alleen dat besefte ik niet. En dat is de hele tendens hier. Je mag als zwarte-piet-aanhanger wel zeggen dat je het zelf niet racistisch vind, maar... je weet niet beter, je bent je er niet van bewust, want ánderen weten beter dan jij wat iets inhoudt. W.F. Hermans bijvoorbeeld. Het dédain, ongelooflijk.

Ik reis al dertig jaar de hele wereld over, heb in diverse landen gewoond, verkeer met zwart, bruin, wit, geel, christelijk, islamitisch, en ben zelf boeddhist. Maar het gezeur dat hier in Nederland ten toon wordt gespreid, het koste wat het kost politiek correct te willen zijn, dat heb ik gelukkig nog nergens anders meegemaakt.

En meestal moet ik er eigenlijk wel ongelooflijk om lachen.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:45:

Dank, Kadanz!

Ik heb Prem niet gezien bij DWDD en ik ga het niet kijken want bij Pauw en Witteman ligt mijn ondergrens aan wat ik aankan aan Nederlands non-debat. Maar ik geloof meteen dat hij deed wat Prem altijd doet.

Overigens spreekt Prem altijd mét emotie maar daarom nog niet per se óver emotie. Ik vind dat hij soms best zinnige dingen te zeggen heeft, als je een beetje de wilde gebaren en stemverheffingen wegdenkt.

De anti-Zwarte Pieters, tsja, die heb ik alleen nog maar gehoord over dat het enerzijds complete onzin is en nergens over gaat (inbeelding van overgevoelige 'huilnegers'), maar anderzijds over hoe gemeen het is, hoe zielig voor de kindjes, er wordt "ons" iets afgepakt, 'er is een grens bereikt', het is een complot van beroepsnegers, enzoverder. Allemaal gevoelens, geprojecteerde en eigen gevoelens, en geen argumenten.

Zit ik hier het hele topic door argumenten te schrijven, zoals ik ze zie . Zijn het geen argumenten

Sorry medunkt maar ik vind dat je wel erg neerkijkt op alle mensen die gewoon achter hun traditie staan en op ene normale manier dit gesprek aan willen gaan.

Je praat alle mensen met een donkere huidskleur goed tot aan prem toe ( en geloof mij als je het had gezien, is dat niet goed te praten vanaf de eerste zin die uit zijn mond kwam) En alle mensen die pro -piet zijn zijn... slecht?
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:45:

Dank, Kadanz!

De anti-Zwarte Pieters, tsja, die heb ik alleen nog maar gehoord over dat het enerzijds complete onzin is en nergens over gaat (inbeelding van overgevoelige 'huilnegers'), maar anderzijds over hoe gemeen het is, hoe zielig voor de kindjes, er wordt "ons" iets afgepakt, 'er is een grens bereikt', het is een complot van beroepsnegers, enzoverder. Allemaal gevoelens, geprojecteerde en eigen gevoelens, en geen argumenten.Toen een van de tafel heren vroeg of ze niet eerst voordat de discussie ging losbarsten tegen eventuele jonge kijkertjes moesten zeggen dat dit geen geschikte tv zou worden (ivm hun geloof in Sinterklaas) blèrde Prem er erg heel hard tussendoor 'Sinterklaas bestaat niet, Sinterklaas bestaat niet!!!'. Echt, mijn achting voor deze meneer daalde per direct naar het nulpunt en is sindsdien niet meer gestegen. Wat een kwal van een vent. Ongeacht wat je mening is, dit doe je dus niet. Dat de rest van de heren kalm bleef en zich niet lieten opjutten hierdoor spreekt voor hen. Klasse.
-Albert Einstein-
quote:kadanz schreef op 24 oktober 2013 @ 17:54:

[...]

Er wordt herhaaldelijk gezegd dat de anti-pieten de rest beschuldigt van racisme, terwijl daar helemaal geen sprake van is. Zie melpomeme:

[...]

Ze gaat er dus vanuit dat als iemand aangeeft zich ongemakkelijk te voelen bij Zwarte Piet, diegene gelijk iedereen van racisme beschuldigt. Dat is niet waar en dat getuigt even zeer van het hebben van lange tenen als een Surinamer die overal racisme achter ziet.Kijk Kadanz, daar maak je een heel erg mooi punt. Alles is perceptie. Dit is de jouwe. De mijne is anders. We kunnen elkaar over en weer beschuldigen van lange tenen, maar au fond maakt het geen ene ruk uit. Ik zie dit, jij ziet dat, en nummer drie ziet weer iets anders. Maar het is helaas erg moeilijk, om mensen te laten zijn en mensen te laten doen wat ze willen. Gewoon sinterklaasfeest laten vieren op manier zoals dat heel lang gebeurt. En misschien verandert die manier wel eens een keer, maar dat moet dan vanuit de feestvierders zelfs komen, en niet worden opgelegd.
quote:consuelabananahammok schreef op 24 oktober 2013 @ 17:52:

[...]

Niet echt als je meningen van anderen erbij moet halen om je punt te maken. Die zelfs uit het jaar 1969 geplukt moeten worden

En Wodan met zijn kraaien erbij halen uit de Germaanse tijd is wel relevant? Of een 16e-eeuws portret van een negroïde koning uit het Rijksmuseum?

Schei toch uit.

Ik quote een observatie van Hermans, die volgens mij heel scherp is juist omdat Hermans helemaal niet pro-emancipatie of gelijkheid was. Hij keek dus niet vanuit een politieke agenda naar de werkelijkheid.

Ik denk dat er op de Antillen sinds 1969 niet zo veel veranderd is wat betreft het Sinterklaasfeest en in Nederland is zwarte piet ook nog altijd, juist, zwart.
quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 17:56:

[...]

Kadanz, dat is mijn punt helemaal niet. Persoonlijk interesseert het me geen ene ruk. Ik ben bewust kinderloos, en de laatste keer dat ik het feest heb gevierd is volgens mij ergens in 1992.

Het interesseert me vrij weinig, dat een kleine groep mensen zich ongemakkelijk voelt. Dat kan heel onverschillig en star overkomen, dat realiseer ik me. Maar er is altijd wel een kleine groep mensen, die zich ergens ongemakkelijk onder voelt. Altijd. En dat vind ik een heel persoonlijke zaak.

Op een ander topic werd mij toegebeten, dat ik, toen ik vertelde als klein meisje in al mijn onschuld Sinterklaas leuk te hebben gevonden, en het absoluut niet als racistisch te hebben ervaren, dat ik mij dat nooit gerealiseerd had, maar dat wél rácistisch wás. Alleen dat besefte ik niet. En dat is de hele tendens hier. Je mag als zwarte-piet-aanhanger wel zeggen dat je het zelf niet racistisch vind, maar... je weet niet beter, je bent je er niet van bewust, want ánderen weten beter dan jij wat iets inhoudt. W.F. Hermans bijvoorbeeld. Het dédain, ongelooflijk.

Ik reis al dertig jaar de hele wereld over, heb in diverse landen gewoond, verkeer met zwart, bruin, wit, geel, christelijk, islamitisch, en ben zelf boeddhist. Maar het gezeur dat hier in Nederland ten toon wordt gespreid, het koste wat het kost politiek correct te willen zijn, dat heb ik gelukkig nog nergens anders meegemaakt.

En meestal moet ik er eigenlijk wel ongelooflijk om lachen.

Weet je wat het is melpomeme, als iemand probeert uit te leggen wat hij of zij tegen Zwarte Piet heeft, dan valt half Nederland over hem heen door te zeggen dat hij of zij een huilie is, de andere helft zegt doodleuk dat Piet zwart is van de roet, basta.

Dat is toch even dubieus als dat een anti-Piet tegen jou zegt dat je onbewust racistisch bezig bent? De één ontkent in alle toonaarden dat er ook maar iets aan de hand is met Zwarte Piet, de ander probeert vriendelijk maar dringend uit te leggen dat er wel degelijk racistische tintjes zijn aan Zwarte Piet ook al zie je dat niet zo.

Dat laatste is nog lang geen beschuldiging van racisme!
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:47:

[...]

Vind je dat het opschiet zo, de discussie?

Oh dus we moeten opschieten en tot conclusie komen? Misschien worden we het gewoon wel niet eens, daar wel eens aan gedacht? en zal er dus nooit een eind aan de discussie komen omdat we allemaal andere gewenste oplossingen hebben.

Overigens betekend elkaar begrijpen nog niet dat je het eens hoeft te zijn met elkaar.

Ik begrijp de standpunten van de anti piet brigade, ik deel alleen niet in hun oplossingen en visie erop.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 17:59:

[...]

Kijk Kadanz, daar maak je een heel erg mooi punt. Alles is perceptie. Dit is de jouwe. De mijne is anders. We kunnen elkaar over en weer beschuldigen van lange tenen, maar au fond maakt het geen ene ruk uit. Ik zie dit, jij ziet dat, en nummer drie ziet weer iets anders. Maar het is helaas erg moeilijk, om mensen te laten zijn en mensen te laten doen wat ze willen. Gewoon sinterklaasfeest laten vieren op manier zoals dat heel lang gebeurt. En misschien verandert die manier wel eens een keer, maar dat moet dan vanuit de feestvierders zelfs komen, en niet worden opgelegd.

Misschien. Misschien.

Ik ben geen fan van dwang en opleggen. Aan de andere kant leven we in een democratie en in een samenleving waarbij je wel bepaalde zaken aan de kaak kunt stellen en kunt toetsen, ongeacht wat een meerderheid er van denkt. Soms is enige dwang noodzakelijk om een positieve verandering teweeg te brengen. Neem nou de eerste neger die onder begeleiding van de National Guard naar een blanke universiteit mocht van John F. Kennedy... en zie nu het resultaat, een zwarte president van de VS. (een extreem voorbeeld, om maar aan te tonen dat je heel lang kunt wachten voordat een samenleving uit zichzelf verandert).
Ja Kadanz. De een ontkent alles en de ander probeert vriendelijk maar dringend uit te leggen wat de waarheid is.

Jouw visie is net zo gekleurd als onze pepernootgooiende vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven