Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 14:39:

Die argumenten wil je niet horen, Dat maak jij ervan.quote:je wil er ook niet op ingaan,Ik ga er wel op in.quote:in plaats daarvan ga je op de man spelen, me belachelijk maken,Ik speel niet op de man, ik maak je niet belachelijk. Ik laat alleen zien dat je vele zijwegen ingaat, overal op moet inhakken, feiten&cijfers zelfs ontkent, alleen maar kunt spreken uit persoonlijke ervaringen als het feiten gaat (je familie). En dat alles trek je uit de kast, waarmee je jezelf niet goed onderbouwd maar juist voor schut zet.quote:ontkennen dat het racisme is,Ik ontken en beken niets.quote:en ga zo maar door.Nee, het punt is juist dat jij gigantisch doordraaft.quote:En dat was nu juist een tweede punt dat ik maakte: dat ALLE discussies over racisme in Nederland zo verlopen,Dat maak jij ervan.quote:omdat in Nederland, in tegenstelling tot in andere landen,ook dat is weer een persoonlijke bevinding, geen feit.quote:racisme gezien wordt als gezeur wat slechts het slachtoffer van dat racisme aangaat,Zo voel jij dat, gebaseerd op de ZP discussie. Maar dat maakt het geen algemeen geldend feit betreft het maatschappelijk brede gegeven racisme.quote:in plaats van als iets wat de hele maatschappij aangaat.Ook dat komt door hoe jij de ZP discussie ervaart, niet omdat de discussie maatschappelijk breed en in de politiek zo wordt bezien.
quote:mika65 schreef op 25 oktober 2013 @ 15:14:

[...]

In deze discussie is al geopperd dat kluk kluk ook racistisch was uiteraard.
quote:Rik78 schreef op 25 oktober 2013 @ 14:54:

[...

Nogmaals FV, je redenatie klopt niet. Je zegt 'dat heel veel mensen hem kennelijk zo tof vinden OMDAT ie racistisch is, omdat zij zelf ook racistisch zijn'.

Je gevoel is geen feit, je maakt daar echt een denkfout.Dat vindt FV niet, en het is voor haar niet eens een aanname maar een feit.
quote:Murdoch schreef op 25 oktober 2013 @ 15:38:

Is Paul de Leeuw eigenlijk een gecertificeerd mongool?
quote:Murdoch schreef op 25 oktober 2013 @ 15:37:

[...]

Pas op.

Nou oké beroeps aso of gelegenheids aso dan.

Werkelijk als ik alleen die kop van hem al zie dan zap ik een zender verder hoeft zijn aso smoel nog niet eens voor open te doen.
Jammer, hij kan erg mooi zingen.
Racisme is niet enkel onder blanke mensen te vinden.

Bruin, wit, geel, rood en in elke samenleving, werelddeel , groep is het te vinden.

Hell ik denk zelfs dat het in ieder mens zit zonder dat je het altijd in de gaten hebt.

De hele geschiedenis met bakken ellende komen voorbij over onze voorouders.

En die ellende hebben we allemaal in het verleden, nu en het heden zal ook geen paradijs worden.

Wat ik al eerder zei, iedereen draagt wat met zich mee en alle alle gevoelige snaren gaan elimineren is geen beginnen aan.

Ook scheldwoorden niet, zwarte piet een scheldnaam? ja dat kan dat iemand hem op die manier gebruikt, net als ik zomaar aanneem als iemand Anita tegen mij zou zeggen ze dat ook niet aardig bedoelen.

Of misschien wel, en is het gewoon als grapje bedoelt. Ik ben namelijk geen Anita, ik ben ook niet mijn voorouders, ik ben ook niet de geschiedenis Ik hoef mij ook niet te schamen voor wat Nederland vroeger gedaan heeft, de Duitsers van nu hoeven van mij ook niet met gebogen hoofd naar mij toe te staan en je kan de hele wereld erbij gaan halen.

Racisme is niet uit de wereld te bannen. Ook niet als je Zwarte piet naar het land der fabelen terug stuurt.
quote:saartjuhzes schreef op 25 oktober 2013 @ 14:42:

Zeg je dat mensen zich gediscrimineerd voelen omdat Zwarte Piet toch errug veel op een blackface karakter lijkt, dan moeten die mensen maar even een geschiedkundige studie naar de wortels van Zwarte Piet verrichten. Dan zien ze dat het helemaal niet racistisch is. (maar een duiveltje, of iets uit de noorse mythologie of zo iets)

Zwarte Piet is in 1850 geschapen door een Amsterdamse leraar gemodelleerd naar een huisslaaf. De oorspronkelijke begeleiders van Sinterklaas waren niet persé zwart

[img]http://www.metropostcard.com/metropcbloga1.html[/img]

[img]http://petermiedema.files.wordpress.com ... undrum.gif[/img]

In andere landen, zoals het Rijnland, Noord Frankrijk, oostenrijk en Tsjechië is de "knecht" van Sinterklaas ook niet zwart,

Wat nog niet zolang geleden anders was, kan anno 2013 best wel aangepast worden.
Jammer dat FV ervandoor is zonder mijn vraag te beantwoorden. Ik heb 'm maar liefst 3 keer gesteld waarvan 2 keer dat FV er nog wel was.

En volgens mij stel ik geen hele rare vraag.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 14:12:

[...]

Ja, ik noem het racistisch als iemand met ee

n donkere huidskleur, die geen Zwarte Piet is, wel Zwarte Piet genoemd wordt. Dat IS ook racistisch. Dat was nu net mijn punt en bedankt dat je met je reactie de rest van mijn betoog bevestigt.

Mijn kind noemde een vreemde man papa. En mogelijk zegt een kind ook wel eens zwarte Piet bij een donker gezicht. Dan is het mijn taak om duidelijk te maken dat hij het verkeerd ziet. Ik denk ook als bij het sinterklaasfeest hier aandacht aan wordt besteed dat kinderen de ouderen gaan corrigeren als zulke grappen nog worden gemaakt.

Dat je het zo aantrekt en zelfs rasicme noemt als je zwarte Piet grappen te horen krijgt vind ik zwaar overgevoelig.

Mensen denken soms grappig te zijn met foute grappen. Ik gaf al voorbeelden van vuurtoren die een roodharige krijgt, de domme blondjes, zelfs skin heads bij kaalkoppen. Dan zegt iemand een keer zwarte Piet tegen je , wat ik al zei, gutteguttegut..

Met foute grappen moeten we allemaal dealen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Zwarte Piet is geen neger;

Maar stel het is er wel een; waarom is het dan racistisch als een donkergekleurde medelander voor ZP wordt uitgemaakt? Wordt hierdoor een minderwaardigheid gesuggereerd t.o.v. de aangesprokene? Zo ja, hoe dan?
quote:Anyco schreef op 25 oktober 2013 @ 17:47:

Jammer dat FV ervandoor is zonder mijn vraag te beantwoorden. Ik heb 'm maar liefst 3 keer gesteld waarvan 2 keer dat FV er nog wel was.

En volgens mij stel ik geen hele rare vraag.

Je hebt tot drie keer toe een hele onbeschofte vraag gesteld die:

A. Impliceert dat je FV irl kent en het niet zo nauw neemt met haar privacy.

B. Impliceert dat het pigmentgehalte in iemands huid zou bepalen hoeveel recht van spreken hij of zij heeft over een bepaald onderwerp.

C. Compleet irrelevant is in deze discussie.

Natuurlijk word je genegeerd.
quote:doddie schreef op 25 oktober 2013 @ 18:01:

[...]

Mijn kind noemde een vreemde man papa. En mogelijk zegt een kind ook wel eens zwarte Piet bij een donker gezicht. Dan is het mijn taak om duidelijk te maken dat hij het verkeerd ziet. Ik denk ook als bij het sinterklaasfeest hier aandacht aan wordt besteed dat kinderen de ouderen gaan corrigeren als zulke grappen nog worden gemaakt.

Dat je het zo aantrekt en zelfs rasicme noemt als je zwarte Piet grappen te horen krijgt vind ik zwaar overgevoelig.

Mensen denken soms grappig te zijn met foute grappen. Ik gaf al voorbeelden van vuurtoren die een roodharige krijgt, de domme blondjes, zelfs skin heads bij kaalkoppen. Dan zegt iemand een keer zwarte Piet tegen je , wat ik al zei, gutteguttegut..

Met foute grappen moeten we allemaal dealen.Nou, dat zie je verkeerd. Het IS racisme als het om huidskleur gaat, maar gaat het om rood haar, vrouw-zijn, dik zijn, kaal zijn, homo zijn, blank zijn etc. dan is dat maar een grapje hoor. Kortom, de een legt iets neer als fout en beticht de ander van denkfout en racisme, terwijl de ander de denkfout terugkaatst.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 18:08:

[...]

Nou, dat zie je verkeerd. Het IS racisme als het om huidskleur gaat, maar gaat het om rood haar, vrouw-zijn, dik zijn, kaal zijn, homo zijn, blank zijn etc. dan is dat maar een grapje hoor. Kortom, de een legt iets neer als fout en beticht de ander van denkfout en racisme, terwijl de ander de denkfout terugkaatst.Ik mag hopen dat je je eventuele kinderen ook corrigeert als ze iemand voor vetklep, hoer, kale, flikker, vuurtoren of melkfles uitschelden. Of vind je dat normaal gedrag, dat iedereen de hele dag dit soort 'grapjes' loopt te maken, racistisch of niet?
quote:ThunderassMan schreef op 25 oktober 2013 @ 18:02:

Zwarte Piet is geen neger;

Maar stel het is er wel een; waarom is het dan racistisch als een donkergekleurde medelander voor ZP wordt uitgemaakt? Wordt hierdoor een minderwaardigheid gesuggereerd t.o.v. de aangesprokene? Zo ja, hoe dan?Een stereotypering die negatief is, vooroordelen zou bevatten jegens donkere mensen. Dat is ook hoe ik er tegenaan kijk, op zijn best een stereotypering die je negatief kunt uitleggen, dan racistisch en een stap terug naar slavernij (ter promotie van onderdrukking en slavernij verheerlijking).
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 25 oktober 2013 @ 14:58:

[...]

Bah, wat een nare term dat White Trash..

Yep, dat zei ik zelf ook al. Ik was ook niet degene die die term de discussie inbracht, dat was juniper en daar reageerde ik op.

quote:Hoe noem jij surinaamse of anders gekleurde nederlanders die in de door jou genoemde situaties verkeren?Niet. Of hooguit "tokkies" of "asos" want zo noem ik iedereen die aan die beschrijving voldoet. De term white trash gebruik ik zelf nooit.
Am Yisrael Chai!
quote:Anyco schreef op 25 oktober 2013 @ 15:02:

Zo donker ben jij anders niet FV, noemen ze jou echt zwarte piet?

Ik ken zat mensen die zo ongeveer jou huidkleur hebben en die worden nooit zwarte piet genoemd, raar.Ik ben meermaals in mijn leven Zwarte Piet of huppeldepup-Piet genoemd, ja. Ik heb blanke mensen dat overigens ook horen zeggen tegen mensen die helemaal geen neger zijn (bij gebrek aan betere omschrijving). Prem is daar een goed voorbeeld van.
Am Yisrael Chai!
Ik zie nog steeds niet welk negatief beeld of welke negatieve stereotypering er van ZP uitgaat richting donkere medemens. Echt niet.
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 25 oktober 2013 @ 15:03:

[...]

Het verdedigen van het Sinterklaasfeest zoals dat nu wordt gevierd is niet door iedereen ingegeven door een racistische inslag. Waarom kun je dat nou niet snappen?Ik snap dat wel. Dat is mijn punt ook helemaal niet. Mijn punt is dat er veel te veel mensen zijn die kennelijk racistisch zijn, en DAAROM Zwarte Piet niet willen aanpassen. De blanke Nederlanders die zich keihard distantiëren van het racisme van hun medeburgers, hebben overigens over het algemeen geen moeite met een aanpassing van Piet. Het hoeft van hun ook niet direct, maar goed, als er mensen aanstoot aannemen zien ze ook niet zo goed what the fuss is all about.
Am Yisrael Chai!
quote:Crique schreef op 25 oktober 2013 @ 18:03:

[...]

B. Impliceert dat het pigmentgehalte in iemands huid zou bepalen hoeveel recht van spreken hij of zij heeft over een bepaald onderwerp.

Natuurlijk word je genegeerd.

Ik heb helemaal geen onbeschofte vraag gesteld.

Een vraag uit pure interesse. Als daar iets anders achter gezocht wordt is dat niet voor mijn rekening dankjewel!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 18:23:

[...]

Yep, dat zei ik zelf ook al. Ik was ook niet degene die die term de discussie inbracht, dat was juniper en daar reageerde ik op.

[...]

Niet. Of hooguit "tokkies" of "asos" want zo noem ik iedereen die aan die beschrijving voldoet. De term white trash gebruik ik zelf nooit.En hiermee doe je dus exact hetzelfde als waartegen je ageert: De 'Tokkies' zijn namelijk een hele echte levende nederlandse familie, die nu, door mensen als jij, synoniem zijn voor 'aso's'.
quote:mika65 schreef op 25 oktober 2013 @ 15:23:

[...]

Ik ben er al wel achter dat satire not done is onder de "zwarte gemeenschap" Jawel hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:Anyco schreef op 25 oktober 2013 @ 18:28:

[...]

Ik heb helemaal geen onbeschofte vraag gesteld.

Een vraag uit pure interesse. Als daar iets anders achter gezocht wordt is dat niet voor mijn rekening dankjewel!Ze heeft wel een puntje, want ik vroeg me ook al af hoe jij weet wat mijn huidskleur precies is. En of ik jou soms ken. Maar goed, dat vond ik niet belangrijk genoeg om er verder zelf wat van te zeggen. Maar nu we het er toch over hebben: hoe ken jij mij eigenlijk? En waarom vind je het nodig dat te melden in een discussie die ik niet voor niets onder een nickname voer?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 18:28:

[...]

De blanke Nederlanders die zich keihard distantiëren van het racisme van hun medeburgers, hebben overigens over het algemeen geen moeite met een aanpassing van Piet. Het hoeft van hun ook niet direct, maar goed, als er mensen aanstoot aannemen zien ze ook niet zo goed what the fuss is all about.

Ik heb wel enigzins moeite met het afschaffen van ZP, maar zie ook wel waarom sommige mensen moeite hebben met de traditie en het als kleinerend ervaren.

De eigenheid en traditie van de een is het gevoel van kleinering van de ander.

Lastig hoor.
quote:Crique schreef op 25 oktober 2013 @ 18:03:

[...]

Natuurlijk word je genegeerd.Ik vind deze post van jou trouwens bijzonder onbeschoft, met je impliceren wat ik allemaal wel bedoeld zou hebben. Hou het even lekker bij jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven