Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 3054 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
https://www.geenstijl.nl/5184761/new-yo ... t-gazafoto

Hier is een link naar de rectificatie van de New York Times. Onder de foto van de moeder met jongetje staat dat de moeder heeft gezegd dat haar zoon gezond geboren is, maar nu gediagnosticeerd met ondervoeding.

Nogmaals, je hoeft de situatie niet NOG erger te maken om een punt te maken. Het is al schrijnend genoeg. Maar door het niet controleren van bronnen, kom je in dit soort situaties terecht wat meer kwaad dan goed doet. Ik vind het onwenselijk.
MrsM schreef:
02-08-2025 15:16
Dus eigenlijk zeg je hier dan dat journalistieke integriteit ondergeschikt is momenteel? Of wat bedoel je precies met (bijna) alles is geoorloofd om druk op Israël te zetten?

Ik vind dat best verontrustend eigenlijk. Wat zeggen ze ook alweer in tijden van oorlog? De waarheid sneuvelt het eerst.

En voor de goede orde, ik twijfel niet aan de noodsituatie in Gaza, daar heb ik geen foto's voor nodig van kinderen met een aangeboren aandoening, of foto's genanipuleerd met AI, maar ik persoonlijk acht nog altijd waarde aan goede, integere journalistiek.
Het gaat dus hier niet om 'de waarheid'
Doet het er werkelijk nog toe of dat ene kind mager is door ziekte of door honger? Of door allebei? Of het Pietje of Hassan is? Wat maakt het uit?
Dat verandert toch niks aan de realiteit , de uitkomst op dit moment? Als de feiten erdoor zouden veranderen maakt het uit, als de bewering er achter niet waar zou zijn, maakt het uit.
Integere journalistiek wordt geblokkeerd door Israël, vanaf het begin. Dus dit is waar we het mee moeten doen.
En kennelijk zijn de schokkende beelden nog steeds niet genoeg om in te grijpen.
Edit en als het bewust gemanipuleerd zou zijn, zou dat ook fout zijn. Maar daar lijkt het hier niet op.
Oh en je schrijft letterlijk GeenStijl na.
Staat je vrij, maar verschrikkelijk.
Ik word een beetje naar van dit gesprek.
Frizz schreef:
02-08-2025 16:12
Eens. Gezeik in de marge.
72Jelle schreef:
02-08-2025 16:02
Oh en je schrijft letterlijk GeenStijl na.
Staat je vrij, maar verschrikkelijk.

Zover ik weet is geenstijl al vanaf het 1e topic hierover vaak als bron gebruikt. Maar het gaat mij niet om geenstijl maar een foto van het artikel uit de New York Times.

En nogmaals maar dan, de noodsituatie in Gaza bestaat, die is echt, die is vreselijk, daar moet zsm veel meer hulp naartoe voordat het nog erger wordt. (Voor zover dat mogelijk is.)

Ik zie alleen zelf (persoonlijk) liever helemaal geen beelden van uitgehongerde kinderen of uitgehongerde gijzelaars. Maar ihkv vastleggen van feiten, begrijp ik dat dit noodzakelijk is. Maar ik word er echt naar van, dat hoeft niet nog erger gemaakt te worden. Dat is alles wat ik ermee wil zeggen.
MrsM schreef:
02-08-2025 16:21
Zover ik weet is geenstijl al vanaf het 1e topic hierover vaak als bron gebruikt. Maar het gaat mij niet om geenstijl maar een foto van het artikel uit de New York Times.

En nogmaals maar dan, de noodsituatie in Gaza bestaat, die is echt, die is vreselijk, daar moet zsm veel meer hulp naartoe voordat het nog erger wordt. (Voor zover dat mogelijk is.)

Ik zie alleen zelf (persoonlijk) liever helemaal geen beelden van uitgehongerde kinderen of uitgehongerde gijzelaars. Maar ihkv vastleggen van feiten, begrijp ik dat dit noodzakelijk is. Maar ik word er echt naar van, dat hoeft niet nog erger gemaakt te worden. Dat is alles wat ik ermee wil zeggen.
Ik denk dat het, helaas, ook noodzakelijk is om aktie te forceren. Er zijn genoeg mensen, inclusief in Israël zelf ,die deze beelden nodig hebben om de ernst van de situatie tot zich door te laten dringen.
Nogmaals, het wordt toch niet bewust ' erger' gemaakt door bijvoorbeeld de NY times? Dat zou wel kwalijk zijn.
Ik word niet naar van de beelden, maar wel van dat een regering dit moedwillig veroorzaakt. Dan is er iets grondig mis in hun hoofd.
https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2576664

Wederom vandaag tientallen doden bij voedselpunten. 83 doden bij ophaalpunten alleen vandaag. 7 doden door honger. Een triest cijfer wat weer in de statistieken kan.

Wat ik (in al mijn naiviteit dus) niet kan begrijpen is dat het de zoveelste dag is dat mensen omkomen door beschietingen bij voedselpunten. Door Israel, IDF. En iedere keer "zal er een onderzoek" volgen.

Wordt het nu eens niet een keer tijd dat de VN daar gaat helpen met voedseldistributie? Het is toch gewoon schandalig om zulke nieuwsberichten dagelijks te zien, zonder dat er ook maar 1 iets gedaan wordt voor de veiligheid?

Dan kun je met sancties komen, ik betwijfel of Israël zich daar ook maar iets van aantrekt, ingrijpen vanuit de VN lijkt me de beste en eigenlijk nog de enige optie momenteel.
De VN kan niet ingrijpen, want dat wordt door de VS geblokkeerd.

En verder wat betreft de foto's: men zou goed mogelijk moeten proberen om met de foto's de waarheid te laten zien en voorkomen dat zaken gebagetaliseerd kunnen worden zoals nu gebeurt met de foto van dit kind. Dat doet de zaak alleen maar kwaad.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
72Jelle schreef:
02-08-2025 16:30
Ik denk dat het, helaas, ook noodzakelijk is om aktie te forceren. Er zijn genoeg mensen, inclusief in Israël zelf ,die deze beelden nodig hebben om de ernst van de situatie tot zich door te laten dringen.
Nogmaals, het wordt toch niet bewust ' erger' gemaakt door bijvoorbeeld de NY times? Dat zou wel kwalijk zijn.
Ik word niet naar van de beelden, maar wel van dat een regering dit moedwillig veroorzaakt. Dan is er iets grondig mis in hun hoofd.

Nee het wordt gelukkig niet bewust erger maakt als in overdrijving van de feiten, maar jij zegt bijvoorbeeld (terecht overigens) dat je met deze foto's wellicht wel de ernst van de situatie kunt doen inzien bij mensen.

Ik denk dat wanneer mensen nu de ernst nog niet inzien van deze hele oorlog, je ze zeker niet gaat bereiken met foto's voorzien van een verkeerde context. Degenen die je zou willen bereiken (Israël bijvoorbeeld) grijpt het verhaal achter deze foto met beide handen aan om hun propaganda te verspreiden.

Dan bereik je dus met een foto begeleid met een onjuist verhaal, het tegenovergestelde. Namelijk dat de propagandamachine vanuit de Israëlische kant nog succesvolle is.

Als je de foto met verhaal gecontroleerd had op feiten, had dit geen stok geweest voor het pro-Israelische kamp om mee slaan.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel? Om juist die reden vind ik het geen ge-mierenneuk. Propaganda kan veel teveel schade aanrichten. Dat moet je willen voorkomen.
anoniem_68f8ed23b10c5 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 16:42
0.16% gewijzigd
rosanna08 schreef:
02-08-2025 16:39
De VN kan niet ingrijpen, want dat wordt door de VS geblokkeerd.

En verder wat betreft de foto's: men zou goed mogelijk moeten proberen om met de foto's de waarheid te laten zien en voorkomen dat zaken gebagetaliseerd kunnen worden zoals nu gebeurt met de foto van dit kind. Dat doet de zaak alleen maar kwaad.

Precies dat is wat ik bedoel. Alleen ik leg het denk ik verkeerd uit, of te moeilijk.
MrsM schreef:
02-08-2025 16:39
Nee het wordt gelukkig niet bewust erger maakt als in overdrijving van de feiten, maar jij zegt bijvoorbeeld (terecht overigens) dat je met deze foto's wellicht wel de ernst van de situatie kunt doen inzien bij mensen.

Ik denk dat wanneer mensen nu de ernst nog niet inzien van deze hele oorlog, je ze zeker niet gaat bereiken met foto's voorzien van een verkeerde context. Degenen die je zou willen bereiken (Israël bijvoorbeeld) grijpt het verhaal achter deze foto met beide handen aan om hun propaganda te verspreiden.

Dan bereik je dus met een foto begeleid met een onjuist verhaal, het tegenovergestelde. Namelijk dat de propagandamachine vanuit de Israëlische kant nog succesvolle is.

Als je de foto met verhaal gecontroleerd had op feiten, had dit geen stok geweest voor het pro-Israelische kamp om mee slaan.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel? Om juist die reden vind ik het geen ge-mierenneuk. Propaganda kan veel teveel schade aanrichten. Dat moet je willen voorkomen.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Frizz schreef:
02-08-2025 16:12
Ik ook.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
MrsM schreef:
02-08-2025 16:42
Precies dat is wat ik bedoel. Alleen ik leg het denk ik verkeerd uit, of te moeilijk.

Teveel. Het leidt allemaal af van de boodschap en je gáát maar door.
Frizz schreef:
02-08-2025 16:52

Sorry, ik zal erover ophouden. Alleen maar omdat ik het idee had dat ik verkeerd begrepen werd wilde ik het verduidelijken. :flag:
Frizz schreef:
02-08-2025 16:52
Tja, onbegrijpelijk dat van het aantal ondervoede kinderen niet eerst de gewichts- en groeicurve is gecheckt voordat het in de media komt.
Het gebroken beentje van Hassan kan natuurlijk ook omdat hij van de trap gevallen is, dan hoeven we het niet te hebben over de 1000den getraumatiseerde kinderen, fysiek en psychisch. Sorry, ik ga ook even door...
Alles sal reg kom

Hamas is pas bereid hun wapens neer te leggen wanneer er een Palestijnse Staat komt met Jeruzalem als hoofdstad.

Met die voorwaarden weet je eigenlijk al dat een vredesakkoord er voorlopig helemaal niet gaat komen. Want hier gaat Netanyahu nooit mee akkoord. Is het niet vanwege een onafhankelijk Palestina, dan toch zeker vanwege Jeruzalem. En Hamas weet dit ook natuurlijk. Maar die hebben wel het feit mee dat meer en meer landen de acties van Israel sterk veroordelen, en het feit dat meer landen Palestina als onafhankelijke staat eŕkennen.

Ik zie dit voorlopig echt niet meer goedkomen, beide partijen willen geen milimeter toegeven en ondertussen zijn de burgers en nog levende gijzelaars in Gaza de dupe van egoistische leiders. Om over de Westelijke Jordaanoever nog maar te zwijgen.
Het gaat er ook niet van komen. In principe is Jeruzalem al de gedeelde hoofdstad. Ik ben anti Hamas maar het is een gegeven dat steeds meer van het Palestijnse deel door sttlers wordt toegeëigend. De Palestijnen houden niks over. Het plan van Lady is zo gek nog niet. Maar dat gaat regering Israël nooit toestaan en Hamas weet ik niet. Die hadden met de Chinezen toch een soort van overeenkomst?
Naast Jeruzalem is Hebron één van de vier heilige steden voor zowel de joden als voor de moslims. Ook daar werd en wordt het Palestijnse deel door de settlers toegeëigend.

De documentaire uit 2012 (!) "Kolonisten van Hebron' en de film 'Soldier on the roof' van IDFA winnaar Esther Hertog, laat de oplopende spanning en vijandigheid zien tussen de bewoners van deze eeuwenoude stad.
Zij woonde in een caravan binnen een joodse nederzetting en werd geraakt door de haat van Israëlische jongeren jegens de Palestijnen. Als kind, jongere woonde zij eerder in Israël.

Uit VPRO Tegenlicht 19 november 2012: 'Toen ik terug was in Nederland wist ik: "Ik wil weten wie de kolonisten zijn."
Ver vóór 7 oktober '23, laat Esther Hertog het dagelijks leven in een absurde realiteit zien met altijd soldaten op het dak.
https://tegenlicht.vpro.nl/artikelen/he ... -zwart-wit
Voor de Palestijnse bewoners in Hebron is het de realiteit van iedere dag nu.
sharing* wijzigde dit bericht op 03-08-2025 13:01
Reden: website toegevoegd
1.79% gewijzigd
Alles sal reg kom

Wat een smerige provocatie van Ben-Gvir. Die man heeft echt totaal geen fatsoen. Nog niet in zijn pink. Bah.

En wederom oproepen tot voledige inname van Gaza, een geheel soeverein Israel en de Palestijnse bevolking aangemoedigd vrijwillig te emigreren.

Deze actie is veroordeeld door verschillende landen, en (tot mijn verbazing) heeft Netanyahu gezegd dat het beleid omtrent de afspraken rond de Tempelberg niet is veranderd en ook niet zal gaan veranderen.

Als ik het dus goed begrijp is Ben-Gvir op "eigen houtje" naar de Tempelberg gegaan, in gezelschap van zo'n 1000 mensen. Althans, niet in de hoedanigheid van de regering?
Van ben Gvir kijk ik nergens meer van op. Die man is in en in slecht en blijft provoceren. Nethanyahu is slimmer dan dat en snapt dat dit een provocatie van ongekende vorm is. Als hij dit zou steunen is hij zo premier af. Niet door de Israëliërs maar buitenlandse mogendheden.
Oud-leiders Mossad en Shin Bet vragen Trump Gaza-oorlog te beëindigen - https://nos.nl/l/2577501#UPDATE-87937331

Meer dan 600 voormalige leiders en andere hooggeplaatsten van Israëls veiligheidsapparaat roepen per brief Trump op Netanyahu te dwingen een einde te maken aan de oorlog in Gaza.

Volgens deze mensen ( CIS) vormt Hamas niet langer een bedreiging voor Israël.

Goed nieuws, in mijn ogen. Verandering moet van binnenuit komen en het begint flink onrustig te worden rond Netanyahu.
En ook belangrijk, deze mensen, die er verstand van hebben, halen het excuus ' Hamas ' voor voortzetting van dit geweld weg.

Aanvulling uit het AD:
"De oud-leiders zeggen ook dat Netanyahu het land leidt op basis van een ‘extremistische religieuze visie’ en dat hij de oorlog moet beëindigen om te ‘redden wat nog te redden valt’.
"Uw geloofwaardigheid bij de overgrote meerderheid van de Israëliërs vergroot uw vermogen om premier Netanyahu en zijn regering in de juiste richting te sturen’, schrijven ze aan Trump. ‘Beëindig de oorlog, stuur de gijzelaars terug, maak een einde aan het lijden en smeed een regionale-internationale coalitie die de Palestijnse Autoriteit (na hervorming) helpt om de inwoners van Gaza en alle Palestijnen een alternatief te bieden voor Hamas en zijn wrede ideologie.’
72jelle wijzigde dit bericht op 04-08-2025 08:01
45.18% gewijzigd
En uiteraard niet verrassend:
“Meerderheid onderzochte oorlogsmisdaden in Gaza blijft zonder gevolg”, stelt Britse ngo vast | De Standaard https://share.google/pa65xVh7XY3UxjONg

"Bijna negen op de tien Israëlische militaire onderzoeken naar oorlogsmisdaden of misbruik door soldaten in Gaza, worden zonder gevolg afgesloten. Dat meldt de Britse ngo Action on Armed Violence."

"Iain Overton en Lucas Tsantzouris (AOAV) wijzen er in The Guardian op dat Israël een “patroon van straffeloosheid” installeert, door het merendeel van de zaken tegen hun troepen niet af te ronden of zonder schuldverklaring te sluiten. Bovendien zien onderzoekers dat het IDF “ondoorzichtiger en trager” is gaan werken naarmate het aantal burgerdoden in Gaza is toegenomen."
Ik las het en belangrijk nieuws, Jelle.

Beetje beschouwelijker bijdrage hier:

Gisteravond Zomergasten gezien met Simon Kuper. Journalist voor de Britse financial Times en schrijver, die wortels in de UK, Nederland en Zuid-Afrika heeft, Joods is en in Parijs woont. Zeer geëngageerd, dus niet heel ontspannen om naar te luisteren, maar wel interessant.

Drie uur zijn lastig samen te vatten, maar wat me bij bleef:
Hoopvolle beelden van Zuid-Afrika waar Nelson Mandela eigelijk als persoon het verschil maakte tussen een bloedige burgeroorlog en een betrekkelijk vreedzame machtswisseling. Door niet van zijn standpunten af te wijken, maar met respect en oprechte belangstelling te luisteren naar de tegenpartij die hem jarenlang gevangen had gehouden.

En zijn opmerking dat Joodse journalisten de plicht hebben te rapporteren over de oorlogsmisdaden van Israël, omdat hun mening niet als antisemitisme weggezet kan worden.

Over hoe het is voor hem om nu als jood te leven zei hij: Er is antisemitisme. Er zal altijd antisemitisme zijn. Waar ik tegen ben bij Joden is het idee: "Wij zijn altijd het slachtoffer. Nee, we kunnen ook de dader zijn. Wij zullen altijd in het rijtje slachtoffers voorkomen, maar er zijn op dit moment grotere slachtoffers en dat zijn de Palestijnen. Zelfmedelijden vertroebelt je analyse van de huidige toestand.

Hoewel hij zich joods voelt, Brits, etc. kiest hij er bewust voor om zich niet tot een bepaalde groep te rekenen. Hij kiest zijn vrienden op persoonlijk titel en vindt ze in allerlei verschillende groepen. Een soort zelfgekozen familie.

Hij liet een stukje van Hannah Arendt zien.

Ze zegt over liefde voor Israël dat je uiteraard geboren wordt in een bepaalde groep en dat je je op basis van gedeelde mening en interesse kunt organiseren in groepen binnen een maatschappelijke setting, maar dat je een basale en gevaarlijke fout maakt als je dat met liefde verwart. Liefde is een persoonlijk gevoel dat je voelt voor geliefden en vrienden, ongeacht of zelfs ondanks hun mening of afkomst. En onafhankelijk van de maatschappelijke setting.

En ze zegt: De specifiek joodse menselijkheid, de onderlinge warmte, die zich heeft ontwikkeld in een volk in diaspora, onafhankelijk van politiek en instituties, is met de stichting van de staat Israël verloren gegaan. Dat is de prijs die je betaalt voor vrijheid.

https://npo.nl/start/serie/vpro-zomerga ... 2/afspelen

Ik denk persoonlijk dat leden van joodse gemeenschappen overal ter wereld momenteel nog steeds en steeds meer worstelen met de omschakeling van een gedwongen diaspora waarin Israël als gedeelde historie en hoop voor de toekomst een verbindende factor was, naar een Israël als realiteit en optie. Die de leden dwingt om zich te verhouden tot het huidige Israël dat niet voldoet aan het ideaalbeeld, en zich daarmee ook opnieuw te verhouden tot het land waarin men woont.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Aanvullend op jullie nieuws van vanmorgen;

Wereldwijd spreken rabbijnen zich uit over de situatie in Gaza door het tekenen van een petitie die de Israëlische premier Netanyahu oproept het geweld in Gaza te stoppen.

https://nos.nl/r/660854

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven