Situatie Midden-Oosten IX
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:56
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:48
Ik vond vooral de vergelijking met kritiek hebben op je eigen kinderen, treffend.canis-felis schreef: ↑08-08-2025 22:46Zeker. Volgens mij is dit zo'n beetje het geluid van Joden zeggen Nee. Een tijd lang zoekende geweest, maar ook die rode lijn trekken.
Bij de eerste beelden van de boot, inclusief Palestijnse vlaggen op de achtergrond, dacht ik: dat is de route die ik vorig jaar langs dat water liep naar het Namenmonument. Toevallig dat Dan daar ook naartoe gaat. Bekend hoekje ook, waar hij staat.
Mooi wat Jair zegt: "Het kan niet zo zijn dat het alleenrecht om kritiek te geven op de regering van Israël ligt bij mensen die niet van Israël houden."
Dat is moeilijk, maar juist als je van ze houdt, zeg je het ook als ze dingen doen die niet goed gaan.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:51
Oud-VN-gezant Kaag over Israël: 'Politieke onmacht EU-lidstaten is gekmakend' - https://nos.nl/l/2578025
Sharing schreef al over de uitzending, hier staat de samenvatting in tekst. Haar zienswijze is heel duidelijk en ik kan het alleen maar met haar eens zijn.
Sharing schreef al over de uitzending, hier staat de samenvatting in tekst. Haar zienswijze is heel duidelijk en ik kan het alleen maar met haar eens zijn.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:29
Weet ik. Ik doelde meer op het blijven afvlakken en uithongeren van Gaza om maar aan de macht te blijven, weg van verkiezingen en rechtszaken. Maar de meeste Israëli's liggen er niet wakker van. In tegendeel: uit een steekproef van het Israël Democracy Institute blijkt dat 75% denkt dat Israël zich aanzienlijk inspant om Palestijns lijden te voorkomen.oudebaas schreef: ↑08-08-2025 14:57Netanyahu en zijn extreme coalitie hebben wel de meerderheid gehaald bij de laatste verkiezingen. Een meerderheid heeft dus bewust voor een autoritaire regering gekozen. Helaas gebeurt dat in steeds meer democratische landen. De gemiddelde kiezer in een democratie heeft weinig op met rechtsstaat, scheiding der machten en burgerrechten. Van een staatsgreep kun je (nog) niet spreken.
Israël wordt met Netanyahu steeds meer een “gewoon” Midden-Oosten land.
Ars longa, vita brevis
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:42
Politiek gezien kan je ook maar een beperkt aantal zaken bereiken. Je kunt van alles zeggen en willen maar als Netanyahu dat naast zich neer legt dan houdt het op. Je kunt alleen maar hopen dat bijvoorbeeld boycots zoveel effect hebben dat de bevolking in opstand komt tegen de regering en leger. En dan maar hopen dat als mensen al in opstand komen ze compleet andere ideeen over Palestina hebben dan de huidige Israelische regering, want tegen Netanyaho is nog niet direct pro-Palestina.72Jelle schreef: ↑09-08-2025 08:51Oud-VN-gezant Kaag over Israël: 'Politieke onmacht EU-lidstaten is gekmakend' - https://nos.nl/l/2578025
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:26
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:49
Dierenarts Ayed ziet elke dag hoe dieren lijden onder het geweld in Gaza | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -gaza.html
Paarden en ezels met granaatscherven , duizenden dieren zijn al omgekomen door ondervoeding en uitdroging.
Paarden en ezels met granaatscherven , duizenden dieren zijn al omgekomen door ondervoeding en uitdroging.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:12
Ja, echt zo verdrietig. Een lichtpuntje van de mensheid vind ik wel dat ik genoeg beelden heb gezien van Gazanen die hun schamele voedsel delen met dieren. Maakt me nog emotioneel.72Jelle schreef: ↑09-08-2025 18:49Dierenarts Ayed ziet elke dag hoe dieren lijden onder het geweld in Gaza | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -gaza.html
Paarden en ezels met granaatscherven , duizenden dieren zijn al omgekomen door ondervoeding en uitdroging.![]()
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zondag 10 augustus 2025 om 19:29
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft zondag het uitbreiden van de Gaza-oorlog verdedigd. Ook zegt hij dat internationale berichtgeving over hongersnood in het gebied niet klopt.
"Internationale berichtgeving over hongersnood klopt niet", zegt Netanyahu. Hij wil bijvoorbeeld een rechtszaak tegen The New York Times aanspannen omdat die krant (net als NU.nl) een foto gebruikte van een uitgehongerd kind. Het kind was zwaar ondervoed, maar had ook andere gezondheidsproblemen.
Volgens Netanyahu is Hamas de enige partij die hongersnood veroorzaakt. De Israëlische premier stelt dat Hamas Israëlische gijzelaars bewust verhongert en dat Hamas hulpmiddelen steelt die voor de lokale bevolking zijn. Die claim is recent al ontkracht door Amerikaanse media.
En Netanyahu gaat voorbij aan de voedselcrisis die daadwerkelijk in het gebied speelt. Meer dan honderd hulporganisaties luidden eind juli de noodklok vanwege de precaire situatie. Bij distributiecentra van de omstreden Gaza Humanitarian Foundation (GHF), een initiatief van Israël en de Verenigde Staten, kwamen honderden wanhopige mensen om het leven. Ook daarvoor wijst Netanyahu met de beschuldigende vinger richting Hamas, hoewel Israëlische militairen ook regelmatig het bevel zouden krijgen om gericht te schieten.
Bron nu.nl
De rest van het artikel is daar te lezen. Ik verbaas me over zijn uitspraken. Aangezien zowat iedereen die onderschrijft. Wat een ego meen je dan te hebben.
"Internationale berichtgeving over hongersnood klopt niet", zegt Netanyahu. Hij wil bijvoorbeeld een rechtszaak tegen The New York Times aanspannen omdat die krant (net als NU.nl) een foto gebruikte van een uitgehongerd kind. Het kind was zwaar ondervoed, maar had ook andere gezondheidsproblemen.
Volgens Netanyahu is Hamas de enige partij die hongersnood veroorzaakt. De Israëlische premier stelt dat Hamas Israëlische gijzelaars bewust verhongert en dat Hamas hulpmiddelen steelt die voor de lokale bevolking zijn. Die claim is recent al ontkracht door Amerikaanse media.
En Netanyahu gaat voorbij aan de voedselcrisis die daadwerkelijk in het gebied speelt. Meer dan honderd hulporganisaties luidden eind juli de noodklok vanwege de precaire situatie. Bij distributiecentra van de omstreden Gaza Humanitarian Foundation (GHF), een initiatief van Israël en de Verenigde Staten, kwamen honderden wanhopige mensen om het leven. Ook daarvoor wijst Netanyahu met de beschuldigende vinger richting Hamas, hoewel Israëlische militairen ook regelmatig het bevel zouden krijgen om gericht te schieten.
Bron nu.nl
De rest van het artikel is daar te lezen. Ik verbaas me over zijn uitspraken. Aangezien zowat iedereen die onderschrijft. Wat een ego meen je dan te hebben.
maandag 11 augustus 2025 om 05:58
Redhead70, deze man heeft geen geweten.
Israël doodt prominent Al Jazeera-journalist Anas al-Sharif - https://nos.nl/l/2578244
De brutaliteit kent geen grenzen. Heel eerlijk weet ik ook niet meer wat ik moet schrijven.
Alle Palestijnen worden gewoon doodgemaakt.
Israël doodt prominent Al Jazeera-journalist Anas al-Sharif - https://nos.nl/l/2578244
De brutaliteit kent geen grenzen. Heel eerlijk weet ik ook niet meer wat ik moet schrijven.
maandag 11 augustus 2025 om 08:54
72Jelle schreef: ↑11-08-2025 05:58Redhead70, deze man heeft geen geweten.
Onder het mom van ‘hij is lid van Hamas’. Zo kan je iedereen omleggen met al dat gaslighten.
•
maandag 11 augustus 2025 om 09:29
En op de Westbank onder het mom van 'activist'. Kolonisten hebben daar een vrijbrief, zoals de dodelijke kogel voor o.a. Awdah Hathaleen, bekend van de Oscar winnende documentaire No Other Land. Het IDF stond erbij en keek ernaar...
Alles sal reg kom
maandag 11 augustus 2025 om 09:32
Dat. Het gaat, voor zover nog mogelijk, enkel van kwaad tot erger. Er gaat van zijn kant geen oplossing komen, anders was die er al wel.72Jelle schreef: ↑11-08-2025 05:58Redhead70, deze man heeft geen geweten.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 12 augustus 2025 om 07:12
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 14:15
Reden: Verspreiden Desinformatie
Reden: Verspreiden Desinformatie
50.43% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:09
Dat appje blijkt bewerkt te zijn.https://x.com/muhammadshehad2/status/19 ... B90Aw&s=19
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 14:16
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
64.86% gewijzigd
Pluviofiel|Firm believer of Karma
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:44
Wat ik ervan begrijp is dat hij het bericht had verwijderd, maar dat het nog zichtbaar was in de groepschat.Kidneybean schreef: ↑12-08-2025 08:09Dat appje blijkt bewerkt te zijn.https://x.com/muhammadshehad2/status/19 ... B90Aw&s=19
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:53
Vanmorgen in RTL nieuws: weer doden door Israelische bombardementen, de vaders van gedode kinderen roepen dat Hamas hun kinderen doodt……..
Er zijn dus toch Gazanen die lijden onder het terrorisme van Hamas denk ik, ook al werden hun kinderen door Israel gedood…..
En voor er hier weer gezegd wordt dat de doden zijn te betreuren door Israelisch geweld: ja dat is zo!
Maar goed dat er nu ook gezegd én uitgezonden wordt dat alle ellende daar óók de schuld van hamas is, aan hun handen kleeft net zo goed veel onschuldig gazaans bloed.
Deze afschuwelijke oorlog kan alleen stoppen door de overgave van Hamas ben ik bang. Er valt met terroristen niet te onderhandelen want zij geven niets om het leven van hun eigen burgers.
Er zijn dus toch Gazanen die lijden onder het terrorisme van Hamas denk ik, ook al werden hun kinderen door Israel gedood…..
En voor er hier weer gezegd wordt dat de doden zijn te betreuren door Israelisch geweld: ja dat is zo!
Maar goed dat er nu ook gezegd én uitgezonden wordt dat alle ellende daar óók de schuld van hamas is, aan hun handen kleeft net zo goed veel onschuldig gazaans bloed.
Deze afschuwelijke oorlog kan alleen stoppen door de overgave van Hamas ben ik bang. Er valt met terroristen niet te onderhandelen want zij geven niets om het leven van hun eigen burgers.
Carpe Diem
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:08
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:12
Deze oorlog gaat nooit stoppen. Zowel Hamas als rechts extremistische Israëliërs zijn kwaadaardig en moordzuchtig. dit komt nooit meer goed. Deze situatie laat zien dat de mens slecht is.Janskap schreef: ↑12-08-2025 08:53Vanmorgen in RTL nieuws: weer doden door Israelische bombardementen, de vaders van gedode kinderen roepen dat Hamas hun kinderen doodt……..
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:35
Tja, het is natuurlijk niet te verkopen dat alle journalisten daar actief lid van Hamas zijn. Hoeveel zijn er nu dood? 200? Of geëlimineerd zoals de Jerusalem post het nieuws bracht. Met een rode band over de foto waar dat woord op stond.
En het is ook niet te verkopen dat je in een conflict als journalist onpartijdig zou moeten zijn omdat je anders legitiem doelwit bent. Dan is iedere journalist in een conflictgebied een legitiem doelwit en zouden we helemaal nooit meer nieuws uit zo'n gebied krijgen.
En het is ook niet te verkopen dat je in een conflict als journalist onpartijdig zou moeten zijn omdat je anders legitiem doelwit bent. Dan is iedere journalist in een conflictgebied een legitiem doelwit en zouden we helemaal nooit meer nieuws uit zo'n gebied krijgen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:51
Feit is dat het Israëlische leger doelbewust hem, de camera-crew en en zoveel andere journalisten in Gaza 'uitschakelde, uitschakelt'. Niets rechtvaardigt deze tactiek..
“De Israëlische oorlog in de Gazastrook is veruit de dodelijkste voor journalisten. Sinds de start van de oorlog zouden al rond de 200 journalisten zijn gedood. De meesten van hen zijn Palestijnen. Internationale journalisten worden niet of nauwelijks toegelaten “.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/11/duiding ... rnalisten/
Gedicht voor Anas
Hij droeg geen wapen,
alleen ogen die niet wegkeken
en woorden die niet bogen.
Hij liep door puin
alsof hij door een tuin ging,
zoekend naar het bloeien van waarheid
tussen stenen.
De hemel zelf
scheurde zijn pad open met vuur,
maar vond zijn hart niet,
want dat was al overal
in de miljoenen die hem hoorden.
(-)
https://www.linkedin.com/feed/
“De Israëlische oorlog in de Gazastrook is veruit de dodelijkste voor journalisten. Sinds de start van de oorlog zouden al rond de 200 journalisten zijn gedood. De meesten van hen zijn Palestijnen. Internationale journalisten worden niet of nauwelijks toegelaten “.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/11/duiding ... rnalisten/
Gedicht voor Anas
Hij droeg geen wapen,
alleen ogen die niet wegkeken
en woorden die niet bogen.
Hij liep door puin
alsof hij door een tuin ging,
zoekend naar het bloeien van waarheid
tussen stenen.
De hemel zelf
scheurde zijn pad open met vuur,
maar vond zijn hart niet,
want dat was al overal
in de miljoenen die hem hoorden.
(-)
https://www.linkedin.com/feed/
Alles sal reg kom
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:54
Je verwoordt het helder, dank.merano schreef: ↑12-08-2025 09:35
Alles sal reg kom
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in