Sophia de robot

21-04-2018 16:59 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sophia is een robot die gemaakt is om sociale interactie aan te leren, inclusief non-verbale communicatie zoals gezichtsuitdrukkingen.

En ze is er inmiddels goed in. Eerlijk gezegd ken ik een hoop mensen die minder sociale vaardigheden hebben dan deze robot.

Kijk haar flirten met talkshow host Jimmy Fallon:
https://www.youtube.com/watch?v=Bg_tJvCA8zw&t=142s

Interview waarin ze grapjes maakt en van onderwerp verandert als het ongemakkelijk wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=L3V4WuAguMY

Ik weet niet zeker of ik haar creepy vind of tragisch.

Robots kunnen al een auto besturen, althans zolang het niet in het centrum van een drukke stad is.

Het zal niet lang meer duren voordat je je moeder kunt laten verzorgen door een sociale robot zoals deze. Maar willen we dat?
anoniem_266123 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 17:00
Reden: naam verkeerd gespeld
0.77% gewijzigd
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je afvragen wat het verschil is tussen een zelflerend mens en een zelflerende robot..
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
21-04-2018 20:33
Je kunt je afvragen wat het verschil is tussen een zelflerend mens en een zelflerende robot..
Het tempo gaat met een factor zoveel omhoog.
Onze capaciteit kan nog wel wat opgevoerd worden maar bij AI is dat in principe onbegrensd.
RikM schreef:
21-04-2018 20:27
Mits ze een stekker hebben.
Accu eruit, oplader verstoppen...
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
21-04-2018 20:33
Je kunt je afvragen wat het verschil is tussen een zelflerend mens en een zelflerende robot..
Opvoeding versus upgrading.
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
21-04-2018 17:55
Je kunt aan de reactie van Jimmy Fallon wel mooi zien hoe ongemakkelijk wij ons voelen als robots te veel op mensen gaan lijken. En dan stelt het nu nog niet zo veel voor, maar hoe gaat dat straks als ze fysiek superieur aan ons zijn? Het is doodeng want je weet niet hoe zo'n ding gaat reageren. Bij mensen weet je grotendeels wat je kunt verwachten maar bij een robot weet je eigenlijk niets.


Een robot word gemaakt door mensen en is nog altijd een machine, het enige is dat er zo nu en dan onderdelen vervangen moeten worden, maar geweld zullen ze niet kennen zoals mensen.
Ik zou wel een huishoud robot willen in de toekomst, die word nooit ziek, die hoef ik niet te betalen en die zal ook niet zeuren.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
21-04-2018 20:43
[/b]

Een robot word gemaakt door mensen en is nog altijd een machine, het enige is dat er zo nu en dan onderdelen vervangen moeten worden, maar geweld zullen ze niet kennen zoals mensen.
Ik zou wel een huishoud robot willen in de toekomst, die word nooit ziek, die hoef ik niet te betalen en die zal ook niet zeuren.
Nee, deze robots zijn niet voorgeprogrammeerd ze zijn ontworpen om snel te leren en autonoom beslissingen te nemen.
maw je hebt al snel geen invloed meer op het leerproces.

Er zijn diverse experimenten stopgezet omdat de onderzoekers geen flauw idee meer hadden waar hun speeltjes mee bezig waren.
anoniem_364303 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 20:50
10.00% gewijzigd
Miskotto schreef:
21-04-2018 20:43
[/b]

Een robot word gemaakt door mensen en is nog altijd een machine, het enige is dat er zo nu en dan onderdelen vervangen moeten worden, maar geweld zullen ze niet kennen zoals mensen.
Ik zou wel een huishoud robot willen in de toekomst, die word nooit ziek, die hoef ik niet te betalen en die zal ook niet zeuren.
Verschilt toch niet echt met mensen, ons DNA zorgt er ook voor dat we dood neer vallen na gemiddeld 80j. Waar om zouden ze geen geweld kennen? Ik vind dat juist erg logisch. Zijn er voor jou enkel emotionele redenen om geweld toe te passen dan? Ik kan tig logische redenen bedenken en dat zou een AI ook kunnen bedenken.
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 20:48
Verschilt toch niet echt met mensen, ons DNA zorgt er ook voor dat we dood neer vallen na gemiddeld 80j. Waar om zouden ze geen geweld kennen? Ik vind dat juist erg logisch. Zijn er voor jou enkel emotionele redenen om geweld toe te passen dan? Ik kan tig logische redenen bedenken en dat zou een AI ook kunnen bedenken.

En dan hebben wij nog zoiets als een geweten, wat ons in veel gevallen weerhoudt van geweld en misdaad. Heeft een AI dat?
RikM schreef:
21-04-2018 20:57
En dan hebben wij nog zoiets als een geweten, wat ons in veel gevallen weerhoudt van geweld en misdaad. Heeft een AI dat?
Ik zou er alles op gokken van niet, want het heeft helemaal geen functie voor een AI. Je moet iets als angst voor lijf en leden hebben om een geweten te hebben. Waar zou een AI bang voor moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 21:01
Ik zou er alles op gokken van niet, want het heeft helemaal geen functie voor een AI. Je moet iets als angst voor lijf en leden hebben om een geweten te hebben. Waar zou een AI bang voor moeten zijn?
AI laat zich waarschijnlijk niet bang maken voor straf of een hel :biggrin:
AI is waarschijnlijk niet bang voor tijd :rofl:
Alle reacties Link kopieren
anoniem345890123567 schreef:
21-04-2018 20:48
Nee, deze robots zijn niet voorgeprogrammeerd ze zijn ontworpen om snel te leren en autonoom beslissingen te nemen.
maw je hebt al snel geen invloed meer op het leerproces.

Er zijn diverse experimenten stopgezet omdat de onderzoekers geen flauw idee meer hadden waar hun speeltjes mee bezig waren.
Ik ben wat traag van begrip mag ik even in Jip en janneke taal uitleggen hoe ik het zie ( ik heb dat stuk net gelezen)
Die wetenschappers zullen toch wel een aan/uit knop op die zelflerende robots hebben gemaakt?
Ik ga ervan uit dat het ontwerp van de robot eerst op een tekentafel lag, en dat er na wat aanpassingen een besluit is genomen over hoe hij eruit zou zien, en toen begon het grote uitpoberen, schroefje hier,, spijkertje daar, eerst de handen dan de voeten, en dan komt het moment dat er een chip word geplaatst dat maakt dat de robot zelf kan leren, en ik vind het moeilijk te begrijpen dat er dan niemand zou zijn die zo een robot een halt toe zou kunnen roepen door te zeggen ik zet jou even uit want jij bent iets te bijdehand, wij gaan jou even herprogrammeren waardoor je wat minder noten op je zang hebt. Ik vind het moeilijk te snappen dat er iets gemaakg word waar je zelfgeen invloed meer op hebt.
Snapt iemand wat ik bedoel?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
21-04-2018 21:21
Ik ben wat traag van begrip mag ik even in Jip en janneke taal uitleggen hoe ik het zie ( ik heb dat stuk net gelezen)
Die wetenschappers zullen toch wel een aan/uit knop op die zelflerende robots hebben gemaakt?
Ik ga ervan uit dat het ontwerp van de robot eerst op een tekentafel lag, en dat er na wat aanpassingen een besluit is genomen over hoe hij eruit zou zien, en toen begon het grote uitpoberen, schroefje hier,, spijkertje daar, eerst de handen dan de voeten, en dan komt het moment dat er een chip word geplaatst dat maakt dat de robot zelf kan leren, en ik vind het moeilijk te begrijpen dat er dan niemand zou zijn die zo een robot een halt toe zou kunnen roepen door te zeggen ik zet jou even uit want jij bent iets te bijdehand, wij gaan jou even herprogrammeren waardoor je wat minder noten op je zang hebt. Ik vind het moeilijk te snappen dat er iets gemaakg word waar je zelfgeen invloed meer op hebt.
Snapt iemand wat ik bedoel?
Volgens mij denk jij meer aan de fysieke vorm terwijl ik bij voorbeeld gewoon denk aan de AI zelf.

En ik heb natuurlijk Terminator en The Matrix 500 keer gezien dus dat scheelt :P

Maar serieus, wat is er lastig voor een AI in een fysiek omhulsel om zich zelf elders te uploaden bij voorbeeld? Met al die 'slimme' apparaten zit er straks een moordlustige AI in je waterkoker ;-)
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
21-04-2018 21:21
ik zet jou even uit want jij bent iets te bijdehand, wij gaan jou even herprogrammeren waardoor je wat minder noten op je zang hebt. Ik vind het moeilijk te snappen dat er iets gemaakg word waar je zelfgeen invloed meer op hebt.
Snapt iemand wat ik bedoel?
Moeilijk te snappen?
We zijn net zoiets als kleuters die met lucifers spelen.
curiosity killed the cat :rofl:

Het leuke is we kunnen niet anders, we zullen moeten kunnen weten wat zich achter deur nummer 3 bevind :devil:
Alle reacties Link kopieren
Sophia heeft een uit knop ja. En ze is gemaakt door een bedrijf dat transparant is en goede bedoelingen heeft. Althans, dat geloof ik op basis van wat ik ervan gezien heb. Zelflerend wil nog niet persé zeggen dat je totaal geen controle hebt over het gedrag, maar kan wel leiden tot onvoorziene gevolgen. Een mooi voorbeeld is de Twitter chatbot die leerde te chatten door mensen na te bootsen en die uit werd geschakeld toen hij dingen begon te roepen als "Hitler heeft niets fout gedaan."

Je zou in principe een stuk software kunnen hebben met dezelfde intelligentie dat niet in een robotlijf zit opgesloten maar op het internet leeft en overal kopieën van zichzelf maakt, zoals een computervirus. Dan heb je geen uit knop meer. Mijn grootste zorg mbt AI is dat het misbruikt kan worden. Bijvoorbeeld om mensen te beïnvloeden om meer wasmiddel X te verkopen, of door dictators of terreurgroepen.
kennis is knowledge
Ha ja dat herinner ik me nog met dat Hitler did nothing wrong. Heb er goed om moeten lachen lol.
Alle reacties Link kopieren
Na 10 seconden Sophia weet je het al: 't zal nog vele jaren duren eer er iets indrukwekkends op robot gebied voorbij zal lopen....

Het blijft voorlopig nog vooral gênant of kinderachtig wat ze halen qua niveau
quattro35 schreef:
21-04-2018 22:01
Na 10 seconden Sophia weet je het al: 't zal nog vele jaren duren eer er iets indrukwekkends op robot gebied voorbij zal lopen....

Het blijft voorlopig nog vooral gênant of kinderachtig wat ze halen qua niveau

Ik vind dit anders al aardig indrukwekkend: (als je het over fysieke eigenschappen hebt)

https://www.youtube.com/watch?v=fRj34o4hN4I
quattro35 schreef:
21-04-2018 22:01
Na 10 seconden Sophia weet je het al: 't zal nog vele jaren duren eer er iets indrukwekkends op robot gebied voorbij zal lopen....
Ja, er wordt geschat dat er in 2060 artificial superintelligence is. Ik vind dat beangstigend snel.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 22:18
16.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 21:47
Ha ja dat herinner ik me nog met dat Hitler did nothing wrong. Heb er goed om moeten lachen lol.
Die twitterbot heette Tay. De letterlijke quote komt ergens anders vandaan trouwens, nu weet ik het weer. Mountain Dew had een internetverkiezing georganiseerd om de beste naam voor een nieuw drankje te bedenken waarbij iedereen mocht stemmen. Toen was de winnende inzending dus "Hitler did nothing wrong".
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die af en toe een goed science fiction boek heeft gelezen weet (via de schrijver) dat het niet zo'n goed idee is om iets te ontwikkelen waar je de consequenties niet van onder controle hebt. Dat ai zichzelf kan vermeerderen zonder controle van mensen is al in een boek verwerkt en is in werkelijkheid ook mogelijk.
Persoonlijk vind ik het belachelijk om iets te ontwikkelen waar al overvloed van is (arbeidsvermogen) en waar wel nog de waarde van mensen aan wordt gehangen. Mensen moeten werken om geld te verdienen. Niet iedereen hoeft voltijds te werken om iedereen ruimschoots te voorzien van alles wat nodig is, maar die gedachtengang is nog te eng en te nieuw. Daar moeten we nog aan wennen. En in plaats van de overgang te maken naar de situatie dat veel mensen minder werken en dan toch productie genoeg maken, zodat iedereen met minder werk toch inkomen verwerft, bouwen we nog wat handige machines die werk verzetten zodat nog meer mensen werkloos zijn en uitgekotst worden door de goegemeenschap omdat ze geen werk verrichten voor hun inkomen.
Contraproductief, al die robots in een achterhaald economisch model.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 21:01
Ik zou er alles op gokken van niet, want het heeft helemaal geen functie voor een AI. Je moet iets als angst voor lijf en leden hebben om een geweten te hebben. Waar zou een AI bang voor moeten zijn?
Nee, je kunt echter wel eerste principes hardcoden en van daaruit laten leren.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven