Somalische Brexit-terugkeerders krijgen huis

23-08-2019 22:23 654 berichten
Alle reacties Link kopieren
Almere - Een Somalisch-Nederlands gezin dat uit Birmingham naar Nederland is gevlucht, moet per direct een huis krijgen in Almere. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht vrijdag in een spoedprocedure.

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4162613 ... of75?amp=1

Nog veel meer Somaliërs met een Nederlands paspoort willen weg uit het Verenigd Koninkrijk – meestal vanwege de Brexit. Nederlandse ministeries hebben aan de overkant van het Kanaal zelfs gericht campagne gevoerd onder de circa 25.000 Somalische ex-Nederlanders om te voorkomen dat die massaal hun koffers pakken en terugkeren naar ons land.

Het gaat om een groep Somaliërs die in de jaren negentig als asielzoeker in Nederland is opgevangen en daarna is doorgereisd naar Engeland. Ze gaven de voorkeur aan Engeland vanwege betere mogelijkheden om daar als gemeenschap bij elkaar te wonen. Ook heerste er een beter ondernemersklimaat. Velen hebben daar nu spijt van en willen terug.

Geweld

De rechter baseert zich echter op het kinderrechtenverdrag. Een kind heeft recht op een dak boven het hoofd. Bovendien zou het gezin in Engeland hebben gevreesd voor geweld, waardoor het snel moest vertrekken.

TO trapt af:

Engeland is geen derde wereld land en dus binnen Engeland zijn genoeg mogelijkheden om middels een verhuizing een veilige plek te vinden tegen een eventuele bedreiging.
Wie bewust emigreert en zijn huis in Nederland opgeeft moet zelf - voor hij terug keert naar Nederland - een woning regelen en anders gewoon op de wachtlijst.

Met een kind naar Nederland reizen en dan een woning EISEN is chantage.


Er is in deze draad EXTRA informatie aangeleverd en het is wel zo sportief deze ook te delen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... k-opvangen

Dat deze familie met voorrang een huis krijgt

Totaal aantal stemmen: 156

Gekker moet het niet worden in Nederland (87%)
Logisch (9%)
Lastig ik geef een toelichting (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-08-2019 16:12
5.04% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het toverwoord schijnt urgentieaanvraag te zijn, er wordt maar even voorbijgegaan aan het feit dat de urgentielijst overvol is en zoniet raakt.

En dan?
Alle reacties Link kopieren
Echt heel bizar dit.

Nederlandse moeders, alleenstaand of net gescheiden die bij de gemeente of woningstichting aankloppen kunnen fluiten naar een huis. Ze zeggen dood leuk ' tja, is uw probleem' of ' had u geen kinderen moeten krijgen'

Moet niet kunnen dit.

Zorg eerst eens voor het eigen volk. De hardwerkende bijdragende nederlander en onze kinderen die de toekomst zullen invullen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal tegen discriminatie. Dat betekent echter ook dat ik vind dat daar ook dezelfde plichten bij horen.

Wanneer een willekeurig gezin met een Nederlands paspoort naar Engeland vertrekt en jaren later wil terug wil komen staat daar ook niet meteen een woning voor klaar. Als volwassenen, die zelf besluiten terug te keren vanuit de ene veilige situatie naar de andere, ben je er zelf verantwoordelijk voor om dit goed voor te bereiden. Je zorgt eerst dat je werk hebt, dat je een woning hebt, voordat je dit stap überhaupt maakt.

Dit slaat natuurlijk dus helemaal nergens op. Dit is je eigen volwassen verantwoordelijkheid.
Bestaat er niet zoiets als verwijtbaar dakloos? Net zoals verwijtbaar werkloos?

Deze mensen hebben willens en wetens het dak boven hun hoofd opgegeven. Ik vind dat toch wel dat dat verschil zou moeten maken. Het is absurd. Nee een kind hoort niet dakloos te zijn maar in dit geval wordt er echt misbruik gemaakt.

Het gemak waarmee men denkt dat Nederland het wel oplost vind ik stuitend, het feit dat Nederland het ook doet vind ik nog stuitender. Zeker omdat het bij autochtone Nederlanders echt wel anders gaat vind ik dit zelfs een vorm van discriminatie tegenover autochtone Nederlanders. Ik gun iedereen alles maar Nederland gaat echt naar de klote op deze manier.

Daarnaast, waarom hebben zoveel voormalig vluchtelingen een uitkering in plaats van dat ze werken? Ook dat is bij autochtone Nederlanders anders. Die worden wel achter de vodden gezeten. Zelfs mensen van 60 die hun baan kwijtraken en in een uitkering belanden, die moeten dan compensatiewerk gaan doen. Vaak niet de meest leuke baantjes ook nog. Waarom hoor ik dat bij voormalig vluchtelingen bijna nooit terug? Wederom, discriminatie.

Ik vind het ook heel sneu voor starters, degenen die geen huis kunnen kopen op jonge leeftijd (en dat zijn er ontzettend veel) kunnen wachten tot sint juttemis alvorens ze in aanmerking komen voor een huurwoning. In sommige regio's erger dan in andere maar toch.

Er moet een oplossing komen, dan maar meer hoge flatgebouwen bouwen met sociale huurappartementen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
24-08-2019 08:28
Dit. Het is toch zum kotzen hoeveel misbruik er wordt gemaakt van alle regelingen?

Ik ken een vrouw met haar hart op de (veel te) goede plaats die vrijwillig een Somalisch gezin begeleidt. Ze is net met pensioen maar klaagt dat ze nauwelijks tijd voor zichzelf heeft. Ze regelt alle papierwerk voor dit gezin, pro deo advocaten, uitkeringen, toeslagen, alle vertaalwerk, inschrijving van de kinderen op school, een nieuwe koelkast betaald uit een of ander potje (iig niet door hunzelf), noem maar op. Ze heeft hier bijna een dagtaak aan, en er wordt echt misbruik van haar gemaakt want ook voor elk wissewasje weten ze haar te vinden. Ze willen kunnen helemaal niks zelf.
Toen ik haar vroeg hoe kort dit gezin dan in Nederland was -ik ging uit van hooguit een paar maanden- stond ik dan ook te klapperen met mijn oren: 10 jaar!!
TIEN fucking jaren waarin de ouders allang Nederlands hadden moeten spreken, allang een baan zouden moeten hebben en gewoon zelf hun weg zouden moeten vinden in dit land en in het dagelijks leven, net zoals wij dat zouden moeten (en uiteraard gewoon doen) als wij zouden emigreren naar willekeurig welk land.

Het constante handje vasthouden hier in Nederland maakt dit soort mensen ongelofelijk lui en tegelijk arrogant omdat ze nog nooit van plichten hebben gehoord maar overal recht op menen te hebben en dit opeisen. Reken er maar niet op dat zij ooit gaan werken als ze alles zó in de schoot geworpen krijgen. En de kinderen hebben deze mentaliteit als voorbeeld en weten niet beter.
Bizar.
Ik heb ook een tijdje mensen begeleid. Geen Somaliers, maar Syriers. Eerlijk, het waren aardige mensen en ik gun iedereen wat, maar op een gegeven moment werd ik er gek van dat ze constant belden en hoopten dat ik elke keer op en neer gekacheld kwam. Hulp om op te starten: prima. Daarna zelf verantwoordelijkheid nemen. Daar hoort ook het leren van de taal bij en een baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
24-08-2019 09:35
Bestaat er niet zoiets als verwijtbaar dakloos? Net zoals verwijtbaar werkloos?

Deze mensen hebben willens en wetens het dak boven hun hoofd opgegeven. Ik vind dat toch wel dat dat verschil zou moeten maken. Het is absurd. Nee een kind hoort niet dakloos te zijn maar in dit geval wordt er echt misbruik gemaakt.

Het gemak waarmee men denkt dat Nederland het wel oplost vind ik stuitend, het feit dat Nederland het ook doet vind ik nog stuitender. Zeker omdat het bij autochtone Nederlanders echt wel anders gaat vind ik dit zelfs een vorm van discriminatie tegenover autochtone Nederlanders. Ik gun iedereen alles maar Nederland gaat echt naar de klote op deze manier.

Daarnaast, waarom hebben zoveel voormalig vluchtelingen een uitkering in plaats van dat ze werken? Ook dat is bij autochtone Nederlanders anders. Die worden wel achter de vodden gezeten. Zelfs mensen van 60 die hun baan kwijtraken en in een uitkering belanden, die moeten dan compensatiewerk gaan doen. Vaak niet de meest leuke baantjes ook nog. Waarom hoor ik dat bij voormalig vluchtelingen bijna nooit terug? Wederom, discriminatie.

Ik vind het ook heel sneu voor starters, degenen die geen huis kunnen kopen op jonge leeftijd (en dat zijn er ontzettend veel) kunnen wachten tot sint juttemis alvorens ze in aanmerking komen voor een huurwoning. In sommige regio's erger dan in andere maar toch.

Er moet een oplossing komen, dan maar meer hoge flatgebouwen bouwen met sociale huurappartementen ofzo.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
wished- schreef:
24-08-2019 08:50
Echt heel bizar dit.

Nederlandse moeders, alleenstaand of net gescheiden die bij de gemeente of woningstichting aankloppen kunnen fluiten naar een huis. Ze zeggen dood leuk ' tja, is uw probleem' of ' had u geen kinderen moeten krijgen'

Moet niet kunnen dit.

Zorg eerst eens voor het eigen volk. De hardwerkende bijdragende nederlander en onze kinderen die de toekomst zullen invullen.
Het eigen volk is volgens de wet iedereen met een Nederlands paspoort. Zij hebben een Nederlands paspoort.

Is het niet meer bizar als de rechter zijn uitspraak af laat hangen van iemands etniciteit of maatschappelijk debat in plaats van het baseert op de wet?
LadyStardust schreef:
24-08-2019 09:54
Het eigen volk is volgens de wet iedereen met een Nederlands paspoort. Zij hebben een Nederlands paspoort.

Is het niet meer bizar als de rechter zijn uitspraak af laat hangen van iemands etniciteit of maatschappelijk debat in plaats van het baseert op de wet?

De woningen liggen niet voor het oprapen, het zou mooi zijn als een rechter kan meewegen of iemand verwijtbaar dakloos is, dat is dan iets waarop e.e.a. op gebaseerd worden. Dan kunnen de schrijnende gevallen voorrang krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
24-08-2019 09:56
De woningen liggen niet voor het oprapen, het zou mooi zijn als een rechter kan meewegen of iemand verwijtbaar dakloos is. Dan kunnen de schrijnende gevallen voorrang krijgen.
Want als de ouders door een deel van de bevolking als een onwenselijke bevolkingsgroep gezien worden is het minder schrijnend dat er minderjarigen dakloos zijn? Dat begrijp ik niet. Noch hoe het de woningnood op kan lossen of daar aan het oplossen bijdraagt.

Er worden jaarlijks nieuwe vakantieparken gebouwd; woningbouwverenigingen verkopen oude woningen aan particulieren; de huizenmarkt is geen peil op te trekken; oa. de flexibilisering van de arbeidsmarkt maakt het voor mensen lastiger een huis te kopen (en door te stroming uit huurwoningen). Er zijn onnoemelijk veel factoren de bijdragen aan het feit dat de woningen niet voor het oprapen liggen en op al die terreinen kan er (mogelijk) winst geboekt worden. Hoe het bewust dakloos houden van minderjarigen omdat ze ouders hebben die uit Somalië komen dit op moeten lossen is mij een raadsel.

Om te beginnen lijkt het mij in ieder geval het meest zinnig en constructief om je als burger dan wel bevolking ervoor in te zetten dat de woningnood (hoger) op de politieke agenda komt. Zou mooi zijn als mensen de middelen die ze in Nederland hebben om de door hen gewenste veranderingen te bewerkstelligen eerst in zouden zetten voordat er naar anderen gewezen wordt (of men over de rug van dakloze minderjarigen hun gelijk willen halen).
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
24-08-2019 10:15
Want als de ouders door een deel van de bevolking als een onwenselijke bevolkingsgroep gezien worden is het minder schrijnend dat er minderjarigen dakloos zijn? Dat begrijp ik niet. Noch hoe het de woningnood op kan lossen of daar aan het oplossen bijdraagt.

Er worden jaarlijks nieuwe vakantieparken gebouwd; woningbouwverenigingen verkopen oude woningen aan particulieren; de huizenmarkt is geen peil op te trekken; oa. de flexibilisering van de arbeidsmarkt maakt het voor mensen lastiger een huis te kopen (en door te stroming uit huurwoningen). Er zijn onnoemelijk veel factoren de bijdragen aan het feit dat de woningen niet voor het oprapen liggen en op al die terreinen kan er (mogelijk) winst geboekt worden. Hoe het bewust dakloos houden van minderjarigen omdat ze ouders hebben die uit Somalië komen dit op moeten lossen is mij een raadsel.

Om te beginnen lijkt het mij in ieder geval het meest zinnig en constructief om je als burger dan wel bevolking ervoor in te zetten dat de woningnood (hoger) op de politieke agenda komt. Zou mooi zijn als mensen de middelen die ze in Nederland hebben om de door hen gewenste veranderingen te bewerkstelligen eerst in zouden zetten voordat er naar anderen gewezen wordt (of men over de rug van dakloze minderjarigen hun gelijk willen halen).
Je draait de zaken om, want waar is de verantwoordelijkheid van de ouders in jouw verhaal? De kinderen hadden een dak boven hun hoofd, maar hun ouders gaan er voor het gemak maar van uit dat er altijd iemand is die voor hun zorgt en betaalt en vertrekken zonder zelf ook maar iets te regelen. Zelf verantwoordelijkheid nemen, is er niet bij, maar ondertussen wel heel wat kinderen op de wereld zetten, want de meeste Somaliërs hebben grote gezinnen. Waarom is het vanzelfsprekend dat wij als Nederlanders daar voor op moeten draaien? Het wordt tijd dat we eens wat kritischer gaan kijken aan wie we de Nederlandse nationaliteit uitdelen.
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
24-08-2019 00:28
Nice. Ik woon ook in t buitenland maar als ik terugkom krijg ik dus een goedkope huurwoning lekker dicht bij Amsterdam?
https://www.nihb.nl/overheid-formalitei ... nederland/

http://www.emigreren.nu/terugkeren-naar-nederland/


Geen idee of dit achterhaald is. En ik weet ook niet of er iets bijstaat over minderjarige kinderen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
24-08-2019 00:41
Wat fijn voor deze kinderen, dat ze een dak boven het hoofd hebben.

Wat fijn voor jou dat je straks tot op hoge leeftijd mag blijven werken, doorploeteren om hier voor te betalen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-08-2019 23:54
Wat dacht jij dan? Het merendeel van de Somaliërs leeft van de bijstand.
Ze hebben jaren in het VK gewoond en spreken waarschijnlijk geen Nederlands.

Ze spreken dus de Nederlandse taal niet, maar het zijn wel Nederlanders?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-08-2019 10:33
Je draait de zaken om, want waar is de verantwoordelijkheid van de ouders in jouw verhaal? De kinderen hadden een dak boven hun hoofd, maar hun ouders gaan er voor het gemak maar van uit dat er altijd iemand is die voor hun zorgt en betaalt en vertrekken zonder zelf ook maar iets te regelen. Zelf verantwoordelijkheid nemen, is er niet bij, maar ondertussen wel heel wat kinderen op de wereld zetten, want de meeste Somaliërs hebben grote gezinnen. Waarom is het vanzelfsprekend dat wij als Nederlanders daar voor op moeten draaien? Het wordt tijd dat we eens wat kritischer gaan kijken aan wie we de Nederlandse nationaliteit uitdelen.
Ik meen dat het topic gaat over de uitspraak van de rechter. Wat heeft deze voor invloed op door de ouders gemaakte keuzes voorafgaand aan de rechtszaak? Deze toetst enkel de urgentieaanvraag aan de wet.

En schrijft ook de wetten met betrekking tot het verstrekken van de Nederlandse nationaliteit niet.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-08-2019 10:54
Ze spreken dus de Nederlandse taal niet, maar het zijn wel Nederlanders?
Voor de wet ben je een Nederlander wanneer je in bezit bent van de Nederlandse nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-08-2019 10:54
Ze spreken dus de Nederlandse taal niet, maar het zijn wel Nederlanders?
De meesten spreken slecht tot geen Nederlands. Vooral vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
24-08-2019 10:58
Voor de wet ben je een Nederlander wanneer je in bezit bent van de Nederlandse nationaliteit.

Ja weet ik, volgens de wet, maar niet in mijn ogen. Ze spreken de taal niet, ze doen niet mee aan het maatschappelijk leven, werken vaak niet. In mijn ogen blijven het altijd Somaliërs (of anders) en hun in eigen ogen natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-08-2019 10:54
Ze spreken dus de Nederlandse taal niet, maar het zijn wel Nederlanders?
Dat kan zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-08-2019 11:05
Ja weet ik, volgens de wet, maar niet in mijn ogen. Ze spreken de taal niet, ze doen niet mee aan het maatschappelijk leven, werken vaak niet. In mijn ogen blijven het altijd Somaliërs (of anders) en hun in eigen ogen natuurlijk ook.
Dat zie je ook vaak met andere bevolkingsgroepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook echt belachelijk. Ze hebben er zelf voor gekozen om naar Engeland te vertrekken destijds. Het is daar veilig dus ze kunnen gewoon blijven. Willen ze terug naar Nederland, prima, maar net als alle andere Nederlanders zelf een woning zoeken.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
24-08-2019 09:54


Is het niet meer bizar als de rechter zijn uitspraak af laat hangen van iemands etniciteit of maatschappelijk debat in plaats van het baseert op de wet?
Dat is nou al de vijftiende keer dat je dat vraagt. Als je de reacties van anderen zou lezen in plaats van jezelf constant te herhalen zou je zien dat mensen die niet bizar en zelfs wenselijk vinden in dit geval. In ieder geval 82% van de mensen die de poll hebben ingevuld. Een ander topic over hetzelfde onderwerp openen gaat de mening van anderen niet veranderen.
Let’s Go Brandon!
Hmmm, deze mensen hebben dus een rechtszaak gevoerd om een huis in Nederland te krijgen. Waarom die rechtszaak? Hadden ze al bot gevangen?

Hun raadsman/-vrouw mag zich achter de oren krabben. Hij/zij zal er goed aan verdienen en dit is maar een gezin, maar er staan er nog tienduizenden te trappelen om ook terug te keren naar Nederland.

Is dat wijs?
Ik snap wel dat het een makkelijke aanleiding is om er een anti-vluchtelingen topic van te maken, maar daar gaat dit niet over.

De rechter heeft bepaald dat, op basis van het kinderrechtenverdrag, je een gezin met 4 jonge kinderen, waaronder een 7 maanden oude baby, niet dakloos kan laten zijn ook al hebben ze dat zelf veroorzaakt.

En dat geldt dan dus voor elk gezin met jonge kinderen wat dakloos is geworden. Los van hun herkomst en los van hun nationaliteit en los van de omstandigheden.

Als hier iemand vind dat je ze wel dakloos moet laten zijn dan is jouw mening dus tegengesteld aan de rechten voor het kind. En dat mag natuurlijk, maar begin dan om daar iets van te vinden. En loop niet te jammeren over neef Frits die maar geen huis kan vinden. Als neef Frits met 4 jonge kinderen op straat staat krijgt hij ook een huis van de rechter. Daar gaat dit om.
Shifty, Frits met zijn vier jonge koters krijgt dus geen huis toegewezen als hij moedwillig geen dak meer boven zijn hoofd heeft. Daar gaat het om.

Waarom je het hebt over een anti-vluchtelingentopic snap ik niet. Deze Somaliers hebben een Nederlands paspoort, verhuizen zelf naar GB, remigreren zelf en zijn alles behalve een vluchteling.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat iemand ook maar iets tegen echte vluchtelingen heeft.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
24-08-2019 10:57
Ik meen dat het topic gaat over de uitspraak van de rechter. Wat heeft deze voor invloed op door de ouders gemaakte keuzes voorafgaand aan de rechtszaak? Deze toetst enkel de urgentieaanvraag aan de wet.

En schrijft ook de wetten met betrekking tot het verstrekken van de Nederlandse nationaliteit niet.
Daarom schrijf ik ook dat eens kritisch gekeken moet worden aan wie we de Nederlandse nationaliteit verstrekken. De wet zou wat mij betreft aangepast moeten worden en een ontheemdenstatus zou moeten worden ingevoerd voor asielzoekers die hier mogen blijven.

Volgens mij heb ik al een paar keer je vraag beantwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven