Somalische Brexit-terugkeerders krijgen huis

23-08-2019 22:23 654 berichten
Alle reacties Link kopieren
Almere - Een Somalisch-Nederlands gezin dat uit Birmingham naar Nederland is gevlucht, moet per direct een huis krijgen in Almere. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht vrijdag in een spoedprocedure.

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4162613 ... of75?amp=1

Nog veel meer Somaliërs met een Nederlands paspoort willen weg uit het Verenigd Koninkrijk – meestal vanwege de Brexit. Nederlandse ministeries hebben aan de overkant van het Kanaal zelfs gericht campagne gevoerd onder de circa 25.000 Somalische ex-Nederlanders om te voorkomen dat die massaal hun koffers pakken en terugkeren naar ons land.

Het gaat om een groep Somaliërs die in de jaren negentig als asielzoeker in Nederland is opgevangen en daarna is doorgereisd naar Engeland. Ze gaven de voorkeur aan Engeland vanwege betere mogelijkheden om daar als gemeenschap bij elkaar te wonen. Ook heerste er een beter ondernemersklimaat. Velen hebben daar nu spijt van en willen terug.

Geweld

De rechter baseert zich echter op het kinderrechtenverdrag. Een kind heeft recht op een dak boven het hoofd. Bovendien zou het gezin in Engeland hebben gevreesd voor geweld, waardoor het snel moest vertrekken.

TO trapt af:

Engeland is geen derde wereld land en dus binnen Engeland zijn genoeg mogelijkheden om middels een verhuizing een veilige plek te vinden tegen een eventuele bedreiging.
Wie bewust emigreert en zijn huis in Nederland opgeeft moet zelf - voor hij terug keert naar Nederland - een woning regelen en anders gewoon op de wachtlijst.

Met een kind naar Nederland reizen en dan een woning EISEN is chantage.


Er is in deze draad EXTRA informatie aangeleverd en het is wel zo sportief deze ook te delen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... k-opvangen

Dat deze familie met voorrang een huis krijgt

Totaal aantal stemmen: 156

Gekker moet het niet worden in Nederland (87%)
Logisch (9%)
Lastig ik geef een toelichting (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-08-2019 16:12
5.04% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-08-2019 10:52
Wat fijn voor jou dat je straks tot op hoge leeftijd mag blijven werken, doorploeteren om hier voor te betalen.
Komt straks dan ook mooi uit als onze kinderen wegens gebrek aan woningen nog thuis wonen, dan kunnen ze mooi voor ons zorgen als we echt helemaal opgebrand zijn. Bejaardenzorg is ondertussen ook al uitgekleed, dus daar hoeven we niet meer op te rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Wat eigenlijk wel heel raar is dat alleen de PVV aan de linkerkant nog oog heeft voor de midden- en onderklasse in dit land. Juist van linkse partijen zou je verwachten dat die de belangen van de minder gefortuneerde Nederlanders hoog zouden hebben staan, maar niets is minder waar.
*TanteSjaan* schreef:
24-08-2019 11:18
Shifty, Frits met zijn vier jonge koters krijgt dus geen huis toegewezen als hij moedwillig geen dak meer boven zijn hoofd heeft. Daar gaat het om.

Waarom je het hebt over een anti-vluchtelingentopic snap ik niet. Deze Somaliers hebben een Nederlands paspoort, verhuizen zelf naar GB, remigreren zelf en zijn alles behalve een vluchteling.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat iemand ook maar iets tegen echte vluchtelingen heeft.

Ik zeg niet dat ze vluchteling zijn, maar uitlating zoals 'zorg eerst maar eens voor eigen volk' maken hier wel een beetje een apart topic van. Of een anti-buitenlander topic zo je wil.

De rechter heeft in elk geval bepaald dat ook Frits met 4 jonge kinderen een huis toegewezen krijgt als hij geen dak boven z'n hoofd heeft, ook als hij dit zelf veroorzaakt heeft. Daar gaat het juist om. Er is juist helemaal geen koppeling gemaakt met de herkomst. Er is gewoon gesteld dat een gezin in deze situatie een dak nodig heeft ter bescherming van de jonge kinderen. En dat telt ook voor Frits.
Taralina schreef:
24-08-2019 08:28
Dit. Het is toch zum kotzen hoeveel misbruik er wordt gemaakt van alle regelingen?

Ik ken een vrouw met haar hart op de (veel te) goede plaats die vrijwillig een Somalisch gezin begeleidt. Ze is net met pensioen maar klaagt dat ze nauwelijks tijd voor zichzelf heeft. Ze regelt alle papierwerk voor dit gezin, pro deo advocaten, uitkeringen, toeslagen, alle vertaalwerk, inschrijving van de kinderen op school, een nieuwe koelkast betaald uit een of ander potje (iig niet door hunzelf), noem maar op. Ze heeft hier bijna een dagtaak aan, en er wordt echt misbruik van haar gemaakt want ook voor elk wissewasje weten ze haar te vinden. Ze willen kunnen helemaal niks zelf.
Toen ik haar vroeg hoe kort dit gezin dan in Nederland was -ik ging uit van hooguit een paar maanden- stond ik dan ook te klapperen met mijn oren: 10 jaar!!
TIEN fucking jaren waarin de ouders allang Nederlands hadden moeten spreken, allang een baan zouden moeten hebben en gewoon zelf hun weg zouden moeten vinden in dit land en in het dagelijks leven, net zoals wij dat zouden moeten (en uiteraard gewoon doen) als wij zouden emigreren naar willekeurig welk land.

Het constante handje vasthouden hier in Nederland maakt dit soort mensen ongelofelijk lui en tegelijk arrogant omdat ze nog nooit van plichten hebben gehoord maar overal recht op menen te hebben en dit opeisen. Reken er maar niet op dat zij ooit gaan werken als ze alles zó in de schoot geworpen krijgen. En de kinderen hebben deze mentaliteit als voorbeeld en weten niet beter.
Tuurlijk. Jullie kennen altijd wel iemand die de neef is van de moeder van de buurvrouw die getrouwd is met de priester van het kerk blahblah blah, en die zou er dus direct mee te maken hebben en daardoor worden jullie vooroordelen versterkt. Want, van dichtbij meegemaakt.
Ken je de achtergrond van het somalisch gezin? Nee.
wished- schreef:
24-08-2019 08:50
Echt heel bizar dit.

Nederlandse moeders, alleenstaand of net gescheiden die bij de gemeente of woningstichting aankloppen kunnen fluiten naar een huis. Ze zeggen dood leuk ' tja, is uw probleem' of ' had u geen kinderen moeten krijgen'

Moet niet kunnen dit.

Zorg eerst eens voor het eigen volk. De hardwerkende bijdragende nederlander en onze kinderen die de toekomst zullen invullen.
Het zijn nederlandse mensen met een immigranten achtergrond. Of beter gezegd, de ouders hebben een immigranten achtergrond.
Of bedoel je met “eigen mensen” blanke nederlanders?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
24-08-2019 11:35
Tuurlijk. Jullie kennen altijd wel iemand die de neef is van de moeder van de buurvrouw die getrouwd is met de priester van het kerk blahblah blah, en die zou er dus direct mee te maken hebben en daardoor worden jullie vooroordelen versterkt. Want, van dichtbij meegemaakt.
Ken je de achtergrond van het somalisch gezin? Nee.
Jij kent zeker toevallig die ene hardwerkende Somaliër die uitstekend Nederlands spreekt en iedere morgen om 7 uur naar zijn werk gaat?
Timetraveler schreef:
24-08-2019 08:52
Ik ben helemaal tegen discriminatie. Dat betekent echter ook dat ik vind dat daar ook dezelfde plichten bij horen.

Wanneer een willekeurig gezin met een Nederlands paspoort naar Engeland vertrekt en jaren later wil terug wil komen staat daar ook niet meteen een woning voor klaar. Als volwassenen, die zelf besluiten terug te keren vanuit de ene veilige situatie naar de andere, ben je er zelf verantwoordelijk voor om dit goed voor te bereiden. Je zorgt eerst dat je werk hebt, dat je een woning hebt, voordat je dit stap überhaupt maakt.

Dit slaat natuurlijk dus helemaal nergens op. Dit is je eigen volwassen verantwoordelijkheid.
Dat is jouw mening maar niet de wet.
Volgens het artikel werd er in eerste instantie urgentie geweigerd door verschillende woningbouwverenigingen omdat die van mening waren dat het gezin verwijtbaar dakloos was. De rechter oordeelde echter, dat het gezin niet zomaar zonder verblijfplaats mocht blijven omdat er minderjarige kinderen in het spel zijn.
Volgens het artikel zou het gezin tijdelijk bij een vriendin logeren maar die vriendin had ze op straat gezet.
GinnyJones schreef:
24-08-2019 09:35
Bestaat er niet zoiets als verwijtbaar dakloos? Net zoals verwijtbaar werkloos?

Deze mensen hebben willens en wetens het dak boven hun hoofd opgegeven. Ik vind dat toch wel dat dat verschil zou moeten maken. Het is absurd. Nee een kind hoort niet dakloos te zijn maar in dit geval wordt er echt misbruik gemaakt.

Het gemak waarmee men denkt dat Nederland het wel oplost vind ik stuitend, het feit dat Nederland het ook doet vind ik nog stuitender. Zeker omdat het bij autochtone Nederlanders echt wel anders gaat vind ik dit zelfs een vorm van discriminatie tegenover autochtone Nederlanders. Ik gun iedereen alles maar Nederland gaat echt naar de klote op deze manier.

Daarnaast, waarom hebben zoveel voormalig vluchtelingen een uitkering in plaats van dat ze werken? Ook dat is bij autochtone Nederlanders anders. Die worden wel achter de vodden gezeten. Zelfs mensen van 60 die hun baan kwijtraken en in een uitkering belanden, die moeten dan compensatiewerk gaan doen. Vaak niet de meest leuke baantjes ook nog. Waarom hoor ik dat bij voormalig vluchtelingen bijna nooit terug? Wederom, discriminatie.

Ik vind het ook heel sneu voor starters, degenen die geen huis kunnen kopen op jonge leeftijd (en dat zijn er ontzettend veel) kunnen wachten tot sint juttemis alvorens ze in aanmerking komen voor een huurwoning. In sommige regio's erger dan in andere maar toch.

Er moet een oplossing komen, dan maar meer hoge flatgebouwen bouwen met sociale huurappartementen ofzo.
Heb je bronnen die dit onderbouwen of is dit puur onderbuiksgevoel?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
24-08-2019 11:43
Dat is jouw mening maar niet de wet.
Volgens het artikel werd er in eerste instantie urgentie geweigerd door verschillende woningbouwverenigingen omdat die van mening waren dat het gezin verwijtbaar dakloos was. De rechter oordeelde echter, dat het gezin niet zomaar zonder verblijfplaats mocht blijven omdat er minderjarige kinderen in het spel zijn.
Volgens het artikel zou het gezin tijdelijk bij een vriendin logeren maar die vriendin had ze op straat gezet.
Ah.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
SHIFTY schreef:
24-08-2019 11:29
Ik zeg niet dat ze vluchteling zijn, maar uitlating zoals 'zorg eerst maar eens voor eigen volk' maken hier wel een beetje een apart topic van. Of een anti-buitenlander topic zo je wil.

De rechter heeft in elk geval bepaald dat ook Frits met 4 jonge kinderen een huis toegewezen krijgt als hij geen dak boven z'n hoofd heeft, ook als hij dit zelf veroorzaakt heeft. Daar gaat het juist om. Er is juist helemaal geen koppeling gemaakt met de herkomst. Er is gewoon gesteld dat een gezin in deze situatie een dak nodig heeft ter bescherming van de jonge kinderen. En dat telt ook voor Frits.
In theorie misschien maar in de praktijk werkt het wel heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Het ministerie dat actie voert in Engeland om niet alle Somaliers en masse in 1 keer terug te laten keren, kan vast niet voorkomen dat het succesverhaal vd ene teruggekeerde familie als een lopend vuurtje rondgaat.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Fizz schreef:
24-08-2019 10:33
Je draait de zaken om, want waar is de verantwoordelijkheid van de ouders in jouw verhaal? De kinderen hadden een dak boven hun hoofd, maar hun ouders gaan er voor het gemak maar van uit dat er altijd iemand is die voor hun zorgt en betaalt en vertrekken zonder zelf ook maar iets te regelen. Zelf verantwoordelijkheid nemen, is er niet bij, maar ondertussen wel heel wat kinderen op de wereld zetten, want de meeste Somaliërs hebben grote gezinnen. Waarom is het vanzelfsprekend dat wij als Nederlanders daar voor op moeten draaien? Het wordt tijd dat we eens wat kritischer gaan kijken aan wie we de Nederlandse nationaliteit uitdelen.
Je hebt duidelijk het artikel niet gelezen. Blijkbaar had het gezin tijdelijk onderdak geregeld maar ze zijn op straat gezet door die persoon bij wie ze zouden logeren
En wat bedoel je met kritischer kijken naar wie de nederlandse nationaliteit krijgt? Op basis van etniciteit? Ik snap werkelijk niet wat het hebben van veel kinderen door somaliers hiermee te maken heeft
minnimouse schreef:
24-08-2019 11:00
De meesten spreken slecht tot geen Nederlands. Vooral vrouwen.
En? Zat nederlandse kinderen in het buitenland die slecht tot geen nederlands spreken omdat hun nederlandse ouders naar het buitenland zijn geimmigreerd.
Kukita-Del-Barrio schreef:
24-08-2019 11:45
Heb je bronnen die dit onderbouwen of is dit puur onderbuiksgevoel?
Er zijn genoeg bronnen om alles te onderbouwen, beetje vragen naar de bekende weg.
GinnyJones schreef:
24-08-2019 11:49
In theorie misschien maar in de praktijk werkt het wel heel anders.
Bron?
GinnyJones schreef:
24-08-2019 11:55
Er zijn genoeg bronnen om alles te onderbouwen, beetje vragen naar de bekende weg.
Geef er maar 1 dan aangezien er zat zijn? I dare you.

Afbeelding
Fizz schreef:
24-08-2019 11:38
Jij kent zeker toevallig die ene hardwerkende Somaliër die uitstekend Nederlands spreekt en iedere morgen om 7 uur naar zijn werk gaat?
Ik ken er genoeg.
Mijn onderburen zijn somaliërs. Tegenwoordig woont de moeder met 1 zoon. De dochters brengen een aantal x per week in de ochtend hun kids naar oma zodat zij kunnen gaan werken.
Ik werk zelf een productiebedrijf en op de productieafdeling werken er veel......SCHRIK NIET!!....... somaliërs!! :-o
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
24-08-2019 11:53
En? Zat nederlandse kinderen in het buitenland die slecht tot geen nederlands spreken omdat hun nederlandse ouders naar het buitenland zijn geimmigreerd.
Nou en? Als die hier (weer) komen wonen zullen ze ook Nederlands moeten leren. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-08-2019 11:23
Daarom schrijf ik ook dat eens kritisch gekeken moet worden aan wie we de Nederlandse nationaliteit verstrekken. De wet zou wat mij betreft aangepast moeten worden en een ontheemdenstatus zou moeten worden ingevoerd voor asielzoekers die hier mogen blijven.

Wie kan daar nu op tegen zijn?! En toch...worden de papiertjes uitgedeeld als snoepjes.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
24-08-2019 11:29
Er is gewoon gesteld dat een gezin in deze situatie een dak nodig heeft ter bescherming van de jonge kinderen. En dat telt ook voor Frits.
Een stacaravan, daklozen opvang, een kamer in een jeugdherberg maar welke idioot geeft mensen die willens en wetens woonruimte opgeven een huis?

Op Twitter is het nog steeds "Hot" en dan niet alleen in populistisch rechtse kringen maar ook bij minder politiek uitgesproken mensen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Interview met de moeder van het gezin:

Khadra: ik heb nederland nooit om iets gevraagd
Het Somalisch-Nederlandse gezin dat bij de rechter opvang wil afdwingen, keerde eind juli terug na tien jaar in Birmingham te hebben gewoond. “We hadden een goed leven”, vertelt moeder Khadra (36). Zij werkte in de zorg, haar man had een baan in de horeca. Maar nadat hij getuige was van een geweldsincident en tussenbeide sprong, werd het gezin bedreigd en besloten ze met hun kinderen (6, 5 en 3 jaar en zeven maanden) terug te keren naar Nederland. Een vriendin had beloofd dat ze bij haar mochten logeren, maar toen het gezin eenmaal in Nederland was, veranderde zij van gedachten.

Het gezin vroeg in Leiden, Alphen aan den Rijn en Almere om opvang maar kreeg dat niet. Sindsdien slapen ze met hulp van stichting Inspiratie Inc. op verschillende adressen in Almere. Aan het gezin is voorgesteld om de kinderen bij een pleeggezin te plaatsen, zodat de ouders naar de nachtopvang kunnen. Khadra: “Het ergste is dat ze hebben gedreigd mijn kinderen af te pakken”. Ze wil benadrukken dat ze Nederland nooit eerder om iets heeft gevraagd. “Ik had op mijn veertiende al een krantenwijk. Altijd gewerkt, nooit in de bijstand gezeten. Ik wil alleen maar opvang, zodat ik kan solliciteren en de kinderen naar school kunnen.”


Uitleg van de woordvoerder van Alphen aan de rijn:

Daarbij kampen gemeenten met wachtlijsten, zowel voor maatschappelijke opvang als voor sociale huurwoningen. “We kunnen hen niet met voorrang een woning toewijzen, terwijl andere woningzoekenden zeven jaar moeten wachten”, laat een woordvoerder van Alphen aan den Rijn weten.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
De familie kan zelf ook ergens een vakantiehuisje of een caravan huren.
Alle reacties Link kopieren
Stond gisteren in Trouw
Een huis afdwingen met je kinderen Pfffffffffffffffffffffffffffff het is maar goed dat de forumregels verbieden te zeggen wat ik van haar vind.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
minnimouse schreef:
24-08-2019 12:45
De familie kan zelf ook ergens een vakantiehuisje of een caravan huren.
Of gewoon een normaal huis krijgen van de woningbouw zoals honderden dat dagelijks krijgen? Waarom ben je daar zo tegen joh? Hebben ze een moord gepleegd ofzo?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-08-2019 12:45
De familie kan zelf ook ergens een vakantiehuisje of een caravan huren.

Tuurlijk maar deze mensen weten hoe het werkt, je rent met je kind op de arm naar een advocaat, die gaat - op kosten van de belasting betaler - naar de rechter en hup een woning.

Dat een ander maanden extra wachttijd heeft interesseert ze echt niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven