Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 13:23:

[...]

kadanz is nog altijd een mannetje, verder verwijs ik naar het antwoord aan 537nogwat.Sorry voor de belediging!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:03:

[...]

Ik denk dat jij niet wilt weten hoe sterk het racisme in de VS en Engeland aanwezig zijn. Dat je broer er een bedrijf heeft een geen uncle tom wordt genoemd, doet daar niets aan af. Als er in twee landen veel racisme en segregatie is, dan zijn het die landen wel.

Ik wist dat dat antwoord zou gaan komen. Wat ik echter bedoelde, is dat in die twee landen racisme geen gemeengoed is, oa doordat er maatschappij-breed allerlei zaken zijn afgekeurd of zelfs verboden. Natuurlijk weet ik dat er ook in Engeland racisme is. Natuurlijk weet ik dat als ik bijvoorbeeld naar East London ga, dat ik daar het slag mensen tegen ga komen dat bijvoorbeeld roept dat de grenzen dicht moeten, dat die Paki's weet ik veel wat en die zelfs het n-woord zo uit de mond laten rollen.

MAAR, en dat is dus het grote verschil: maatschappijbreed, te beginnen met de regering en het onderwijs, stelt Groot Brittanië zich op het standpunt dat het n-woord not done is en een racial slur is. En dat betekent dat ik me in het maatschappelijk verkeer kan bewegen en ervan uit kan gaan dat ik op mijn werk bijvoorbeeld niet aangesproken wordt met het n-woord. En dat betekent ook, dat blánke mensen, net zo geschokt en verontwaardigd zijn als het onverhoopt wel gebeurt.

Dat is het grote verschil. In Nederland zijn het niet alleen de oh oh cherso types en de tokkies die het doodnormaal vinden om allerlei racistische bagger uit te kramen, maar zijn het ook mensen uit de politiek, mensen uit de media, mensen die hoogopgeleid zijn, mensen die goede banen hebben, mensen die niet tot de onderklasse behoren. Want het grote verschil tussen die landen en Nederland is, is dat men in Nederland vindt dat racisme overdreven gezeur van minderheden is die de blanke meerderheid niets aangaat, terwijl men in Groot Brittanie vindt dat racisme sowieso niet in een beschaafde natie thuishoort, ongeacht de kleur van de meerderheid in die natie.
Am Yisrael Chai!
Zwarte piet is de lollige, ondeugende en vaak niet al te snuggere negroide ondergeschikte van blanke hoogwaardigheidsbekleder, een positie die als het aan half Nederland ligt niet vervuld mag worden door iemand met een andere huidskleur.

Maakt niet uit wat de wortels van die traditie zijn, Zwarte Piet is een stereotype waarvan ik me voor kan stellen dat het helemaal niet goed valt bij bepaalde bevolkingsgroepen.
Overigens vraag ik me ook af in welke branche je nog collega's vindt die als volwassene een andere volwassene (ook nog van het vrouwelijk geslacht) vergelijken met zwarte piet . Serieus?
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 11:09:

[...]

Ok, stap voor stap.

Kun je begrijpen dat voor sommigen de negerkarikatuur van Zwarte Piet gevoelig ligt, niet alleen vanwege de slavernij maar vanwege ons hele koloniale verleden?

Koekoek!

Het schip van mijn betbetbetbetovergrootvader, een hardwerkende visserman, is voor de kust van Arnemuiden met man en muis vergaan. Iedere keer als ik een ginger zie moet ik daar nu aan denken en krijg ik nachtmerries over de Titanic. Roodharigen moeten daarom uit het straatbeeld verwijderd worden.
Bah
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2013 @ 13:23:

Wat ik niet zo heel goed snap, is dat mensen zich zo aangevallen voelen door het idee dat zwarte Piet misschien uiterlijk zou moeten veranderen. Het interesseert mij persoonlijk geen hol wat ze doen met zwarte piet. Ik denk dat het verzet niet komt door het idee van de aanpassing, maar de manier waarop het protest is ingezet met de VN mevrouw als klapper. Daar tegen zijn de hakken in het zand gegaan, en met racisme en nazisme strooien in de discussie helpt ook niet. De hitlergroet van kadanz al helemaal niet.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:09:

[...]

Een stelling gebaseerd op je emoties, geen feitelijke waarheid. Het gesprek tussen Quinsy en Westbroek vond ik slecht, en van beide kanten ook nog eens. Je slaat het debat op 2 voor het gemak wel over, waar de anti pieten kant om het zo maar te noemen, echt stond te blaten. Ik heb niemand vieze vuile kankerneger horen roepen, maar goed, je richt je op wat je wilt horen. Dat zal voor iedereen gelden.

Dat debat heb ik niet gezien en daar kan ik dus niets over zeggen.

Howard Komproe kreeg naar aanleiding van zijn optreden in RTLLN, waarin geen onvertogen woord is gevallen, via social media de eerder door mij genoemde opmerking. Ik heb niemand iets dergelijks over en aan Bram van der Vlugt zien schrijven, die toch echt in datzelfde programma en in hetzelfde gesprek zat.
Am Yisrael Chai!
quote:mika65 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:08:

[...]

Ga debat op 2 eens kijken, zie je ook een Surinamer die er steeds doorheen schreeuwt om zijn gelijk te halenDie blonde mevrouw schreeuwde anders ook vaak doorheen hoor. Arie moest haar handen een paar keer beet pakken om haar tot kalmte te manen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:28:

[...]

Ik wist dat dat antwoord zou gaan komen. Wat ik echter bedoelde, is dat in die twee landen racisme geen gemeengoed is, oa doordat er maatschappij-breed allerlei zaken zijn afgekeurd of zelfs verboden. Natuurlijk weet ik dat er ook in Engeland racisme is. Natuurlijk weet ik dat als ik bijvoorbeeld naar East London ga, dat ik daar het slag mensen tegen ga komen dat bijvoorbeeld roept dat de grenzen dicht moeten, dat die Paki's weet ik veel wat en die zelfs het n-woord zo uit de mond laten rollen.

MAAR, en dat is dus het grote verschil: maatschappijbreed, te beginnen met de regering en het onderwijs, stelt Groot Brittanië zich op het standpunt dat het n-woord not done is en een racial slur is. En dat betekent dat ik me in het maatschappelijk verkeer kan bewegen en ervan uit kan gaan dat ik op mijn werk bijvoorbeeld niet aangesproken wordt met het n-woord. En dat betekent ook, dat blánke mensen, net zo geschokt en verontwaardigd zijn als het onverhoopt wel gebeurt.

Dat is het grote verschil. In Nederland zijn het niet alleen de oh oh cherso types en de tokkies die het doodnormaal vinden om allerlei racistische bagger uit te kramen, maar zijn het ook mensen uit de politiek, mensen uit de media, mensen die hoogopgeleid zijn, mensen die goede banen hebben, mensen die niet tot de onderklasse behoren. Want het grote verschil tussen die landen en Nederland is, is dat men in Nederland vindt dat racisme overdreven gezeur van minderheden is die de blanke meerderheid niets aangaat, terwijl men in Groot Brittanie vindt dat racisme sowieso niet in een beschaafde natie thuishoort, ongeacht de kleur van de meerderheid in die natie.In Engeland heb je een scheiding in het onderwijssysteem, private en public. En laten de universiteiten nou vooral kinderen van private schools toelaten. Hoeveel donkere kinderen zullen daar tussen zitten denk je? Over segregatie gesproken! En ik zou me maar niet te zeker voelen over het afweren van het n-woord, die wordt echt volop gebruikt in de achterbuurten door white trash. Daarnaast is het klinklare onzin om te stellen dat in NL racisme done is, en in Engeland not done.
quote:Rik78 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:14:

fashionvictim, je redenaties zijn te begrijpen maar niet logisch.

Als kleurling kan ik me voorstellen hoe je over Zwarte Piet denkt en dat het racistisch voelt. En dat het 'm: het voelt racistisch en daar valt niets tegen in te brengen, immers, het is jouw gevoel.

Nee, hou daar toch eens mee op. Het voelt niet racistisch als iemand mij zwarte piet noemt, het IS racistisch. Ik heb nog nooit zo'n pak aangehad, ik deel geen pepernoten uit, ik praat niet op die wijze, ik werk niet voor Sinterklaas, ik dans niet door de intocht, de enige overeenkomst tussen mij en zwarte Piet is dat ik een donkere huid heb. En kennelijk vinden heel veel mensen het normaal om mij en andere mensen met een donkere huid daarom aan te duiden met " zwarte Piet" . Dat IS racistisch.

quote:Je scheert helaas nogal wat mensen over 1 kam. Voor jou is het redelijk zwart wit en simpel: iedereen die voor zwarte Piet is, is meteen racistisch.

Op die manier kun je geen discussie met je voeren want je redenatie is niet logisch. Je maakt een denkfout.Dat heb ik nooit beweerd. Ik zeg dat ZWARTE PIET racistisch is, en dat heel veel mensen hem kennelijk zo tof vinden OMDAT ie racistisch is, omdat zij zelf ook racistisch zijn. Dat is iets wezenlijk anders dan iedereen die voor Zwarte Piet is, is racistisch.
Am Yisrael Chai!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:35:

[...]

In Engeland heb je een scheiding in het onderwijssysteem, private en public. En laten de universiteiten nou vooral kinderen van private schools toelaten. Hoeveel donkere kinderen zullen daar tussen zitten denk je? Over segregatie gesproken! En ik zou me maar niet te zeker voelen over het afweren van het n-woord, die wordt echt volop gebruikt in de achterbuurten door white trash. Daarnaast is het klinklare onzin om te stellen dat in NL racisme done is, en in Engeland not done.

Op de private school waar mijn neefjes en nichtje zitten, is meer dan 80% van de leerlingen niet blank. En dat is een van de beste private schools in het London district. Die school kost ongeveer 20000 pond per jaar.

Edit: je zegt het zelf al: door white trash. Mijn punt was nu juist dat in Nederland racistische uitspraken niet zijn voorbehouden aan white trash, maar zelfs gebezigd worden door blanke mensen die tot de zogenaamde elite behoren.
Am Yisrael Chai!
quote:Crique schreef op 25 oktober 2013 @ 13:29:

Zwarte piet is de lollige, ondeugende en vaak niet al te snuggere negroide ondergeschikte van blanke hoogwaardigheidsbekleder, een positie die als het aan half Nederland ligt niet vervuld mag worden door iemand met een andere huidskleur.

"Au." Aldus de kop van de spijker.
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 25 oktober 2013 @ 13:29:

Overigens vraag ik me ook af in welke branche je nog collega's vindt die als volwassene een andere volwassene (ook nog van het vrouwelijk geslacht) vergelijken met zwarte piet . Serieus?Ik heb het al eerder onderbouwd met een filmpje, maar zelfs op de nationale televisie worden mensen met een donkere huidskleur Zwarte Piet genoemd. En als je op de site van eenvandaag gaat lezen, zie je dat heel veel mensen die ervaring hebben. In 1987 maakte Gerda Havertong er in Sesamstraat al een item over, dus doe nou niet alsof ik zeer uitzonderlijk ben omdat ik dat ook weleens heb meegemaakt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:38:

[...]

Op de private school waar mijn neefjes en nichtje zitten, is meer dan 80% van de leerlingen niet blank. En dat is een van de beste private schools in het London district. Die school kost ongeveer 20000 pond per jaar.Dat is wederom jouw persoonlijke omgeving, maar het feit (wat recent in het nieuws was) is dat dit systeem een grotere achterstand oplevert bij groepen die al een achterstand hebben. Het gaat om het GEHEEL en niet dat ene neefje en nichtje. Ik heb het niet bedacht, het was toevallig in het nieuws.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:36:

[...]

Nee, hou daar toch eens mee op. Het voelt niet racistisch als iemand mij zwarte piet noemt, het IS racistisch. Ik heb nog nooit zo'n pak aangehad, ik deel geen pepernoten uit, ik praat niet op die wijze, ik werk niet voor Sinterklaas, ik dans niet door de intocht, de enige overeenkomst tussen mij en zwarte Piet is dat ik een donkere huid heb. En kennelijk vinden heel veel mensen het normaal om mij en andere mensen met een donkere huid daarom aan te duiden met " zwarte Piet" . Dat IS racistisch.

[...]

Dat heb ik nooit beweerd. Ik zeg dat ZWARTE PIET racistisch is, en dat heel veel mensen hem kennelijk zo tof vinden OMDAT ie racistisch is, omdat zij zelf ook racistisch zijn. Dat is iets wezenlijk anders dan iedereen die voor Zwarte Piet is, is racistisch.

Zo donker ben jij anders niet, noemen ze jou echt zwarte piet?

Ik ken zat mensen die zo ongeveer jou huidkleur hebben en die worden nooit zwarte piet genoemd, raar.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:28:

[...]

Dat is het grote verschil. In Nederland zijn het niet alleen de oh oh cherso types en de tokkies die het doodnormaal vinden om allerlei racistische bagger uit te kramen, maar zijn het ook mensen uit de politiek, mensen uit de media, mensen die hoogopgeleid zijn, mensen die goede banen hebben, mensen die niet tot de onderklasse behoren. Want het grote verschil tussen die landen en Nederland is, is dat men in Nederland vindt dat racisme overdreven gezeur van minderheden is die de blanke meerderheid niets aangaat, terwijl men in Groot Brittanie vindt dat racisme sowieso niet in een beschaafde natie thuishoort, ongeacht de kleur van de meerderheid in die natie.In Nederland is racisme ook geen gemeengoed. Ook in Nederland worden er maatschappij-breed allerlei zaken afgekeurd of zelfs verboden. Je maakt mij niet wijs dat ook hier op de gemiddelde werkvloer niet afkeurend of geschokt wordt gereageerd als jij N.. of Zwarte Piet wordt genoemd. Ook in ons land leeft bij de meesten de gedachte dat racisme niet in een beschaafde natie thuishoort. We zijn niet voor niets een van de meest multi-culturele samenlevingen in Europa.
Dat idee van een grijze piet met een paar zwarte vegen en met een andere pruik (of gewoon geen pruik maar eigen haar) zonder gouden oorbellen en rode lippen vind ik een goed idee.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:36:

[...]

Ik zeg dat ZWARTE PIET racistisch isDat is hij niet. Jij vindt hem racistisch, jij beleeft hem zo, dit is jouw perceptie.
Bah
Dan is er niks racistisch. Alles is perceptie,
quote:Anyco schreef op 25 oktober 2013 @ 13:44:

[...]

Zo donker ben jij anders niet, noemen ze jou echt zwarte piet?

Ik ken zat mensen die zo ongeveer jou huidkleur hebben en die worden nooit zwarte piet genoemd, raar.

Ik werk met meerdere donkere collega's en ben dit ook nog nooit tegengekomen. Ik zou er ook zeker wat van zeggen. Het gaat mij dan ook echt te ver om te concluderen dat de gemiddelde nederlander racistisch is. Dat er nu nederlanders zijn die Sinterklaas willen houden zoals het is kan ik begrijpen, zoals ik ook begrijp dat er mensen zijn die ZP als racistisch ervaren.

Maar het label van racisme wordt in dit geval wel erg gemakkelijk opgehangen.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:43:

[...]

Dat is wederom jouw persoonlijke omgeving, maar het feit (wat recent in het nieuws was) is dat dit systeem een grotere achterstand oplevert bij groepen die al een achterstand hebben. Het gaat om het GEHEEL en niet dat ene neefje en nichtje. Ik heb het niet bedacht, het was toevallig in het nieuws.

Dat zal allemaal best, maar jouw stelling dat er geen donkere kinderen op private schools zitten klopt dus niet. Er zijn meerdere private schools in Engeland waar de meerderheid van de leerlingen donker is, omdat ze in gebieden staan waar sowieso de meerderheid niet blank is. En ook in die gebieden wonen rijke, welgestelde, bovenmodale en hoogopgeleide mensen, die hun kinderen dus ook naar scholen sturen die die doelgroep bedienen.

Ik vind het juist van jou weer zo'n discutabele aanname dat donkere mensen vast geen private school zouden kunnen betalen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 13:38:

[...]

Op de private school waar mijn neefjes en nichtje zitten, is meer dan 80% van de leerlingen niet blank. En dat is een van de beste private schools in het London district. Die school kost ongeveer 20000 pond per jaar.

Edit: je zegt het zelf al: door white trash. Mijn punt was nu juist dat in Nederland racistische uitspraken niet zijn voorbehouden aan white trash, maar zelfs gebezigd worden door blanke mensen die tot de zogenaamde elite behoren.

Je edit; is geen feit. Ik zie totaal niet dat dergelijke uitspraken in NL door de elite worden gebezigd, en in Engeland absoluut niet.

Sorry, ik vind dit allemaal zo doorslaan naar persoonlijke opvattingen, ervaringen en verklaringen die gebaseerd zijn op persoonlijke gevoelens en ervaring met familie. Maar niet gebaseerd zijn op feiten.
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 25 oktober 2013 @ 13:44:

[...]

In Nederland is racisme ook geen gemeengoed. Ook in Nederland worden er maatschappij-breed allerlei zaken afgekeurd of zelfs verboden. Je maakt mij niet wijs dat ook hier op de gemiddelde werkvloer niet afkeurend of geschokt wordt gereageerd als jij N.. of Zwarte Piet wordt genoemd. Ook in ons land leeft bij de meesten de gedachte dat racisme niet in een beschaafde natie thuishoort. We zijn niet voor niets een van de meest multi-culturele samenlevingen in Europa.

Vooralsnog is de werkelijkheid van vandaag de dag dat het merendeel van Nederland vindt dat die mensen die moeite hebben met zwarte Piet en daar steekhoudende argumenten voor hebben, hun bek moeten houden, zich niet zo moeten aanstellen, op moeten rotten naar hun eigen land of nu racisme over zichzelf afroepen enkel door te zeggen DAT ze er moeite mee hebben.

Dus nee hoor, ik ben het totaal niet met je eens en deze stelling kun je niet hard maken.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:48:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat in bijvoorbeeld Groot Brittanië, of in de Verenigde Staten, waar veel meer consensus is over welke uitingen racistisch zijn of niet, je ook veel minder vaak racistische opmerkingen naar je kop geslingerd krijgt.

Mijn broer heeft een bedrijf in Groot Brittanië, en denk maar niet dat hij ooit op zijn werk "grapjes" als "hee, Uncle Tom!" te horen krijgt. Iedereen snapt namelijk dat dat absoluut not done is, om iemand in een professionele omgeving die toevallig een kleur heeft, aan te spreken met een racistisch stereotype.

Je wil niet weten hoe vaak ik in een professionele setting wél Zwarte Piet genoemd ben, bijvoorbeeld. Ik ben dus wel van mening dat Zwarte Piet bijdraagt aan een klimaat waarin Nederland als geheel de grens van wat racistisch is en vooral in hoeverre je je medemens racistisch mag bejegenen, niet snapt en niet respecteert. Het is toch immers zo gezellig allemaal, en je moet niet zulke lange tenen hebben, hoor!

Weet je wat het is Fashionvictim, als iemand jou Zwarte Piet noemt, dan is dat gewoon een rotopmerking, vervelend, maar niet meer dan dat.

Je hebt altijd van die mensen die denken dat ze grappig zijn, of die grappig willen zijn ten koste van een ander.

Een ander krijgt weer iets anders naar zijn of haar hoofd, en dat kan ook in een professionele setting.

" Zo, jij kan wel een beetje zon gebruiken zeg" , is ook zo'n leuke opmerking, of sneren over het gewicht. Ook altijd leuk: " jij kan het hebben", of een sneer dat je het juist niet kan hebben.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:573g8b schreef op 25 oktober 2013 @ 13:46:

[...]

Dat is hij niet. Jij vindt hem racistisch, jij beleeft hem zo, dit is jouw perceptie.Zwarte Piet is zoals wij hem nu kennen helemaal niet racistisch bedoeld. Dat is de kern. Door als Zwarte Piet deel te nemen aan het Sinterklaasfeest neem je geen racistisch standpunt in, maar ben je bezig met kindervermaak. Ter vermaak van kinderen met verschillende afkomst/huidskleur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven